Oslabování koruny by mohlo skončit začátkem příštího roku, tvrdí Singer

  17:22aktualizováno  17:22
Umělé oslabování koruny, které zahájila Česká národní banka loni v listopadu, by mohlo skončit začátkem příštího roku. Počítá s tím nová prognóza centrální banky.

Oslabení kurzu podle Singera významně přispělo k odvrácení hrozby deflace. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Bankovní rada však ve čtvrtečním prohlášení uvedla, že předpokládá zachování závazku držet kurz poblíž 27 korun za euro "přinejmenším do začátku roku 2015". 

"ČNB ve své prognóze reflektuje zlepšení současné situace v české ekonomice. Z vývoje popsaného v prognóze logicky vychází, že kurzový závazek skončí někdy na přelomu letošního a příštího roku. Pokud se poté bude kurz koruny chovat normálně, bude moci ČNB následně přistoupit ke zvyšování úrokových sazeb. Nicméně nic zběsilého by nás v příštím roce s úrokovými sazbami čekat nemělo," uvedl hlavní ekonom Patria Finance David Marek.

Centrální banka zahájila takzvané devizové intervence loni v listopadu. Oslabení kurzu podle Singera významně přispělo k odvrácení hrozby deflace a urychlí návrat inflace k dvouprocentnímu cíli. To by mělo přitom nastat koncem roku 2014. Intervence rovněž podle něj podpoří oživení ekonomiky a trhu práce. 

"Hladinu závazku poblíž 27 Kč/EUR tak bankovní rada považuje nadále za vhodně zvolenou a zajišťuje uvolnění měnových podmínek v potřebném rozsahu," dodal.

Krok ČNB však našel řadu kritiků mezi ekonomy i podnikateli. 

Úrokové sazby drží centrální banka na historicky nejnižší úrovni již déle než rok, základní úroková sazba je 0,05 procenta. Analytici nečekají žádnou změnu měnové politiky v zásadě po celý rok 2014. ČNB podle nich nebude hýbat se sazbami, ale ani nijak zasahovat do devizových intervencí. Podle ekonomů stačí centrální bance hlídat kurz koruny, aby se držel poblíž hranice 27 Kč/EUR.

Autoři: ,

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Uvnitř reaktoru. Podívali jsme se do srdce Temelína během výměny paliva

Reaktor po výměně části paliva.

Jaderná elektrárna Temelín patří k nejhlídanějším objektům v zemi. A přímo do jejího srdce, k reaktoru, nemůže každý....

Studentské koleje jdou na dračku. Výstavba láká developery

DOMEQ - společné prostory 2

Ceny bytů v Česku narazily na strop, takže někteří realitní investoři pokukují po jiných příležitostech, jak by své...

Přísun čisté ropy z Ruska vázne. Do Česka dorazí později, než se čekalo

V podniku Mero spravují ropné rezervy České republiky(18. července 2012,

Čistá ropa z Ruska by měla do Česka přitéct mezi 26. a 28. květnem. Na twitteru to v pátek uvedl předseda Správy...

Najdete na iDNES.cz