Ministerstvo dokončuje poslední posudek, jímž se pokusí úřad přesvědčit, aby soutěž na nového správce systému nerušil. Původní lhůta na podání posledních připomínek v ostře sledovaném řízení uplynula, ministerstvo ale požádalo o její odložení. Nový termín vyprší v polovině týdne.
„Požádali jsme o prodloužení termínu, protože se v posledních týdnech ve spisu objevilo několik nových dokumentů od firmy Kapsch, chceme na ně reagovat. Spis k mýtnému tendru už má nyní stovky stran, takže potřebujeme celý spis podrobně prostudovat. Zároveň ještě připravujeme k uplatnění znalecký posudek,“ prohlásil mluvčí ministerstva Jakub Stadler.
Oficiálně ministerstvo obsah připravovaného posudku nechtělo komentovat. Podle zjištění MF DNES se v něm ale úřad snaží dokázat, že se ničím protizákonným neprovinilo, když loni v létě rozdávalo účastníkům přihlášeným do soutěže podklady k tendru na flash discích.
Skutečnost, že úřad rozdával dokumentaci na tomto médiu, totiž napadl současný provozovatel mýtného systému, společnost Kapsch. Ta tvrdila, že není možné dokázat, že všechny flešky předané jednotlivým účastníkům obsahovaly totožné informace.
PŘEHLEDNĚ: Otazníky nad miliardovým mýtem. Kellner ještě nemá vyhráno |
Částečně za pravdu firmě dala skutečnost, že někteří uchazeči dostali některá data v dokumentaci začerněná a jiní ne. Podle ministerstva šlo ale pouze o odstranění osobních údajů lidí, kteří jednotlivé materiály zpracovávali. Jejich nacionále se v některých vydaných dokumentech omylem objevily.
Vítězem výběrového řízení resort dopravy vyhlásil konsorcium společnosti CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenského mýtného výběrčího, společnosti SkyToll. Sdružení uvedených firem zvítězilo díky nejnižší ceně.
Výběrové řízení se ještě může vrátit na začátek
Za desetiletou správu systému požadovalo 10,75 miliardy korun, což představuje téměř třetinu peněz, které ministerstvo dopravy předpokládalo na správu mýta vynaložit. Zatím ale ještě vyhráno nemá. Pokud ÚOHS výběrové řízení zruší, výběr nového provozovatele se vrátí na začátek.
Československé konsorcium se proto zapojilo do řízení a snaží se podpořit argumentaci ministerstva dopravy, k čemuž využívá zkušenosti z obdobného výběrového řízení, které vyhlásilo sousední Německo. I v něm totiž úředníci vydávali dokumentaci na přepisovatelných discích, konkrétně na externích počítačových harddiscích. Na rozdíl od Česka tam tuto praxi nikdo nerozporoval, a to se mezi trojicí finalistů umístili i hlavní rivalové z Česka, tedy Kapsch a sdružení vedené firmou CzechToll. Obě strany se nyní obviňují z účelového jednání.
Podle mluvčího CzechTollu Miroslava Beneše stojí za pozornost, že nikdo jiný kromě Kapsche, který dokumentaci pro stát připravoval, si na způsob vydávání materiálů nestěžoval. Kapsch poukazuje na skutečnost, že československý konkurent není účastníkem řízení, a jeho podání tak nemají žádnou závaznost.
Kromě právního sporu, zda zadavatel použil pro vydávání dokumentace správné médium, má spor ještě politické pozadí. Dokončení tendru se stávajícími parametry má totiž řadu vlivných nepřátel, kteří by nejraději viděli, aby ministerstvo soutěž vypsalo znovu, ale bez požadavku na rozšíření zpoplatněných silnic o 900 kilometrů.
Omezení zpoplatněné sítě nejvíce požadují autodopravci a kraje, které se obávají, že zavedení mýta na silnicích první třídy vyžene kamiony na silnice nižších tříd. A ty nejsou na takovou zátěž konstruované. Do hry by se navíc vrátila mikrovlnná technologie, kterou v aktuálním tendru vytlačilo satelitní řešení.