Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Papírové jízdenky do roka téměř zmizí, říká šéf dopravního podniku

  16:41
Městské dopravní podniky napříč republikou patří k politicky lukrativním firmám, ve kterých se točí miliardy z veřejných peněz. Vládnoucí garnitury si proto do jejich čela rády dosazují své věrné. Miloš Havránek ovšem jako generální ředitel toho brněnského dokázal získat důvěru tří různých vedení města.

Miloš Havránek stojí v čele DPMB po tři volební období. Podařilo se mu obnovit autobusový a tramvajový park, nákup nových trolejbusů však vázne. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jak jste dnes přijel do práce?
Autem.

Vy nejezdíte MHD?
Jezdím, ale vzhledem k tomu, že bydlím v Ivanovicích u Globusu, tak bych musel přestupovat na jedničku a cesta by mi trvala asi 40 minut. Když jedu autem, je to 15 minut. Během dne se navíc potřebuji pohybovat i tam, kde MHD nejede, nebo to trvá dlouho, proto používám auto.

Není chyba, že nejdete příkladem? Brno se snaží motivovat obyvatele k používání hromadné dopravy, aby město nesužovaly kolony.
O mně se ví, že MHD využívám, a myslím, že to stačí. Koho zajímá, jestli do práce budu jezdit MHD? Když tu polemiku nepovedete, tak se nad tím nikdo nepozastaví. Výrobce traktorů přece taky nebude jezdit do práce na traktoru.

To je trošku něco jiného.
Není. K tomu pak přidáte, že bych měl jít příkladem a brát tolik co řidič... Toto je manažerská pozice jako každá jiná, která přináší určité věci. Teď chystáme popularizaci MHD u dětí. Budeme jim vysvětlovat, že je dobré jezdit hromadnou dopravu, aby rodičům řekly: nevozte mě autem, pojedu MHD a vy jeďte se mnou. To si myslím, že osloví víc lidí než moje ježdění do práce.

Dobrá. Za chvíli budete mít výročí deseti let v čele Dopravního podniku města Brna...
…jestli se tomu tedy dá říct výročí.

Vy to tak nevnímáte?
Přiznám se, že jsem nad tím hodně přemýšlel, a záleží na tom, z jakého pohledu se na to podíváte. Já to zkrátka beru jako deset let těžké a složité práce.

Už víte, jak ušetřit pět procent nákladů, jak zní pokyn města Brna? Lidé kvůli covidu využívají MHD méně, takže máte nižší tržby.
Je to doporučení akcionáře, tedy Brna, a já udělám vše pro to, abychom to ušetřili. Snížení zájmu o cestování fakticky znamená, že jezdíme méně, takže i méně utrácíme za plyn, za elektřinu, za naftu.

S výpadky příjmů padají od politiků návrhy na zvyšování jízdného v rámci jihomoravského IDS, jehož jste součástí. Je tento návrh skutečně na stole?
Je na stole, ale zatím se nejedná. Slyšel jsem, že zasedla dopravní komise na kraji a že se o tom bavila. Ale kvůli covidu se snížil počet cestujících a my potřebujeme, aby se vrátili. Zdražíte jim v tu chvíli jízdné? To nedává logiku. My potřebujeme, aby se lidé vrátili do našich vozů.

A pak jim jízdné zdražili.
Třeba. Ale bavme se, v jakém časovém horizontu.

Cestující mají stále více možností, jak pořídit elektronickou jízdenku. Jaká je budoucnost těch papírových?
Už letos chceme omezit papírové předplatní šalinkarty a vše překlopit do online verze. Předprodejní místa se změní v servisní a informační centra, která pomohou například seniorům s vyřízením šalinkarty. Zařídíme jim vše tak, že odejdou jako s tou papírovou.

Příští rok tedy už nepůjde koupit předplatní papírovou jízdenku?
Přesně tak. Dále máme záměr zjednodušit a preferovat cestování s elektronickou jízdenkou. Chceme ji cenově zatraktivnit na úkor těch papírových, které zdražíme, a přimět tak lidi, aby přecházeli na elektronickou verzi. Cílem je někdy v roce 2022 s papírovými jízdenkami úplně ustoupit.

Jako v Ostravě, kde je zrušili?
Tento model ještě nechceme. Papírové jízdenky a automaty, kde se dají koupit, stále budou, ale už opravdu jen velmi minoritně.

V posledních letech se vám podařilo nakoupit plno autobusů na CNG pohon, teď pořizujete tramvaje za 3,7 miliardy. Příliš se vám ale nedaří nákup trolejbusů, kde jste už opakovaně zrušili tendry. Proč?
Bohužel to tak je a rozčiluje mě to. Myslíte si, že neumíme vypsat výběrové řízení?

Asi ne tak, aby vám ho Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) neshodil.
Já kritiku klidně přijmu, ale ono to tak není. Jsou to právní bitvy, slovíčkaření.

Ohledně zakázek na trolejbusy se ovšem vaše jméno objevuje i v souvislosti s korupční kauzou Stoka. Hospodářské noviny popsaly, jak jste si o tendru psal s obviněným Jiřím Švachulou, který seděl právě v rozkladové komisi ÚOHS. Proč jste si o tendru psali?
Píšete do různých úrovní ÚOHS, dotazujete se, jak to bude dál pokračovat. A nemáte vůbec žádnou zpětnou vazbu. Prostě se snažíte zjistit nějaké informace a pak vám někdo od akcionáře řekne: tady tento člověk dělá v rozkladové komisi, on by něco mohl vědět.

Na Švachulu vás odkázal jeho spolustraník z ANO a tehdejší náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek?
Už ani nevím, kdo to byl. Měli jsme právo neudělat nic, ale to nejsme my. Snažíte se, takže se na něco zeptáte, a později si říkáte, že jsem se na to nevykašlal. Ale vy potřebujete ty trolejbusy.

Považoval jste za správné se doptávat politickou cestou přes hnutí ANO na úřadě, který má být ze své podstaty nezávislý?
Já to takto nevnímal. V té době jsem nevěděl, kdo je Švachula. Ale jak jsem vám říkal, po úřední lince jsem nebyl schopen ničeho dosáhnout. Na to jsou důkazy, dopisy, dotazy.

Jak dobře jste se znal se Švachulou? V článku je popsáno, že jste ho oslovoval „kamaráde“ a chodil za ním do jeho vinotéky.
Nevím, už je to strašně dávno. „Kamaráde“ klidně oslovím i vás, když spolu budeme mluvit víckrát.

Loni DPMB v době výpadku příjmů koupil za 28 milionů rekreační areál u Bystřice nad Pernštejnem. To budete nově poskytovat také hotelové služby?
To je tak pozitivní věc, že vůbec nechápu, proč se na to ptáte takovým tónem. Vždyť je to přece výborná příležitost pro podnik, jako jsme my. Koupíme rekreační objekt pro zaměstnance a vy se mě zeptáte, jestli budeme poskytovat hotelové služby. Tak asi ano, když se tam naši zaměstnanci ubytují.

Spíš jsem to myslel z komerčního pohledu jako možný návod i pro ostatní. Už máte zpracovaný byznys plán?
Ten už jsme měli dávno. Proč neoceníte, že to byla výborná možnost? Třeba se jich objeví ještě víc. Zaměstnancům, kterým nemůžeme dát tolik ve mzdě, chceme nabídnout něco víc. Už teď máme plno a mě to přesvědčuje, že to byl dobrý počin.

Přejděme ke stavebním projektům. Pokračuje prodloužení tramvajové trati do bohunického kampusu, ale další plány zatím váznou. Například obnovení tratě ze Stránské skály do Líšně.
Tam jsme opravdu stále na začátku. Naposledy to bylo shozeno, protože stavební úřad v Líšni udělal nějakou chybu, takže jsme požádali o přesun na stavební úřad do Slatiny, kam také trať zasahuje. To znamená, že celé řízení začínáme znovu.

A dává opravdu smysl postavit lanovku z Pisárek do Bohunic jako dopravní prostředek, ne jen jako atrakci?
Naprosto to dává smysl, i když do kampusu táhneme z druhé strany tramvajovou trať. Smysl zvyšuje i plánovaná hokejová aréna na výstavišti, protože část kapacit k parkování bude v kampusu, odkud už jen sjedete dolů. Také projekty ve světě dokazují, že veřejné lanovky se mohou stát součástí MHD.

V jaké je to fázi?
Projekčně budeme mít vše nachystané, aby se stavba mohla zahájit na konci příštího roku. Vychází to na 650 milionů, což je problém, protože první odhady byly kolem 200 milionů. Teď už je to strašně moc peněz a město na to nebude mít. Když jako dopravní podnik neseženeme na 80 nebo 90 procent nákladů dotaci, lanovka nebude.

Jaké úkoly si dáváte do dalších deseti let?
Hlavně ve zdraví odejít do důchodu. Jinak chceme pokračovat v rozjetých věcech. V nejbližších letech dokončit trať do kampusu, což je úžasná věc srovnatelná s plynofikací autobusů. Hodně přemýšlíme o vodíku, mluví se o bioplynu, musíme dořešit modernizaci trolejbusů. Takže nás toho čeká opravdu hodně.

Autor:
  • Nejčtenější

Po krátké nemoci zemřel Vojtěch Adam, který měl být rektorem. Bylo mu 42 let

22. května 2024  11:24

Mendelova univerzita truchlí za Vojtěcha Adama, který v pouhých dvaačtyřiceti letech podlehl krátké...

Brněnská nádražní budova jde po 70 letech k zemi, zmizet musí i podzemní kryt

20. května 2024  13:27

Zhruba patnáct minut po deváté hodině ráno se bagry svými radlicemi zabořily do nádražní budovy v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hromadné propouštění v Zetoru. Z 300 zaměstnanců skončí víc než polovina

23. května 2024  10:22

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors propustí ke konci července 160 lidí, tedy víc než polovinu...

Syny mlátil, dcery znásilňoval. Po zabití tyranského mlynáře nikdo neuronil slzu

26. května 2024

Premium Mlynářský syn už nemohl vydržet kruté zacházení svého otce s mladšími sourozenci a po krátké...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bezklíčové auto uvěznilo kojence, ale obvyklý trik selhal. Hasiči rozbili okno

23. května 2024  12:35

Nejmodernější technologie zradily ve středu odpoledne řidičku na parkovišti před hobbymarketem v...

Syny mlátil, dcery znásilňoval. Po zabití tyranského mlynáře nikdo neuronil slzu

26. května 2024

Premium Mlynářský syn už nemohl vydržet kruté zacházení svého otce s mladšími sourozenci a po krátké...

Brnem po čtrnácti letech prošel duhový průvod, ty minulé narušili odpůrci

25. května 2024  18:17

V sobotu odpoledne prošel brněnskými ulicemi duhový průvod oslavující queer komunitu, kterého se...

Svým způsobem jsme svazáky infiltrovali, líčí ochránce přírody vznik Brontosaura

25. května 2024  13:22

Do pomoci přírodě se projektant železničních tratí Josef Ferenc aktivně zapojil už jako...

Klukům fandím, říká Král. Zdařilá sezona mu k MS nepomohla, teď myslí na NHL

25. května 2024  10:25

Sezonu ve finském Lahti měl blanenský rodák Filip Král tak povedenou, že minimálně v pozvánku do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...