Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejslavnější český supersport postavili nadšenci na koleně. Rekordní Tatra MTX

Část 2/7

Antiporsche

To byla voda na mlýn Václava Krále, který na takovou libovou příležitost vyloženě čekal. Téměř okamžitě navrhl kompaktní dvoumístné kupé se svislou „ploutví“ a dvěma řadami lamel odkazující na tradici aerodynamickým osmiválců T87. Trubkový prostorový rám nesl celé vozidlo jehož orgány měla dodat T613. Kupé mělo rozvor 2 650 mm a dlouhé mělo být 4 600 mm. Cyril Svoboda dával projektu nejvyšší prioritu, a tak se mu podařilo během roku 1987 zajistit ze Svazarmu na projekt, kterému začali říkat Supertatra nebo Antiporsche (v té době se na závodech F1 objevovalo v podobě Safety Caru právě Porsche 911), nemalý rozpočet, 300 000 Kčs. Bylo ujednáno, že dvě kupé pro potřeby týmu Narex zhotoví účelové zařízení Svazarmu v Plzni nesoucí název Metalex.

Před deseti roky zemřel legendární designér aut Václav Král

Změna plánů

Jenže doba opět pootočila kormidlem dějin a ještě v roce 1986 byl na Moravě slavnostně otevřen zcela nový závodní okruh – Automotodrom Brno. Ambice pořádat v Československu vrcholné závody tím pádem ještě povyrostla. Pocit blízkosti vytoužené závodní mety se odrazil i na projektu Narex s Václavem Králem v čele. Diskutovaná možnost vytvoření národní třídy supersportovních vozů pohnula designéra k návrhu baculatějšího a tvarově sofistikovanějšího kupé s rozvorem 2 700 mm a celkovou délkou až 4 600 mm. Interně si návrhy označili jako Tatra MTX 3.5 RS. Následovaly desítky, možná i stovky skic, ve kterých ostravský rodák Václav Král svoje supersportovní „dítě“ zdokonaloval. Až v roce 1988 dospěl k finálnímu tvaru supersportu Tatra MTX.

Právě to byl ten správný okamžik, aby se nějakým způsobem v projektu objevila Tatra Kopřivnice. Až doposud s ní nikdo oficiálně o spolupráci na supersportu nejednal, teoreticky by to možná ani nemuselo být nutné. Nicméně se nakonec ukázalo, že to bylo více než vhodné.

TATRA a její úloha v projektu

Střih – a jsme na Moravě, v Příboru. Tady byly v době vzniku Supertatry MTX vyráběny největší a nejluxusnější československé limuzíny T613. Bylo to období, kdy výroba „jela“ a kdy dobré i vzrušující nápady nalézaly právě zde živnou půdu. I když tak jednoduché to také nebylo. Na scénu dění v tomto období vstoupili zaměstnanci Tatry Příbor, pánové Petr Machač a Petr Havran. Ten druhý objevil v časopise VTM článek o zamýšlené stavbě tatrováckého supersportu. „Je to přeci Tatra, tak to bychom se měli k tomu nějak postavit, nebo ne?“ Spíše než otázka to byla výzva. Od myšlenky k činu nebylo daleko. Do celé záležitosti zainteresovali technického náměstka Zdeňka Kübela.

Následoval telefonát a cesta do Metalexu. Celá věc dostala oficiálnější obrysy. První návštěva znamenala zapůjčení přední a zadní nápravy T613 přímo z Příbora, ale také první setkání s Petrem Boldem, šéfem Metalexu, a hlavně s Václavem Králem. „Tam jsme se poprvé potkali a mě ihned zaujala jeho skromnost. Měl myšlenky a ty chtěl realizovat. Vlastně ho ani nezajímaly žádné jiné věci. Václav Král byl opravdu svými projekty nadšený, žil pro ně,“ vzpomíná na první setkání s designérem par excellence Petr Machač. Nutno ještě podotknout, že první spolupráce byla tak trochu na zapřenou. Než by byly vyřízeny všechny oficiality, tak byly jednotlivé konstrukční skupiny do Metalexu zapůjčeny.

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....