Úterý 28. června 2022, svátek má Lubomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. června 2022 Lubomír

Ovzduší v Brně by pomohlo přejít na plyn nebo na kolo, míní odborník

  17:00
V Brně je špatný vzduch, ukázalo nedávné měření. Co s alarmujícím stavem dělat? Strana zelených navrhuje zavedení emisní zóny v centru. Odborník Bohuslav Binka z Masarykovy univerzity však spíš radí přejít na plyn. Nebo přesedlat na kolo.

Zavést emisní zóny? Kdepak, vedoucí katedry environmentálních studií na fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity Bohuslav Binka vidí i jiné způsoby, jak pomoct brněnskému ovzduší. | foto: Archiv Masarykovy univerzity

Výsledky měření dánského experta na kvalitu ovzduší Kaare Press-Kirstensena před týdnem ukázaly, že Brňany ohrožuje vzduch znečištěný ultrajemnými prachovými částicemi (více čtěte zde).

Brněnští zastupitelé za Stranu zelených navrhují v centru zavedení emisní zóny, kam by byl vjezd některých nešetrných vozidel zakázán. Vedoucí katedry environmentálních studií na fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity Bohuslav Binka však vidí i jiné způsoby, jak špatný vzduch zlepšit.

Pokud by byla v brněnských nejfrekventovanějších ulicích emisní zóna zavedena, jak navrhují zelení, Brno by se jí dočkalo nejdříve příští podzim. Existují jiná, rychlejší řešení?
Řešení, která se nastartují v řádu měsíců, budou buď velmi dočasná, nebo se vůbec nepovedou. Rychlá reakce není nemožná, ale vždy bude nějakým způsobem omezená. Pokud se koukneme na úspěšná města, dosáhla výsledků, pokud měla dlouhodobější smysluplnou strategii a držela se jí. Co zaručeně nefunguje, je přístup: ono se to nějak vyřeší samo. A stejně tak nefunguje přístup: hrrr na to, honem něco udělejme.

Špatný vzduch v Brně

V Brně prováděl měření míry znečištění ovzduší speciálním zařízením expert Dánské ekologické rady Kaare Press-Kristensen.

Dánský odborník na životní prostředí Kaare Press-Kristensen zkoumal vzduch v Brně. A výsledek zaskočil i jeho. V žádném jiném evropském městě nenaměřil tak vysoké hodnoty polétavého prachu z dopravy. Ultrajemné částice jsou přitom nebezpečné, způsobují srdeční choroby i rakovinu. Výsledky chce odborník předat brněnskému magistrátu nejpozději do dvou měsíců. Co s tím bude město dělat, není moc jasné. Podle mluvčího magistrátu Pavla Žáry město o měřeních nevědělo, a jak bude nakládat s výsledky, prozatím taky neví.

Jakou strategii, být v pozici města, byste sám zvolil?
Neexistuje jedno univerzální řešení, spíše posloupnost kroků. Protože automobilová doprava produkuje zásadní část znečištění prachovými částicemi, soustřeďme se na ni. Ekonomickými nástroji zvyšujme podíl zážehových motorů, zejména na zemní plyn a LPG, a snižujme podíl vznětových motorů. Podporujme veřejnou dopravu, podporujme cyklistiku. Automobil není žádný nepřítel, ale měl by se stát jednou - a nikoliv jedinou - možností, jak v Brně cestovat.

Můžete uvést nějaké příklady, jak toho docílit?
Není nutné zavádět nějaké zbrusu nové vynálezy. Stačí se kouknout za hranice. V Německu či Dánsku existují města, kde cyklistika tvoří zásadní část každodenní dopravy do zaměstnání, kde existují veliké carsharingové společnosti s automobily na zemní plyn, kde jízda městskou dopravou je téměř spojená s luxusním pocitem, či kde si snadno na uliční výdejně půjčíte kolo a dojedete s ním kam potřebujete. Brněnský magistrát má šanci taková řešení spoluvytvářet a iniciovat.

Jenže v Brně nefunguje cyklistická doprava zdaleka tak dobře jako v jiných městech. Čím to je?
Koncept Brna v cyklistické dopravě byl zpočátku zaměřen na turistiku a vznikly stezky mimo centrum. Ty jsou dobré k relaxaci a trávení volného času, dopravě však téměř vůbec neulehčí. Zde bych se vůbec nebál postupně vytvářet cyklistickou síť sloužící pohybu uvnitř města. Ale tady bych byl spravedlivý - situace se může lepšit rychleji, ale lepší se.

Nebrání v zavedení cyklostezek v centru jeho terén?
Domnívám se, že je to jinak. O rozšíření cyklostezek ve městě by zájem byl. Pokud se podíváme na strukturu Brna, je to univerzitní studentské město. Znamená to, že počet lidí, kteří by byli ochotni jet na kole, není malý. Ve Vídni i Barceloně fungují skvěle již zmíněné systémy výpůjček kol. Co tři sta čtyřista metrů, to stojan s koly k zapůjčení. Ve Vídni fungují i takzvané flexi. Rikša, který má k dispozici elektromotor a funguje jako taxi. Je to drobnost, ale také pomáhá.

Říkáte, že klíčová je změna ve způsobu dopravy. Myslíte tím i využití jiných pohonných hmot?
Jako dočasné řešení prosazuji zemní plyn. Neřeší sice naši závislost na fosilních palivech, ale znamená rychlé a výrazné snížení znečištění ovzduší dopravou. A existují pro stát výhodné ekonomické nástroje, jak přechod na zemní plyn podpořit.

A jak by šlo přesvědčit motoristy, aby přešli na zemní plyn?
Pokud přejdete na zemní plyn, klesnou vám výrazně náklady na provoz automobilu. Cena za kilogram se pohybuje kolem 25 korun. Stačí jednoduchý program, který nebude stát státní pokladnu nic a který umožní motoristům počáteční investici umořit úsporami z provozu. Neříkám, že zemní plyn je ideál, ale ve srovnání s naftou je to výrazný pokrok.

Jaká jiná cesta ke zlepšení vás ještě napadá?
Dalším řešením, která však vyžaduje dlouhodobější proces, je začít se jinak dívat na urbanistiku Brna. Pokud vybudujeme velké množství parkovacích míst uvnitř města, automaticky to zhustí dopravu v centru. Jednoduše řečeno auto je skvělý sluha, ale velmi problematický pán.

Může k čistšímu ovzduší ve městě přispět i výsadba zeleně?
Určitě. Řešení bych však viděl především ve snaze umožnit i jinou než automobilovou přepravu obyvatel. Ne proti nim, ale ve spolupráci s nimi.

Autoři:
  • Nejčtenější

Neotvírat! Okna brněnských tramvají přelepila reklama s primátorkou

Při cestování v současném parnu se hodí jakýkoli doušek čerstvého vzduchu, v některých brněnských tramvajích bez...

Na Vyškovsku naboural autobus z Litvy, nevešel se pod most

V neděli dopoledne narazil do mostu v Ivanovicích na Hané na Vyškovsku autobus z Litvy. Nikomu z 44 cestujících se nic...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mafiánské chování, hodnotí soudce kroky policie při vyšetřování politiků ODS

Premium Městský soud v Brně řeší maření vyšetřování politiků ODS, které se týká i ministra spravedlnosti Pavla Blažka....

Cena za arénu se vyšplhala z 1,5 k 7 miliardám. Zatím se ani nestaví

Když se v roce 2019 začala řešit stavba nové multifunkční haly v Brně v areálu výstaviště, mluvilo se o částce 1,5...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přednádraží se změní na pěší zónu, Brno oživilo kritizované plány

Spousta aut, tramvají i tisíce lidí se denně míhají prostorem před hlavním nádražím v Brně. Nejen pro „přespolní“ tvoří...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Deník Ukrajinky: Včelařství sice nevyšlo, ale budu pracovat jako učitelka

Oksana Černij pochází z Volyňské oblasti. Do Česka přijela se svou maminkou, synem, dcerou a dvěma vnuky 4. března. Je...

Na Vyškovsku naboural autobus z Litvy, nevešel se pod most

V neděli dopoledne narazil do mostu v Ivanovicích na Hané na Vyškovsku autobus z Litvy. Nikomu z 44 cestujících se nic...

Pozor na sluchátka a mobily, upozorňovali brněnští policisté chodce

Mladý člověk se sluchátky v uších a pohledem zavrtaným do mobilního telefonu. Tak vypadá nejčastější oběť srážky s...

Jihomoravský kraj otočil. Dopravcům proplatí naftu, aby nezkrachovali

Zatímco ještě v prosinci platili autobusoví dopravci za litr nafty 36 korun, dnes stojany u čerpacích stanic ukazují o...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...