Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým dlouhým dojezdem nahrazuje diesel. V provedení s kempovací sadou a velkým stanem dává Dacia Jogger pojmu velkoprostorové auto zcela nový význam. Levná alternativa k obytným autům však v řadě ohledů představuje poněkud kompromisní řešení.

Dacia Jogger s nejdostupnějším motorem o výkonu 100 koní s možností jízdy na plyn je ve skutečnosti kombi variantou Sandera s výrazně prodlouženým rozvorem a SUV laděním, včetně lemů blatníků. Na nezpevněných cestách potěší solidní světlostí 20 centimetrů. V terénních zlomech si ale musíte dát pozor na dlouhý rozvor náprav.

Ten je u Dacie Jogger dokonce o 23 centimetrů delší než u Škody Octavie. Nabídka místa pro nohy zadních cestujících tomu však zcela neodpovídá. Sedák je dosti plochý a sedí se poměrně vysoko, děti tedy mají dobrý výhled z auta. Variabilita je slabší, zadní sedadla totiž nejsou podélně posuvná.

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

O to více místa je tak pro zavazadla, k dispozici je totiž v pětimístném uspořádání velkolepých až 829 litrů. Všichni ti, kdo potřebují co největší kufr, jsou u této dacie na správné adrese. Můžete mít případně i třetí řadu sedadel nebo speciální spací box se stanem, který jsme si také vyzkoušeli.

Dacia Jogger tak vyhoví zejména těm, kdo mají rádi jednoduchá auta. Na nic si nehraje. V interiéru jsou jen samé tvrdé plasty, část palubní desky má ale čalouněný povrch, což zlepšuje výsledný dojem. Interiér je relativně úzký, však se jedná o natažené sandero, je z něj však dobrý výhled. K dispozici je příplatková navigace od tomtomu, dobře přístupný USB vstup pro mobil, který lze mít v držáku hned vedle, umožňuje snadno využít navigaci v mobilu.

První jízda novou Dacií Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

Elektronická parkovací brzda přijde vhod, stejně jako dobře přístupné tlačítko vypínání stop-startu na středové panelu přístrojové desky, kde jsou i ovladače ventilace. Dacia Jogger je autem celkově koncipovaným pro odolnější, outdoorově zaměřené lidi. Sedadla čalouněná koženkou mají plošší sedáky (hlavně ta vzadu), jsou ale docela pohodlná. Výhled z auta je dobrý a jízdní vlastnosti předčí očekávání. Přes šedesátiprocentní balonové pneumatiky jsou však znát nerovnosti.

Dvě nádrže na dlouhé cesty

Tříválec má příjemný zvuk a během jízdy je poměrně kultivovaný, jen na volnoběh lze zkraje jízdy zaznamenat drobné vibrace. Výkon 100 koní (74 kW) má jen při pohonu na LPG, na benzin je to jen 90 koní (67 kW).

Jak již napovídá název, Jogger není žádný sprinter. Z 0 na 100 km/h mu to trvá 12,3 s, resp. 12,5 s. Dovede ale hezky zatáhnout již odspodu, k čemuž přispívá relativně krátké zpřevodování. Znamená to, že musíte častěji řadit. Páka šestistupňové převodovky se pohybuje po dlouhých drahách, a spojka zabírá hodně vysoko. Než si na to zvyknete, je jízda poněkud uhrkaná. Lepší sladění pohonného ústrojí je tedy úkolem pro příští modernizaci.

Dacia Jogger si v provedení na LPG kromě nádrže na propan butan o objemu 40 litrů, která zabrala místo pro rezervní kolo, stále ponechala i standardní padesátilitrovou benzinovou nádrž. Není tedy problém ujet s autem na jeden zátah tisíc kilometrů. Spotřeba LPG se pohybuje okolo 9,8 l/100 km, v případě benzinu to je o více než o dva litry méně. Přepínat mezi oběma palivy lze pomocí tlačítka vlevo pod volantem. Na jaké palivo jste jeli před vypnutím motoru, s ním pokračujete i při další jízdě. To je rozdíl od aut na CNG, které preferovaně spotřebují nejdříve obsah nádrže na zemní plyn.

Provizorium s kompromisy

V testovaném provedení pro cestovatele dává Dacia Jogger pojmu velkoprostorové auto zcela nový význam. V případě, že si přikoupíte kempovací sadu s matracemi a zatemňovacími roletkami za téměř 52 tisíc korun, a k tomu i stan za dalších 9 tisíc, máte k dispozici to základní zázemí při cestách za dobrodružstvím. Camping box, matrace, zatemňovací rolety a stan jsou jednotlivé položky, koupit tedy můžete jen ty, co chcete. Samotné auto v outdoorové verzi Extreme vyjde na půl milionu korun.

Dacia: Spalovacích motorů se nevzdáme, dokud nám to nezakážou

Přibližně padesátikilová dřevěná skříňka může mimo sezonu odpočívat v garáži. Zabírá totiž celý zavazadelník, ale kromě stanu a roletek se do něj vejdou i polštáře a deky. Kam s dalšími věcmi? Zbytek musí při rodinných expedicích na střechu. Součásti podélných ližin lze jednoduše vyjmout a použít je jako příčníky.

Rozložit box na rám postele, natáhnout matraci a dát na skla přesně pasující zatemňovací roletky, je otázkou jen několika minut. Matrace je ale umístěna poměrně vysoko, což ztěžuje nastupování dovnitř. Musíte se tam otvorem pod vyklopeným zadním víkem vyloženě nasoukat. Poté nezbývá než si zvyknout na to, že ležíte poměrně blízko stropu. Mezi matrací a střechou je totiž jen 60 centimetrů. Celkově se jedná o provizorní řešení, vhodné spíše pro dva hubenější lidi. V běžném kombíku tedy máte možná více místa, ale zase nespíte v rovině.

Skládání stanu jako teambuildingová akce

Na stavění stanu si ale již musíte vyhradit minimálně hodinku. Lepší je ho stavět ve dvou, to celý proces usnadní a urychlí. Nedříve je nutné vše vybalit a v jednotlivých dílech se zorientovat. Provizorní plán, který jsme měli k dispozici my, je jen orientační, a tak místy nastoupila lidová tvořivost. Postupně bylo třeba spojit tyče a protáhnout je napříč hlavním dílem, přidat další pro zadní předsíňku, stan vzpříčit, část natáhnout na vyklopené zadní víko a pomocí popruhů ho přichytit k autu s vyklopeným zadním víkem.

Dacia vyrazí konkurenci rozšlapat bábovičky. Chystá nového krále Dakaru

Celý stan následně kolíky a lanky zajistit, a nakonec zbývá jen vztyčit zadní stříšku a dovnitř instalovat ložnici. Podařilo se!

Dacia Jogger je tedy nejen přehlídkou řady kompromisů, ale i celé řady zajímavých řešení, která podtrhují její univerzálnost. S tímto autem se rozhodně nebudete nudit. Stavění stanu může posloužit jako zajímavá rodinná teambuildingová akce.

Nejčtenější

Octavie, které (nejspíš) neznáte. Dvoumotorová, kupé či s upletenou karoserií

Nejprodávanější model značky Škoda v průběhu let vznikl v celé řadě speciálních verzí přímo z výroby, ale i v rozličných úpravách. Znáte dvoumotorovou octavii s výkonem 1000 koní, verzi pick-up, kupé...

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Rekordní suzukář najel s kapesním teréňákem Jimny 742 tisíc kilometrů

České zastoupení Suzuki uspořádalo neobvyklý sraz majitelů nazvaný „Top suzukář“. Na Facebooku a s pomocí autorizovaných prodejců a dealerů našlo nejzajímavější ze svých zákazníků, které pozvalo na...

14. června 2025

Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení, čeká na schválení

Americký výrobce elektromobilů Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení. Na sociální síti X firma zveřejnila video z rušných římských ulic. Automobilka systém plánuje zpřístupnit...

13. června 2025

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

13. června 2025

Senát je proti dotacím a povinným elektromobilům ve firmách

Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové zákazníky, byly by podle něho rozpočtové neudržitelné. Horní komora při projednávání unijního...

13. června 2025

Elektriky jsou v Česku na vzestupu. Hlasujte v anketě, která se vám líbí

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Prodeje bateriových vozů výrazně rostou, a to nových i ojetých. Kdo je favoritem českých zákazníků, zjišťují Aures Holdings v anketě Ojeté auto roku. Hlasujte,...

13. června 2025

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

12. června 2025  8:25,  aktualizováno  16:49

Přelitý motorový olej? I malá chyba vás může stát desítky tisíc korun

Všeho moc škodí. A to platí i v případě motorového oleje, bez kterého byste ovšem jinak daleko nedojeli. Pokud vám při výměně oleje ujede ruka a do motoru se ho dostane víc, než má, je zaděláno na...

12. června 2025

Mezi Kamiqem a Karoqem. Ital s asijskými geny vzbuzuje na cestách pozornost

Co je to za auto? Malé SUV DR 5.0 od italské značky DR Automobiles se již nějaký ten rok vyrábí, ale na českých silnicích je to novinka, která spolehlivě otáčí hlavy kolemjdoucích. Auto, které je...

12. června 2025

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

11. června 2025,  aktualizováno  15:27

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

11. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Světový autoprůmysl v panice: Čína škrtí vývoz surovin pro výrobu magnetů

Mezi globálními automobilkami panují obavy, že omezování vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nové krizi v globálním dodavatelském řetězci. Píše agentura Reuters. Kovy vzácných zemin jsou pro...

11. června 2025

Antimonopolní úřad prověří nabíjení elektroaut. Konkurence nefunguje

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se bude zabývat situací na trhu veřejně přístupných dobíjecích stanic pro elektromobily. Zkoumat bude podmínky na trhu v letech 2020 až 2025.

10. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.