Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

PŘEHLEDNĚ: Otazníky nad miliardovým mýtem. Kellner ještě nemá vyhráno

  9:57aktualizováno  9:57
Boj firem o jednu z největších zakázek posledních let je ve finále. Mýto má na dosah vítězné konsorcium PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera s názvem CzechToll. V následujícím přehledu se dozvíte, proč ještě nemá vyhráno, co hrozí v případě zrušení soutěže a také proč si stát nespravuje mýto sám.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Mnohamiliardovou veřejnou soutěž prověřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a do konečného verdiktu nesmí resort dopravy s vybraným uchazečem podepsat smlouvu. Přinášíme odpovědi na nejzákladnější otázky, které výběr nástupce dosavadního správce mýta vyvolává.

1.Kdo je kandidátem na správce mýta a jak jej resort vybral?

Vítězem tendru je konsorcium firem CzechToll, které stoprocentně vlastní skupina PPF Petra Kellnera, a společnosti SkyToll, kterou ovládá Petr Syrovátko prostřednictvím společnosti Sevenra. SkyToll provozuje slovenský mýtný systém a technickou správu bude mít na starosti i v Česku.

Konsorcium nabídlo nejnižší cenu – 10,7 miliardy korun. Za deset let provozu bude zhruba o tři miliardy nižší, než kolik požadovali konkurenti – dosavadní provozovatel Kapsch a konsorcium české firmy Eltodo a maďarské National Toll Payment Services. Naopak německá T-Systems správu českého mýta ocenila na téměř padesát miliard korun. Ministerstvo dopravy se dražšími nabídkami nezabývalo a před vyhlášením soutěže pouze prověřilo, zda nabídka CzechTollu splňuje všechny požadavky soutěže.

2.Je možné, že CzechToll se nakonec správcem mýta nestane?

Proti rozhodnutí ministerstva se mohou neúspěšní uchazeči odvolat. Zároveň tendr prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který i po vyhlášení vítěze může celou soutěž zrušit a výběr mýta tím vrátit na začátek. To by vyhovovalo dosavadnímu správci, společnosti Kapsch, který by se tím přiblížil dalšímu prodloužení smlouvy. Opakování soutěže by podle ministerstva zabralo zhruba tři roky.

3.Proč by mohl antimonopolní úřad soutěž zrušit?

Nejvážnějším argumentem je stížnost společnosti Kapsch, která poukázala na to, že všichni uchazeči o zakázku nedostali od ministerstva stejné informace. Změny v průběhu vydávání dokumentace k soutěži úřad připustil. Podle ministerstva šlo ale o to, že úředníci začernili osobní údaje zpracovatelů dokumentace, které se v prvních exemplářích vydaným uchazečům objevily.

4.Mýto se týká kamionů a autobusů. Proč by běžného řidiče, který za dálnice platí prostřednictvím dálniční známky, mělo zajímat, kdo a zda vůbec mýto na českých silnicích vybírá?

Kromě výběru peněz má mýtné i regulační funkci. Pokud by se mýtné nevybíralo, představoval by bezplatný průjezd Českem magnet pro řadu tranzitujících kamionů, které by za jiných okolností Česko objely. Tato vozidla by pak zhoršila průjezdnost už nyní mnohde přetížených dopravních tahů. Mýto je navíc silné politické téma.

5.Komu vadí dokončení nynějšího výběrového řízení?

Proti soutěži v této podobě se staví obce a města a zástupci dopravních společností především kvůli plánu vlády na rozšíření zpoplatněné sítě o zhruba devět set kilometrů prvních tříd. Zatímco dopravci argumentují zdražením služeb, a tím pádem i přepravovaného zboží kvůli vyšším nákladům na přepravu, obce se naopak obávají, že větší počet zpoplatněných silnic první třídy vytlačí kamiony z těchto komunikací do center měst a na silnice nižších tříd.

6.Nebylo by rychlejší, aby stát místo nové soutěže odkoupil část Kapsche a spravoval systém sám?

Snaha provozovat mýtný systém státem, jako je tomu například v Rakousku, provází přípravu tendru už řadu let. Nyní resort dopravy argumentuje tím, že na odkup a přípravu státu na správu systému není dost času. Stát by se tím rovněž zcela nezbavil závislosti na soukromých společnostech. Minimálně by musel s telekomunikačními firmami jednat o přenosu dat a s bankami o vedení mýtných účtů. Dalším problematickým bodem je skutečnost, že by tím zaplatil firmě Kapsch další peníze bez výběrového řízení.

7.Proč je problém v případě nutnosti prodloužit bez soutěže kontrakt se stávajícím provozovatelem?

Stát už to jednou udělal v roce 2016. Porušil tím ale zákon, za což od antimonopolního úřadu dostal milionovou pokutu. Ministr Ťok zároveň musel tento krok vysvětlovat Evropské komisi. Je pravděpodobné, že napodruhé by takovýto postup nezůstal bez reakce Evropské unie. 

Správa mýtného systému po roce 2019 může výrazně zlevnit:


  • Nejčtenější

Ministru Kremlíkovi zlomila vaz zakázka na elektronické dálniční známky

Vladimír Kremlík končí ve funkci ministra dopravy. Prezident Miloš Zeman vyhověl návrhu premiéra Andreje Babiše, aby...

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

Premium

Vážné nemoci nepadají z nebe. Ničí nás stres, shodují se psycholog i psychiatr

Lidské tělo má něco jako vnitřní baterku. Když dlouho jedete na rezervy, vypne se imunitní systém a­ organismus to...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Nejen e-shop na dálniční známky má potíže. Vady vykazuje i tendr na kamery

Resort dopravy opět překvapil. Kamery za padesát ­milionů přechytračí jednoduchá finta. Pokud řidiče přistihne bez...

Pražské letiště naráží na své limity. Loni odbavilo o milion lidí víc

Letiště Václava Havla Praha opět překonalo svůj předchozí rekord. Loni jím prošlo o jeden milion cestujících víc než v...

Beluga XL se hlásí do služby. Obří nákladní airbus začal pravidelně létat

Francouzsko-německo-britský výrobce letadel Airbus konečně vyslal na oblohu novou generaci letadla Airbus Beluga s...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz