Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejslavnější český supersport postavili nadšenci na koleně. Rekordní Tatra MTX

Část 6/7


Již v době svého vzniku působil tento československý supersport jako přízrak a dodnes jej žádný tuzemský automobil nepřekonal. Dynamickými parametry, cenou 2,74 milionu Kč, za kterou šlo v roce 1993 pořídit 14 vozů Škoda Favorit, ale ani exkluzivitou.

Již fotografování jeho makety před pražskou Loretou vyvolalo na jaře 1990 srocení lidu a neušlo pozornosti hlídky – tehdy ještě Veřejné bezpečnosti.

Příslušníci zpočátku požadovanou pokutu po živější debatě vyměnili za možnost nechat se s pozoruhodným automobilem, i když zatím nepojízdným, vyfotografovat.

Zapomeňte na ferrari, lamborghini i maserati. Supertatra, jak vozu říkal její tvůrce Václav Král, je něco mnohem exotičtějšího. V podmínkách reálného socialismu parta nadšenců postavila téměř na koleně automobil, který fascinoval i na západě.

MTX Tatra V8

Černý exemplář je ze všech vyrobených nejrychlejší, má nejvýkonnější motor a je držitelem českého rychlostního rekordu. Jedná se ostřejší verzi, jejíž podélně nad zadní nápravou umístěný osmiválec pracuje se stupněm komprese zvýšeným na 11,5 a místo karburátorů má vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic. V této úpravě disponuje výkonem 225 kW (základní karburátorová má 160 kW) a je ho možné ho vytáčet až k hranici 7 000/min. Nejvyšší rychlost kupé s tímto motorem vzrostla na 265 km/h (slabší verze 246 km/h) a doba potřebná ke zrychlení z 0 na 100 km/h se zkrátila ze 6,2 s na 5,6 s.

Dynamika je výborná, standardní vzduchem chlazený vidlicový osmiválec DOHC z Tatry 613 o objemu 3,5 l by ale jen 1 350 kg vážícímu vozu (44 % připadá na přední a 56 % na zadní nápravu) nepochybně udělal také dobrou službu. V Metalexu ale byli jiného názoru a převrtali ho na objem 3 919 cm3.

Člověku se tak trochu příčí agregát vytáčet, ale ostřeji jede až od 5 500 otáček, tak se ani jinak nedá. Pětistupňová mechanická převodovka řadí poměrně ztuha a kromě řazení zpátečky si je třeba zvyknout i na velmi těsně vedle sebe umístěný třetí a pátý rychlostní stupeň. Na druhou stranu osmiválci by vzhledem k jeho potenciálu stačily klidně jen tři stupně...

Za volantem i na místě spolujezdce se sedí přirozeně a pohodlně (do výšky 180 cm), dostat se tam ale vyžaduje poměrně krkolomný akrobatický výkon. Kvůli potřebné tuhosti trubkové konstrukce jsou bočnice velmi vysoké a široké. Nejlepší je si sednout na širokou bočnici a lézt dovnitř oběma nohama najednou.

Ven to jde jen o trochu snáz. Pokud se vám podaří dostat ven levou nohu, máte vyhráno. Takto to evidentně myslel i Václav Král, neboť na kraji palubní desky je vybrání tak akorát na špičku boty.

Palubní deska působí možná až příliš jednoduše, je ale dobře přehledná. Klíček z favorita, tlačítka a další prvky téhož původu interiér dnešním pohledem trochu devalvují, plně ale odpovídají tehdejším finančním možnostem. Přestože před zadním oknem jsou dva reproduktory, rádio zcela chybí. Ostatně jen stěží by konkurovalo decibelům a atraktivním sytým tónům osmiválce v zádi. Ve výbavě Supertatry je sice klimatizace a nezávislé topení z „šestsettřináctky“, tvůrci ale trochu pozapomněli na to, že je třeba vzduch z kabiny i odvést, odvětrávání bohužel zcela chybí a otevřít nelze ani boční okna. Vzduch tak nemůže cirkulovat a v parném létě je uvnitř opravdová sauna. To je možná i jeden z důvodů, proč se zmiňovaný Ital rozhodl automobil nakonec prodat.

Naproti tomu zaujme precizní provedení vlepených vrstvených skel, která byla tehdy vyrobena na zakázku ve firmě Thorax, kde vznikala i skla pro škodovky. Nešetřilo se ani na výklopných světlometech převzatých i s elektromotorky z BMW 850i. A byla to dobrá volba. Rychlost, s jakou se dokážou vyklopit i zaklopit, fascinuje i dnes. Bez nich by Supertatra nepůsobila zdaleka tak dramaticky.

Nosná trubková konstrukce vozu je velmi bytelná a vůz se prakticky vůbec nekroutí. Na silnici supersportovní tatra pocitově dobře sedí, i když ve vyšších rychlostech by za ni člověk ruku do ohně nedal. Přeci jen aerodynamické tvary kupé vznikly empiricky, bez ofukování modelu. Z vozu je směrem vpřed velmi dobrý výhled, vzad je to pro změnu velmi špatné. Situaci neulehčují ani velmi úzká a špatně umístěná vnější zpětná zrcátka, v nichž vzhledem k vysokým zadním bokům řidič téměř nic z toho, co se děje za automobilem, nevidí.

Dvouokruhová brzdová soustava s podtlakovým posilovačem má, stejně jako řada dílů tohoto vozu, původ v kopřivnickém modelu. Pracuje se čtveřicí kotoučových brzd, přičemž jen přední mají vnitřní chlazení. Černý exemplář má hodně místa mezi podběhy a pneumatikami vpředu rozměru 245/40 ZR 17 a vzadu 335/35 ZR 17. Je to právě díky tomu, že si původní italský majitel nechal trochu zvětšit světlou výšku. A nechal si instalovat i jednu „vychytávku“ – vypínání posilovače řízení pro jízdu po dálnici. Tedy něco podobného jako režim City u fiatů.

Efektní sedmnáctipalcová dělená litá kola O.Z. Racing Futura byla jednoznačně dobrou volnou a Supertatře velmi sluší. Objevila se již na maketě, pro niž je opatřil ve Švýcarsku žijící Slovák Karol Galuška. Italskou firmu O.Z. údajně projekt československého supersportu tak fascinoval, že je nabídla zcela zdarma, a to i pro další vyráběné kusy.

Autoři:
  • Nejčtenější

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

15. května 2024

Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

15. května 2024

Premium „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

14. května 2024,  aktualizováno  14:30

Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...