Antimonopolní úřad zrušil tendr na mýto, ministerstvo se hodlá bránit

  12:05aktualizováno  14:08
Antimonopolní úřad zrušil výběrové řízení na správce elektronického mýta po roce 2019. V něm ministerstvo dopravy vybralo jako vítěze sdružení firem CzechToll a SkyToll, které podalo nejlacinější nabídku. Kvůli pochybení při vydávání dokumentace k výběrovému řízení ale úřad celou soutěž vrací na začátek. Ministerstvo se proti zrušení bude bránit.

„Úřad rozhodl, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek a jako opatření k nápravě zadávací řízení zrušil. Rozhodnutí není pravomocné a účastníci řízení proti němu mohou do 15 dnů podat rozklad k předsedovi Úřadu,“ uvedl v tiskové zprávě.

Pochybení podle antimonopolního úřadu spočívá v tom, že úřad vydával jednotlivým uchazečům podklady k tendru na přepisovatelných flash discích, a není tedy možné zpětně ověřit, že všichni uchazeči dostali shodné informace. Disky sice byly předávány na základě protokolu, ten však neuvádí žádné bližší informace o obsahu médií, např. ani přesný počet obsažených souborů, argumentuje ÚOHS.

Podle něj někteří uchazeči dostali verzi ochuzenou o některé údaje, a nešlo přitom pouze o začernění osobních dat, což už v minulosti ministerstvo dopravy připustilo.  V takzvané anonymizované verzi podle ÚOHS kromě osobních údajů osob, které materiál zpracovávaly, chyběly i jiné dokumenty, některé se od první verze zcela lišily, dodal ÚOHS.

Kromě toho měli úředníci ministerstva dopravy pochybit tím, že v podmínkách soutěže uvedli, že se má síť zpoplatněných komunikací rozšířit o 900 kilometrů silnic první třídy a vymínilo si možnost tento rozsah do budoucna změnit.

 „Dodavatel tak dle názoru Úřadu musí mít k dispozici konkrétní (závazný) rozsah zpoplatněných pozemních komunikací, na kterých má systém vybudovat, i s ohledem na možnou variantnost nabízeného technického řešení,“ uvedl antimonopolní úřad.

Po zjištění pochybení tohoto charakteru bylo podle ÚOHS jediným možným opatřením k nápravě zrušení celého zadávacího řízení.

Se zrušením soutěže se ministerstvo dopravy nechce smířit a připravuje proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozklad k jeho předsedovi Petru Rafajovi.

Sdružení vedené CzechTollem patřícím do skupiny PPF zvítězilo v konkurenci tří dalších uchazečů včetně současného správce mýta, společnosti Kapsch. Za desetiletou správu systému požadovala 10,75 miliardy korun včetně všech výkonnostních bonusů, což představuje téměř třetinu peněz, které ministerstvo dopravy předpokládalo na správu mýta vynaložit.

Ťok: Jsem přesvědčen, že cestu najdeme

Ministerstvo dopravy podá proti rozhodnutí ÚOHS rozklad, případně se bude bránit i u soudu, reagoval na oznámení ministr dopravy Dan Ťok (ANO), kterého prý rozhodnutí zaskočilo. Podle něj se rok hledaly důvody pro zrušení soutěže. Na případné vypsání nového tendru podle Ťoka nezbývá mnoho času, protože pokud by měl vyhrát někdo jiný než dosavadní provozovatel mýtného systému, neměl by čas na přípravu pro spuštění.

Ťok uvedl, že ministerstvo má připravený i plán pro případ, že by se nepodařilo včas vybrat nového provozovatele mýtného systému od ledna 2020. „My přece nebudeme zatěžovat občana tím, že nebudeme vybírat mýto. Já jsem přesvědčen, že cestu najdeme, a nemusí to být cesta, kde vítězem na konci bude současný provozovatel,“ řekl ministr.

Odůvodnění antimonopolního úřadu překvapilo i společnost CzechToll. „Předání zadávací dokumentace v rozsahu desítek tisíc stran na USB nosiči považujeme za zcela logické. Na USB disku byly předány materiály k tendru také v Německu, kde společnost Kapsch ani jiní účastníci tuto skutečnost nijak nenapadají, uvedla v tiskové zprávě.

Výběrová komise nakonec ze čtveřice nabídek hodnotila pouze nejlacinější nabídku CzechTollu, materiály dražších uchazečů se k detailnímu prostudování nedostaly. Přestože zákon o veřejných zakázkách toto umožňuje, neúspěšní uchazeči postup ministerstva zpochybňují a tvrdí, že při očekávaných jednáních by byli ochotni svoji cenovou nabídku upravit.

Správce mýtného systému vybírá ministerstvo dopravy už déle než čtyři roky. Pokud s rozkladem k nynějšímu rozhodnutí neuspěje, hrozí, že se na konci příštího roku přestane mýtné vybírat. Nový tendr totiž podle úřadu není reálné ve zbývajícím čase dokončit, problematické by bylo i opětovné prodloužení smlouvy s Kapschem bez řádné veřejné soutěže.

K tříletému prodloužení smlouvy se už resort odhodlal v roce 2016. Prodloužením smlouvy bez soutěže ale porušil zákon, za což jej ÚOHS potrestal milionovou pokutou a situací se zabývala i Evropská komise.

Další prodloužení s Kapschem už odmítá podepsat Jakub Kopřiva, náměstek ministra odpovědný za legislativně právní úsek, který se už dříve nechal slyšet, že v případě krachu mýtného tendru na ministerstvu dopravy skončí. „Už při prvním dodatku jsme dostali varování z Evropské komise, že nejde uzavřít další dodatek bez soutěže,“ řekl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz.

  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Boeing kvůli smrtelné nehodě upraví kryty motorů u sedmi tisíc letadel

Události kolem Boeingu jsou opět v pohybu. Americký úřad, který vyšetřuje letecké havárie, doporučil výrobci, aby...

Pražské letiště rozšíří Terminál 2 za 16 miliard, hotovo bude v roce 2028

Pražské letiště bude rozšiřovat druhý terminál, hotovo by mělo být do roku 2028. Investici za 16 miliard korun...

Premium

Úpění D1 pod obrněnci doznělo až do Bruselu. Z unie pošlou další peníze

Kvůli potížím s­ vojenskou technikou má Česko možnost získat dotace na civilně-vojenské dopravní stavby. Květnových...

Nejdelší přímý let v historii. Boeing doletěl z Londýna do Sydney

Letecká společnost Qantas uskutečnila 19 hodin a 19 minut trvající let z Londýna do Sydney bez mezipřistání. Jde o...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz