Oznámení převzetí o pěti středoevropských pivovarů patřících dosud do skupiny SABMiller zveřejnila skupina Asahi na svých webových stránkách. Vedle Prazdroje zahrnuje transakce aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.
Transakci musí ještě schválit evropské antimonopolní úřady. Japonci zaplatí za pivovary celkem 7,3 miliardy eur, tedy více než 197 miliard korun. Objem obří transakce tak představuje téměř šestinu letošního rozpočtu České republiky.
Prodej aktivit SABMilleru v Česku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku konkurenční skupinou Anheuser-Busch InBev. Aby mohla SABMiller převzít, musí se z rozhodnutí antimonopolních úřadů některých pivovarů zbavit.
Asahi japonský trh už ovládá, proto chce do Evropy
Podle serveru Nikkei se pro Japonce jedná o největší pivovarnickou akvizici v zámoří. Původně se přitom mluvilo o částce kolem 117 miliard korun, cena pivovarů tedy v průběhu jednání významně narostla.
„Jsou to kvalitní značky a vlastník se o ně dobře stará,“ zdůvodňuje zájem šéf nových investic Jakub Dyba ze společnosti R2G. Firma, za kterou stojí někdejší spolumajitel České gumárenské společnosti Oldřich Šlemr a zakladatelé Avastu Eduard Kučera a Pavel Baudiš šla do boje o Prazdroj spolu s Jacobs Holding a kanadským penzijním fondem PSP. Ti nakonec podali druhou nejvyšší nabídku.
Mezi další zájemce patřila například investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupina J&T vedená Patrikem Tkáčem. Podle Lidových novin však pro ně ně byla nabídka Japonců příliš vysoká.
Asahi už dříve koupil za 69 miliard korun jiné evropské značky Peroni a Grolsch. Ty rovněž spadaly pod SABMiller a jejich prodej byl podmínkou převzetí. To naznačovalo silný zájem Japonců o evropský trh, a Asahi byl proto v boji o Prazdroj považován za favorita.
Asahi je v Japonsku největší pivovarnickou skupinou, proto se v poslední době zaměřuje na zahraniční trhy. Ani v Česku není pivovar úplným nováčkem. Skupina v minulosti pokukovala po pivovaru Staropramen, který však nakonec nekoupila. Smíchovský pivovar navíc vaří licenčně pro evropský trh značku Asahi Super Dry (profil Asahi čtěte zde).
Transakce nezahrnuje licenční výrobu značky Kozel v Rusku a USA. „Efes (turecký pivovar; poz. red.) bude nadále uvádět Kozel na trh v Rusku a Molson (vlastník Staropramenu; poz. red.) v USA a Portoriku,“ uvedla Karen Couck, mluvčí skupiny AB InBev.
Oznámení o převzetí aktivit SABMilleru naznačuje, že Asahi považuje právě Prazdroj za klíčovou část transakce. Zpráva značku Pilsner Urquell zmiňuje hned několikrát a všímá si i skutečnosti, že spotřeba piva v Česku na hlavu je nejvyšší na světě. Ostatní pivovarům trhů zdaleka tolik prostoru nedává.
Asahi je v Japonsku největší, tradici má od 19. století
|