Japonští pivovarníci Česko dobře znají, nákup Prazdroje je pro ně logický

  15:35aktualizováno  15:35
Pivo z produkce japonského pivovaru Asahi je v Česku k dostání jen v několika málo specializovaných pivotékách. Přesto jeden z hlavních zájemců o Plzeňský Prazdroj není na českém trhu žádným nováčkem. Zájem o Plzeň zapadá do strategie Japonců v Evropě.

Sídlo Asahi Group od francouzského designéra Philippa Starcka patří mezi nejznámější moderní stavby v Tokiu. | foto: By Kakidai (Own work) via Wikimedia Commons

Po pivovarech Lobkowicz, které koupila čínská CEFC, by do asijských rukou mohl brzy spadnout i další český pivovar. Podle informací japonského listu Nikkei má japonská skupina Asahi Group Holdings zájem o Plzeňský Prazdroj, za který v balíčku s dalšími středoevropskými pivovary údajně nabídla 117 miliard korun (více čtěte zde).

Tuzemský trh pro společnost s více než stoletou historií sídlící v Tokiu v budově navržené hvězdným designérem Philippem Starckem není neznámý. Skupina Asahi před čtyřmi lety pokukovala po pivovarech Staropramen. V klání o tuzemskou pivovarskou dvojku byl však nakonec úspěšnější kanadsko-americký Molson Coors, který Staropramen získal za 3,5 miliardy dolarů.

Zájem o pivovary s centrálou na pražském Smíchově ze strany Japonců rozhodně nebyla náhoda nebo nepromyšlený krok. Vlajková loď skupiny ležák Asahi Super Dry se totiž od roku 2000 licenčně vařil v pivovaru Braník, který pod Staropramen spadá. Japonci tehdy z Braníku odstartovali expanzi na evropský trh. Po ukončení produkce v pivovaru Braník v roce 2007 se výroba Asahi Super Dry přestěhovala na opačný břeh Vltavy do Staropramenu.

„Pivovar Staropramen vaří značku Asahi Super Dry na zakázku pro evropský trh. Zmíněné pivo je k dostání na vybraných místech také v České republice,“ potvrdila PR manažerka pivovaru Denisa Mylbachrová s tím, že Staropramen ale není distributorem značky a nemůže tak ani poskytnou bližší informace.

Asahi je doma pivní jedničkou

Vedle Staropramenu vyrábí piva Asahi na kontinentu ještě anglický pivovar Shepherd Neame. Skupina dnes v Evropě realizuje necelých patnáct procent prodejů na zahraničních trzích, které loni dosáhly hodnoty 250 miliard jenů, tedy zhruba 58 miliard korun.

V domovském Japonsku je Asahi jedničkou mezi pivy a podle vlastních údajů ovládá polovinu trhu. V posledních letech se proto zaměřuje právě na zahraničí, především na Asii a Oceánii. Letos v únoru skupina oznámila, že v rámci nové strategie chce posílit a diverzifikovat své globální postavení. Zahájila proto jednání o koupi pivovarů v Itálii, Anglii a Nizozemsku v souvislosti se spojením světové pivovarnické jedničky Anheuser-Busch InBev a vlastníka Prazdroje SABMiller. Aby mohlo k transakci dojít, musí se obě skupiny některých svých pivovarů zbavit. Mezi ně patří i Plzeňský Prazdroj.

„Pokles cen akcií od začátku roku nám umožnil navýšit investice včetně nabytí pivovarů v Evropě,“ zdůvodnil nákupy ředitel Asahi pro zahraniční trhy Naoki Tanaka. Asahi se s SABMiller už dohodl na koupi nizozemské značky piva Grolsch a italské Peroni za 2,55 miliardy eur. Nabytí Prazdroje by tak pro Japonce bylo logickým krokem, byť společnost zájem zatím popírá.

Celkem pod Asahi spadá osm pivovarů v sedmi zemích, pivo však nepatří mezi jediné produkty skupiny. Vyrábí také whiskey Nikka nebo tradiční japonský destilát Shōchū a je největším importérem vín do Japonska. Menší význam než alkoholické nápoje má pro skupinu segment balených vod a potravin, jako je dětská výživa a mražené potraviny.

Autor:

Nejčtenější

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Nejplastovější máte padáka. Tesco vyřadí výrobky, které přehánějí balení

ilustrační snímek

Společnost Tesco slíbila, že zintenzivní své úsilí v boji proti plastům na jedno použití. Jedním z opatření, které...

Další z rubriky

Za výplatu 112 litrů tuzemáku. Cena alkoholu roste úměrně se mzdou

Alkohol (ilustrační foto)

I když Češi pořád pijí nadprůměrně, spotřeba alkoholu v Česku klesá. Z jedné výplaty si pořídí 112 litrů lahví rumu,...

Češi chtějí větší a dražší jízdní kola. Před nákupem si je rádi zkoušejí

Jezdci na bicyklech na cyklotrase Greenway Jizera.

Češi kupují stále dražší a větší kola. Žádanější než dřív jsou speciály do terénu nebo na silnici. V Česku se za rok...

Dobojováno. Poslední smrk na Dačicku padl, říká šéf městských lesů

Kůrovcová zkáza na Dačicku. Boj s lýkožroutem městské lesy prohrály, nezbyl...

Lesy na Dačicku patří mezi nejvíce zdevastovaná místa řáděním kůrovce. Brouk už tam zničil prakticky všechny starší...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz