Slabší koruna nás drtí jako svěrák, naříkají obchodníci

  13:04aktualizováno  13:04
Významná část české ekonomiky už funguje v eurech. Slabší koruna proto zkomplikuje život části obchodníků. Prodraží jim nákup zboží v cizině, ale překvapivě i jejich fungování v Česku. Porostou jim například ceny nájmů. A obchodníci naříkají, že je slabší koruna zmáčkne jako svěrák.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

"Napište, že zvažuji emigraci," říká Jindřich Melichar, spolumajitel sítě obchodů s oblečením Bushman. "Zboží nakupujeme v dolarech, nájem v Česku platíme v eurech, ale tržby mám ve slabších korunách," vysvětluje. Upozorňuje na rozšířený jev, který se týká poměrně významné části české ekonomiky - byznys na zavedení eura nečekal, už ho používá.

Týká se to nájmů v obchodních centrech, moderních skladech, kancelářských budovách, ale v eurech mezi sebou již několik let obchodují čeští výrobci dílů s tuzemskými automobilkami.

"Všechny kontrakty máme i v Česku v eurech, takto jede celý obor," říká Pavel Juříček, majitel Brano Group a viceprezident Sdružení automobilového průmyslu. Firma navíc nakupuje většinu materiálu, a to i od českých firem v eurech, v korunách vyplácí prakticky jen mzdy. "Jsme tím přirozeně zajištěni proti změnám kurzu. Jestli si tedy Česká národní banka myslí, že nám to pomůže nějak v exportu, tak je na velkém omylu," říká Juříček.

Podle ČNB přinese slabší koruna 35 tisíc pracovních míst

Plán ČNB počítá s tím, že převáží pozitivní vliv slabší koruny pro exportující podniky nad negativy a ekonomika poroste rychleji (o intervenci ČNB čtěte zde).

Podle guvernéra ČNB Miroslava Singera vyšlo z bankovního modelu, že oslabení přinese asi 35 tisíc pracovních míst. Profitovat mají zejména vyvážející průmyslové podniky a jejich lepší kondice se podle něj postupně projeví i na rostoucích mzdách a útratách lidí.

Tuzemský maloobchod patří v posledních letech k odvětvím, které jsou pod největším tlakem kvůli stagnujícím příjmům a vyšším daním ze spotřeby.

"Odborníci v ČNB neumějí číst společenské nálady," míní Jindřich Melichar. "Vyvolali jen velkou nervozitu a nejistotu, co bude. Lidé nebudou utrácet, dokud neuvidí naději a stabilitu." Nyní se dostane pod tlak ještě kvůli dražšímu dovozu a nájmům v silnějších eurech.

Podle Lenky Šindelářové, vedoucí oddělení výzkumu v DTZ, konzultantů v oblasti komerčních nemovitostí, převažují nájmy v eurech v logistických centrech. U obchodních center a kanceláří eura převažují, záleží především, zda je majitel domácí či zahraniční, a jeho záměrech.

"Pokud chce budovu nabízet k prodeji mezinárodním institucionálním investorům, je vhodnější eurový nájem," uvádí Šindlářová.

Vyšší ceny se přenesou na zákazníky

Pro obchodníky bude přenesení vyšší ceny na zákazníky, což je Českou národní bankou očekávaný a nyní podle ní i potřebný jev k odvrácení deflace, komplikované.

"Katalogy na příští léto jsme přivezli z tiskárny 11. listopadu," říká Stanislav Zíma z cestovní kanceláře Exim Tours. ČNB rozhodla o řízeném oslabení koruny o pět procent na úroveň 27 korun za euro o čtyři dny dříve. "S cenami teď hýbat nebudeme, rozhodli jsme se to pokrýt z vlastních zdrojů do kurzu 27,50 koruny za euro," uvádí.

Guvernér Miroslav Singer nyní denně vysvětluje, proč je slabší koruna pozitivní zprávou. A také se ohradil proti zhusta anonymním výpadům, že účelem oslabení byl profit pro spekulanty. "Proti takovým nepodloženým pomluvám se musíme a budeme tvrdě bránit," uvedl guvernér.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Recyklace se musí vyplatit. Část plastů končí kvůli nákladům na skládce

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Některé plasty se nerecyklují, protože by to bylo drahé. Končí na skládkách či ve spalovnách. Nejznámější z...

VIDEO: V 90. letech to byl hit, teď hrozí zánik. Takto dnes hrají bingo

Hra bingo je součástí balíčku, u kterého plánuje ministerstvo financí navýšit...

Miliony lidí sledovaly v 90. letech každý týden televizní hru Bingo. V roce 2019 si ho mohou lidé zahrát už jen v...

Růst české ekonomiky letos zpomalí na 2,6 procenta, očekává OECD

Generální tajemník Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Ángel...

Růst české ekonomiky v letošním roce zpomalí na 2,6 procenta z loňských 2,9 procenta. Předpovídá to Organizace pro...

Najdete na iDNES.cz