Ministerstvo dopravy zvažuje osamostatnit státního správce silnic

  9:59aktualizováno  9:59
Ministerstvo dopravy oprášilo myšlenku převodu správce silnic a dálnic na akciovou společnost. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je nyní státní příspěvkovou organizací, by to otevřelo možnost k financování výstavby a údržby silnic prostřednictvím úvěrů. Podobný systém funguje v Rakousku, kde dálniční síť spravuje státní akciovka Asfinag.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. | foto: Marek Podhora, MAFRA

ŘSD pro ministerstvo dopravy vypracovalo analýzu, jaké kroky by bylo nutné postoupit, aby ŘSD, které nyní žije ze státního rozpočtu, mohlo být do budoucna samofinancovatelnou společností. Podle jeho generálního ředitele Jana Kroupy by převod mohl trvat zhruba čtyři roky. Transformaci podle něj není vhodné uspěchat, předně je nutné dobře zvážit, jaký majetek by stát na novou společnost převedl.

Pokud by pod ŘSD spadaly pouze dálnice, bylo by financování společnosti jednodušší. Pokud by však mělo stejně jako v současnosti na starosti i správu silnic první třídy, na nichž neplatí dálniční známky a na většině se nevybírá ani kamionové mýtné, bylo by potřeba hledat nějaký další zdroj peněz pro vyvážení rozpočtu, dodal Kroupa.

Nápad převést ŘSD na akciovou společnost není nový, naposledy se objevil zhruba před sedmi lety, nakonec se ale neuskutečnil. Nyní je důvodem oprášení této myšlenky potřeba hledat alternativní způsoby financování výstavby a oprav silniční sítě poté, co po roce 2020 výrazně ubude dotací, které do dopravy směřují z Evropské unie. Rozhodnutí o převodu ovšem prozatím nepadlo. Podle ministra dopravy Dana Ťoka je třeba s takto významným krokem počkat, až vláda získá důvěru Poslanecké sněmovny.

V roce 2011 stát uvažoval o dvoukrokové transformaci ŘSD. V první fázi se mělo ředitelství přeměnit na státní podnik. Tehdy vedení resortu ujišťovalo veřejnost, že součástí zákona, který by transformaci správce silnic umožnil, budou i garance, které by zabránily privatizaci sítě silnic a dálnic. 

Ne nevýznamným důvodem pro přeměnu na samostatnější akciovou společnost byla i možnost vyplácet zaměstnancům vyšší než tabulkové mzdy. Za ty bylo podle tehdejšího šéfa ŘSD Davida Čermáka obtížné na klíčové posty v organizaci získat kvalifikované odborníky. Nedostatek zkušených úředníků nicméně státní správu trápí i nyní.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Najdete na iDNES.cz