ZANIKLÉ TRATĚ: Lokálka ze Slavonic mohla ožít. Rakousko chtělo cyklostezku

Seriál
V dnešních zaniklých tratích zamíříme na trojmezí Čech, Moravy a Rakouska. Podíváme se na přeshraniční lokálku, kterou ochromila železná opona. Naděje na její obnovu nedávno zhatila politika. Vydáme se na úsek mezi Slavonicemi a rakouskou zastávkou Fratres.

Úsek Slavonice - Fratres na vojenské mapě z roku 1952

Chudý kraj západní Moravy po železnici volal dlouho. V 80. letech 19. století nejprve Vysočinu proťala Českomoravská transverzální dráha mezi Táborem a Jihlavou. Teprve pak se vyplnil dávný sen i obyvatelům u hranic s Rakouskem.

V roce 1898 vznikla dráha z Kostelce u Jihlavy do Telče, která byla o čtyři roky později prodloužena až do Slavonic. Zhruba ve stejnou dobu se začala stavět lokálka z dolních Rakous na sever. Trať ze Schwarzenau přes Waidhofen dorazila do Slavonic v roce 1903.

Remíza ve Slavonicích byla původně postavena pro parní lokomotivy a potom prodloužena pro čtyřosé motorové vozy. Ty tam ovšem začaly nocovat až v 21. století
GPS: 48.9945667N, 15.3483397E
Zaniklé tratě

První roky provozu v monarchii se rozvíjely více než slibně. Vlaky ze Schwarzenau (česky Švarcenavy) jezdily až do Kostelce. Stejně tak lokomotivy z výtopny v Telči obsluhovaly rakouskou část tratě. Jenže v roce 1918 najednou vznikly hranice a s nimi i problém.

Vlaky od té doby končily z obou stran ve Slavonicích a cestující museli přestupovat. Slavonice tehdy obývali výhradně Rakušané, není proto divu, že trať na jih hojně využívali. Do Prahy bylo údajně rychlejší jet přes Švarcenavu a Gmünd, než přes Kostelec a Tábor. 

Za druhé světové války připadla trať Německým říšským drahám. V roce 1945 sloužila lokálka pro evakuační vlaky z Vídně na území tehdejšího protektorátu. Něco podobného trať předtím ani potom nezažila, vlaky jezdily za sebou téměř na dohled.

Likvidace kolejí od Slavonic ke státní hranici proběhlo počátkem 90. let 20. století. Tehdy měla dráha ještě šanci na obnovu GPS: 48.9902478N, 15.3551686E

Hned po osvobození byl zastavena pravidelná osobní doprava z Československa do Rakouska. Nákladní soupravy však občas na jih jezdily ještě další tři roky. 

Další pohroma přišla po únoru 1948. Komunisté se samozřejmě báli, aby jim po nepoužívané trati neujel další vlak s emigranty, a tak nechali přímo na hranici vytrhat deset metrů kolejí. Občas se sice mluvilo o tom, že by bylo dobré trať do neutrálního Rakouska obnovit, ale pokaždé z toho sešlo.

Po roce 1989 trati opět svitla naděje. Podepisovala se memoranda, politici si třásli rukama, železniční fandové byli nadšení. V roce 2009 dokonce česká strana nechala za desítky milionů korun zmodernizovat stanici Slavonice. Na waidhofenském zhlaví se instalovala odjezdová návěstidla, kabely s elektřinou se natáhly až k hranici. 

Při jízdě z Rakouska se strojvedoucímu i cestujícím naskytly velkolepé pohledy na renesanční Slavonice GPS: 48.9899308N, 15.3573464E

Jenže v Dolních Rakousích se změnila vláda, zájem o železniční spojení s Českem opadl a místo kolejí se z evropských dotací na rakouském území postavila cyklostezka. Češi se pak už přidali. Sbohem lokálko. 

K hranicím a zpět

Natáčení tohoto dílu jsme jako obvykle plánovali hodně dlouho dopředu, možná až příliš dlouho. Pandemie koronaviru nám do plánu nepěkně zasáhla. Původně jsme chtěli projít bývalou trať minimálně do Waldikrchenu an der Thaya, bohužel jsme opět museli, stejně jako loni na jaře, skončit na hranicích.

Přesto jsme toho i na krátkém úseku za Slavonicemi objevili poměrně dost. Našli jsme posledních 150 metrů kolejí, které se směrem na Schwarzenau zachovaly, a jediný původní kilometrovník i poslední dochovaný propustek pod tratí.

Ukážeme vám také místo, kde v dubnu 1939 vypadla z kolejí německá lokomotiva i s osobním vlakem. Propátráme také okolí tratě pod náspem a na hranách zářezu. 

Nehoda německé (původně rakouské) lokomotivy 92.2289 za Slavonicemi v dubnu...
Rovný úsek trati, kde v dubnu 1939 vykolejila německá (původně rakouská)...

V dubnu 1939 mezi Slavonicemi a Fratres vykolejila lokomotiva s osobním vlakem

Nakonec jsme si poradili i se zákazem vstupu na území Rakouska. Díky moderní technice vám ukážeme, jak dnes vypadá bývalá zastávka Fratres a poslední část tratě, na které není cyklostezka.

Pomozte nám se seriálem

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme podklady pro tratě:

  • Černovice – Líšeň
  • Žabokliky - Březno u Chomutova
  • Prunéřov - Březno u Chomutova
  • Prunéřov - Chomutov
  • Svinov - Kyjovice
  • Ostrava - Karviná
  • Malá a Velká Hrabovka
  • Praha-Braník - Podolí
  • Praha-Vršovice - Praha-Krč
  • Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk
  • Hevlín - Laa an der Thaya
  • Novosedly - Laa an der Thaya

Náš e-mail je: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

Pláže v Evropě, kde si užijete pohodu téměř bez lidí, pořád existují

25. května 2024

Vyrovnané řady lehátek a slunečníků, které se ztrácejí v mase slunících se těl. Pláže, kde pro...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Skluzavka, rytíři nebo dinosauři? Rakouské regiony myslí v létě i na malé návštěvníky

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Letní dovolená v Rakousku může být levnější díky regionálním kartám výhod

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...