Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Na co zírá mašinfíra: Projeďte si jih Čech přes zachráněný most nad Orlíkem

Seriál
První Mašinfíra roku 2022 zavítá do jižních Čech. Čeká na nás malebná trať s číslem 201 mezi Balkovou Lhotou poblíž Tábora a Pískem. Motorovým vozem slovenské řady 811 někdejší společnosti KPT Rail překonáme i čerstvě zachráněný viadukt u Červené nad Vltavou.

Mapa trati 201 mezi Balkovou Lhotou a Pískem

Železniční síť na jihu Čech nebyla ve druhé polovině devatenáctého století zdaleka tak rozvinutá jako na severu. Vlaky tehdy jezdily po trasách sever–jih, citelně ale chybělo spojení východ–západ, respektive jižní Morava – jižní Čechy.

Teprve po roce 1870 se začalo mluvit o Českomoravské transverzální dráze, která měla propojit stávající i nově budované lokální tratě. Začínala by v Domažlicích a končila až v Trenčianské Teplé.

Stavbu se podařilo realizovat až koncem osmdesátých let devatenáctého století, navíc byly dokončeny jen některé úseky. Jako první se v prosinci 1888 vlaky rozjely mezi Táborem a Horní Cerekví (úsek z Horní Cerekve do Pelhřimova jsme projeli zde). Dalším kusem transverzálky byla v listopadu 1889 trať mezi Pískem a Táborem.

Motorový vůz 811.008 SK KPT Rail (dnes v majetku Muzea technických zajímavostí Choceň) ve stanici Balkova Lhota

Na rozdíl od prvního úseku byl tento stavebně daleko méně náročný. Přesto museli projektanti navrhnout dva kamenné viadukty před Milevskem a jeden velký most nad údolím Vltavy u Červené.

Právě jeho stavba se ukázala být největším oříškem. Údolí má totiž na šířku 330 metrů, hluboké bylo přes 70 metrů. Projektanti museli najít nejvhodnější umístnění a potom také nejvhodnější typ stavby.

Údolí u Červené bylo nakonec překonáno ocelovým mostem o délce 253,2 metru a výšce 68 metrů. Viadukt o třech polích stojí na vysokých kamenných pilířích, střední pole bylo poprvé u nás montováno letmo. Ocelová konstrukce váží 930 tun. Kvůli výstavbě Orlické přehrady musely oba kamenné pilíře obepnout vrstvy betonu.

Viadukt v Červené nad Vltavou za první republiky
Na mostě je nyní omezená rychlost.

Železniční most v Červené za první republiky a dnes

Nejdramatičtějšími okamžiky pro celou trať 201 byly nedávné roky. Správa železnic oznámila, že viadukt u Červené je ve špatném stavu, nesplňuje normy a bude nahrazen mostem novým. Strhla se vlna nevole, které v létě 2021 vyústila v to, že viadukt byl zapsán jako kulturní památka. Nebude se sice bourat, ale nový železniční most zřejmě vyroste v jeho bezprostřední blízkosti.

Využili jsme pozvání dnes už neexistujícího dopravce KPT Rail, abychom tuto poetickou jihočeskou trať natočili v rámci zkušební jízdy motorového vozu 811.008 SK. V současné době je tento stroj v majetku Muzea technických zajímavostí v Chocni. 

Trať mezi Balkovou Lhotou a Pískem projedeme i za pouhé čtyři minuty:

Z východu na západ za stříbrným větrem

Naši jízdu začínáme až za Táborem, v Balkově Lhotě. Historické město Tábor je ale na dohled, láká k návštěvě. Milovníci tajemna se mohou vydat do tamního podzemí, milovníci historie zase do expozic Husitského muzea na Žižkově náměstí či na hradě Kotnov.

Za prohlídku stojí také Jordán, jedna z nejstarších vodních nádrží na našem území. Milovníci techniky by neměli vynechat jízdu Křižíkovou železnicí do Bechyně (projeli jsme ji zde).

Ze zastávky Padařov je to po červené turistické značce jen kousek do Jistebnice. V malebném městečku v roce 1872 objevili Jistebnický kancionál, tedy zpěvník s prvním záznamem husitského chorálu Kdož sú boží bojovníci. Jeho faksimile je uložena v tamní Pamětní síni malíře Richarda Lauby.

Motorový vůz 811.008 SK KPT Rail (dnes Muzeum technických zajímavostí Choceň) v čele soupravy vozidel KPT Rail na trati 201

Za stanicí Božejovice náš vlak přejíždí božetický viadukt. Kamenný most o osmi obloucích je 150 metrů dlouhý a bezmála 21 metrů vysoký.

Ze zastávky Sepekov se můžete vydat do Božetic. Za návštěvu tam stojí Muzeum mlynářství, pekařství a zemědělství. Sídlí ve mlýně, jehož historie sahá do poloviny šestnáctého století. 

Před Milevskem nás čeká další viadukt, Sepekovský. Typickou stavbu Českomoravské transverzálky stavěl najatí italští dělníci, kteří měli ze své domoviny s podobnými mosty zkušenosti. Sepekovský je o něco menší, měří 140 metrů a má o jedno pole méně.

Turistické cíle podél tratě 201

Také starobylé Milevsko stojí za to prozkoumat. K dispozici máte místní benediktinský klášter, kde sídlí i Milevské muzeum. Přímo na náměstí sídlí taky unikátní Muzeum milevských maškar, které připomíná největší Masopust v Čechách.

Ze stanice Branice se můžete mezi poli po pár kilometrech dojít k rozhledně na Kupě. Když budete mít štěstí a natrefíte na dobré počasí, zahlédnete i horu Kleť  nebo Šumavu. 

Mezi zastávkou Jetětice a stanicí Červená nad Vltavou nás zaujme poměrně velký oblouk (téměř 270 stupňů). Trať se tak připravuje na vjezd na viadukt přes Vltavské údolí. Bez oblouky by byl spád kolejí příliš velký. 

Stanice Červená nad Vltavou je milovníky mostů pomyslným vstupem do ráje. Pokud se vydají po červené turistické značce na jih, dojdou po necelých třech kilometrech k novému Podolskému mostu. Když sejdou k hladině Orlické nádrže a budou mít štěstí na nízkou hladinu vody, zahlédnou základy starého Podolského mostu. Tento řetězový skvost dnes překonává Lužnici u Stádlece.

Pokud se vydají po červené značce na sever, dojdou k železničnímu mostu přes Vltavu. Tuto ocelovou legendu překonává také motorák KPT Rail. Kvůli jeho nepříliš dobrému stavu ovšem musí jet krokem. 

Další stanice, Vlastec. Jde o ideální místo pro výlet ke hradu Zvíkov. Po modré turistické značce je to ani ne čtrnáct kilometrů. Můžete ovšem vyzkoušet také plavbu lodí po přehradě, přístaviště je pod Podolským mostem a další přímo pod Zvíkovem.

Motorový vůz 811.008 SK KPT Rail (dnes Muzeum technických zajímavostí Choceň) ve stanici Vlastec

A už se pomalu blížíme k Písku. Ze stanice Písek město vyrazte nejprve na nejvyšší bod v okolí, vrch Jarník s rozhlednou (třikilometry po červené a modré značce). Až se dosyta vynadíváte po okolí, sestupte do královského města. Z turistických cílů ve městě, kde se odehrává slavný román Stříbrný vítr spisovatele Fráni Šrámka, vypíchneme slavný Kamenný most, Prácheňské muzeum nebo Křižíkovu vodní elektrárnu. 

Na kraji města pak doporučujeme navštívit nádherný Zemský Hřebčinec. Nejlépe je dosažitelný ze zastávky Písek jih.

Po chvíli se připojujeme k Rakovnicko-protivínské dráze a naše jízda Mandarinkou KPT Rail po trati 201 končí na píseckém hlavním nádraží. Loučíme se nejenom s tímto kusem transverzálky, ale symbolicky i s dopravcem. Logo KPT Rail už zřejmě nikdy na českých kolejích neuvidíme.

Vlaky na kolejích
Autor:
  • Nejčtenější

Prázdná letadla nad Evropou. Proč létají, i když na tom všichni tratí?

Tisíce poloprázdných nebo úplně prázdných letadel přeletěly v uplynulých měsících nad Evropou a svým způsobem zcela...

Nejlepší turistické destinace pro rok 2022: za exotikou i kousek za hranice

Premium Přes aktuální koronavirová omezení lidé neztrácejí chuť cestovat a pauzu si nedávají ani každoroční žebříčky hodnotící...

Hotelová legenda Švýcarska. Přepych, který neodolatelně láká světové celebrity

Premium Švýcarský Gstaad je jedním z těch VIP středisek, kam jedete, když chcete ukázat, že si to můžete dovolit. Epicentrem...

Skoro jako v Alpách. Vyzkoušeli jsme lyžování na nejvyšší hoře Šumavy

Velký Javor, německy Grosser Arber, dává lyžařům ochutnat kousek alpské atmosféry s nejmodernějšími technologiemi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn na vlastní hrany. Jak se lyžuje v nejlepším českém středisku

Krkonošský Špindlerův Mlýn není potřeba představovat, nejedna anketa ho už v minulosti vyhodnotila jako nejlepší...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Muzea vonící párou: Výtopna Jaroměř roste do krásy

Seriál Další díl seriálu Muzea vonící párou nás zavede do východních Čech, do největšího spolkového železničního muzea u nás....

VIDEA ROKU: Objevili jsme zaniklé tratě na Žižkově i na Hlučínsku

Seriál Seriál Zaniklé tratě se v roce 2021 přehoupl do pátého roku své existence. Jako obvykle jsme vám předložili výsledky...

Sníh, Jurkovič, kyselica, prostě Valašsko. Svérázný kraj chytí za srdce

Premium Svébytný kraj tajemných horských hřbetů, kouzelných roubených chalup a chaloupek, jedinečné kuchyně i stále živých...

Výlet vlakem: vydejte se za šumavskými hvozdy z Klatov do Železné Rudy

Pojeďte s námi vlakem z Klatov do Železné Rudy! Po cestě oceníte pěkné výhledy na šumavskou krajinu. A pozornost si...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...