ZANIKLÉ TRATĚ: Lokálka ze Slavonic mohla ožít. Rakousko chtělo cyklostezku

Seriál
V dnešních zaniklých tratích zamíříme na trojmezí Čech, Moravy a Rakouska. Podíváme se na přeshraniční lokálku, kterou ochromila železná opona. Naděje na její obnovu nedávno zhatila politika. Vydáme se na úsek mezi Slavonicemi a rakouskou zastávkou Fratres.

Úsek Slavonice - Fratres na vojenské mapě z roku 1952

Chudý kraj západní Moravy po železnici volal dlouho. V 80. letech 19. století nejprve Vysočinu proťala Českomoravská transverzální dráha mezi Táborem a Jihlavou. Teprve pak se vyplnil dávný sen i obyvatelům u hranic s Rakouskem.

V roce 1898 vznikla dráha z Kostelce u Jihlavy do Telče, která byla o čtyři roky později prodloužena až do Slavonic. Zhruba ve stejnou dobu se začala stavět lokálka z dolních Rakous na sever. Trať ze Schwarzenau přes Waidhofen dorazila do Slavonic v roce 1903.

Remíza ve Slavonicích byla původně postavena pro parní lokomotivy a potom prodloužena pro čtyřosé motorové vozy. Ty tam ovšem začaly nocovat až v 21. století
GPS: 48.9945667N, 15.3483397E
Zaniklé tratě

První roky provozu v monarchii se rozvíjely více než slibně. Vlaky ze Schwarzenau (česky Švarcenavy) jezdily až do Kostelce. Stejně tak lokomotivy z výtopny v Telči obsluhovaly rakouskou část tratě. Jenže v roce 1918 najednou vznikly hranice a s nimi i problém.

Vlaky od té doby končily z obou stran ve Slavonicích a cestující museli přestupovat. Slavonice tehdy obývali výhradně Rakušané, není proto divu, že trať na jih hojně využívali. Do Prahy bylo údajně rychlejší jet přes Švarcenavu a Gmünd, než přes Kostelec a Tábor. 

Za druhé světové války připadla trať Německým říšským drahám. V roce 1945 sloužila lokálka pro evakuační vlaky z Vídně na území tehdejšího protektorátu. Něco podobného trať předtím ani potom nezažila, vlaky jezdily za sebou téměř na dohled.

Likvidace kolejí od Slavonic ke státní hranici proběhlo počátkem 90. let 20. století. Tehdy měla dráha ještě šanci na obnovu GPS: 48.9902478N, 15.3551686E

Hned po osvobození byl zastavena pravidelná osobní doprava z Československa do Rakouska. Nákladní soupravy však občas na jih jezdily ještě další tři roky. 

Další pohroma přišla po únoru 1948. Komunisté se samozřejmě báli, aby jim po nepoužívané trati neujel další vlak s emigranty, a tak nechali přímo na hranici vytrhat deset metrů kolejí. Občas se sice mluvilo o tom, že by bylo dobré trať do neutrálního Rakouska obnovit, ale pokaždé z toho sešlo.

Po roce 1989 trati opět svitla naděje. Podepisovala se memoranda, politici si třásli rukama, železniční fandové byli nadšení. V roce 2009 dokonce česká strana nechala za desítky milionů korun zmodernizovat stanici Slavonice. Na waidhofenském zhlaví se instalovala odjezdová návěstidla, kabely s elektřinou se natáhly až k hranici. 

Při jízdě z Rakouska se strojvedoucímu i cestujícím naskytly velkolepé pohledy na renesanční Slavonice GPS: 48.9899308N, 15.3573464E

Jenže v Dolních Rakousích se změnila vláda, zájem o železniční spojení s Českem opadl a místo kolejí se z evropských dotací na rakouském území postavila cyklostezka. Češi se pak už přidali. Sbohem lokálko. 

K hranicím a zpět

Natáčení tohoto dílu jsme jako obvykle plánovali hodně dlouho dopředu, možná až příliš dlouho. Pandemie koronaviru nám do plánu nepěkně zasáhla. Původně jsme chtěli projít bývalou trať minimálně do Waldikrchenu an der Thaya, bohužel jsme opět museli, stejně jako loni na jaře, skončit na hranicích.

Přesto jsme toho i na krátkém úseku za Slavonicemi objevili poměrně dost. Našli jsme posledních 150 metrů kolejí, které se směrem na Schwarzenau zachovaly, a jediný původní kilometrovník i poslední dochovaný propustek pod tratí.

Ukážeme vám také místo, kde v dubnu 1939 vypadla z kolejí německá lokomotiva i s osobním vlakem. Propátráme také okolí tratě pod náspem a na hranách zářezu. 

Nehoda německé (původně rakouské) lokomotivy 92.2289 za Slavonicemi v dubnu...
Rovný úsek trati, kde v dubnu 1939 vykolejila německá (původně rakouská)...

V dubnu 1939 mezi Slavonicemi a Fratres vykolejila lokomotiva s osobním vlakem

Nakonec jsme si poradili i se zákazem vstupu na území Rakouska. Díky moderní technice vám ukážeme, jak dnes vypadá bývalá zastávka Fratres a poslední část tratě, na které není cyklostezka.

Pomozte nám se seriálem

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme podklady pro tratě:

  • Černovice – Líšeň
  • Žabokliky - Březno u Chomutova
  • Prunéřov - Březno u Chomutova
  • Prunéřov - Chomutov
  • Svinov - Kyjovice
  • Ostrava - Karviná
  • Malá a Velká Hrabovka
  • Praha-Braník - Podolí
  • Praha-Vršovice - Praha-Krč
  • Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk
  • Hevlín - Laa an der Thaya
  • Novosedly - Laa an der Thaya

Náš e-mail je: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  11.6 21:20

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Cesta do Chorvatska 2024: Rakousko zavedlo jednodenní známku, Maďaři také

6. června 2024

Nejoblíbenější prázdninová destinace s teplým mořem? Pro turisty z Česka už desetiletí chorvatský...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Obézní žena žádá sedadlo v letadle navíc, teď chce delší pásy v autech

9. června 2024

Influencerka Jaelynn Chaney, na internetu známá jako Jae Bae, často bojuje za práva nadměrně...

KVÍZ: Kolik se dá ujet na elektrokole za den? A kdy se musí motor vypnout?

30. května 2024,  aktualizováno  7.6 10:34

Elektrokola už dávno nejsou podivným vynálezem pro důchodce. Prodeje neustále rostou a možná se...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mrtvá těla v klecích pod stromem. Bali skrývá hřbitov, kam vás pustí jen mafie

8. června 2024

Na indonéský ostrov Bali míří ročně miliony turistů. Ačkoliv by se mohlo zdát, že všechna místa už...

Kraj tiché samoty. Vydejte se do údolí, kterých v Čechách není mnoho

13. června 2024

Dlouhé zakleslé meandry, příkré lesnaté stráně, hradní zříceniny i osamělé kostely. Údolí Berounky...

Vychutnejte si méně známé stránky Dachsteinu. V ledu, s ginem či na lodi

13. června 2024

Dachstein či Hallstatt jsou populární a snadno dostupné položky na seznamu světového dědictví...

OBRAZEM: Zbytečné a kruté atrakce se zvířaty na dovolené nepodporujte

12. června 2024  13:28

Kde jinde než na dovolené bychom měli obdivovat zvířata z jiných kontinentů? Jen pozor, z té touhy...

Úcta k přírodě a vesmírným cyklům mě hodně baví, říká Taťána Kuchařová

12. června 2024

Premium Když mluví o cestování, vášeň a zápal z ní doslova čiší. S Taťánou Kuchařovou jsme si povídaly...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...