Ministerstvo dopravy zvažuje osamostatnit státního správce silnic

  9:59aktualizováno  9:59
Ministerstvo dopravy oprášilo myšlenku převodu správce silnic a dálnic na akciovou společnost. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je nyní státní příspěvkovou organizací, by to otevřelo možnost k financování výstavby a údržby silnic prostřednictvím úvěrů. Podobný systém funguje v Rakousku, kde dálniční síť spravuje státní akciovka Asfinag.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. | foto: Marek Podhora, MAFRA

ŘSD pro ministerstvo dopravy vypracovalo analýzu, jaké kroky by bylo nutné postoupit, aby ŘSD, které nyní žije ze státního rozpočtu, mohlo být do budoucna samofinancovatelnou společností. Podle jeho generálního ředitele Jana Kroupy by převod mohl trvat zhruba čtyři roky. Transformaci podle něj není vhodné uspěchat, předně je nutné dobře zvážit, jaký majetek by stát na novou společnost převedl.

Pokud by pod ŘSD spadaly pouze dálnice, bylo by financování společnosti jednodušší. Pokud by však mělo stejně jako v současnosti na starosti i správu silnic první třídy, na nichž neplatí dálniční známky a na většině se nevybírá ani kamionové mýtné, bylo by potřeba hledat nějaký další zdroj peněz pro vyvážení rozpočtu, dodal Kroupa.

Nápad převést ŘSD na akciovou společnost není nový, naposledy se objevil zhruba před sedmi lety, nakonec se ale neuskutečnil. Nyní je důvodem oprášení této myšlenky potřeba hledat alternativní způsoby financování výstavby a oprav silniční sítě poté, co po roce 2020 výrazně ubude dotací, které do dopravy směřují z Evropské unie. Rozhodnutí o převodu ovšem prozatím nepadlo. Podle ministra dopravy Dana Ťoka je třeba s takto významným krokem počkat, až vláda získá důvěru Poslanecké sněmovny.

V roce 2011 stát uvažoval o dvoukrokové transformaci ŘSD. V první fázi se mělo ředitelství přeměnit na státní podnik. Tehdy vedení resortu ujišťovalo veřejnost, že součástí zákona, který by transformaci správce silnic umožnil, budou i garance, které by zabránily privatizaci sítě silnic a dálnic. 

Ne nevýznamným důvodem pro přeměnu na samostatnější akciovou společnost byla i možnost vyplácet zaměstnancům vyšší než tabulkové mzdy. Za ty bylo podle tehdejšího šéfa ŘSD Davida Čermáka obtížné na klíčové posty v organizaci získat kvalifikované odborníky. Nedostatek zkušených úředníků nicméně státní správu trápí i nyní.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Najdete na iDNES.cz