Neděle 29. května 2022, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. května 2022 Maxmilián, Maxim

ZANIKLÉ TRATĚ: Dráhy do Střední Stěnavy se Poláci báli. Radši vytrhali koleje

Seriál
V jubilejním 40. díle Zaniklých tratí se vydáme na sever východních Čech na trať, po které se vozilo uhlí z historického území Pruska. Když však po druhé světové válce připadlo Polsku, doprava přes hranice se zastavila. Hlavně proto, aby Čechoslováci nemohli obsadit Kladsko. Zamíříme na trať 2h mezi Broumovem a Střední Stěnavou.

Mapa trati Meziměstí - Broumov - Mittelsteine (Střední Stěnava)

Dráha z Čech do pruského Mittelsteinu (česky Střední Stěnavy), po druhé světové válce Poláky přejmenované na Ścinawka Średnia, vznikla v několika etapách. Nejprve v červenci 1875 dorazily vlaky z Chocně přes Meziměstí do Broumova.

O rok později bylo vybudováno krátké pokračování trati do Otovic a teprve v roce 1885 se Prusko a Rakousko-Uhersko domluvily na propojení svých železničních sítí.

Dráhu z Mittelsteinu k hranicím měly postavit Pruské státní dráhy, úsek z Otovic zase Rakušané. Ti se také měli o trať starat, a to i na pruském území. Provoz byl zahájen v dubnu 1889.

Stejný dopravní model fungoval i po vzniku Československa, dopravu do Mittelsteinu zajišťovaly Československé státní dráhy. Mezi ČSR a Německem tehdy jezdily čtyři páry vlaků denně.

Směrová tabule ve stanici Broumov. Do Otovic ale pravidelné vlaky nejezdí od roku 2005
GPS: 50.5807436N, 16.3395617E

Za 2. světové války trať převzaly Říšské dráhy, v roce 1945 se vrátila zpět pod správu ČSD. Území Pruska připadlo Polsku, které se bálo, že Čechoslováci dráhu použijí k okupaci Kladska. Možná oprávněně. V červnu 1945 vyrazil z Broumova obrněný vlak Moskva, aby obsadil stanici ve Střední Stěnavě.

Telegram velitele stanice Broumov z 12. 6. 1945

„Hlásím 13.6. v 7 hodin odjíždí ze zdejší stanice obrněný vlak Moskva. Stanici Střední Stěnava obsadí a vztyčí československou vlajku.

Československý obrněný vlak Moskva obsadil v červnu 1945 stanici Střední...

Žádáme vyslání staniční stráže 1-1-20 k zajištění nádraží. Posádka Broumov nemůže nikoho uvolniti a stav naší NS jest 1-1-14. zařiďte rychle, jde o mnoho.“ 
por. Labouťka

Vojáci se sice po několika dnech ze Střední Stěnavy stáhli, ale nevraživost mezi ČSR a Polskem stoupla. Poláci dokonce na jaře 1946 vytrhali u hranic koleje. V listopadu je zase vrátili na své místo a dráha byla až do roku 1953 používána k peážním jízdám polských nákladních vlaků směrem na Walbrzych. Jakmile jízdy ustaly, trať byla definitivně uzavřena.

Zaniklé tratě

Na českém území koleje končí v zastávce Otovice zastávka, v Polsku zase v někdejší zastávce Tlumaczów Dolny (dříve Dolní Tuntschendorf). V koncovém úseku z Broumova pravidelné vlaky nejezdí od konce roku 2005. Poláci na svém území provozovali osobní dopravu až do roku 1969, potom trať fungovala ještě 20 let jako vlečka do lomu na melafyr.

Dalších 20 let byla dráha na polském území opuštěná a zdevastovaná. V roce 2010 ji jako vlečku opět obnovili a nákladní vlaky se štěrkem po ní jezdí dodnes.  

Mezi Českem a Polskem v této chvíli chybějí pouhé čtyři kilometry kolejí. Plán na obnovení provozu existuje, několik let se o něm však nemluví. Kraj Stolových hor by si ovšem přímé železniční spojení mezi oběma zeměmi bezesporu zasloužil, obnovená trať by přinesla turistický i hospodářský rozvoj na obou stranách hranice.

Pravidelný vlak v zastávce Otovice zastávka v roce 1993 GPS: 50.5597428N,...
Drezína s postřikem proti plevelu v zastávce Otovice zastávka v září 2020 GPS:...

Provoz v zastávce Otovice zastávka

Trať podél řeky Stěnavy

Jako první jsme prozkoumali vyloučený úsek na českém území mezi Broumovem a Otovicemi zastávkou. Překvapilo nás, že je v poměrně dobrém stavu, lehčí vozidla by se na něj vypravit mohla. Objevili jsme původní pražce i kolejnice z let 1928 a 1929, v Otovicích pak původní skladiště z roku 1876.

Na konci kolejí v zastávce Otovice zastávka je vidět, že koleje tam končí jen provizorně, pouze pražcem na kolejích. Zbytek českého úseku je definitivně zlikvidován. I když ne tak úplně, i po více než 60 letech od ukončení provozu jsme objevili dva pěkně dochované ocelové mostky.

Největší objev nás čekal v Polsku, monumentální ocelový most přes řeku Stěnavu. Vlaky po asymetrické konstrukci už asi nikdy neprojedou, přesto je viadukt i po tolika letech bez provozu v pěkném stavu.

Největší stavba na trati, ocelový most přes řeku Stěnavu GPS: 50.5511167N,...
Největší stavba na trati, ocelový most přes řeku Stěnavu, je už na polském...

Řeku Stěnavu překonává na polském území ocelový viadukt

V reportáži také uvidíte, co všechno se na původní trati dochovalo. Ukážeme vám nákladiště štěrku v bývalé zastávce Dolní Tuntschendorf, podíváme se také na krásné pruské nádraží ve Střední Stěnavě.   

Líbí se vám náš seriál? Můžete se podílet na jeho výrobě. Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Hlučín – Petřkovice, Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk, Náchod - Kudowa-Zdrój, Slavonice - Fratres, Hevlín - Laa an der Thaya, Novosedly - Laa an der Thaya, Černovice – Líšeň, Svinov - Kyjovice, vleček Kladenského uhelného revíru nebo vlečky do Zbrojovky Vsetín. Náš e-mail je: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Dcery už na svět nenahlíží podle mediálních měřítek, říká Fotr na tripu

Mají za sebou na 75 tisíc kilometrů. Objevili kurdské Turecko, projeli rizikový Irák, stihli předválečnou Ukrajinu a...

Pojďte pěšky do hor. Tři unikátní treky, kde poznáte pocit osamělého tuláka

Premium Jistě, tak jako v zimě s lyžemi i v létě se můžete po mnohých horských vyhlídkách vozit lanovkami, ale byla by to věčná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S jachtou pobřežím Chorvatska. Vyplout může i nováček, co k tomu potřebuje?

Premium Na moře při pobřeží Chorvatska vyplouvá teď zkraje sezony až polovina všech jachet s českou a slovenskou vlajkou. Co je...

Poslední mohykáni Železných hor. Vydejte se do srdce divokého pralesa

Nespoutané pralesy nejsou výhradně doménou našich hraničních pohoří. Jeden se ukrývá i v Železných horách. Na rozdíl od...

Tajemství přehrad: klenbová hráz na řece Vrchlici je český unikát

Dnešní Tajemství přehrad nás zavede do středních Čech, jen pár kilometrů od Kutné Hory. Podíváme se na vodní dílo,...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky. Tady je jejich soupis

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme...

Český výletník: Prohlédněte si šikmý kostel s autorkou Šikmého kostela

„Tady jedeme po Komenského ulici,“ říká spisovatelka Karin Lednická v autě u volantu. Akorát že právě jedeme po hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úchvatné jako hradby v Dubrovníku. Češovské valy nemají v Česku obdoby

Namísto rozpálených zdí z bílého vápence v Dubrovníku na vás čeká u vísky Češova mohutné hliněné opevnění, které se...

Tajemství přehrad: klenbová hráz na řece Vrchlici je český unikát

Dnešní Tajemství přehrad nás zavede do středních Čech, jen pár kilometrů od Kutné Hory. Podíváme se na vodní dílo,...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...

Konec přetáčení reklam. Na televizi Prima je musíte přetrpět, nebo zaplatit

Od prvního června nebude možné přetáčet reklamy stanic TV Prima při odloženém zhlédnutí pořadů v IPTV a OTT službách....