Antiporsche
To byla voda na mlýn Václava Krále, který na takovou libovou příležitost vyloženě čekal. Téměř okamžitě navrhl kompaktní dvoumístné kupé se svislou „ploutví“ a dvěma řadami lamel odkazující na tradici aerodynamickým osmiválců T87. Trubkový prostorový rám nesl celé vozidlo jehož orgány měla dodat T613. Kupé mělo rozvor 2 650 mm a dlouhé mělo být 4 600 mm. Cyril Svoboda dával projektu nejvyšší prioritu, a tak se mu podařilo během roku 1987 zajistit ze Svazarmu na projekt, kterému začali říkat Supertatra nebo Antiporsche (v té době se na závodech F1 objevovalo v podobě Safety Caru právě Porsche 911), nemalý rozpočet, 300 000 Kčs. Bylo ujednáno, že dvě kupé pro potřeby týmu Narex zhotoví účelové zařízení Svazarmu v Plzni nesoucí název Metalex.
Před deseti roky zemřel legendární designér aut Václav Král |
Změna plánů
Jenže doba opět pootočila kormidlem dějin a ještě v roce 1986 byl na Moravě slavnostně otevřen zcela nový závodní okruh – Automotodrom Brno. Ambice pořádat v Československu vrcholné závody tím pádem ještě povyrostla. Pocit blízkosti vytoužené závodní mety se odrazil i na projektu Narex s Václavem Králem v čele. Diskutovaná možnost vytvoření národní třídy supersportovních vozů pohnula designéra k návrhu baculatějšího a tvarově sofistikovanějšího kupé s rozvorem 2 700 mm a celkovou délkou až 4 600 mm. Interně si návrhy označili jako Tatra MTX 3.5 RS. Následovaly desítky, možná i stovky skic, ve kterých ostravský rodák Václav Král svoje supersportovní „dítě“ zdokonaloval. Až v roce 1988 dospěl k finálnímu tvaru supersportu Tatra MTX.
Právě to byl ten správný okamžik, aby se nějakým způsobem v projektu objevila Tatra Kopřivnice. Až doposud s ní nikdo oficiálně o spolupráci na supersportu nejednal, teoreticky by to možná ani nemuselo být nutné. Nicméně se nakonec ukázalo, že to bylo více než vhodné.
TATRA a její úloha v projektu
Střih – a jsme na Moravě, v Příboru. Tady byly v době vzniku Supertatry MTX vyráběny největší a nejluxusnější československé limuzíny T613. Bylo to období, kdy výroba „jela“ a kdy dobré i vzrušující nápady nalézaly právě zde živnou půdu. I když tak jednoduché to také nebylo. Na scénu dění v tomto období vstoupili zaměstnanci Tatry Příbor, pánové Petr Machač a Petr Havran. Ten druhý objevil v časopise VTM článek o zamýšlené stavbě tatrováckého supersportu. „Je to přeci Tatra, tak to bychom se měli k tomu nějak postavit, nebo ne?“ Spíše než otázka to byla výzva. Od myšlenky k činu nebylo daleko. Do celé záležitosti zainteresovali technického náměstka Zdeňka Kübela.
Následoval telefonát a cesta do Metalexu. Celá věc dostala oficiálnější obrysy. První návštěva znamenala zapůjčení přední a zadní nápravy T613 přímo z Příbora, ale také první setkání s Petrem Boldem, šéfem Metalexu, a hlavně s Václavem Králem. „Tam jsme se poprvé potkali a mě ihned zaujala jeho skromnost. Měl myšlenky a ty chtěl realizovat. Vlastně ho ani nezajímaly žádné jiné věci. Václav Král byl opravdu svými projekty nadšený, žil pro ně,“ vzpomíná na první setkání s designérem par excellence Petr Machač. Nutno ještě podotknout, že první spolupráce byla tak trochu na zapřenou. Než by byly vyřízeny všechny oficiality, tak byly jednotlivé konstrukční skupiny do Metalexu zapůjčeny.