Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

  12:24aktualizováno  12:24
Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny Allianz ukázal, jak snadno se symbol Vánoc změní na nebezpečný projektil. A dárky převážené na roletce mohou být dokonce smrtícím nástrojem, varuje automobilka Škoda.

Už jen pár dnů zbývá do Vánoc a většina rodin právě o tomto víkendu shání a kupuje vánoční stromečky. Nechat ho ležet na zadní sedačce auta nebo postavit za sedadlo řidiče však není dobrý nápad. A nezajištěný stromek na střeše může změnit následky lehké nehody s ťukancem na opravdu fatální. 

Allianz centrum pro technologie v crash testu zjišťovalo, co se se stromkem stane, pokud ho řidič při převozu dostatečně nezabezpečí. V nárazových testech simulovalo AZT srážku auta, jež jede rychlostí 50 kilometrů v hodině s pevnou překážkou. Pokud strom na střechu připevníte pouze pružným lanem s háky na obou koncích, takzvaným „gumicukem“, v případě srážky vyletí přes střechu dopředu. Nebezpečně tak ohrozí nejen cestující v autě, ale i účastníky okolního provozu.

„Nejlepším způsobem zajištění stromu na střešním nosiči je lanový popruh z nepružného materiálu s ráčnou, který se připevní kolem kmene a zároveň na spojnice nosiče. Popruhem také musí být přivázána horní část stromu, aby se zabránilo jeho klouzání do stran,“ říká analytička AZT Melanie Kreutner.

Podobný vzkaz řidičům posílá i česká automobilka Škoda. Podle studie, kterou má k dispozici, podceňují řidiči převoz nákladu a objemnějších zavazadel na kratší vzdálenosti. Zatímco na dovolenou nebo na chalupu si se zajištěním věcí vyhrají, na převoz stromku nebo větších dárků z obchodů jim stačí provizorium.

I když je stromek relativně lehký a většinou nepříliš velký, přepravu znesnadňuje jeho neskladnost. Vozí se tedy často na střeše, kde by měl být upevněný ke střešním nosičům. Stromek zabalte do deky, aby se s ním dalo snadněji manipulovat a jeho jehličí nepoškodilo lak. Ukládá se zásadně kmenem dopředu.

V autě si pomozte i pásy

„Překrývání nákladu nad zadní nebo přední částí vozidla je povoleno, ale tyto části musí řidič viditelně označit červenou textilií, nebo vpředu bílou a vzadu červenou odrazkou,“ upozorňuje Allianz.

Strom nesmí nijak omezit výhled řidiče a jeho přečnívající část nesmí zakrývat ani poznávací značku, světlomety, ukazatele směru nebo zadní světla.

Pokud si stromek vezete domů jen pár kilometrů, můžete jej přepravovat v kufru nebo uvnitř auta. Samozřejmě i v takovém případě platí, že strom musí být připevněn popruhem k pevným zarážkám, které zabrání jeho posunu. Dobře poslouží bezpečnostní pásy, pokud je správně použijete a přitáhnete.

„I v této situaci platí, že čím pevněji bude strom zafixován, tím lépe. Tentokrát by řidič neohrozil posádku jiného vozu, ale svou vlastní,“ dodává Robert Šťastný, expert z týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti společnosti Škody Auto.

Za špatně upevněný vánoční stromek hrozí ve většině evropských zemí pokuty - u nás do výše dvou tisíc korun. Pokud je navíc ledabyle připevněný stromek příčinou nehody, škody nejspíš půjdou k tíži řidiče, pojišťovny v těchto případech váhají s plněním.

Dárky a objemné předměty do kufru

Škodovka upozorňuje i převoz volně položených věcí v autě. Pokud vezete něco opravdu velkého či těžkého, vzpomeňte si i na povinnost dodržet maximální celkovou hmotnost auta. Experti k tomu přidávají i apel na správné rozložení nákladu v autě v souvislosti se zatížením jednotlivých náprav a se změnou jízdních vlastností auta.

„Velké a hlavně těžké předměty patří za všech okolností do zavazadlového prostoru - čím jsou těžší, tím by měly být níž a blíž zadnímu opěradlu, protože tak nejméně ovlivní celkové vyvážení auta a zajistí stabilitu nákladu v krizové situaci,“ uvedl mluvčí české značky Vítězslav Pelc s tím, že zároveň je potřeba předměty pořádně upevnit či naskládat tak, aby se nemohly pohybovat, případně proniknout do kabiny auta.

„V žádném případě by se ale nic nemělo převážet na zadním platu nebo roletce. Věci tam uložené se mohou při nárazu změnit v nebezpečné projektily a osoby v kabině vozu vážně zranit,“ varuje.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

Faceliftovaná Škoda Superb se začíná odhalovat

Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého...

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Najdete na iDNES.cz