Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. června 2022 Ladislav

Houkání vlaku ji děsí i 60 let od nehody. Na Štědrý den zemřelo 106 lidí

  15:27
Štědrý den 1953 poznamenal osudy mnoha rodin zpod Pálavy. Místo oslavy Vánoc přišly o své blízké při jednom z největších vlakových neštěstí v Evropě. Léta se o něm nesmělo mluvit. Do srdce se mi dodnes zařízne, když houká vlak, přiznává i po šedesáti letech Ludmila Bízová Šebestová ze Staroviček.

Historik Ladislav Valihrach objevil fotografii s rakvemi pěti starovičských obětí vlakové nehody z 24. prosince 1953. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

V roce 1953 jí bylo osmnáct let a s velkým štěstím hrůznou nehodu u Šakvic přežila. Seděla tehdy před šakvickým nádražím v osobním vlaku, do kterého v osmdesátikilometrové rychlosti zezadu narazil rychlík jedoucí od Brna.

"Jeho strojvůdce se asi opřel rukou o signalizační zařízení, a když se pak vlaky srazily, pořád to houkalo, tak dlouho, dokud to až za drahnou dobu nevypnuli," vzpomíná dnes sedmasedmdesátiletá paní, která měla to velké štěstí, že nebyla mezi 106 oběťmi jednoho z největších vlakových neštěstí na českém území.

"Mám obavu, že se o tom pořád ještě neví dost," vypráví historik Ladislav Valihrach, který se v posledních letech dopátral patrně všech po léta tajených materiálů. V roce 1953, tedy v době tvrdého komunistického režimu, se o tak strašné nehodě vůbec nesmělo psát, neexistují patrně žádné fotografie ani film a vyšetřovací spisy o celé záležitosti byly všechny v režimu tajné.

Vlakové neštěstí u Šakvic

24. prosince 1953 v 1:06 hodin Štědrého dne najel rychlík R4 jedoucí z Prahy do Bratislavy před nádražím v Šakvicích v rychlosti 86 km/h do osobního dělnického vlaku číslo 718 na trase z Brna do Břeclavi. Ten stál na trati před vjezdovým návěstím Stůj, protože dával přednost protijedoucímu vlaku. Strojvedoucí a topič rychlíku od Brna byli opilí, dokonce na chvíli usnuli. V úseku Vranovice, Pouzdřany a Popice jel vlak rychlostí skoro 90 km/h bez jakékoliv kontroly. Ačkoliv šakvický výpravčí dal osobnímu vlaku bleskově Volno a ten se začal pomalu rozjíždět, rozjetý rychlík se nepodařilo zabrzdit a ten smetl z trati a rozdrtil zejména zadní vozy osobního vlaku plného lidí. Při neštěstí zahynulo 106 cestujících a 102 jich bylo zraněno.

Jde o druhé největší železniční neštěstí na českém území, horší byla jen nehoda u Stéblové se 118 mrtvými z roku 1960.

Jedině 27. prosince 1953 vyšla uprostřed velké plachty Rudého práva miniaturní zprávička, kde se ovšem o počtu obětí vůbec nemluvilo.

Opilí strůjci neštěstí

Důvody nehody byly totiž opravdu skandální. Strojvedoucí obrovské parní lokomotivy Ambroz Růžička měl v sobě minimálně litr těžkého červeného vína Schiller, o mnoho méně nevypil ani topič Štefan Adamec. Vlakvedoucí Josef Hubač jízdě rovněž skandálně nevěnoval pozornost, protože za jízdy vyplňoval takzvané vlakopisy.

Když se jejich 176 tun vážící lokomotiva s řadou těžkých rychlíkových vozů nezadržitelně řítila k daleko lehčímu dřevěnému dělnickému osobáku plnému lidí, Růžička s Adamcem dokonce na nějakou dobu usnuli.

"Přes všechna výstražná opatření šakvického, ale předtím i hrušovanského a vranovického nádraží rychlík pro jeho velkou rychlost už nešlo zastavit," zjistil Ladislav Valihrach. Trať navíc nevypadala jako dnes, osobák stál před nádražím v malé kotlince porostlé hustým křovím. Byl totiž zpožděný a dával přednost rychlíku jedoucímu v té chvíli v protisměru od Bratislavy.

Rozdrcený osobák

Hodinu a šest minut po půlnoci na Štědrý den smetl zezadu vlak jedoucí od Brna rychlostí 86 kilometrů za hodinu stojící osobák. Doslova rozdrtil hlavně zadní vozy. A ty byly bohužel ještě plné lidí vracejících se převážně z odpoledních směn v Brně či na Vánoce domů. "Obrovský třesk, lidé křičící v hrůze, zděšení a v bolesti, úpěnlivý nářek zraněných, sténání umírajících, volání o pomoc," vybavují si přeživší pamětníci dodnes.

Více než stovka mrtvých pocházela z mnoha obcí a vsí pod Pálavou i ze Slovenska. Dalších 102 zraněných trpělo dlouhá léta fyzickými a psychickými následky. Strojvedoucí Růžička za tento masakr dostal trest pěti let, topič Adamec čtyři a vlakvedoucí Hubač tři roky. "Tehdejší mocipáni se snažili neštěstí ututlat, jedním z důvodů mohlo být i to, že synem Ambroze Růžičky byl tehdy slavný cyklistický reprezentant Vlastimil Růžička, známý ze Závodu míru," vysvětluje historik Valihrach.

Růžička senior byl navíc komunista a vůbec šlo "o velkou kaňku na budovatelském úsilí lidově demokratického Československa", jak podotýká Ladislav Valihrach.

Především jeho zásluhou a také "železničního fandy" Vladimíra Seluckého byla na budově šakvického nádraží 13. prosince 2011 odhalena deska na památku 106 přímých obětí této katastrofy.

Prokletá trať

Trať mezi Brnem a Břeclaví jako by takové katastrofy přitahovala.

Sedmého července 1839 se zde odehrálo vůbec první vlakové neštěstí v Evropě, když při jízdě na trati z Brna do Vídně jeden ze čtyř vypravených vlaků narazil u Vranovic do druhého. Byli zde už i první zranění.

Devátého září 1928 dopoledne v Zaječí, tedy zastávce za Šakvicemi, kvůli nedbalosti výhybkáře narazil rychlík do nákladního vlaku, bylo zde 19 mrtvých, 40 těžce a přes sto lehce zraněných.

Jednadvacátého prosince 1950 v Podivíně, tedy zase o zastávku dál, zachytil rychlík na přejezdu plně obsazený autobus, kde usmrtil 47 cestujících. Těm byl na Štědrý den 1950 v Podivíně vypraven hromadný státní pohřeb.

  • Nejčtenější

Na Vyškovsku naboural autobus z Litvy, nevešel se pod most

V neděli dopoledne narazil do mostu v Ivanovicích na Hané na Vyškovsku autobus z Litvy. Nikomu z 44 cestujících se nic...

Mafiánské chování, hodnotí soudce kroky policie při vyšetřování politiků ODS

Premium Městský soud v Brně řeší maření vyšetřování politiků ODS, které se týká i ministra spravedlnosti Pavla Blažka....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chci i titul Mgr. Procházka o výzvách, dětství bez táty i paradoxu šampiona

Premium Procházel kolem zarámovaných titulních stran MF DNES a zaujala ho černobílá hokejová z roku 1998. „To je Nagano, viď?“...

Přednádraží se změní na pěší zónu, Brno oživilo kritizované plány

Spousta aut, tramvají i tisíce lidí se denně míhají prostorem před hlavním nádražím v Brně. Nejen pro „přespolní“ tvoří...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Radnici vadí rušná hospoda, její provozovatel si stěžuje na šikanu

Až ve fyzické napadení místního obyvatele údajně přerostl spor okolo hospody U Vodičků v brněnských Černých Polích....

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Nebe nad Brněnskou přehradou ozářila světelná show. Využilo se 200 dronů

Vyobrazená dvoušroubovice DNA zahájila v sobotu nad Brněnskou přehradou dronovou světelnou show. Ta odkazovala na...

Příběhy tornáda: Po roce stále žijí v mobilheimu, na jiné doléhá únava

Přesně před rokem zpustošilo jižní Moravu ničivé tornádo. Už tehdy MF DNES sledovala příběhy a osudy některých rodin,...

Pozor na sluchátka a mobily, upozorňovali brněnští policisté chodce

Mladý člověk se sluchátky v uších a pohledem zavrtaným do mobilního telefonu. Tak vypadá nejčastější oběť srážky s...

Ve velkochovech se ke kravám chovají sadisticky, zjistila ochránkyně zvířat

Premium V českých kravínech jsou zvířata vnímána jen jako chodící stroje na maso a mléko, zjistila při práci dojičky ochránkyně...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...