Neděle 7. června 2020, svátek má Iveta, Slavoj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 7. června 2020 Iveta, Slavoj

Na co zírá mašinfíra: Slunce, seno, Šumava. Tuto trať znají široko daleko

Seriál aktualizováno 
Dnes se opět vydáváme na Šumavu. Z Volar dojedeme na nejvýše položené nádraží u nás, Kubovu Huť, které leží ve výšce 995 metrů nad mořem. Lokálkou společnosti GWTR budeme pokračovat opravenou tratí až pod hory. V legendárních Hošticích podle tradice samozřejmě nezastavíme a skončíme až ve Strakonicích.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Šumavu železniční tratě dlouho obcházely. V 19. století byly nejprve stavěny dálkové tratě směřované do hlavního města tehdejší monarchie, jako třeba dráha Františka Josefa z Cheb přes Plzeň a České Budějovice do Vídně.

Mapa trati 198 Strakonice - Volary

Mapa trati 198 Strakonice–Volary

První tratí, která byla postavena napříč horami byla v roce 1877 dráha z Plzně přes Železnou Rudu do německého Plattlingu.

Teprve v roce 1880, po vydání takzvaného lokálkového zákona, se začaly v Rakousku-Uhersku hýbat ledy i na poli menších drah. Na Šumavě vlaky v roce 1892 nejprve dojely z Českých Budějovic do Želnavy.

O rok později byl zahájen provoz i na části dnešní trati 198 mezi Strakonicemi a Vimperkem. Úsek Volary–Lenora byl zprovozněn až v roce 1899 a teprve o rok později se vlaky rozjely i na zbývajícím, stavebně nejnáročnějším úseku z Vimperku do Lenory.

Po mnichovském diktátu připadla větší část tratě Německu, přechodovou neboli hraniční stanicí se staly Bohumilice v Čechách. Československé státní dráhy dokonce musely Říšským drahám předat část svojí techniky, u naší tratě se to týkalo motorových vozů M120.4, známých Věžáků.

Za války chtěli Němci rozšířit volarskou stanici tak, aby pojala až 40 lokomotiv a odlehčila tak přetíženému uzlu v Mnichově. Zůstalo ovšem jen u plánů.

Motorový vůz M120.4 na nádraží Volary v době okupace
Motorový vůz M120.4 Říšských drah během služby na Šumavě zhruba v roce 1941

Motorový vůz M120.4 Říšských drah na Šumavě v době okupace

Po druhé světové válce se provoz na trati Strakonice–Volary opět vrátil do starých kolejí. Na rozdíl od železnice do Nového Údolí se vimperské dráhy výrazně nedotkl ani vznik železné opony, natož její zánik.

Největší změna ovšem nastala v roce 2017, kdy tradiční České dráhy, které na trati 198 odjakživa jezdily, nahradil soukromník, společnost GWTR. Od té doby mezi Stakonicemi a Volary potkáváme oranžovo-zelené soupravy.

Výš u nás koleje nevedou

Svou 71 kilometrů dlouhou jízdu začínáme ve Volarechměstě s bohatou historií a svébytnou alpskou architekturou. Přesvědčit se o tom můžeme jak v tamním muzeu, tak přímo ve volarských ulicích, kde se dodnes typické dřevěné domy dochovaly.

Fotogalerie

Prvních několik kilometrů jedeme souběžně s tratí 197 do Černého Kříže, od které se oddělujeme na odbočce Planina. Mineme místo, kde bývala traťová spojka, která umožňovala přímou jízdu od Strakonic do Nového Údolí a dál do Pasova.

První zastávkou za Volary je Soumarský Most, vyhlášené nástupní místo pro splouvání Teplé Vltavy, ale také lokalita, kde se desítky let těžila rašelina. Právě Soumarským rašeliništěm vede naučná stezka. Kromě toho je v okolí několik objektů lehkého opevnění a v jednom z nich, v řopíku 195/61/A-180Z, i malé muzeum.

Trať se přimyká k silnici I/39, podle které jedeme až do Lenory. Přímo z vlaku jsou vidět lenorské rechle, krytý dřevěný most, který dříve sloužil ke shromažďování plaveného dřeva. V obci je jednak Sklářské muzeum, jednak unikátní obecní chlebová pec. Několikrát do roka můžete zkusit, jak takový chleba z obecní pece chutná.

Turistické cíle na Šumavě

Z Lenory náš vlak vytrvale stoupá. Ze zastávky Zátoň-Boubín, jak už název napovídá, můžete pohodlně dojít až ke známému pralesu. Je to po zelené turistické značce ani ne tři kilometry. A jestli vás nebudou bolet nohy, vyšplhejte až na vrcholek Boubína, kde na vás čeká rozhledna s úchvatnými výhledy do kraje. Při troše štěstí uvidíte i vrcholky Alp.

Abyste se nemuseli z Boubína vracet stejnou cestou, vydejte se po modré značce na Kubovu Huť. Po čtyřech a půl kilometru objevíte malebné nádražíčko, které se pyšní jedním českým rekordem. Se svou nadmořskou výškou 995 metrů nad mořem je totiž nejvýše položenou železniční stanicí u nás.

Poslední den roku vypravuje Stifterův pošumavský železniční spolek z Vimperku na Kubovu Huť speciání silvestrovské vlaky.

Z Kubovy Huti budeme už jenom klesat. Za stanicí Lipka projedeme kolem bývalé zastávky Brloh, kde také odbočuje vlečka do někdejšího vojenského prostoru. Mineme také místo, kde se v roce 2018 po vydatných deštích sesunula část svahu včetně kolejí.

Velkým obloukem objíždíme starobylý Vimperk, toto historické město si tak z vlaku můžete prohlédnout opravdu ze všech stran. Pokud se rozhodnete vystoupit, neprohloupíte. Navštívit můžete vimperský zámek, který ale prochází rozsáhlou rekonstrukcí a jeho provoz je tak až do konce roku 2020 částečně omezen.

Pozornost si však bezesporu zaslouží městské hradby z konce 15. století, které se dochovaly v pozoruhodném rozsahu a právem se tak o nich mluví jako o nejucelenějším dochovaném systému středověkého opevnění u nás.

Trasu z Volar do Strakonic můžete projet za pouhých 5 minut:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nezastavujeme, máme zpoždění...

Řeka Volyňka. Jeli jsme podél ní už před Vimperkem, ale teprve za městem si jí všimneme pořádně. Od teď nás bude její tok doprovázet až do Strakonic.

Před Bohumilicemi v Čechách mineme Sudslavickou jeskyni ukrytou ve svahu vysoko nad tratí. Byla objevena právě díky stavbě železnice, po odstřelu skály. Její torzo má pouhých 15 metrů a je veřejnosti nepřístupná.

Většina obcí, kolem kterých trať 198 pod Vimperkem prochází, se honosí svými zámky. Rodová sídla v Bohumilicích, Čkyni, Lčovicích nebo Černěticích jsou v soukromých rukách a většinou pro veřejnost uzavřeny. V Malenicích můžete na místním hřbitově , který leží těsně u nádraží, uctít památku režiséra Zdeňka Podskalského a herečky Jiřiny Jiráskové.

Zastávka Hoštice u Volyně před rokem 2017

Zastávka Hoštice u Volyně před rokem 2017

Nezastavujeme, máme zpoždění... zastávka Hoštice u Volyně

Nezastavujeme, máme zpoždění... zastávka Hoštice

Za Malenicemi projíždíme v bezprostřední blízkosti kamenolomu a především kolem zbrusu nové vlečky, jedné z mála, která v poslední době na našem území vznikla. Používá se, jak jinak, pro nakládku kamene. K dispozici je i manipulační zastávka pro posádky nákladních vlaků.

Turistické cíle v Pošumaví

Prohlédnout si můžete také městskou památkovou rezervaci v malebné Volyni. V tamní tvrzi sídlí městské muzeum. Empírová synagoga byla sice po 2. světová válce přestavěna na kino, dnes je však alespoň zvenčí opravena do původní podoby.

První zastávku za Volyní snad nemá cenu ani představovat, znáte ji určitě všichni z filmů Zdeňka Trošky Slunce, seno... Hoštice u Volyně jsou legendární svým vystupováním cestujících z vlaku. Také náš vlak v Hošticích jenom přibrzdil, ale bylo to popravdě tím, že nikdo nevystupoval ani nechtěl nastoupit.

V Hošticích, které jsou od zastávky vzdálené jen kilometr a půl, si můžete prohlédnout místa, kde se proslulé filmy natáčely, ale v létě také Hasičské muzeum.

Na místním hřbitově je pochována legenda české country Michal Tučný. Nedaleko Hoštic, pod Kalným vrchem je uprostřed lesa trochu schován zapomenutý židovský hřbitov.

Komu se nechce jet vlakem, může podél Volyňky dorazit do Strakonic po svých. Nejlepší nástupní místo na červenou značku je zastávka Přední Zborovice. A kdo se rád vozí, může dojet během několika minut až na konec dnešní cesty.

Nádraží v Lenoře na dobové pohlednici

Nádraží v Lenoře na dobové pohlednici

Než se dočkáte svého přípoje, navštivte Strakonice. A co byste měli zhlédnout? Samozřejmě strakonický hrad, malé hradní safari nebo Muzeum středního Pootaví.

Jízda po trati 198 se společností GWTR sice pro dnešek skončila, ale nemusíte být smutní, na šumavské lokálky se určitě ještě podíváme, protože bezesporu patří mezi nejmalebnější železnice u nás.

Autor:
  • Nejčtenější

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Vlakem z Prahy na Jadran. Regiojet chystá přímý spoj s Rijekou

Soukromý dopravce RegioJet chystá od 30. června přímý vlak z Prahy přes Brno do chorvatské Rijeky. Jezdit by měl...

Toulky Českým krasem: kus země za Prahou, kde najdete téměř vše

Divoká krajina kolem řeky Berounky vás nadchne. Hluboké lesy střídají rozkvetlé louky, strmé rokle a jeskyně. Vysoko na...

Ztroskotali jsme v srdci Pacifiku v zemi kokosu a kakaa, líčí čtenář

Někteří cestovatelé preferují samotu a opuštěnou přírodu, jiní si vychutnávají polehávání na pláži, další se zase rádi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak si stylově užít Vysoké Tatry, nejmenší velehory na světě

Nemusíte zrovna do Alp, abyste si mohli užívat luxusu a zároveň se kochat pohledy na horské velikány. Vysoké Tatry již...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

ZANIKLÉ TRATĚ: Mutěnku na jižní Moravě srazilo na kolena uzavření dolů

Seriál Dnešní díl Zaniklých tratí nás opět zavede na jižní Moravu. Podíváme se na lokálku, po které se vozil hlavně lignit z...

Český výletník: Je krásnější Nebe, nebo Peklo? Peklo zřejmě Češi milují víc

Je to hezčí v Nebi, nebo Pekle? Vždycky mě překvapovalo, že naši zbožní a pověrčiví předkové zaplnili mapu Čech...

Toulky Českým krasem: kus země za Prahou, kde najdete téměř vše

Divoká krajina kolem řeky Berounky vás nadchne. Hluboké lesy střídají rozkvetlé louky, strmé rokle a jeskyně. Vysoko na...

Orlické hory pro pohodáře. Rokole urovná i vaše rodinné vztahy

V malebné krajině Orlických hor, nedaleko od Nového Města nad Metují, se nachází nenápadné, přesto krásné poutní místo...

Najdete na iDNES.cz