Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Řepka už nestačí. Do benzinu a nafty se budou přimíchávat zbytky odpadů

  1:00
Česko musí rychle řešit, jak splnit závazky vůči EU za ekologičtější dopravu. Do nafty a benzinu se bude povinně přimíchávat víc biopaliv. Ministerstvo životního prostředí proto připravilo novelu zákona o ochraně ovzduší, ve Sněmovně je ve druhém čtení.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Česko si podle odborníků vzalo příliš velké sousto, když si v zákoně nastavilo rychlé snižování emisí skleníkových plynů. „Požadavek na snížení emisí o čtyři procenta do konce roku 2017 považujeme za reálně nesplnitelný,“ říká například Jan Duspěva, ředitel státního podniku Čepro, největšího tuzemského distributora pohonných hmot.

Dodavatelé pohonných hmot jako Čepro, Unipetrol, MOL nebo Shell mají snižování emisí na starosti. Stát jim k tomu však musí nastavit podmínky. „Česko to nesplní a všichni to vědí. Čekáme, co s tím stát legislativně udělá,“ říká spolumajitel distributorské firmy Armex Oil Hynek Sagan.

Dosud si vystačili s povinným přimícháváním biopaliv do benzinu a nafty. To je minulost - zákon nařizuje emise snižovat ještě víc.

Původně k tomu měl sloužit prodej čistých a vysokoprocentních biopaliv. Na bionaftu mohou jezdit autobusy a kamiony, na bioetanol speciálně upravená auta. Jenže tato paliva jsou od Nového roku prakticky neprodejná, a z pump proto zmizela. Důvod? Kvůli zvýšení spotřební daně podražila a nejsou schopná konkurovat aktuálně levné motorové naftě a benzinu.

.

Další čárou přes rozpočet jsou pokročilá (tedy emisně úspornější) biopaliva z biologického odpadu. Počítalo se s tím, že v této době budou běžně k mání a umožní emise snižovat rychleji. Nestalo se tak.

Ve snaze vybřednout z patové situace vypracovalo ministerstvo zmíněnou novelu zákona o ochraně ovzduší. Ta dodavatelům, kteří budou používat biopaliva z odpadů (například z použitých kuchyňských olejů a kafilerních tuků), slibuje výhodnější kalkulaci při snižování emisí. Dále si Česko pomůže tím, že do snižování emisí začne započítávat i alternativní paliva jako zemní plyn CNG/LNG nebo zkapalněný ropný plyn LPG, elektřinu a vodík.

Z pohledu úřadů je tedy třeba, aby víc aut jezdilo na biopaliva, na plyn nebo alespoň na elektřinu z obnovitelných zdrojů. A aby se začala do benzinu a nafty přimíchávat biopaliva také z odpadků.

Nové palivo. Ale kde ho vzít?

Má to však háčky. Co se týká alternativních paliv - ve významnějším množství jezdí jen auta na LPG. Zbytek je zanedbatelný.

bionafta

S biopalivy druhé generace je zase jiná potíž - v Evropě jsou k mání jen v omezené míře, chybějí kapacity na jejich výrobu. V Česku z odpadů vyrábí jen liberecká firma Temperatior, ale ministerstvo životního prostředí její produkt jako pokročilé biopalivo neuznává.

Ostatní potenciální výrobci se do byznysu nehrnou. „Suroviny pro výrobu jsou nedostatkové a jsou často již dnes dražší než zemědělské suroviny na biopaliva první generace. Výrobu bychom zvládli, ale museli bychom surovinu dovážet. Postrádá to logiku,“ říká Martin Kubů, ředitel divize pohonných hmot společnosti Agrofert, největšího výrobce biopaliv v Česku (Agrofert, stejně jako společnost MAFRA vydávající server iDNES.cz, vlastní ministr financí Andrej Babiš, pozn. red.).

Ani navržené změny nedovedou podle propočtů Výzkumného ústavu zemědělské techniky snížit emise o kýžená čtyři procenta. „Pokud se podaří zkvalitnit současná biopaliva první generace, snížíme emise o 3,42 procenta,“ říká výzkumník Petr Jevič. Česko tak zřejmě bude muset udělat krok zpět a emisní cíl sníží. Ve Sněmovně už čeká poslanecký pozměňovací návrh, který pro rok 2017 požaduje snížení emisí jen o 3,5 procenta.

bioetanol

Do budoucna se dalšímu tlaku na snižování emisí nevyhneme. A dotkne se to všech motoristů, nejen těch, kteří jezdí na biopaliva a alternativní paliva. Do běžného benzinu se začne přimíchávat více biosložky - namísto 4,1 až 9 procent.

Do této fáze už dospěli v Německu, kde to pomáhá rychleji snižovat emise. V Česku se to zatím plánuje až od roku 2018. Dříve to nejde kvůli stáří vozového parku. Ne všechna auta by na takový benzin byla schopna jezdit.

Jak přechod na benzin s vyšším podílem bioetanolu bude vypadat, není zatím jasné. Na trhu by musely existovat oba benziny - ten méně ekologický pro stará auta a ten s větší biosložkou pro nová. To by však ekonomicky nefungovalo. Ten ekologičtější by vycházel dráž a nikdo by ho nekupoval.

Snižování emisí a biopaliva

Biopaliva se většiny motoristů dnes týkají jen v podobě povinného přimíchávání - v každém litru motorové nafty je 6 % bionafty a v benzinu 4,1 % bioetanolu. To má činit dopravu ekologičtější.

Do roku 2020 má desetina paliv pro auta v EU pocházet z obnovitelných zdrojů a zároveň se do té doby má snížit emise skleníkových plynů z dopravy o 6 procent proti roku 2010. EU nařídila povinně snížit emise o 2 % do roku 2015 (to Česko splnilo) a dobrovolně jako mezicíl rok 2017 a minus 4 % (Česko nesplní, bude usilovat alespoň o minus 3,5 %).

Co se týká obnovitelných zdrojů v dopravě, hlavní roli mají hrát biopaliva – ta z řepky a dalších potravinářských produktů mají tvořit největší váhu (7 %), nejméně půl procenta mají zastoupit takzvaná pokročilá biopaliva neboli biopaliva druhé generace. Zbytek ekodopravy má pokrýt zemní plyn, zkapalněný ropný plyn, vodík a elektromobilita.

Autor:

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....