Čtvrtek 30. června 2022, svátek má Šárka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. června 2022 Šárka

Z Brna se létá už 95 let, vznik travnaté ranveje prosadila armáda

  14:24
Dnes se z brněnského letiště pravidelnou linkou nelétá vůbec nikam, minulost leteckého uzlu je však mnohem zajímavější. Lidé tehdy nenastupovali do letadel v Tuřanech, ale v jiné městské části – Černovicích. Létat se tam začalo přesně před 95 lety.

Na pravidelné lince Brno-Praha, která začala létat před 95 lety, cestující dopravovaly letouny Československých aerolinií. | foto: Letiště Brno

Čtyři cestující na palubě stroje De Havilland a dvanáct výletníků v letounu Farman Goliath odstartovali etapu civilního letectví na jižní Moravě v roce 1926. 

Oficiálním prvním dnem provozu se stal 24. květen, kdy obě letadla poprvé přepravila cestující na trase nové pravidelné linky Brno–Praha. Provozovaly ji Československé aerolinie.

„Až do té doby se lidé v Brně mohli jen smutně dívat, jak nebe nad nimi křižují letadla směřující ze severu na jih nebo ze západu na východ a naopak. Brno bylo křižovatkou, ale nemělo svou vlastní leteckou základnu, své letiště. To pro tehdejší piloty znamenalo komplikaci, protože letadla potřebovala častější mezipřistání kvůli servisu,“ upozorňuje kurátor letectví a kosmonautiky Technického muzea Brno Tomáš Přibyl.

I když v kraji působilo po první světové válce několik aeroklubů a leteckých spolků, nikdy neměly potřebný vliv. Anebo se brzy rozpadly. Navíc brněnští politici dlouho nechtěli dát k budování vlastního letiště souhlas.

Byla to armáda, která si letiště mezi Prahou a Bratislavou v tehdejším Československu prosadila. A to i přes protesty tehdejších sedláků, kteří se nechtěli vzdát půdy.

Fungoval bufet i čítárna

„Olomoučtí vojenští letci si vyhlédli plochu v katastru čtvrti Černovice a začali ji při cvičeních používat jako oddělené letiště. Černovice si zachovaly vesnický ráz, směrem k městu byla letištní plocha lemována stromořadím, navíc tu stála vojenská budova. V ní posádky během leteckých cvičení často nocovaly, ale stromy i budova komplikovaly vzlety a přistání,“ líčí Přibyl s tím, že později musely tyto překážky zmizet.

Na tehdejší dobu se jednalo o moderní letiště, které mělo dva hangáry a dílnu, velkou odbavovací halu s čekárnou, bufetem a čítárnou, policejní strážnici a celní úřad a také správní budovy. Navigaci zajišťovaly zábleskové majáky, jeden na letišti, druhý na kopci Hády.

Ještě ve stejném roce se letiště stalo mezinárodním, když polský letecký dopravce LOT otevřel linku Krakov–Brno–Vídeň. Následující rok začala letadla přepravovat dopisy a balíky. Poštovní přeprava fungovala na trati Brno–Glivice–Wroclaw–Berlín a také mezi Brnem a Vídní.

I o cestování byl nebývalý zájem, však také mohli lidé doletět hned do desítky měst. Vnitrostátními lety se dopravovalo do Prahy, Zlína i Piešťan, nebo třeba do Užhorodu na Podkarpatské Rusi v nejvýchodnějším cípu první republiky. Dostat se letecky dalo i do Bukurešti, Záhřebu či Sarajeva.

Ovšem cestovat vzduchem si mohli dovolit jen ti nejbohatší. „Ceny letenek se pohybovaly od 90 do 350 korun, průměrný dělník přitom vydělal přibližně pětistovku,“ vypočítává v pojednání o vlastní historii Letiště Brno na svém webu.

Když ve 30. letech přišla krize, letů ubylo. „V roce 1935 dochází ke zrušení zahraničních linek z politických důvodů a brněnské letiště, jehož provoz byl po Praze vždy největší, upadá na významu a ustupuje až na třetí místo za Bratislavu,“ shrnuje Svaz letců Brno.

Ačkoli na konci války ustupující německá armáda černovickou ranvej zčásti rozryla a zdemolovala, podařilo se ji místním upravit a po přechodu fronty tam přivítat sovětské piloty coby osvoboditele.

Travnaté letiště už nestačilo

Vnitrostátní provoz se po válce znovu obnovil. „Ale s příchodem nové letadlové techniky přestává travnaté letiště v Černovicích vyhovovat. Ještě před válkou Zemský úřad v Brně jednal o zřízení nového letiště v oblasti obce Tuřany,“ připomínají letci.

Tam se letadla i s cestujícími definitivně přesunula v roce 1958. V Černovicích působili nadále příslušníci armády, později tam až do nového tisíciletí trénoval i soukromý letecký klub. Prostor využívala i letecká záchranná služba.

Oficiální zrušení letiště se datuje do roku 2001, dalších pět let tam však ještě fungoval vojenský opravárenský závod. Na něj navazují průmyslové haly, které na pozemcích černovického letiště stojí dnes. 

Staré letiště připomíná jen stejnojmenná zastávka a dva hangáry. Právě ty a přilehlé učebny, které kdysi využívala armáda, má ve správě Technické muzeum v Brně. Veřejnosti jsou však nepřístupné. 

„Máme tam depozitář letecké techniky. Čas od času se objeví návrhy na zpřístupnění, přebudování a otevření expozice v hangárech, ale jsou to spíše nápady než reálné plány. Letectví se věnujeme na pozemku u hlavní budovy muzea v Králově Poli,“ sděluje kurátor Přibyl.

Od června do Bergama i Londýna

V polovině května dopravce SkyUp odložil plánovaný start linky do Kyjeva. A to ještě předtím, než tam letadla z brněnského letiště vůbec začala létat. „Můžeme potvrdit, že dopravce SkyUp odložil start linky z/do Brna a zrušil všechny naplánované rotace v letní sezoně 2021. Vedení letiště zůstává s dopravcem i nadále v kontaktu a jedná o spolupráci. Předpokládáme, že odklad je dalším důsledkem přetrvávající krize letecké dopravy spojené s vládními nařízeními o omezení cestování po celé Evropě,“ okomentoval změnu v chystaném letovém řádu mluvčí brněnského letiště Jakub Splavec.

Ukrajinské město se tak přidalo na seznam destinací, kam se lidé z Brna dostat mohli, ale linky přerušily provoz. Namátkou jsou to třeba španělská Barcelona, německý Berlín nebo ruská města Moskva a Petrohrad. Aktuálně se přímo z brněnského letiště nelétá pravidelnou linkou vůbec nikam. Fungují jen charterové lety zajišťované třeba cestovními kancelářemi.

Přesto letiště slibuje v červnu obnovení hned dvou linek, a to do italského Bergama nedaleko Milána a do Londýna. „Restart pravidelné linky do Milána-Bergama byl dopravcem odložen o dva týdny, tedy na 18. června 2021, do Londýna-Stanstedu zatím zůstává beze změny. Linka by tedy měla být opět v provozu od 4. června 2021,“ doplnil Splavec.

Letiště kvůli omezení pohybu v pandemii odbavilo za celý loňský rok pouze 86 tisíc cestujících, což je ve výsledných číslech o 84 procent méně než v roce 2019. Nejhorší období v novodobé historii tuřanského letiště skončilo ztrátou hospodaření v rozmezí 60–75 milionů korun.

  • Nejčtenější

Drahé energie dostaly pekařství na dno, to teď po třiceti letech končí

Letos mohli v pekařství v Boskovicích slavit třicet let provozu, místo toho však visí na dveřích oznámení, že výroba...

Neotvírat! Okna brněnských tramvají přelepila reklama s primátorkou

Při cestování v současném parnu se hodí jakýkoli doušek čerstvého vzduchu, v některých brněnských tramvajích bez...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Vyškovsku naboural autobus z Litvy, nevešel se pod most

V neděli dopoledne narazil do mostu v Ivanovicích na Hané na Vyškovsku autobus z Litvy. Nikomu z 44 cestujících se nic...

Mafiánské chování, hodnotí soudce kroky policie při vyšetřování politiků ODS

Premium Městský soud v Brně řeší maření vyšetřování politiků ODS, které se týká i ministra spravedlnosti Pavla Blažka....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cena za arénu se vyšplhala z 1,5 k 7 miliardám. Zatím se ani nestaví

Když se v roce 2019 začala řešit stavba nové multifunkční haly v Brně v areálu výstaviště, mluvilo se o částce 1,5...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Teta Bára vozí radost, Ježíš se ohání pilou. Oba pomáhají i rok po tornádu

Barbora Zdráhalová jezdí do tornádem zasažených obcí na jižní Moravě hlavně kvůli zdejším dětem, kterým vozí dárky a...

Drahé energie dostaly pekařství na dno, to teď po třiceti letech končí

Letos mohli v pekařství v Boskovicích slavit třicet let provozu, místo toho však visí na dveřích oznámení, že výroba...

Na čtyřech místech v Brně praskl vodovod, na vině může být i vedro

Dopravní komplikace způsobila série poruch vodovodních potrubí na několika místech Brna. Nejhorší byla situace v...

Filmaři přijedou na jih Moravy natáčet o suchu i nemravném sbormistrovi

Jižní Morava je díky svým malebným zámkům a hradům vyhledávaná pro natáčení pohádek. Stále častěji ji však mají filmaři...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Herečka Eva Josefíková se o víkendu tajně vdala

Herečka Eva Josefíková (32) se na Instagramu pochlubila šťastnou novinkou. Během romantického obřadu řekla své ano...