Češi jsou zatím stále spíše „zaokrouhlovači“, než že by dýško dávali jasným procentem z útraty, například deset či patnáct procent. Tento trend je v Česku silně zakořeněn a často zákazníci zaokrouhlují například z 950 na tisíc korun, tedy nechávají spropitné ve výši 50 korun.
„Přesto se stále více lidí přiklání k zahraničnímu standardu a nechává spropitné ve výši deset procent a více, zvláště když byli velmi spokojeni,“ uvádí Sergej Buňak, vedoucí restaurací Imperial Sushi v Praze a Plzni.
Vídeňští restauratéři se bouří proti rozvozu jídel, připadají si vykořisťovaní![]() |
Podle Buňaka mladší generace a zahraniční návštěvníci častěji nechávají vyšší procento spropitného, to svědčí o postupném přebírání mezinárodních zvyků.
Podle průzkumu Objednáme v tomto roce činila průměrná výše peněz od cesty přes dovoz 23 korun, průměrně asi jen pět procent z výše objednávky, tedy průměrně 5 procent z ceny objednávky.
Kolik obvykle dáváte v restauraci spropitné?
„Problém je, že zákazník nedostane na výběr, a tak musí počítat. Zaokrouhlování je tak pro něj nejjednodušší cesta,“ myslí si Adam Růžička, generální ředitel Objednáme.
„Pokud umí platební terminál zákazníkům nabídnout výši spropitného vyjádřenou v procentech, omezuje se tím trend zaokrouhlování a ve většině případů tak výše dýška roste. Ne všechny platební terminály však takovou možnost nabízejí,“ dodává Růžička.
Dýško kartou i v hotovosti
Podle gastronomů setrvale roste oblíbenost plateb kartou, a to i při hrazení spropitného. V průměru asi 70 procent zákazníků platí spropitné přímo kartou při platbě útraty. Přesto však přibližně 30 procent zákazníků, kteří platí útratu kartou, nechávají spropitné zvlášť v hotovosti.
„Tento trend je zvláště patrný u starší generace, která má stále větší důvěru v hotovostní transakce,“ vysvětluje Buňak.
Lidé dávají štědřejší spropitné. Restaurace tíží nahromaděné stravenky![]() |
„Devadesát procent našeho spropitného je z plateb kartou, extra hotově ho určitě nedává více než deset procent zákazníků. Je to jen výjimečně,“ říká Martin Pávek, který provozuje food truck Chilli Táta v Hradci Králové.
„Na rozvozech jsou dýška poslední dobou minimální. Na food trucku je to stejné jako předešlé roky,“ uvádí Martin Pávek.
„V našich restauracích jsme pozorovali mírný pokles průměrné výše spropitného, což je důsledkem vyšších cen jídel a nápojů. Zákazníci mají tendenci upravit své výdaje, aby se vešli do svého rozpočtu. Znamená to, že spropitné často zůstává spíše na spodní hranici doporučených pěti až deseti procent,“ uzavírá Sergej Buňak, vedoucí restaurací Imperial Sushi v Praze a Plzni.
27. listopadu 2017 |