V Brně vymýšlejí raritu, startující letadla mají před auty chránit semafory

  7:07aktualizováno  7:07
Jak vyřešit, že trasa plánovaného obchvatu Tuřan zasahuje do ochranného pásma brněnského letiště? Po možnosti zapustit silnici do země přichází další plán – dát na ni semafory, u kterých by auta zastavila, než proletí letadlo. Brno by se tím zařadilo mezi světové letecké kuriozity.

Obrázky letiště v Gibraltaru už jsou kultovní. Přistávací a vzletovou dráhu tam protíná silnice vedoucí z britského zámořského území do Španělska. Když se zrovna po dráze pohybuje letadlo, zastaví řidiče semafory a závory.

Fotogalerie

Podobné kuriozity by se teď mohlo dočkat i Brno. Semafory zastavující auta kvůli letadlům by mohly vyřešit problém s plánovaným obchvatem Tuřan, který nelze vést jinak než nebezpečně blízko brněnského letiště.

Vysoká vozidla, jako kamiony či autobusy, by totiž zasahovala do ochranného pásma pro vzlet letadel. A tak si město, tuřanská radnice i vedení letiště lámou hlavou nad tím, jak to elegantně a za co nejméně peněz vyřešit.

„Proto jsem navrhl řešení se semaforem. Pro řidiče to bude znamenat zdržení, ale lepší tohle než současný stav, kdy se auta tísní v kolonách, protože kapacita nynějších silnic prostě nestačí,“ vysvětlil starosta Tuřan Radomír Vondra (Žijeme zde).

Semafory si u letiště dokáže představit i náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek (ANO). „Je to pro nás jedna z variant, o které jednáme,“ konstatoval.

Třikrát, nebo i stokrát denně?

Tuřanský starosta poukazuje na to, že na letišti jsou momentálně pouze dvě pravidelné letecké linky – do Londýna a Mnichova. Podle Vondry by se proto červená na semaforech neobjevovala příliš často.

Varianty, jak řešit obchvat Tuřan

  • Zahloubení obchvatu do země. Bylo by nutné odčerpávat dešťovou vodu, která se kolem obchvatu nahromadí. Nebo část silnice zastřešit a vodu odvést jinam.
  • Semafory. Zastaví auta na obchvatu, když bude z Tuřan startovat letadlo. 
  • Posunutí letištní dráhy o několik metrů. Je to nejméně pravděpodobná varianta. Nesouhlasí město, kraj ani letiště.

To ovšem tak jisté není. V jednání je totiž výrazné navýšení počtu linek z letiště. V letní sezoně se navíc přidávají k pravidelným spojům také charterové lety do dovolenkových lokalit. K tomu je potřeba připočítat nákladní letadla a to, že tuřanské letiště pravidelně využívá k tréninku svých pilotů například společnost Austrian Airlines.

Navíc zatím není jasné, jestli by nebylo nutné semafory spouštět i v případě vzletu malých soukromých letadel. V krajním případě by se také červené světlo rozsvěcelo více než stokrát denně.

Rozhodnou technici letiště, kteří vyhodnocují všechny okolnosti. Mají za úkol také spočítat, jak dlouho budou muset řidiči na obchvatu čekat. „Musíme také vyhodnotit, jak nákladná je tato varianta v porovnání s dalšími možnostmi. Dopady na řidiče i na letiště,“ uvedl Jiří Sochor, mluvčí společnosti Accolade, které letiště patří. Navíc je dost možné, že semafor řidiče zastaví nejen ve chvíli, kdy bude Tuřany opouštět letadlo, ale také když bude některý ze strojů přistávat.

Podle experta na letectví Jana Čadila se tak jedná o komplikované řešení, které je potřeba důkladně zvážit, aby řidiči nečekali před semaforem dlouhé minuty.

„Záleží na tom, v jaké vzdálenosti se obchvat od dráhy bude nacházet a v jakém okamžiku semafor auta zastaví. Pokud až ve chvíli, kdy bude letadlo nastartované, tak dráhu opustí během několika málo minut a řidiči mohou pokračovat v jízdě. Opravdu je potřeba vymyslet důkladné technické řešení, které navíc musí schválit Úřad pro civilní letectví,“ říká Čadil, jenž je šéfredaktorem časopisu Letectví + kosmonautika.

Je to nesmysl, podivuje se letec

Nápad se nezdá ani Petru Voženílkovi, který je instruktorem leteckých výcviků ve Vyškově.

„Dávat semafor na obchvat, který má odlehčit a zrychlit dopravu, považuju za nesmysl. Ano, takové řešení mají na Gibraltaru, ale tam mají skály. Neměli jinou možnost, ale v Brně je to blbost. Z vlastní zkušenosti vím, že na vyčkávacím stanovišti normálně stojíte s malým letadlem i dvacet minut ve frontě, než se dostanete na startovací dráhu. Z Tuřan nelétají jen velká dopravní letadla,“ upozornil Voženílek.

Ve hře jsou tak stále i dřívější návrhy řešení obchvatu. Například jeho zapuštění do země. Šlo by o zářez hluboký asi dva metry, aby vysoká auta nezasahovala do ochranného prostoru. Umístění semaforu je ale mnohem levnější.

Předpokládané náklady na stavbu obchvatu o celkové délce 2,6 kilometru jsou 129 milionů korun. Většinu mají pokrýt dotace z Evropské unie. Silnice má před Tuřany odbočit z Hanácké ulice kolem letiště směrem na Sokolnice.

V těchto místech by na budoucím obchvatu Tuřan stály semafory.

V těchto místech by na budoucím obchvatu Tuřan stály semafory.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Nejčtenější

Slavná vězenkyně Věra Sosnarová v gulagu nikdy nebyla, doložil historik

Podle životního příběhu Věry Sosnarové vznikla kniha Krvavé jahody.

Věra Sosnarová je známá jako jedna z posledních českých pamětnic sovětských koncentračních a pracovních táborů. Už před...

Norská dvojčata Marcus & Martinus sobotním koncertem pobláznila Slavkov

Koncert norských dvojčat Marcuse & Martinuse v Slavkově u Brna vzbudil davové...

Kdekoliv se dvojčata Marcus & Martinus objeví, vzbudí davové šílenství. Nejinak tomu bylo i ve Slavkově u Brna na...

Vynálezce z Blanska svými nápady předběhl dobu, žasnul nad ním i Edison

Vynálezce Ericha Roučku, který v Blansku položil základ místního...

Měl výjimečný talent. O cokoliv se zajímal, v tom přišel s nějakým objevem či vynálezem. Ericha Roučku, který v Blansku...

VIDEO: Smrt v autě přímo před vámi. Policie varuje před únavou při řízení

Nehoda

Záběry z hrozivé srážky, při níž se minulý týden čelně střetla dvě auta na tahu z Brna na Vídeň, zveřejnili policisté...

POHLED: Ardeleanu znovu píská v Brně! Tak ne, není to bezpečné

Rozhodčí Petr Ardeleanu měl ve 290. derby pražských S plné ruce práce.

Hodně krátkou paměť musel mít v českém fotbalovém prostředí ten, kdo rozhodoval o delegaci rozhodčích na 1. kolo druhé...

Další z rubriky

Úřednice si odpykala trest za podvod, na radnici řeší investice dál

Ilustrační snímek

Referentka pro investice na úřadě v brněnském Starém Lískovci Renata Weisová dostala před čtyřmi lety dvouletou...

U Ostrovánek začal při sklizni hořet kombajn. Škoda je 9 milionů korun

Na pole už vyjely kombajny několika společností.

Ve čtvrtek krátce po čtrnácté hodině zasahovali hasiči u požáru kombajnu na poli u obce Ostrovánky (okres Hodonín)....

Nevím, proč tady jsem, a ani mě to nezajímá, zní v dětském domově

Dětský domov Dagmar v brněnských Žabovřeskách sídlí ve funkcionalistické budově...

Dětský domov Dagmar v Brně letos slaví 90 let existence. Je místem, kam své děti poslali mladé matky na drogách nebo...

Letní pohledy ke stažení: Vytiskněte, vymalujte a pošlete
Letní pohledy ke stažení: Vytiskněte, vymalujte a pošlete

Chcete někomu udělat radost pohledem, který domalujete a vybarvíte s dětmi? Připravili jsme celou sérii, kterou si zdarma stáhnete. Využít ji mohou i účastníci našeho Letního kolotoče.

Najdete na iDNES.cz