Neděle 20. září 2020, svátek má Oleg
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 20. září 2020 Oleg

Jak připravit kolo na jaro? Poradíme!

  10:10aktualizováno  10:10
Naše bicykly většinou přes zimu zahálely, teď ale přišel čas na změnu! Než se vydáte na první jarní projížďku, je dobré si technický stav svého kola překontrolovat. Je to jako s autem. Když vyrazíme, výfuk nám sice neupadne, ale můžeme mít třeba totálně zpuchřelé pneumatiky a potupné tlačení kola k zastávce MHD není nic moc.
Olejování lanka

Olejování lanka - Pro optimální funkčnost lanka v bovdenu je dobré jeho povrch opatřit speciálním olejem. K dobrému chodu též přispěje i výběr lanka. Zabrušovaná příp. poteflonovaná lanka ve spojení s kvalitními bovdeny pracují standardně i za ztížených podmínek, v dešti i blátě. | foto: Robert Virt, spolupracovník iDNESiDNES.cz

Kontrola brzd

I kdybychom se na všechno vykašlali, tak brzdy musí být funkční. Jet rychle, nejen na kole, umí kde kdo, ale včas a bezpečně zastavit, to už ne.

U torpéda, neboli proti šlapací brzdě je nutné zkusit, jestli nezůstává zaseknutá, lze odblokování provést otáčením kola proti směru jízdy. Do jeho servisování je lepší se nepouštět a přenechat tuto práci kvalifikované dílně.

Většiny z nás se ale týkají brzdy ráfkové, a to buď čelisťové (u silničních kol) nebo tzv. véčka (u mtb, fitness či crossů). Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na starší cantilevery. Jejich seřízení a servis je v podstatě shodný.

Zjišťujeme stav lanka

Primární je lehký chod lanka skrze bovdeny. Proto postupně projdeme veškeré lanovody a kontrolujeme, zda někde nedošlo ke zlomení či deformaci bovdenu nebo navářky na rámu. Je dobré vyvlíknout bovdeny z oček na rámu a posunout je po lanku mimo aktivní místo.

To posléze opatřit příslušným mazivem a vrátit bovden do původní polohy.  Tím zkontrolujeme i stav lanka. Náchylné na poškození je hlavně v místě sevření stavěcího šroubku na čelistech.


Pro optimální funkčnost lanka jeho povrch naolejujeme

Lanko nesmí být nikde rozpleteno. Na konci musí být chráněno duralovou záslepkou. Ta brání jeho rozpletení, ale také možnosti zranění o jeho ostrý konec. Pozor, při případné výměně musí být lanko kompatibilní se stávajícím modelem.

Bovdeny totiž bývají opatřeny vnitřní teflonovou trubičkou, jejich průřez není standardní. Navíc při výměně bovdenů nesmíme zaměnit řadicí a brzdový, pokud to není výrobcem doporučeno, neboť by mohlo při brzdění dojít právě k jeho rozpletení.

Nevléknutí do systému brzdových pák bývá shodné. Většinou se páka při povoleném lanku zmáčkne až k řídítkům, tím se odhalí držák, jímž lze protáhnout konec lanka opatřený válečkem. Nikdy nepoužívejte jiné lanko, pomůcky v podobě uzlíků či podložek by se nemusely vyplatit.

Seřízení špalíků

U ráfkových brzd je síla aplikována na ráfek pomocí špalíků umístěných v botkách. Jejich stav je nutné kontrolovat, a to zejména jejich úbytek, ale také zda do profilování nevnikl cizí segment (například kamínek). Ten by pak nenávratně poškodil ráfek kola.

Brzdové špalíky pravidelně kontrolujeme

U vyšších modelů sad lze měnit u brzd pouze špalíky, jenž lze vysunout po odstranění závlačky. Navíc máme výběr z mnoha směsí od různých výrobců.

Můžeme tak zvolit preference citlivého brzdění menší silou ovšem na úkor životnosti špalíku, na druhou stranu zase šetříme ráfek, nebo naopak.

Špalíky pro keramické a karbonové ráfky

Pozor na speciální špalíky určené pro ráfky s keramickou vrstvou či z karbonu. Vzdálenost špalíků od ráfku závisí na poměru tahu páky vůči čelistem, ale obecně platí, že zhruba ve čtvrtině dráhy páky by mělo dojít k dosednutí gumičky na ráfek.

Ta musí dosedat celou plochou a nesmí zasahovat do pneumatiky ani do hrany směrem k drátům. Při seřizování špalíků můžeme současně zkontrolovat i stav probrždění ráfků podle kontrolního bodu či proužku. To jen v případě, že naše kolo jím disponuje.

Symetričnost funkce čelistí u véčkových brzd i cantileverů lze většinou nastavit bočními šroubky ovládajícími předpětí pružin. U silničních kol je nutné celou čelist vycentrovat vůči ráfku. Doladění chodu se provádí stavěcími kroužky u pák, u silničních kol přímo na čelistech. U většiny mtb ještě lze nastavit vzdálenost páky od řídítek z důvodu snadného ovládání jezdců s kratšími prsty.

Kotoučové brzdy


Brzdová páka Dual Control pro MTB

Jestliže se jedná o mechanické brzdy, pak je kontrola lanovodů shodná s klasickým provedením. Pouze mechanického brzdiče je nejdůležitější stav kotouče, jeho vycentrování, čistota povrchu a tloušťka. Samozřejmostí je kontrola obrždění destiček.

U hydraulických brzd, ať už se jedná o kotoučovky případně i čelisťové, je lepší nechat servis na odborné dílně.

Zásadní pravidlo u všech hydraulických brzd je, že při vyndání kola z rámu je dobré vsadit mezi čelisti zarážku. Tím se vyvarujeme případného stlačení destiček k sobě a potom nepříjemného páčení mechanismu. U hydrauliky je důležitá kontrola stavu hadiček a těsnost celého systému.

Kontrola řazení

Obdobně jako brzdová lanka promažeme a zkontrolujeme řadící mechanismus. Je dobré nechávat přes zimu zařazené takové převody, kdy nejsou namáhané pružiny v přesmykači a přehazovačce. Většinou se jedná o zařazení na malé kolečko a malý převodník.

Ale pozor máme již i inverzní chod například Shimano XTR. U toho je nutné volit u přehazovačky největší pastorek. Seřízení správnosti chodu je možné u horských kol přímo na stavěcích kroužcích u řadících páček, případně stejně jako u silniček na přehazovačce nebo na vsazených stavěcích adaptérech.

Rozsah krajních poloh přehazovačky a přesmykače mají na starost dva označené šroubky. Pozor na možnost napletení přehazovačky do drátů, případně kontaktu přesmykače s klikou u středu. Ladění se provádí pouze nepatrným pootočením šroubků případně stavěcích kroužků.

Ostatní komponenty

Po prohlídce stavu pneumatik, vycentrování kol, utažení řídítek a sedla je ještě dobré zkontrolovat i například stav sedlovky v rámu. Mnohdy totiž dojde k tomu, že zaroste do sedlové roury. Proto povolte sedlovou objímku a citlivě vysuňte sedlovku z rámu a zkontrolujte její stav.


Na výlet si nezapomeňte vzít cyklistickou přilbu

Náchylné bývají zejména karbonové sedlovky, mnohdy dojde k narušení jejich struktury nešetrným sevřením. V případě duralové či ocelové sedlovky zarostlé do rámu je dobré použít kapku brzdové kapaliny k rozpuštění struktury spoje.

Pozor také na použití titanové sedlovky, ta nesmí přijít do styku se shodným materiálem, tam by už ani brzdová kapalina nepomohla.

Mytí kola

V první řadě myslete na přírodu. Mytí kola saponáty na zahrádce neudělá dobře ani kolu ani vám. U kola se dostane agresivní látka tam kam nemá a u vás se časem objeví vyrážky a alergie. Optimální jsou speciální ekologické přípravky, kdy se nenaruší původní mazivo kola, ale pouze se odplaví špína. Pro životnost kola je ale lepší mít je dobře promazané a třeba trochu špinavé než naopak.

Životnost komponentů

Důležitá je údržba řetězu, speciálně jeho vytažení. To je dobré si nechat proměřit v jakémkoliv obchodě s koly, případně si hlídat najeté kilometry. Z toho vyplývá i sjetí pastorků a převodníků. Jakmile kolo tzv. střílí, tak už většinou nás čeká nejen výměna řetězu, ale i více kolečka.

Nezanedbatelná je i funkce nášlapných pedálů, tam je nutné hlídat nejen nastavení hodnot vypnutí systému, ale i stav zarážek na tretrách. Při výměně musíme hlídat vzájemnou kompatibilitu. Snadné naklapnutí neznamená, že se stejně snadno dostaneme z pedálu.

Celková kontrola

Po zimní přestávce na první vyjížďce kontrolujeme nejen opticky stav všech komponentů, ale posloucháme i chod kola. Samozřejmě, že když před vyjížďkou nalezneme prasklinky na představci nebo na rámu, tak si nebudeme myslet, že to ještě vydrží, ale komponent nekompromisně vyměníme. To se týká například i přilby.

Jakmile při jízdě zaslechneme jakýkoli zvuk z útrob kola, nesmíme jej podcenit. I drobné cinkání může znamenat předzvěst vašeho umíráčku v podobě rozlomené vidlice kola.

 

Autoři:
  • Nejčtenější

Teplo, moře, pohoda. Na ostrově Palau ani nevědí, co to je státní dluh

Asi málokdo z nás o ní někdy slyšel a našel by její polohu na mapě. Republika Palau v Tichém oceánu si žije svým...

Strhující fotografie počasí. Podívejte se na nejlepší letošní snímky

Výběr z finálových fotografií soutěže Weather Photographer of the Year 2020 vyzařuje sílu jedinečného okamžiku, jaké...

Bez testů a letadlem za tři hodiny. Pokud chcete podzim u moře, volte Džerbu

Dlouhé písčité pláže, průzračně čisté moře, vyhlášené gurmánské speciality a spousta zábavy a jedinečných zážitků. To...

Do skal s rezervovanou vstupenkou. Obec Adršpach míří k regulaci turistů

Adršpach chce zavést rezervační systém pro vstup do oblíbeného skalního města. Doufá, že si tím pomůže od ucpaných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deset korun za litr. Autovýlet po Ománu zvládne každý dobrý řidič

Nekonečné moře písečných dun, které brázdí velbloudi, starobylá města s hliněnými domy, vlny Arabského moře s delfíny a...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

Dřina a pivo na hradě. Šlápněte do pedálů na šumavské zlatokopecké cestě

Kašperské Hory (něm. Bergreichenstein) patří mezi nejvyhledávanější startovací místa pro cyklisty na území Šumavy. A je...

Nenechte se mýlit, cyklistické putování po Olomouci stojí za to

Hanácká metropole nebude asi první místo, na které si člověk vzpomene, když si začne plánovat výlet na kole. A je to...

Na kole za nejslavnějšími vojáky. Zkuste nenáročné výlety v okolí Písku

Poklidné jihočeské městečko toho skrývá víc, než neobeznámený návštěvník vůbec tuší. Víte třeba, že součástí Písku je...

Unikátní síť nabíjecích stanic pro elektrokola v Česku. Elektřina je zdarma

Advertorial Energetická firma Sev.en Energy se pustila do budování sítě nabíječek pro cyklisty, kteří jezdí na e-kolech. Stanice...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...