Dámská jízda: jak si ji opravdu užít?

  7:50
Stále více žen zjišťuje, že jízda na kole není jen chlapskou záležitostí. Cyklistika se stala součástí jejich života nejen při rodinných výletech přírodou, ale i jako způsob k udržení dobré kondice. Dnes vám poradíme, jak se rozhodnout při výběru kola, když řešíte asi nejčastější dilema - dámské, či pánské kolo?

Rámy kol: dříve a dnes

Dříve se kola rozlišovala na pánská a dámská. Rozdíl byl v tom, že pánský rám měl horní rámovou trubku nahoře, u dámského se výrazně snižovala ke středu.

Dnes mohou díky nástupu tzv. slopingových rámů mnohé ženy jezdit bez obav i na pánských kolech, pouze s menší velikostí rámu. Stejně to ale není ono. Ačkoliv je sedlová trubka kratší a její spojení s horní je poměrně nízko, celková geometrie rámu a nastavení posedu je přizpůsobeno mužům. Je to dáno tím, že ženské proporce jsou jiné, a rozdíl je i ve stylu posedu na kole. Ženy, i když jsou třeba stejně vysoké jako muži, nemají stejně dlouhé nohy a paže, mívají nižší hmotnost a rozdíly jsou i v sedacích partiích.

Navíc u kol Lady se většinou mění i těžiště nepatrným snížením středu a změna je i v úhlech rámu. Vše je podřízeno snadnému a nezáludnému ovládání kola. Tyto parametry jsou nejvíce markantní u horských a crossových kol, méně u fitness a silniček.


Dámské silniční kolo

Dámské, nebo pánské kolo?

Pro mnohé proto nastane dilema, zda volit dámskou variantu kola, či nikoliv. Výrobci kol u sériových top modelů určených především pro závody většinou rozdílné konstrukce rámů nedělají. Posed se dolaďuje pouze výběrem představce, řídítek a sedla.

U dalších modelů se již tyto konstrukce odlišují.

U horských kol to na první pohled rozdíl nepoznáme, kolo vypadá, že je pouze určeno pro menší postavu. Slopingová konstrukce je výraznější, stejně jako více zvednutý představec, sedlo je širší. Hlavní rozdíl poznáme až při jízdě, kdy je posed pro ženy příjemnější díky menšímu sklonu nad řídítky.

U crossových či fitness kol se rámy liší markantně, nejedná se již o sloping, horní rámová trubka je snížena tak, že je spojena se sedlovou trubkou zhruba v její polovině.  Na první pohled je tedy patrné, že se jedná o dámské kolo. Jeho nevýhody jsou, že při razantní silové jízdě se více kroutí, jeho pevnost bývá zvýšena na úkor hmotnosti.

U silničních kol jsou opět specifické konstrukce rámů se slopingovým snížením, v podstatě pro aktivity na dobrém povrchu lze vyžívat kola fitness. Ty jsou vlastně obdobou silniček jen s pohodlnější geometrií a rovnými řídítky.

Vlastní kapitolou jsou cestovní kola tzv. holandského typu. Ta jsou určena hlavně k popojíždění za nákupy apod. Tam mají rámy specificky tvarované konstrukce, dámské mnohdy tvoří jen jedna esovitě zprohýbaná trubka. Vše je podřízeno pohodlné jízdě v jakémkoliv oblečení, kola mají kryty řetězu, nosiče, světlo, stojánek apod.

Velikosti dámských verzí bývají omezené, ale většinou najdeme alespoň tři základní velikosti, od výšky postavy cca. 160 cm do 180 cm ( rámy 16" až 20").


Dámské sedlo

Komponenty

Pro ženy je asi nejdůležitějším komponentem sedlo, muži často asi ani netuší proč. Rozdílnosti v ergonomii pánských a dámských sedel je dán mnoha faktory, tím nejdůležitějším je asi šířka pánve a s tím spojená i nutnost větší šířky dámských sedel. Pozor, i hubené holky mají širší pánev a s tlustým zadkem to nemá nic společného.

Výrobci pro dámy většinou nabízejí sedla nejen širší, ale v exponovaných místech navíc vybaveny gelem. Ergonomické tvarování má mnohdy půlený charakter či centrální podélný otvor.

"Dnes je na Západě jednoznačným trendem to, že ženy si kupují dámská kola. Když jdou do obchodu, tak už neřeší, zda si vybrat dámské či pánské, ale jakou značku a jaké vybavení dámského kola," tvrdí odborník na cyklistiku Robert Virt.

Na druhou stranu hodně žen jezdí na kole s pánským rámem a pochvalují si to. Například Lucie Kovaříková jezdí na horském kole s pánským rámem už deset let a dokonce na něm objela za tři roky celý svět.

"Při výběru kola hraje hlavní roli velikost rámu vzhledem k výšce postavy. A pak samozřejmě správné nastavení představce a sedla. Pokud bude na kole vše správně nastaveno, vyhneme se bolestem šíje, zad atd. Zda ale půjde o nastavení pánského nebo dámského rámu, je podle mne jedno," říká Lucie Kovaříková.

"Co dovede přispět obrovskou k pohodlí jízdy je kvalitní sedlo, rukavice a cyklistické kalhoty
(nosí se bez spodního prádla!!!)," upozorňuje Lucie.

Na jízdním komfortu se samozřejmě podílejí i další komponenty, např. odpružené vidlice. Ty bývají řešeny pro nižší hmotnost, která je základem např.pro užití měkčích pružin či elastomerů.

Správný posed, který je o něco vzpřímenější, je nastaven díky strmějšímu úhlu kratšího představce, užšími řídítky a samozřejmě geometrií celého rámu, jenž je kratší.

Malým, ale důležitým detailem, je úchop řídítek, kdy gripy jsou tvarovány pro menší ruku, opět dostatečně změkčeny gelem. Mnohdy se ještě nastavují brzdové páčky blíže k řídítkům.

Doplňky

Na rozdíl od chlapů, většinou těch starších, co mají sice kolo v ceně auta, ale oblékají dresy z doby normalizace "vystlaný novinami", dívky si potrpí na dokonalé oblečení a doplňky.

Naštěstí mají příležitost využít dámské kolekce od mnohých firem ( Briko, Specialized, Senzor, Author, Northwave, Nike atd.), kdy je možné ladit celou kolekci do jednoho designu. Tak dostanou funkční prádlo, dres, kraťasy, příp. i oblíbené tříčtvrteční, bundy, rukavice i ponožky v jednom barevném stylu.


Dámské cyklistické body

Mnohdy se dají zkombinovat i varianty od různých výrobců a přitom tonalita barev je shodná.

Dokonce lze doladit do celku i přilbu a tretry, mnohdy i ochranné brýle či baťůžek, vše opět vyrobeno s ergonomickými požadavky pro dámskou cyklistiku.

A ty, které chtějí ukázat, že jim to doma ladí, tak mohou obléknout i svého partnera do kolekce se shodným designem, ale třeba v jiné barvě.

Návrháři šli dokonce tak daleko, že určité barvy už jsou charakterizovány názvem např. SID blue, kdy v této modré lze pořídit nejen kolo, ale i další doplňky.

 

Dámské cyklistické body

Dámské sedlo

Horské neodpružené kolo s pevným rámem

Kolekce dámského cyklistického oblečení

Cyklistka

Cyklisté

Dámská přilba

Dámské silniční kolo

Cyklistka

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. října 2021,  aktualizováno  25.7 22:08

Mapa odpadků Středozemního moře prozradí, které pláže raději vynechat

Každých šedesát sekund skončí ve světových oceánech množství plastových odpadů, odpovídající plně naloženému nákladnímu autu. Kudy přesně se ta znečišťující masa dál ubírá, kterými proudy je unášena...

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Co ochutnat v Polsku: tato legendární jídla nesmíte vynechat

Polsko je známé svojí výbornou gastronomií a turisty svádí k ochutnání mnoha pokrmů. Někdy však není jednoduché se v kulinářském ráji zorientovat, proto vám přinášíme tipy na jídla, která byste měli...

23. července 2024

Kolonizace naopak. Evropa spadla do pasti turismu a teď se bouří

Premium

Od Kanárských ostrovů přes Barcelonu po ostrovy v Egejském moři se šíří protesty proti turistům. Stagnující Evropa se pomalu stává skanzenem, jenže opilí cizinci a raketový růst nájmů vadí stále...

24. července 2024  15:20

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Jugoslávské karavany byly zcela jiný level než ty z NDR, PLR a ČSSR

V roce 1965 se ve slovinském městě Novo Mesto začala psát historie továrně vyráběných jugoslávských a následně slovinských karavanů. Tak vznikla značka Adria, jejíž život se potom přenesl přes rozpad...

23. července 2024

Nakrmte Instagram. Na těchto místech pořídíte nejlepší fotky z Itálie

Itálie nešetří scenériemi ani místy, která si zaslouží zdokumentovat chlubivou fotkou z dovolené. Ale snadné to není. Některým snímkům chybí nápad, dobré světlo nebo mají okolo přebytek turistů. Jak...

27. července 2024

Zrezlé pozlátko. Olympijské stadiony jsou pro pořadatele prokletím i darem

Premium

Pár týdnů se na ně upírají oči celého světa. Ale jejich sláva opadne s tím, jak se sportovci a účastníci rozjedou zpět domů. Olympijské stadiony jsou předimenzované stavby, kterým se po skončení...

26. července 2024

Existují situace, na které vám cestovní pojištění nestačí. Na co dát pozor

Každá pojišťovna má nějaké výluky. Jde o situace, kdy vám ani přes zaplacenou pojistku nic nevyplatí, nebo výrazně zkrátí plnění. Pokud je před uzavřením pojistky neznáte, snadno se může stát, že...

26. července 2024

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. října 2021,  aktualizováno  25.7 22:08

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....