Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Soutěž na mýto vyhrál CzechToll, ministerstvo smlouvu podepsat nesmí

  • 116
Ministerstvo dopravy vybralo v obřím tendru na další provoz mýtného systému firmu CzechToll spoluvlastněnou společností PPF. Ta zvítězila s nejnižší nabídkou 10,7 miliardy korun. Výběrová komise nakonec ostatní nabídky nehodnotila, prověřila pouze, že nabídka CzechTollu splňuje požadavky soutěže. Smlouvu s vítězem ale úřad podepsat nesmí.

Výběrové řízení, jehož hodnotu původně ministerstvo dopravy odhadovalo na téměř 30 miliard korun, stále prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v předběžném opatření zakázal ministerstvu dopravy smlouvu s vítězem do ukončení řízení podepsat. CzechToll pro výběr mýta nabídla satelitní technologii, kterou na sousedním Slovensku využívá jeho partnerská společnost SkyToll. Ta bude mít na starosti provozní stránku mýtného systému i v Česku.

Uvedených necelých 11 miliard korun je cena za vybudování nového systému a jeho desetileté provozování, uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Ve srovnání s prvním desetiletým obdobím, kdy stát za provoz systému zaplatil 24 miliard korun, je pokračování správy kamionového mýta výrazně levnější.

Od včerejšího dne podle Ťoka běží dvoutýdenní lhůta, během které se mohou neúspěšní uchazeči odvolat. Ministr uvedl, že takovýto postup konkurentů vítězného konsorcia očekává. „ Budeme čelit protestům a napadání. Jsem si ale jistý, že jsme to vypsali čistě a dobře,“ dodal Ťok.

Podle zákulisních informací prověřuje antimonopolní úřad z řady stížností na regulérnost soutěže nejvíce stížnost dosavadního provozovatele, společnosti Kapsch, která poukázala na to, že všichni uchazeči o zakázku nedostali od ministerstva stejné informace. Změny v průběhu vydávání dokumentace k soutěži úřad připustil. Podle ministerstva šlo ale o to, že úředníci během vydávání dokumentace jednotlivým uchazečům začernili osobní údaje zpracovatelů dokumentace, které se v prvních exemplářích vydaným uchazečům objevily.

Rozhodnutí ministerstva neposuzovat ostatní nabídky zpochybnili dva ze tří poražených uchazečů. Kapsch například úřadu nabídl další jednání a úpravu své nabídky, aby byla ekonomicky výhodnější něž nabídka konkurence. Podobně sdružení maďarského výběrčího National Toll Payment Services a české společnosti Eltodo nechápe, proč se ministerstvo vzdalo dalších možných slev, kterých by mohlo dosáhnout pokračováním v jednání.

„Jak si může být ministr jistý, že by v rámci jednání neobdržel výhodnější nabídku nebo že by třeba SkyToll svou nabídkovou cenu ještě nesnížil?“ uvedl obchodní ředitel Eltoda Marat Saber.

Jedním z důvodů, proč ministerstvo chce výběr vítěze tendru uspíšit, může být právě obava z antimonopolního úřadu, kterou MF DNES potvrdilo několik zdrojů z oblasti ministerstva dopravy. Pokud by ÚOHS výběrové řízení zrušil, je podle ministerstva ohroženo pokračování ve výběru mýta po roce 2019. Zopakovat výběrové řízení ve zbytku času se podle resortu dopravy stihnout nepodaří, což by mohlo přinést opětovné prodloužení stávajícího kontraktu se společností Kapsch bez řádného výběrového řízení. Na zavedení nového systému zbývá 14 měsíců, v říjnu by měla být s vítězem uzavřena smlouva, aby nový správce mohl začít od začátku roku 2020 mýto vybírat.