Soutěž na mýto vyhrál CzechToll, ministerstvo smlouvu podepsat nesmí

  10:15aktualizováno  10:46
Ministerstvo dopravy vybralo v obřím tendru na další provoz mýtného systému firmu CzechToll spoluvlastněnou společností PPF. Ta zvítězila s nejnižší nabídkou 10,7 miliardy korun. Výběrová komise nakonec ostatní nabídky nehodnotila, prověřila pouze, že nabídka CzechTollu splňuje požadavky soutěže. Smlouvu s vítězem ale úřad podepsat nesmí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Výběrové řízení, jehož hodnotu původně ministerstvo dopravy odhadovalo na téměř 30 miliard korun, stále prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v předběžném opatření zakázal ministerstvu dopravy smlouvu s vítězem do ukončení řízení podepsat. CzechToll pro výběr mýta nabídla satelitní technologii, kterou na sousedním Slovensku využívá jeho partnerská společnost SkyToll. Ta bude mít na starosti provozní stránku mýtného systému i v Česku.

Uvedených necelých 11 miliard korun je cena za vybudování nového systému a jeho desetileté provozování, uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Ve srovnání s prvním desetiletým obdobím, kdy stát za provoz systému zaplatil 24 miliard korun, je pokračování správy kamionového mýta výrazně levnější.

Od včerejšího dne podle Ťoka běží dvoutýdenní lhůta, během které se mohou neúspěšní uchazeči odvolat. Ministr uvedl, že takovýto postup konkurentů vítězného konsorcia očekává. „ Budeme čelit protestům a napadání. Jsem si ale jistý, že jsme to vypsali čistě a dobře,“ dodal Ťok.

Podle zákulisních informací prověřuje antimonopolní úřad z řady stížností na regulérnost soutěže nejvíce stížnost dosavadního provozovatele, společnosti Kapsch, která poukázala na to, že všichni uchazeči o zakázku nedostali od ministerstva stejné informace. Změny v průběhu vydávání dokumentace k soutěži úřad připustil. Podle ministerstva šlo ale o to, že úředníci během vydávání dokumentace jednotlivým uchazečům začernili osobní údaje zpracovatelů dokumentace, které se v prvních exemplářích vydaným uchazečům objevily.

Rozhodnutí ministerstva neposuzovat ostatní nabídky zpochybnili dva ze tří poražených uchazečů. Kapsch například úřadu nabídl další jednání a úpravu své nabídky, aby byla ekonomicky výhodnější něž nabídka konkurence. Podobně sdružení maďarského výběrčího National Toll Payment Services a české společnosti Eltodo nechápe, proč se ministerstvo vzdalo dalších možných slev, kterých by mohlo dosáhnout pokračováním v jednání.

„Jak si může být ministr jistý, že by v rámci jednání neobdržel výhodnější nabídku nebo že by třeba SkyToll svou nabídkovou cenu ještě nesnížil?“ uvedl obchodní ředitel Eltoda Marat Saber.

Jedním z důvodů, proč ministerstvo chce výběr vítěze tendru uspíšit, může být právě obava z antimonopolního úřadu, kterou MF DNES potvrdilo několik zdrojů z oblasti ministerstva dopravy. Pokud by ÚOHS výběrové řízení zrušil, je podle ministerstva ohroženo pokračování ve výběru mýta po roce 2019. Zopakovat výběrové řízení ve zbytku času se podle resortu dopravy stihnout nepodaří, což by mohlo přinést opětovné prodloužení stávajícího kontraktu se společností Kapsch bez řádného výběrového řízení. Na zavedení nového systému zbývá 14 měsíců, v říjnu by měla být s vítězem uzavřena smlouva, aby nový správce mohl začít od začátku roku 2020 mýto vybírat.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Příliš Přepychový Projekt. Poslanci řeší dostavbu D4 za soukromé peníze

Zatím poslední část dálnice D4 ze Skalky do Hájů nedaleko Příbrami byla uvedena...

Přestože ministerstvo dopravy vybírá investora pro dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem už...

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Najdete na iDNES.cz