Koloběžky nejsou jen pro děti. Jak se na nich jezdí a jakou vybrat

aktualizováno 
Na koloběžce jezdili králíci z klobouku, Hurvínek i Krteček. Dávno to však není jen zábava pro děti nebo pohádkové postavičky. Kouzlo koloběhu objevují i dospělí, na svůj první výlet se vydala i reportérka magazínu Víkend MF DNES.

Do terénu, na polňačky nebo lesní cesty, se hodí silnější kola od průměru 20 palců a vyšší stupátko, do města stačí stupátko kolem 5 cm nad zemí. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Dávno už to nejsou kolečka od trakaře a prkýnko. Mám dvacetipalcová kola, na obou brzdy. Nastavitelná řidítka. A místo prkýnka stupátko s protiskluznou úpravou. Je to moderní koloběžka, ale rozhodně nejezdí sama.

Kde hledat informace o koloběžkách?

Připadám si, jako když jsem začínala s běháním: nadšená vyplavenými endorfiny, ale plíce cítím až v krku. Přitom kolobka má být zdravější než obyčejný běh. Hlavně proto, že lidé obvykle běhají po asfaltu, takže tvrdé nárazy schytávají velké klouby, které tím trpí.

Při koloběhu se hýbe každý sval. Místo kroků dělám půl dne vlastně podřepy.

Ani nejedu. Ani neběžím. Koloběžím. Jako královna Koloběžka první u toho rozhodně nevypadám. Bláto cáká i přes blatníky, do kopce supím, batoh mi těžkne na zádech. Ale zážitek to je. A dávno už ne jen pro děti. Na koloběžkách jezdí čím dál častěji i dospělí.

Až 70 km/h

Vyrážíme z Břeclavi, rovinatou krajinu jsme vybrali záměrně. Ne že by se na koloběžce nedalo jezdit do kopce, jen se nechci nechat jako začátečnice hned odradit.

„Do kopce je dobré střídat nohy častěji. Tak po dvou až čtyřech odrazech. Po rovině stačí třeba po deseti,“ vysvětluje Petr Mejsnar.

„Kolobrndám“ propadl před šesti lety, v Brně provozuje koloběžkovou speciálku. Střídat nohy? Automaticky mi na stupátko naskakuje pravá, levou se odrážím. Zdá se mi, že vyměnit je není možné. Ztrácím rovnováhu, pravá se odmítá odrážet.

Při koloběhu se hýbe každý sval. Je to prý zdravější než obyčejný běh, při němž...

„Asi každý člověk preferuje ze začátku jednu nohu. Na té stojné děláte prakticky pořád dřepy, když se odrážíte. Takže ji mnohem víc zatěžujete. Proto je nutné je střídat,“ vysvětluje Mejsnar.

Zvykám si nakonec překvapivě rychle, ale jakmile se přede mnou objeví jakákoli nerovnost, obrubník nebo zatáčka, jde střídání do háje a stojím raději na té pravé, stabilnější. „To mám i já, třeba přes obrubník zpomalím a pravou patou pod zarážkou na stupátku lehce nadzvedávám zadní kolo, druhou nohou jsem to raději ani nezkoušel,“ uklidňuje mě koloběžkový mág.

Frčí to dobře, přestože fouká silný protivítr. Člověk na koloběžce je dvakrát až třikrát rychlejší než pěší.

Ostatně proto Dáda Patrasová kdysi v té pohádce od Jana Wericha zpívala „To nás těší, že nás pěší, horko těžko dohoní!“

I s kolem může někdy koloběžka docela důstojně soupeřit, koloběžec se totiž umí „sbalit“ do mnohem aerodynamičtějšího tvaru než cyklista sedící na sedátku kola.

„Z kopce se dá jet i sedmdesátikilometrovou rychlostí,“ tvrdí Mejsnar. Ještě že tady žádný kopec široko daleko není. Tachometr teď ukazuje 14 km/h a to mi bohatě stačí.

Gumové nohy

Na koloběžce jezdili králíci z klobouku, Hurvínek i Krteček. Jako děti jsme ji považovali za běžnou součást výbavy. Jak se k ní dostali dospělí?

V Rožnově pod Radhoštěm se už v 90. letech začaly vyrábět koloběžky značky Mibo, ve Zlíně sídlí legendární garážovka K-Bike, v Potůčníku u Hanušovic vyrábí největší evropský výrobce Kostka. Je tu i pražské Yedoo, nováček na trhu Crussis nebo Morxes z Otic.

Stupátko s protiskluznou úpravou, přídavné stupátko pro dítě, nafukovací...

Stupátko s protiskluznou úpravou, nafukovací dvacetipalcová kola, brzdy. Jízdu na moderních koloběžkách si užije opravdu každý.

„Co koloběžky s malými plastovými kolečky ze supermarketů?“ ptám se. Prý nejsou špatné na kratší vzdálenost ve městě pro kombinovanou dopravu s MHD. „Chcete-li ovšem zažít to správné nadšení z koloběhu či mít koloběžku jako hlavní dopravní prostředek, pokud vás to má chytit, kupte pořádná nafukovací kola,“ radí Mejsnar.

Mám za sebou přes 10 kilometrů. A dalších 10 před sebou. Dneska bude rekord cokoli. Mejsnarovo maximum je 161 kilometrů za den. Ale jsou i větší blázni.

Fotogalerie

Tým českých nadšenců při akci Kick France zdolal v roce 2013 na koloběžkách kompletní Tour de France, každou etapu den před cyklisty. Letos se chystají na Giro dʼItalia. V polovině května vyrazí na trať, která měří přes 3 500 kilometrů.

Já mám před sebou poslední dva. Za zády minaret v zámeckém parku v Lednici, před sebou městskou dlažbu. Čekám kostitřas, ale není to vůbec zlé.

Zato večer, když jdu už bez koloběžky městem. Je to podobné, jako když strávíte týden na lodi a pak vystoupíte na pevnou zem. Mám gumové nohy, cesta pod nimi ubíhá divně pomalu. Že bych místo tramvaje koloběžela? Zdá se, že koloběh je návyková záležitost.

Jak si vybrat koloběžku

- Kolik zaplatíte? Pokud se chcete zamilovat do koloběhu, počítejte s cenou 6 až 10 tisíc korun.

- Kde budete jezdit? Do terénu, na polňačky nebo lesní cesty, se hodí silnější kola od průměru 20 palců a vyšší stupátko, do města stačí stupátko kolem 5 cm nad zemí. Každý odpich je vlastně dřep na jedné noze – čím vyšší stupátko, tím hlubší dřep.

- S kým budete jezdit? Záleží i na délce stupátka: chcete-li před sebou vozit dítě, pořiďte si delší (nebo přídavné) stupátko, obvykle stačí 40 cm i na mužskou tlapu.

- Skládací, nebo pevnou? Výhodou je, že skládací koloběžku snadno složíte do auta, ve vlaku za ni obvykle také neplatíte. Za neskládací modely od 16 palců ve vlaku zaplatíte jako za kolo.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

Když si nevypnu mobil, spadne letadlo, myslí si každý pátý pasažér

Mobil v letadle

Průzkum amerického operátora AT&T ukázal, jak lidé vnímají zákaz používání telefonu v letadle. Někteří pasažéři mají o...

Stála miliardy, teď je jaderná elektrárna na Filipínách atrakcí pro turisty

Osamělý telefon na stole mě spojuje přímo s prezidentskou kanceláří. Nejsem...

Jaderná elektrárna v Bataanu měla rozsvítit filipínský ostrov Luzon. Namísto toho se z celého projektu stala miliardová...

Památky, pivo a sex. Co láká miliony turistů do Prahy

„Vysloveně za alkoholem už k nám nejezdí tolik lidí jako dřív. Na druhou stranu...

Každou sezonu zamíří do Prahy miliony turistů. Co je v hlavním městě čeká? Kouzlo historie. Dobré pivo. Krásné ženy. A...

Ruská prokuratura si posvítí na sibiřské Maledivy, k nádrži už se nesmí

Tyrkysový rybník přezdívaný sibiřské Maledivy se stal oblíbenou atrakcí...

Jezírkem s tyrkysově zbarvenou vodou na okraji ruského Novosibirsku, kterému se přezdívá „sibiřské Maledivy“, se začala...

Nejstrmější ulice na světě je ve Walesu, má sklon přes 37 procent

Ulice Ffordd Pen Llech v severním Walesu je se sklonem 37,45 % nejstrmější...

Nejstrmější ulice na světě je v severním Walesu, ve městě Harlech. Potvrdili to zástupci Guinessovy knihy rekordů s...

Další z rubriky

Postavil repliku kola Slavia, zkusí s ní projet jednu etapu Tour de France

SLAVIA má vysoký rám se středem šlapání vysoko nad zemí, což zvyšuje i její...

Fanoušek veteránů Vladimír Vidim postavil věrnou repliku jízdního kola Slavia z roku 1896. Chce se s ní 21. července...

VIDEO: Stejná trasa, kolo vs. elektrokolo. Rozdíl je v desítkách kilometrů

O kolik kilometrů více se dá najet při jednom výletu na elektrokole v porovnání...

Elektrokola lidé často využívají pro usnadnění jízdy v kopcích a horách. Skvěle přitom mohou pomáhat i na rovných...

Ročně se ukradnou kola za sto milionů, police najde pětinu z nich

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Každý den se podle statistik policie ČR ukradne 13 jízdních kol a elektrokol. V loňském roce zloději ukradli 4 723 kol,...

Najdete na iDNES.cz