Měnící se klima zpomaluje lety, zjistili američtí vědci

aktualizováno 
Je známým faktem, že dlouhé lety ze západu na východ trvají kratší dobu než lety opačným směrem. Letadla ve vysokých vrstvách atmosféry totiž při letech na východ „popohání“ (a směrem na západ naopak brzdí) silný vítr, tzv. jet stream čili tryskové proudění. To vzniká na rozhraních velkých atmosférických mas s rozdílnou teplotou.
Letadlo - ilustrační foto

Letadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Tryskové proudění se vyskytuje především mezi 30° až 50° severní a jižní šířky. Zasahuje tedy do nejfrekventovanějších letových tras – atlantické z Evropy na východní pobřeží USA a pacifické ze západního pobřeží USA do Asie.

Vědci z Oceánografického institutu ve Woods Hale (WHOI) a z Wisconsinské univerzity nyní zjistili, že se tryskové proudění mění a jde podle nich o důsledek globálního oteplování. Hannah Barkleyovou, jednu z autorek projektu, podle britského listu Daily Mail k výzkumu inspirovala jedna z cest z havajského Honolulu do USA. Uvědomila si totiž, že let byl kratší než obvykle. „Jako první mě napadlo, jaký byl asi ten den vítr ve vysokých letových hladinách,“ říká její kolega a vedoucí projektu Kris Karnauskas.

Vědci pak z databáze Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA) zjistili, že onoho dne byl polární jet stream mimořádně silný. Zpomalování a zrychlování tryskového proudění je způsobeno změnami teplot oceánů zejména v rovníkové oblasti a mění se v průběhu roku. Vědecký tým však zjistil, že výkyvy jsou stále extrémnější.

Výzkumníci si vyžádali také záznamy o délce letů čtyř amerických leteckých společností, které provozují lety mezi Honolulu a městy na západním pobřeží USA, a porovnali data za posledních 20 let. Zjistili, že délky letů naprosto přesně odpovídají rychlosti tryskového proudění v daném období. Rovněž si ověřili, že zpomalení letů při cestě z východu na západ je větší než zrychlení při cestě opačným směrem.

Začarovaný kruh: delší let, více paliva, více emisí, více změn

Například pokud se let na východ kvůli větru zkrátí o deset minut, let opačným směrem proti stejně silnému větru cestu se prodlouží o jedenáct minut. Rozdíly se tedy nevynulují a celková doba, kterou letadla stráví ve vzduchu, se pomalu zvyšuje.

A v tom je problém. Čím delší dobu totiž letadlo ve vzduchu stráví, tím více spálí paliva a vyprodukuje více skleníkových plynů, které vedou k dalším klimatickým změnám. A v důsledku k dalšímu prodloužení času letů.

Patrick Smith, dopravní pilot a letecký publicista, však upozorňuje, že z růstu objemu emisí nelze vinit jen leteckou dopravu. „Komerční letecká přeprava je zodpovědná za méně než čtyři procenta emisí skleníkových plynů.“

Nic to však nemění na tom, že prodlužování letů, byť by šlo i o krátké časové úseky v rozmezí několika minut, vede k velkému nárůstu emisí. Tým z WHOI a Wisconsinské univerzity vypočítal, že kdyby se jen lety z a do USA prodloužily o uvedenou minutu na každý zpáteční let, znamenalo by to, že letadla ročně stráví ve vzduchu o 300 tisíc hodin navíc. To znamená značný nárůst spotřeby paliva, nákladů a také emisí skleníkových plynů, hlavně oxidu uhličitého.

Aerolinky podle vědců zatím tento jev příliš nebraly v potaz při plánování letů (vyhnout se mu do jisté míry dá například úpravou letové trati nebo volbou takové letové hladiny, kde není protivítr tak silný). O omezení spotřeby paliva, a tím pádem o ušetření nákladů i o snížení emisí, však usilují i výrobci letadel a jejich součástí, zejména motorů.

Nejčtenější

Máme plno, ale končíme. Stát zrušil rezervace a zavřel Richtrovy boudy

Zavřené Richtrovy boudy v Krkonoších (13.1.2019).

Na seznam zavřených krkonošských bud přibyla další položka. Státem vlastněné Richtrovy boudy nad Pecí pod Sněžkou od...

Mořský odliv odhalil vrak ponorky na francouzském pobřeží, je z ní atrakce

Vrak německé ponorky UC-61.

Na francouzském pobřeží poblíž Calais se od prosince objevuje vrak německé ponorky, který byl desítky let pohřben v...

Na Poštovnu dorazil jediný dobrovolník, i tak je bouda ze sněhu venku

Odklízení sněhu u Poštovny na Sněžce (17.1.2019).

Jen jeden dobrovolník vyslyšel už ve čtvrtek volání o pomoc z Poštovny na Sněžce. V bílé tmě a extrémním větru...

Cheopsovo Konopiště. Jak to opravdu vypadá u egyptských pyramid

Turisté se mohou kolem pyramid projíždět na koni, na velbloudu nebo v...

Turisté po nich lezou a tiše se to toleruje. Že by se však někomu podařilo přespat nahoře, je trochu přitažené za...

Běžkaři mají skvělý rok. Podívejte se na přehled parádních tratí v Česku

Zaniklá obec Chaloupky

Letošní zima se může pochlubit nadprůměrnou sněhovou nadílkou. Záchranáři sice momentálně varují před výlety na...

Další z rubriky

Cheopsovo Konopiště. Jak to opravdu vypadá u egyptských pyramid

Turisté se mohou kolem pyramid projíždět na koni, na velbloudu nebo v...

Turisté po nich lezou a tiše se to toleruje. Že by se však někomu podařilo přespat nahoře, je trochu přitažené za...

SLEPÁ MAPA: Tvrdá lekce zeměpisu. Najděte evropské řeky

Ilustrační snímek

Labe, Temže, Dunaj. Kdo by neznal názvy těchto významných evropských řek. Jejich královnou je jednoznačně Volha,...

Po stopách Pabla Escobara nebo do Jordánska. Kam se vydat v roce 2019

Vyrážet do světa bez zvídavosti je jedním z největších hříchů pod sluncem.

Cestovat se dá po celém světě a každý si v něm najde své místečko. Přesto existují místa, která se Čechům vyplatí letos...

Najdete na iDNES.cz