ÚOHS rozhodne o tendru na mýto, ministerstvo poskytne finální posudek

  1:00aktualizováno  1:00
Výběr nového provozovatele elektronického mýta jde po téměř 4,5 roku do finále. Ještě tento týden by mohl o regulérnosti zakázky ministerstva dopravy rozhodnout Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Resort bude před rozhodnutím úřadu hájit to, jak v tendru postupoval.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Ministerstvo dokončuje poslední posudek, jímž se pokusí úřad přesvědčit, aby soutěž na nového správce systému nerušil. Původní lhůta na podání posledních připomínek v ostře sledovaném řízení uplynula, ministerstvo ale požádalo o její odložení. Nový termín vyprší v polovině týdne.

„Požádali jsme o prodloužení termínu, protože se v posledních týdnech ve spisu objevilo několik nových dokumentů od firmy Kapsch, chceme na ně reagovat. Spis k mýtnému tendru už má nyní stovky stran, takže potřebujeme celý spis podrobně prostudovat. Zároveň ještě připravujeme k uplatnění znalecký posudek,“ prohlásil mluvčí ministerstva Jakub Stadler.

Oficiálně ministerstvo obsah připravovaného posudku nechtělo komentovat. Podle zjištění MF DNES se v něm ale úřad snaží dokázat, že se ničím protizákonným neprovinilo, když loni v létě rozdávalo účastníkům přihlášeným do soutěže podklady k tendru na flash discích.

Skutečnost, že úřad rozdával dokumentaci na tomto médiu, totiž napadl současný provozovatel mýtného systému, společnost Kapsch. Ta tvrdila, že není možné dokázat, že všechny flešky předané jednotlivým účastníkům obsahovaly totožné informace.

PŘEHLEDNĚ: Otazníky nad miliardovým mýtem. Kellner ještě nemá vyhráno

Částečně za pravdu firmě dala skutečnost, že někteří uchazeči dostali některá data v dokumentaci začerněná a jiní ne. Podle ministerstva šlo ale pouze o odstranění osobních údajů lidí, kteří jednotlivé materiály zpracovávali. Jejich nacionále se v některých vydaných dokumentech omylem objevily.

Vítězem výběrového řízení resort dopravy vyhlásil konsorcium společnosti CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenského mýtného výběrčího, společnosti SkyToll. Sdružení uvedených firem zvítězilo díky nejnižší ceně.

Výběrové řízení se ještě může vrátit na začátek

Za desetiletou správu systému požadovalo 10,75 miliardy korun, což představuje téměř třetinu peněz, které ministerstvo dopravy předpokládalo na správu mýta vynaložit. Zatím ale ještě vyhráno nemá. Pokud ÚOHS výběrové řízení zruší, výběr nového provozovatele se vrátí na začátek.

Československé konsorcium se proto zapojilo do řízení a snaží se podpořit argumentaci ministerstva dopravy, k čemuž využívá zkušenosti z obdobného výběrového řízení, které vyhlásilo sousední Německo. I v něm totiž úředníci vydávali dokumentaci na přepisovatelných discích, konkrétně na externích počítačových harddiscích. Na rozdíl od Česka tam tuto praxi nikdo nerozporoval, a to se mezi trojicí finalistů umístili i hlavní rivalové z Česka, tedy Kapsch a sdružení vedené firmou CzechToll. Obě strany se nyní obviňují z účelového jednání.

Podle mluvčího CzechTollu Miroslava Beneše stojí za pozornost, že nikdo jiný kromě Kapsche, který dokumentaci pro stát připravoval, si na způsob vydávání materiálů nestěžoval. Kapsch poukazuje na skutečnost, že československý konkurent není účastníkem řízení, a jeho podání tak nemají žádnou závaznost.

Kromě právního sporu, zda zadavatel použil pro vydávání dokumentace správné médium, má spor ještě politické pozadí. Dokončení tendru se stávajícími parametry má totiž řadu vlivných nepřátel, kteří by nejraději viděli, aby ministerstvo soutěž vypsalo znovu, ale bez požadavku na rozšíření zpoplatněných silnic o 900 kilometrů.

Omezení zpoplatněné sítě nejvíce požadují autodopravci a kraje, které se obávají, že zavedení mýta na silnicích první třídy vyžene kamiony na silnice nižších tříd. A ty nejsou na takovou zátěž konstruované. Do hry by se navíc vrátila mikrovlnná technologie, kterou v aktuálním tendru vytlačilo satelitní řešení.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Exekuční lavina za bilion korun. Vláda chce bezútěšnou situaci řešit

Exekuce

Počet lidí v exekuci se meziročně mírně snížil. Beznadějně zadlužený nicméně zůstává každý desátý dospělý obyvatel...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Uvnitř reaktoru. Podívali jsme se do srdce Temelína během výměny paliva

Reaktor po výměně části paliva.

Jaderná elektrárna Temelín patří k nejhlídanějším objektům v zemi. A přímo do jejího srdce, k reaktoru, nemůže každý....

Najdete na iDNES.cz