Přilba na kolo: zdravý rozum nad zákon!

aktualizováno  29. května
Chirurgové opět bijí na poplach. Se začátkem cyklistické sezony v nemocnicích přibývá těch, kteří utrpěli na kole vážná zranění. V mnoha případech jim šlo přitom předejít: stačilo mít přilbu. Český zákon sice povinnost jejího nošení ukládá od 1. července jen dětem do 18 let, ale zdravý rozum by měl stát nad všemi zákony.

Výmluva, že na kole vyjedu jen občas a na chvíli, neobstojí. Třeba už proto, že zrovna krátké popojetí bývá okamžikem, kdy naše pozornost není stoprocentní. Pád nás může navíc potkat kdykoliv i při největší koncentraci.

Přilba je stejně důležitá pro všechny kategorie cyklistů: rekreační jezdci používající kolo pouze občasně nemusí mít vypěstovány návyky a reakce na nečekané situace, které s sebou jízda přináší, a jsou tak vystaveni riziku pádu stejně jako zkušení cyklisté – ti zase tráví na kole denně mnohem více hodin, čímž současně riziko úrazu stoupá.

O důležitosti ochrany zdraví v technicky náročných disciplínách (BMX, sjezd, freeride, skoky a podobně) ani není třeba hovořit, ostatně tito jezdci jsou mnohem více "vychovaní" - bez chráničů a kvalitních přileb se do odvážných kousků nepouští, i kdyby si byli stokrát jisti svou dokonalostí. To běžného cyklistu potkáte "bez ochrany" s holou lebkou poměrně často. Nebezpečí úrazu obecně násobí i silný provoz na silnicích.

Jak vybrat?

Na cyklistickou přilbu narazíte od hypermarketů, kde se povaluje hned vedle regálu s rohlíky, po speciálky a odborné servisy. Kde dostanete lepší radu, pokud si nejste jisti výběrem, je zřejmé.

Ale pozor, existuje mezistupeň, o němž je dobré se zmínit – sportovní řetězce. Ty jsou si dobře vědomy zájmu o cyklistiku a doplňky pro ni určenými jsou velmi dobře zásobeny. Nedávno jsem měl možnost v rámci reportáže pro televizi několik z nich projít a vyzkoušet a musím říci, že nabídka i znalosti personálu jsou na velmi slušné úrovni.

Ať už ale budete nakupovat kdekoliv, jako velmi stručné vodítko lze stanovit pořadí důležitosti jednotlivých faktorů týkajících se správného výběru:

  • odpovídající velikost
  • stabilita na hlavě
  • konstrukce
  • komfort

Vše souvisí se vším

Všechny body představují spočejené nádoby. Pokud totiž například zvolíte příliš velkou přilbu, nebude stabilní na hlavě (bod 2), jestli malou, nebude komfortní (bod 4).

Jak poznat, že přilba odpovídá velikostí mé hlavě? V prvé řadě by vás neměla nikde tlačit. Kdybyste cítili i jen nepatrný a lokální tlak, ohlédněte se po jiné – už po krátké době jízdy se z malého tlačení stane velké, provázené nepříjemnými bolestmi. Uvědomit si v tu chvíli, že jste koupili špatně, není dobré zjištění. Trpět zase není cesta, kterou by kdokoliv z nás šel rád. Příliš velká přilba hůře kopíruje hlavu, nesedí.

Optimum lze poznat podle nastavitelného mechanizmu, který slouží k přizpůsobení obvodu hlavy. Ani v jedné z krajních poloh by neměl dosednout na doraz. V okamžiku, kdy přilbu usadíte, je dobré zkusit zatřást hlavou. Jakmile helma špatně drží (padá do očí, na zátylek či sjíždí do stran), rychle natáhněte ruce pro jinou!

Každá je jiná

Je dobré také vědět, že každý z výrobců přileb používá trochu odlišnou konstrukci – ten širší kulatý tvar, jiný užší oválný, mělké či hluboké "střihy" a podobně. Pokud vám tedy přilba při zkoušení nesedne, byť velikost odpovídá, zapomeňte na svou oblíbenou značku či na to, že zrovna ten který model se vám tolik líbí, a poohlédněte se u konkurence.



Helma na freestyle

Také teplota rozhoduje

Ale to není vše - dobré je také myslet na to, v jakém teplotním rozmezí chci cyklistiku provozovat. Pro letní používání není třeba řešit rezervu ve velikosti, celoroční ježdění však vyžaduje trochu prostoru navíc, aby přilba dovolila použití čepičky v chladnějších dnech (ta je ještě poměrně tenká) či v pravé zimě (silnější vrstva). Mechanizmus přitom musí dovolit přizpůsobení obvodu hlavy i pro jízdu bez čepičky.

Poznámka na okraj: Tyto čepičky pod přilby jsou uzpůsobeny tvaru hlavy tak, aby se nekrabatily a netlačily (snaha vtěsnat pod přilbu běžnou čepku končí opačně), většině nechybí prodloužení přes uši. Zakoupit lze jak tenkou, tak i silnější do větší zimy. Nejčastěji je jako materiál používán fleece, pro lepší ochranu pak mnohdy vybavený neprofoukavými díly.

Ne jeden, ale dva upínací mechanizmy

K zajištění stability přilby na hlavě slouží upínací mechanizmus. Moderní bezpečná přilba by měla být vybavena hned dvěma – za prvé pásky spojenými pod bradou, za druhé systémem umožňujícím přizpůsobit jeho obvod obvodu hlavy. S přilbami vybavenými pouze pásky pod bradou se naštěstí setkáte už jen v zaprášených koutech regálů hypermarketů, ale pokud ano, ruce pryč, kvůli nízké stabilitě na hlavě nejsou bezpečné!

Vnitřní plastové stavěcí mechanizmy slouží k jemnému doladění a přizpůsobení obvodu hlavy. Mohou být buď připojeny ke skořepině pomocí čepů a samy tvořit obvodovou plochu, která je v kontaktu s hlavou, nebo část obvodu tvoří ony a část skelet přilby. Obě varianty jsou srovnatelné. Ne už tolik ovládání mechanizmu – otočná kolečka umožňují regulaci i za jízdy, jiné systémy vyžadují k nastavení obě ruce (sice je těžko přenastavíte za jízdy, běžná manipulace s nimi je ale velmi jednoduchá – jde jen o volbu konkrétního zájemce).

Lepší konstrukce = více bezpečí i větší komfort

Základem každé přilby je skelet vyrobený z tvrzené pěnové hmoty, na horní straně skeletu najdete laminátovou skořepinu (u kvalitnějších modelů je použit i uvnitř či na bocích a týlové části).

U základních provedení (zhruba do 800 Kč) je skořepina pouze přilepena po obvodu, s rostoucí kvalitou je využívána tzv. konstrukce In-mold - pěna je pod tlakem vstříknuta do skořepiny a obě části jsou pevně spojeny. Výsledkem je větší pevnost a odolnost proti nárazu, a tedy lepší ochrana hlavy – následky nárazu se rozloží na větší plochu. Současně je díky této technologii možné použít více větracích otvorů a dosáhnout nižší hmotnosti celku při zachování míry bezpečnosti – obojí souvisí s komfortem nošení.

Díky In-moldu je snazší i vytvoření deformačních zón, nejčastěji na temeni hlavy. Díky nim je při velkém nárazu postupným borcením materiálu ztlumen náraz na krční páteř. Dalším krokem blíže dokonalosti je tzv. Double In-Mold, tedy skořepina použitá i z vnitřní strany či na týlové prodloužené části. Opět roste míra bezpečí, navíc je pěnová hmota chráněna i před mechanickým poškozením například při přepravě přilby.

Ani zde však snaha výrobců po maximálním bezpečí nekončí. Současným trendem, který prosakuje mezi stále dostupnější kategorie cyklistických přileb, jsou vnitřní výztuhy ve skeletu – jsou to kostry vyrobené nejčastěji z kompozitu (uhlíkového), termoplastu nebo hliníku. Ty opět přinášejí lepší rozložení nárazu a zvyšují odolnost helmy.

Přilba je prasklá, vyměnit!

POZOR! Jakmile dojde po nárazu k prasknutí helmy, byť nepatrnému, je nutné ji vyměnit. Pevnost celku rapidně klesá a při příštím nárazu už nás přilba nemusí ochránit. Někteří výrobci nabízejí při poškození helmy pádem slevu při pořízení nové – určitě se ptejte prodavače.

Komfort

Rozdíly v ceně přileb (mnohdy podstatné, vždyť nejlevnější dospělou koupíte přibližně za 500 Kč a nejdražší i za 5000 Kč) vyplývají ze zmíněné konstrukce. S ní souvisí nejen míra bezpečí, ale současně i komfort nošení. Odolnost přilby za dvě tisícovky a za čtyři může být i poměrně blízká, ovšem komfort na hony vzdálený. Pokud chcete na kole jezdit často a delší trasy, měl by vás i tento faktor zajímat.

Svou roli hraje hmotnost a tedy při delší jízdě namáhání krční páteře (hmotnost obyčejné přilby se blíží 500 g, nejlehčí modely váží i jen 260 g) a odvětrání. Zde nerozhoduje jen počet větracích otvorů a jejich velikost, ale také jejich orientace a rozmístění. Jde totiž o odvětrání, ne o průvan a přímé vystavení hlavy větru, což může v chladných dnech být překážkou. Tady bohužel nelze poradit nic než to, že u zavedených značek máte větší jistotu dobré koupě. Zkusit můžete také vyhledat recenze v odborných časopisech.

Nejen pohodlí se týkají výstelky uvnitř přilby. Dobrý produkt by měl být vybaven výměnnými výstelkami, a to pro možnost pravidelného vyjmutí a vyprání (i hlava se potí, a ne málo) či výměny za silnější/slabší pro přizpůsobení hlavě. Některé značky dokonce nabízejí ke koupi i náhradní výstelky, většina pak nabízí v setu s novou přilbou aspoň jeden komplet jiné tloušťky.

K praktickým doplňkům přileb patří síťka proti hmyzu v otvorech na čelní straně – hmyz sice není pravidelným návštěvníkem helmy během jízdy, pokud se vám ale poštěstí trefit třeba vosu, je zaděláno na velké trable.

Brýle a přilba musí spolupracovat

S ochranou jezdcova zdraví úzce souvisí i další doplněk - brýle. Ty kromě hmyzu chrání oči i před nečistotami, větvemi, větrem a přímým slunečním svitem. Je dobré počítat s tím, že brýle budete používat společně s přilbou – některé helmy jsou hlubší, může docházet ke kontaktu a následným otlakům.

Bez ohledu na disciplínu

Zatímco integrální přilba určená pro sjezd se jasně vymyká svým tvarem kopírujícím modely pro jízdu na motocyklu, pro použití na silničním, krosovém či horském kole netřeba hledat velkých rozdílů.

Na horské kolo je dobré, aby přilba zároveň chránila týl a byla hlubší, což však nevadí ani u využití na silnici. Štítek je pak otázkou spíše osobního vkusu a preferencí. Jeho přínos v terénu spočívá v tom, že chrání oči před odlétajícími nečistotami, může pomocipři kontaktu s větví, eliminuje pronikání slunečních paprsků do očí. Překážkou může být tehdy, pokud jste zvyklí při jízdě (zejména ve sjezdech) zaujmout aerodynamickou pozici – štítek může bránit ve výhledu. Zejména proto není používán u silničních modelů přileb.

Takže - přilbu na hlavu a hurá na kolo!

iDNESRudolf Hronza, šéfredaktor cyklistického měsíčníku VELO - www.iVelo.cz

 

Cyklisté

Přilba a čepička pod přilbu, ilustrační foto

Přilba a čepička pod přilbu, ilustrační foto

Cyklista

Cyklisté

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: Parní babičkou z Vrchlabí s Krakonošem v zádech

21. dubna 2024

Dnešní Mašinfíra nás zavede na krátkou trať, která vede přímo do krkonošské metropole, do Vrchlabí....

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...