Neděle 24. září 2023, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 24. září 2023 Jaromír

Na co zírá mašinfíra: Dejte sbohem staré trati do Budějovic, má jen pár dnů

Dnešní Mašinfíra vyrazil expresem Českých drah z Prahy do Českých Budějovic, aby tuto trať zachytil v původní podobě. Už za pár dní se totiž uzavře jednokolejná kapitola původní Dráhy císaře Františka Josefa I. mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa tratě 220 mezi Prahou hl. n. a Českými Budějovicemi

Trať z Prahy přes Benešov, Tábor a dál do Českých Budějovic vznikla ve druhé polovině devatenáctého století jako Dráha Františka Josefa (KFJB). Sloužila jako spojení Prahy a Vídně.

První vlak vyrazil z Prahy do Veselí nad Lužnicí v roce 1871, úsek do Českých Budějovic byl otevřen o tři roky později. Dnes je trať součástí budovaného čtvrtého rychlostního koridoru a úsek mezi Prahou a Benešovem patří k nejvytíženějším v zemi.

Úsek z pražského hlavního nádraží do Strančic jsme už jednou projeli, parní mašinkou z Výtopny Zlíchov (zde). Tehdy jsme ještě stihli průjezd dnes zrušenou zastávkou Strašnice.

Výhled z lokomotivy řady 380 Českých drah

Dnes se vypravíme na cestu jiným strojem a vlastně i po jiné trase. V Praze byly totiž mezitím zprovozněny dvě nové stanice Praha-Eden a Praha –Zahradní město. Parní lokomotivu vyměníme za elektrickou lokomotivu Českých drah řady 380.

Hlavní důvod, proč vám předkládáme jízdu do Českých Budějovic právě dnes, je jiný. Už za pár dní totiž začne tříměsíční výluka mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora, kdy bude zcela opuštěna původní jednokolejná dráha. Vlaky by měly od července jezdit po zbrusu novém koridoru. Zanikne tak téměř 20 kilometrů tratě, která pamatuje ještě Rakousko-Uhersko. 

Stará trať mezi Voticemi a Chotovinami bude částečně změněna na cyklostezku.

Podobné to bude o pár měsíců později i na dalším jednokolejném úseku z Plané nad Lužnicí do Soběslavi. Tam by se měly vlaky rozjet po novém koridoru letos v září. Železniční romantika sice dostane na frak, z hlediska rychlosti a plynulosti dopravy to ale bude velký skok kupředu. Oproti dosavadní 80 kilometrové rychlosti budou vlaky v nových úsecích moci jezdit až 160 kilometrů za hodinu, časem až 200.

Bohužel zanikne stanice Heřmaničky s unikátními mechanickými návěstidly, ve Střezimíři by však měla naopak vzniknout muzeum a dráha s drezínami poháněnými lidskou silou. Část zrušené tratě se změní na cyklostezku.

Trať z Prahy do Českých Budějovic si můžete projet za 6 minut:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Na kraj Prahy po nové trati

Jižním expresem Českých drah vyrážíme z pražského hlavního nádraží a hned projíždíme historickým II. vinohradským tunelem. Za ním míjíme budovu někdejší zastávky Královské Vinohrady (mluvili jsme o ní v seriálu Zaniklé tratě) a dostáváme se ke zrekonstruované stanici Praha-Vršovice.

Za ní z hlavní tratě odbočuje legendární Posázavský Pacifik (větev do Čerčan jsme projeli zde, dobříšskou větev zde). Náš expres najíždí na novou trať, původně vlaky jezdily vlevo blíž k obytné zástavbě Vršovic, dnes je oblouk zkrácen a koleje položeny víc k Bohdalci. 

Projíždíme novou zastávkou Praha-Eden, za kterou vedla původní trať vlevo. Dnes se jezdí rovně ke stanici Praha – Zahradní město. Za ní už pokračujeme opět po původní trase. 

Vinohradské zhlaví stanice Praha-Vršovice

Až na kraj Prahy nemůžeme využít maximální rychlost na české železnici, musíme brát ohled na příměstské vlaky, které tady zastavují na „každé mezi“. Oproti nim má Jižní expres na trati do Českých Budějovic pouze jednu zastávku v Táboře.

Poměrně svižně projíždíme Říčany, ve Strančicích mineme zajímavou vlečku do Velkopopovického pivovaru a po pár minutách překonáváme Sázavu v Čerčanech. Tam potkáme Horní Posázavský Pacifik ze Světlé nad Sázavou (projeli jsme ho zde) i Dolní Posázavský Pacifik z pražských Vršovic (Na co zírá mašinfíra zde).

V Benešově míjíme lokálku do Vlašimi, potažmo do Trhového Štěpánova. Dříve vedla až do Dolních Kralovic, ale kvůli vodní nádrži Švihov musela být zkrácena (viz Zaniklé tratě). V prosinci loňského roku navíc skončila pravidelná osobní doprava do Trhového Štěpánova. Teď to ovšem vypadá, že o prázdninách se vlaky do koncové stanice opět rozjedou díky soukromému dopravci Railway Capital. 

Vlaky na kolejích

Za Benešovem se mění systém napájení. Z Prahy náš vlak živí stejnosměrný proud o napětí 3 kV, od Benešova pak střídavý proud 25 kV, 50 Hz. V budoucnu Správa železnic chystá sice sjednocení, zatím však není jasné, kdy to bude.

Projíždíme už po novém dvoukolejném úseku maximální rychlostí. Tento úsek byl napřímen už v roce 2013, vznikly na něm celkem čtyři tunely: Tomický II, Tomický I, Zahradnický a Olbramovický.

Lokomotivy 387.043 a 475.1142 v čele zvláštního rychlíku v úseku Olbramovice –...
Motorová lokomotiva T478.1211 v čele osobního vlaku Os 8200 vjíždí do stanice...

Mezi Benešovem a Voticemi starou trať nahradil koridor už v roce 2013.

Loučení po 151 letech

V Olbramovicích mineme trať do Sedlčan, a už míříme do Votic. Kousek za stanicí začíná nově budovaný koridor, který stará trať několikrát kříží, a na který bude doprava zanedlouho převedena.

Před námi se objevují první mechanické závory, blížíme se do Heřmaniček. Za stanicí se stará trať přibližuje k nové, je vidět i nová zastávka, betonová budka typu antivandal.

Zanikne i legendární stanice Heřmaničky s mechanickými návěstidly.

Turistické cíle podél trati 220

Na nové trati bude za Heřmaničkami vybudována velká výhybna pro nákladní vlaky a taky tunel Deboreč. Stará trať se přes Českou Sibiř vine několika oblouky. Míjíme stanici Ješetice, které také zvoní hrana, a po chvíli vjíždíme do Střezimíře. Tady by mělo vzniknout muzeum Dráhy císaře Františka Josefa, po části staré tratě by se mohly prohánět drezíny na lidský pohon.

U Mezna opět na krátkou chvíli potkáváme nový koridor. Definitivně se ke dvoukolejné trati připojujeme před zastávkou Sudoměřice u Tábora. Projedeme nový Sudoměřický tunel a překonáme zajímavý most přes dálnici D3. Blížíme se do Tábora, jediné zastávky na trase Jižního expresu. Ještě před ním se zprava k trati 220 připojuje Českomoravská transverzálka od Písku (projeli jsme ji zde).

S větrem o závod

V Táboře začíná jedna z nejpozoruhodnějších železničních tratí u nás, Křižíkova Bechyňka z roku 1903, která je první ryze elektrickou dráhou u nás. Samozřejmě se po ní můžete virtuálně projet.

Turistické cíle podél trati 220

Na budějovickém zhlaví táborské stanice nás Českomoravská transverzálka opět opouští a míří přes Chýnov a Pelhřimov do Horní Cerekve a do Jihlavy (úsek z Pelhřimova do Jihlavy je k vidění zde).

do Plané nad Lužnicí můžeme zase využít nejvyšší povolenou rychlost. Za stanicí se ovšem úsek zase zužuje, opět jedeme po jedné koleji. Stará trať až do Soběslavi by měla být opuštěna během tohoto léta.

Za Soběslaví vede trať podél nové dálnice D3, před Veselím nad Lužnicí potkáváme trať od Jihlavy, za ním zase dráhu z Českých Velenic. Následující úsek do Ševětína prosvištíme za několik málo minut. 

V Ševětíně začíná poslední jednokolejný špunt na trati do Českých Budějovic – úsek přes Hlubokou nad Vltavou Zámostí do Nemanic. I tady by měla vzniknout dvoukolejná trať. Správa železnic počítá se dvěma tunely, Chotýčanský by měl mít skoro pět kilometrů, Hosínský přes tři kilometry. Stavět by se mělo začít někdy v příštích letech.

Těsně před Českými Budějovicemi projíždímekolem takzvané Nemanické spojky, která umožňuje jízdu vlaků od Tábora rovnou směrem na Protivín. Osobní vlaky ji využívají jenom zřídkakdy. 

Úsek mezi Českými Budějovicemi a Ševětínem zůstane ještě nějakou dobu jednokolejný.

Za spojkou potkáváme hlavní část tratě od Protivína a míjíme i vlečku budějovického pivovaru. Po pár minutách Jižní expres Český drah zastavuje ve stanici České Budějovice. Z Prahy jsme celou trasu absolvovali za necelé dvě hodiny, po zprovoznění všech nových úseků rychlostního koridoru by se cesta na jih Čech mohl zkrátit na hodinu a půl.

Abychom nezapomněli, z Českých Budějovic koleje pokračují dál. Jeden směr vede do rakouského Linze (Zaniklé tratě o původní koněspřežce najdete zde), druhý do Českého Krumlova a Nového Údolí (Mašinfíru z této tratě si můžete prohlédnout zde).

Autor:
  • Nejčtenější

OBRAZEM: Největší černá stavba v Polsku. V přírodní rezervaci roste hrad

Pokud jednou bude dokončen, stane se naprostým unikátem. Půjde totiž o největší moderní repliku středověkého hradu v...

Špindlerův Mlýn vykročil k miliardovému propojení Medvědína a Svatého Petra

Špindlerův Mlýn investoval 300 milionů korun do dvou nových sjezdovek na Hromovce a Medvědíně. Začalo tím dlouho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nádherné památky a relax u vody. Vyzkoušejte pět cyklovýletů podél řek

Řeky a jejich údolí vytvářejí v krajině zelené koridory prostupující přes hustě osídlené vnitrozemí České republiky....

KVÍZ: Pro experty. Poznáte ostrovy Středozemního moře podle slepých map?

Ostrovy Středozemního moře patří mezi oblíbené dovolenkové destinace a velice dobře znají i Češi. Poznáte nejznámější z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Co husiti zničili. Skvostné historické památky, které už nikdy neuvidíte

Premium Hrad pobořili husité, klášter vypálili sirotci, kostel zničil Jan Žižka. Tyto nebo podobné věty často zazní při...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

OBRAZEM: Sbalte si věci a objevte nejhezčí přírodní vyhlídky v Česku

Protentokrát jsme se vyhnuli rozhlednám a přinášíme tipy na nejhezčí vyhlídky, které jsou všechny přírodního původu....

Český výletník: Závrať musí stranou. Výstup do špičky Ještědu je vzácnost

Premium Vysílač na Ještědu od architekta Karla Hubáčka, ta raketa, která z temena hory nikdy neodletí, i když vypadá, že už...

Klostermannova chata patří mezi horské skvosty, pro lidi byla před válkou levnější

Premium Šestý díl prázdninového seriálu týdeníku 5plus2 představuje šumavskou Modravu a jesenický Šerák. Dvě turistické chaty z...

Co husiti zničili. Skvostné historické památky, které už nikdy neuvidíte

Premium Hrad pobořili husité, klášter vypálili sirotci, kostel zničil Jan Žižka. Tyto nebo podobné věty často zazní při...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Cítím se jako vítěz, říká Brzobohatý. Manželé ukázali fotky ze svatby v Itálii

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) a Daniela Brzobohatá (44) se pochlubili fotkami i zážitky z víkendové svatby. Muzikant a...

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...

Drahota změnila nakupování Čechů, obchodníci začínají s cenami brzdit

Inflace je v Česku stále vysoká, meziročně se drží na úrovni 8,5 procenta. Nakupování v akčních nabídkách a ve slevách...