Na co zírá mašinfíra: Vzkříšenou dráhou do srdce Českého středohoří

Seriál aktualizováno  18:21
Dnes se vydáme po další části Severočeské transverzálky, mezi Litoměřicemi a Chotiměří. Je to úsek, který měl po závalu v roce 2013 u Radejčína namále. Společnosti AŽD se jí ale podařilo vrátit život, v létě 2020 tam o víkendech jezdilo sedm párů jejích vlaků denně.

Mapa trati Litoměřice horní nádraží - Chotiměř

Trať s dnešním číslem 097 mezi Teplicemi a Lovosicemi vznikla v roce 1897 jako první část takzvané Severočeské transverzálky. Po ní se mělo vozit hnědé uhlí z Podkrušnohoří přes Lovosice a Českou Lípu do Liberce.

Společnost Ústecko-teplické dráha (ÚTD) získala koncesi v červnu 1896, stavět se začalo v říjnu. Vybudování tratě do Lovosic mělo trvat maximálně rok, kvůli nepřízni počasí se ale nakonec termín zahájení provozu posunul o dva měsíce a první vlak mezi Teplicemi a Lovosicemi vyjel až 16. prosince 1897.

Dráha má jasný horský charakter. Úpořiny, nejnižší stanice v tomto úseku, jsou ve výšce 180 metrů nad mořem. Během 12 kilometrů musí vlak vystoupat o téměř 200 výškových metrů, vrcholová stanice Radejčín je už ve výšce 365 metrů nad mořem. No a Lovosice jsou ještě níže než Úpořiny, 155 metrů nad mořem.

Nádraží ATE v Litoměřicích (dnes Litoměřice horní nádraží) na dobové pohlednici

ÚTD musela na takto náročnou trať objednat speciální lokomotivy značené jako IVc, které jako jediné utáhly těžké uhelné vlaky. V dobách ČSD byly přeznačeny na řadu 413.2. V prvních letech po dráze jezdily dokonce přímé rychlíky Teplice–Liberec.

Největší pohromou pro trať se stal obří sesuv půdy vyvolaný stavbou dálnice D8. Od 7. června 2013 je tak dráha neprůjezdná. Vlaky z Teplic končí od té doby v zastávce Radejčín (Na co zírá mašinfíra Teplice - Radejčín zde), dál do Lovosic pak jezdí autobusy.

V roce 2020 se ale podařil husarský kousek. Společnost AŽD, která provozuje svoji Švestkovou dráhu (Na co zírá mašinfíra Most - Lovosice zde), nabídla Ústeckému kraji volnou kapacitu svých vlaků s tím, že by mohly zajíždět právě do neprovozovaného úseku transverzálky z Lovosic do Chotiměře.  

V červnu 2020 tak na trať vyjely po dlouhé době zase pravidelné vlaky. O letních víkendech jezdilo mezi Litoměřicemi horním nádražím a Chotiměří celkem sedm párů vlaků denně. A rozhodně nebyly prázdné, turisté si je velmi rychle našli, vždyť tato linka spojuje nejkrásnější místa Českého středohoří.

Zapomenutý kus transverzálky si můžete projet za dvě a půl minuty: 

Spojnice bájných vrcholů

Neuplynulo ani čtvrt roku od chvíle, kdy jsme si v dubnu 2020 povzdechli, že nemůžeme projet legendární stoupání z Lovosic do Chotiměře, a náš sen se splnil. Regiosprinter AŽD si s cestou z Litoměřic až téměř k závalu poradí za pouhou půlhodinu.

Vyrážíme z litoměřického horního nádraží. To vzniklo výhradně pro potřeby transverzálky, protože se Ústecko-teplická dráha nedohodla s Rakouskou severozápadní dráhou o společném nádraží. 

Na prohlídku královského města Litoměřice možná jeden den nestačí. Bezpodmínečně si musíte projít střed města, který je zapsán jako památková rezervace. Prohlédněte si středověký hrad s expozicí vinařství, můžete zajít do litoměřického podzemí nebo navštívit několik muzeí, Oblastní, Diecézní, Památník Karla Hynka Máchy, Muzeum Křišťálový dotek či Dílnu ručního papíru.

Turistické cíle podél trati 087

Zájemci o železniční historii nesmějí vynechat prohlídku obou portálů bývalého železničního tunelu a také budovu zastávky Litoměřice město. Tunel dlouhý 350 metrů sloužil až do roku 1958, kdy byla trať zdvoukolejněna a přeložena na pravý břeh Labe. Město v něm chtělo vybudovat parkovací stání, tento projekt ale nakonec odložilo. 

Ve městě máte také možnost vystoupat na několik vyhlídkových věží. Jednak na věž katedrály svatého Štěpána, jednak na věž Kalich na Mírovém náměstí, nebo na rozhlednu Mostka, která je od horního nádraží jen kilometr po modré turistické značce.

Ze zastávky Litoměřice Cihelna se můžeme vypravit za zdejšími připomínkami 2. světové války. Nad tratí vznikl koncentrační tábor, kde byli umísťováni vězni, kteří pracovali převážně v podzemní továrně Richard. Dodnes se tam zachovalo několik budov, včetně táborového krematoria.

Do podzemí továrny Richard se dnes už nedostanete, některé chodby totiž slouží pro ukládání radioaktivního odpadu. Pod radnicí v centru města je ale umístěna alespoň expozice o tomto místě. 

Další stanice, Žalhostice. Přímo od nádraží vychází žlutá turistická značka až na vrcholek hory Radobýl. Ano, to je ta, odkud Karel Hynek Mácha pozoroval požár Litoměřic. Cesta nahoru je sice krátká (2 kilometry), ale náročná, s převýšením téměř 250 metrů.

Stanice Žalhostice

Za Žalhosticemi mineme jednu železniční zajímavost, jedinou kolejovou spojku transverzálky s Rakouskou severozápadní drahou, která ústí ve stanici Velké Žernoseky. Je bez pravidelného osobního provozu, nemusíte se ale bát, projedeme si ji v některém z dalších dílů seriálu Na co zírá mašinfíra.

Za obloukem nás už čeká zbrusu nový most přes Labe a průjezd skrz chemické závody. Za dalším obloukem se napojujeme na hlavní trať z Kralup nad Vltavou (projeli jsme ji zde), projedeme kolem odstavených vlečných vozů Btax (010) AŽD a zastavujeme ve stanici Lovosice.   

V Lovosicích si prohlédněte střed města se zámkem ze 2. poloviny 16. století. U Labe si můžete vyzkoušet novou rozhlednu, v létě byste neměli vynechat přívoz přes Labe k Žernoseckému jezeru.

Lokomotiva 475.1108 v čele nákladního vlaku míří od Radejčína do stanice...
Lokomotiva 475.1108 ve stanici Chotiměř, 5. 8. 1978

V minulosti Chotiměří projížděly desítky nákladních vlaků

Od Labe strmě vzhůru

Na ústeckém zhlaví stanice Lovosice se nejprve odpojuje trať do Čížkovic, kde začíná Švestková dráha, a hned potom také transverzálka od tratě do Děčína.

Ze stanice Lovosice zastávka se můžete vydat na další bájný vrcholek Českého středohoří, na Lovoš. Tady je stoupání ještě větší než na Radobýl. Na tři a půl kilometru dlouhé cestě po zelené značce musíte překonat rovnou 413 výškových metrů. 

Turistické cíle podél trati 097

Míjíme historické depo Severočeské transverzálky, které dlouhou dobu sloužilo ČSD a ČD, a později také dlouhou dobu chátralo. Před několika lety se do něj opět vrátily lokomotivy, koupila jej společnost PKP Cargo.

Od této chvíle začíná trať stoupat, na rovinu se dostane vlastně až v Chotiměři. Noříme se do Oparenského údolí, koleje tam vedou vysoko nad Milešovským potokem, projíždíme několika skalními zářezy. Oparenské údolí je už odedávna cílem lovosických výletníků. Jednak kvůli divoké přírodě, jednak kvůli tamnímu vyhlášenému zájezdnímu hostinci v Černém mlýně. 

Ze zastávky Oparno je to na Lovoš stejně daleko jako z Lovosic zastávky, jen převýšení je po modré turistické značce o 100 metrů menší. Odměnou vám ale bude nádherný výhled na celé České středohoří.

A ještě jeden cíl na vás z oparenské zastávky čeká, zřícenina stejnojmenného hradu. Založil ho v první polovině 14. století Smil z Vchynic a sloužil až do roku 1502. V roce 1530 je uváděn už jako pustý. 

Za Oparnem trať podjíždí nejnovější úsek dálnice D8 a velkým obloukem se dostává do stanice Chotiměř. Nepoškozené koleje vedou ještě o něco dál, do zastávky Dobkovičky, potom je ale transverzálka přerušena závalem. Stát sice slibuje, že by se měly koleje obnovit, zatím ale zůstalo jen u slibů. Vlaky AŽD tedy musí končit právě tady.

Motorová jednotka Regiosprinter (řada 654) společnosti AŽD ve stanici Chotiměř

Z Chotiměře máte několik možností k výletu. Především výstup na Milešovku. Je to jenom šest kilometrů, ale jak jsme ze Středohoří zvyklí, je to pořádný kus cesty nahoru. Převýšení je ještě vyšší než u předchozích dvou vrcholů, 526 metrů.

O něco delší je výšlap kolem zámku Milešov ke zřícenině hradu Ostrý. Ujdete sice téměř osm kilometrů, výškově ale vystoupáte „jen“ čtvrt kilometru. 

Prázdninový provoz na trati do Chotiměře je dalším důkazem, že i malé lokálky mají svůj význam. Podobných tratí, jejichž části by šly okamžitě zprovoznit, je u nás hned několik. Nemusíme ani chodit příliš daleko, v Ústeckém kraji je to třeba Kozí dráha z Děčína přes Telnici do Oldřichova u Duchcova. Jako memento pak visí nad Správou železnic tratě z Kralovic do Mladotic nebo z Horního Slavkova do Lokte. Snad se podaří více obnovovat, než bourat.

Vstoupit do diskuse (6 příspěvků)

Nejčtenější

Exotika za hubičku. Destinace pro úspornou dovolenou, kde peníze nemizejí

Sezona klasických dovolených s létem skončila, ale teď ji střídá sezona cenově...

Sezona klasických dovolených s létem skončila, ale teď ji střídá sezona cenově dostupných výletů za exotikou. S odlivem turistů se následující destinace stávají ještě lacinější a lákavější. Největší...

OBRAZEM: Nahlédněte do CHKO Soutok, kterou chce nastupující vláda zrušit

Vzácná lokalita u soutoku Moravy a Dyje stále čeká na ochranu, ke které se...

Pro jedny unikátní přírodní lokalita, která vyžaduje maximální ochranu. Pro jiné „dítě zeleného šílenství“, které si nezaslouží status CHKO, tedy chráněné krajinné oblasti. O oblast jihomoravských...

Turisté jako dojné krávy. Vynalézavost některých měst a firem nezná mezí

Svět je plný překvapení a zdaleka ne vždy to musí být příjemné. Na konflikt...

Vaše dovolená může být o dost dražší, než čekáte. A nutně ne kvůli letenkám. V účtu za zážitky a pohodlí totiž mohou figurovat nejrůznější nenápadné a skryté poplatky, s nimiž jste nepočítali....

ZANIKLÉ TRATĚ: Nákladní vlečky v centru Ostravy byly fenoménem

Jediný známý ostravský snímek nákladního vlaku s parní tramvajovou lokomotivou....

Devadesátý sedmý díl seriálu Zaniklé tratě se bude věnovat dalšímu ostravskému fenoménu. Právě v Ostravě totiž fungoval největší systém nákladní dopravy na elektrifikovaných místních drahách,...

To je nešvar české gastronomie. Kašpárek hodnotí restaurace a porovnává se světem

Premium
Radek Kašpárek

Radek Kašpárek je nejen úspěšný šéfkuchař, ale i porotce známých soutěží a majitel restaurace Field, která pouhý rok po otevření získala michelinskou hvězdu. Radek se rozpovídal nejen o tom, co ho na...

S dětmi na svahu: které sjezdovky jsou ideální pro rodiny a začátečníky?

Ve spolupráci
Amenity Hotel & Resort Orlické hory

Aby dovolená na horách nebyla větší dobrodružství, než je nezbytně nutné, zkuste zkombinovat aktivní dovolenou s pohodlím. Kde jsou sjezdovky pro začátečníky a kde nejlépe učit lyžovat děti?

9. listopadu 2025

Zážitek v Istanbulu, na který nezapomenete. Užijte si turecké termální lázně

Premium
Součástí svatebního hammámu je tanec, živá hudba a občerstvení.

Chcete zažít rozkoše z časů Osmanské říše? Pak zavítejte do Istanbulu a navštivte jeho hammámy, jež dokonale očistí vaše tělo i ducha.

9. listopadu 2025

Na co zírá mašinfíra: Po Baťově dráze z Otrokovic do Zlína

Souprava motorových vozů M131.1454 a M152.0486 spolku Kroměřížská dráha s...

S dnešním Mašinfírou se projedeme po takzvané Baťově dráze. Úsek mezi Otrokovicemi a Zlínem totiž využívali tisíce zaměstnanců Baťových závodů pro dopravu do práce, jako MHD vlastně slouží dodnes....

9. listopadu 2025

Turisté jako dojné krávy. Vynalézavost některých měst a firem nezná mezí

Svět je plný překvapení a zdaleka ne vždy to musí být příjemné. Na konflikt...

Vaše dovolená může být o dost dražší, než čekáte. A nutně ne kvůli letenkám. V účtu za zážitky a pohodlí totiž mohou figurovat nejrůznější nenápadné a skryté poplatky, s nimiž jste nepočítali....

8. listopadu 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme
Malý Štokr, lokomotiva U57.001, ve stanici Osoblaha je připraven k jízdě do...

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  7. 11. 8:59

KVÍZ: Vzhůru dolů! Jak hluboké jsou vaše znalosti o nejhlubších jezerech?

Bajkal je nejstarší a nejhlubší jezero na světě.

Ponořte se až na dno svých znalostí ve vědomostním kvízu o nejhlubších jezerech světa. O těch se sladkou a slanou vodou, ale i o těch, která nemají jasno v tom, zda nejsou spíš mořem. Ať už to s vámi...

vydáno 7. listopadu 2025

Svatomartinské hody 2025: Vychutnejte si gurmánský zážitek a mladé víno

Svatomartinské hody v Brně

Podzimní plískanice a mlhy mají své kouzlo, ale to největší lákadlo přichází tradičně s 11. listopadem. Svátek svatého Martina je v České republice synonymem pro křupavou husu, voňavé zelí a svěží...

6. listopadu 2025

Vánoční trhy ve Vídni 2025: Ceny, termíny i mapa. Vše, co potřebujete vědět

Vánoční trhy ve Vídni

Vídeň má v zimě obrovské kouzlo a adventní trhy ji před Vánoci tradičně provoní punčem a perníkem a dodají jí kouzelnou atmosféru. Konají se na mnoha místech, a tak jejich návštěvu můžete spojit s...

6. listopadu 2025

To je nešvar české gastronomie. Kašpárek hodnotí restaurace a porovnává se světem

Premium
Radek Kašpárek

Radek Kašpárek je nejen úspěšný šéfkuchař, ale i porotce známých soutěží a majitel restaurace Field, která pouhý rok po otevření získala michelinskou hvězdu. Radek se rozpovídal nejen o tom, co ho na...

6. listopadu 2025

OBRAZEM: Nahlédněte do CHKO Soutok, kterou chce nastupující vláda zrušit

Vzácná lokalita u soutoku Moravy a Dyje stále čeká na ochranu, ke které se...

Pro jedny unikátní přírodní lokalita, která vyžaduje maximální ochranu. Pro jiné „dítě zeleného šílenství“, které si nezaslouží status CHKO, tedy chráněné krajinné oblasti. O oblast jihomoravských...

5. listopadu 2025  12:08

Jako z bondovky. O bečovský relikviář soupeřili kriminalisté s obchodníkem

Relikviář svatého Maura

Ten příběh si říká o zfilmování. Před 40 lety byl na hradě Bečov objeven relikviář svatého Maura. Redaktor magazínu Víkend vám přiblíží soupeření amerického obchodníka a českých kriminalistů o tuto...

5. listopadu 2025

Jak zvládnout let s dětmi. Nepodceňte přípravu a udělejte z létání zábavu

létání s dětmi

Mnoho rodičů považuje let s malými dětmi za nejtěžší část dovolené. Existují přitom jednoduché triky, které mohou pomoct rodičům a zároveň dětem cestovat beze stresu a let si navrch užít. Proč je...

4. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.