Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Autor:
AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého obchodování s ojetými vozy. „Roboti“ popisují auta, vykupují je, naceňují i prodávají a komunikují se zákazníky. Do vývoje nástrojů využívajících umělou inteligenci společnost investovala stovky milionů korun.
Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje nasazení moderních technologií využívající nástroje generativní umělé inteligence v obchodu, marketingu i v komunikaci se zákazníky. | foto: Aures Holdings

Za první čtyři měsíce roku 2024 skupina AURES Holdings ve své síti autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice, na Slovensku a v Polsku prodala přes 35 tisíc vozů, což je nejlepší výsledek za první čtvrtletí za celou dobu její existence od roku 1992.

„Oproti stejnému období minulého roku je to růst o 12 %. Duben 2024 byl s 9 463 prodanými vozy historicky vůbec nejsilnějším prodejním měsícem AURESu za 32 let historie firmy. Skvělé výsledky v 1. čtvrtletí vedly k tomu, že AURES už na začátku března 2024 prodal za posledních 12 měsíců od března 2023 celkem 100 tisíc aut,“ vypočítává Karolína Topolová, co-CEO společnosti. Prodejní cíl pro celý letošní rok je ještě zhruba o desetinu vyšší.

„Původ tohoto úspěchu, kromě vysoké poptávky, vidíme také ve stále intenzivnějším využití technologických inovací, a to zejména nasazení generativní AI v marketingu a v komunikaci se zákazníky a další posílení využití digitálních technologií využívajících unikátní data integrovaná v rámci našich výkupních i prodejních procesů,“ říká Topolová a dodává, že investice v řádu stovek milionů korun na vývoj interních aplikací a implementaci strojového učení společnost vynaložila zejména v uplynulých pěti letech.

Píše popisy aut, vyřizuje telefony. V AAA Auto pilně pracuje umělá inteligence

„Vytvořili jsme široké spektrum aplikací, které už jsou plně integrované a využívané ve všech částech našeho byznysu. Nejen ve výkupu, ale také v prodeji, v řízení skladových zásob, v marketingu či v kontaktním centru,“ popisuje Topolová a dodává, že díky všem těmto inovacím už skupina dosáhla celkového počtu víc než 3,1 milionu zákazníků, které historicky obsloužila na výkupu a prodeji.

„Například naše technologie na výkupu je postavená právě na strojovém učení. Vyvíjeli jsme ji posledních deset let a investovali do ní stovky milionů korun. Poslední rok se věnujeme i generativní umělé inteligenci. Náš software se v podstatě každou minutu dívá na trh, vyhodnocuje veškeré příležitosti, které se objeví. To není v lidských silách. Technologie určuje, pro který trh, na kterém působíme, je konkrétní auto nejlepší vykoupit. Část vozů přesouváme mezi zeměmi, je to zhruba do deseti procent. Ale víc než 70 procent aut se prodává v jiné lokaci, než na které je vykoupeno. A to už je hodně významné,“ vysvětluje co-CEO AURESU Petr Vaněček, který je odpovědný za inovace.

Nejrevolučnější inovací v oblasti digitálních technologií je nasazení AI agenta na zákaznickém centru. Tuto AI aplikaci AURES vyvinul ve spolupráci se společností ScaleVoice.com.

Lidé netelefonují, raději si píšou s robotem, vysvětluje expert z callcentra

V callcentru AURES Holdings pracují stovky lidí. Podle Vaněčka byla společnost dříve přesvědčená, že člověk je alfou i omegou úspěchu, že je kreativní, že jedině on dokáže v průběhu telefonického hovoru se zákazníkem správně reagovat. Ale nástup umělé inteligence v minulém roce pohled firmy hodně změnil. První testy ukazují, že umělá inteligence má výsledky na úrovni těch nejlepších lidí.

„Výsledky AI jsou nadprůměrné. Jen určitá část hovorů vedených umělou inteligencí, zhruba do čtyř procent, končí u skutečného operátora. Stává se to v případě, že volající má specifické požadavky a otázky. Autonomní AI agent využívající generativní AI modely pro přirozený hlas nám významně pomáhá při komunikaci se zákazníky a při plánovaní dalších kroků, a to zcela bez zásahu živého operátora. To uvolňuje ruce živým lidem, kteří se mohou věnovat komplexnějším úkolům, a zároveň díky AI oslovíme více zákazníků a vykoupíme více vozů,“ říká Petr Vaněček.

„Měřili jsme také dopad využití AI Agenta na míru konverze poptávek z našeho webu do potenciálních obchodů. Ta se zvýšila o 7 %, což je vzhledem k objemu našeho webového provozu velmi významné.“

Produkt AI Agenta, vyvinutý za posledních osm měsíců, kdy byl AURES se svými vysokými objemy zobchodovaných vozů ideálním testovacím prostředím, nyní společnost ScaleVoice nabízí dalším firmám v automobilovém sektoru. „V současné době již probíhá implementace u několika dalších společností, včetně významných obchodníků s auty v USA,“ prozrazuje pro iDNES.cz Petr Vaněček.

Vyšší produktivita

AI agent od ScaleVoice jen za uplynulý měsíc vykoupil podle údajů společnosti automobily v hodnotě blížící se 100 milionům korun, AURES plánuje, že s jeho pomocí ročně vykoupí a prodá vozy v hodnotě jednotek miliard. AI Agent úspěšně obnovuje kontakt s potenciálními zákazníky, kteří dříve v obchodním procesu skončili před jeho uzavřením. Sám kontaktuje prodejce, kteří inzerují své ojeté vozy na internetu a domlouvá jejich výkup podle výkupní strategie obchodníka.

Společní generální ředitelé AURES Holdings Petr Vaněček a Karolína Topolová

Systém se podle ředitele společnosti ScaleVoice Ondřeje Kuchty bezproblémově integruje se systémy pro správu vztahů se zákazníky a je schopen s nimi samostatně domlouvat schůzky na konkrétních lokacích a v konkrétních časech. „Umí také vyřizovat dotazy z webových formulářů, přičemž s návštěvníky webových stránek komunikuje také prostřednictvím chatu. AI agent umí díky využití interních AI modelů vozy samostatně třídit a oceňovat podle pravidel, která může obchodník na denní bázi dolaďovat podle aktuální situace na trhu.“

„AI agent využívá nedávných pokroků v oblasti velkých jazykových modelů od společností, jako jsou OpenAI a Meta. Na jejich základě jsme vyvinuli platformu, která rozděluje složité pracovní postupy na úkoly zpracovávané několika AI agenty,“ popisuje Ondřej Kuchta. „Tito agenti zásadně mění dynamiku pracoviště tím, že budou fungovat jako přirozené rozšíření firem a zvládat rutinní úkoly podobně jako další ´živí´ zaměstnanci. Předpokládáme, že naši AI agenti, přizpůsobení pro automobilový trh budou spravovat transakce v hodnotě miliard ročně, což výrazně zvýší celkovou produktivitu obchodníků.“

Umělá inteligence popisuje vozy v nabídce

Další oblastí, ve které AURES využívá pokročilé AI technologie, je marketing vozů z vlastní nabídky. „Ta již ve středoevropském regionu dosáhla více než 15 tisíc aut na téměř 60 pobočkách v České Republice, na Slovensku a v Polsku. AURES totiž od začátku letošního roku využívá AI také při popisech aut z nabídky v inzerátech,“ uvádí Petr Vaněček. „Myšlenkou tohoto projektu je získat zákazníky lepším vysvětlením čím jsou konkrétní vozy výjimečné, a jaké mají silné stránky.“

AURES očekává, že tato inovace zlepší interakci se zákazníky a zvýší množství rezervací vozidel. „Vzhledem k velkému množství denně nakupovaných vozů není možné vytvářet takové texty ručně, protože by to bylo velmi neefektivní z hlediska nákladů. Naštěstí díky nedávným vylepšením a lepší dostupnosti velkých jazykových a transformačních modelů můžeme tyto texty vytvářet na základě atributů vozů přímo ze systému ERP, ve kterém je evidujeme,“ vysvětlil Petr Vaněček.

Obchodní oddělení má samozřejmě možnost schvalovat, znovu vygenerovat nebo ručně upravovat texty ke všem vozům. U vozů je také průběžně sledováno, zda se nezměnily jejich atributy, aby bylo možné text vygenerovat znovu a opakovaně schválit.

„Hlavním cílem tohoto projektu je generovat jedinečné a kreativní popisy vozů na základě jejich atributů načtených ze systému. Projekt využívá pokročilé technologie, jako je opět generativní jazykový AI model GPT-4 Turbo,“ popisuje Vaněček, který vysvětluje, že AI model poskytuje možnosti generování přirozeného jazyka, což systému umožňuje vytvářet dobře čitelné a poutavé popisy automobilů.

„Systém umožňuje rychle a efektivně generovat souhrny pro velké množství modelů vozů. Tím je zajištěno, že potenciální zákazníci dostanou přesné a přesvědčivé informace o automobilu, což zvyšuje šance na úspěšný prodej. Jedinečné a kreativní shrnutí vozu poskytuje výhodu oproti konkurenci, jež se spoléhá na obecnější popisy. Automatizovaný proces také šetří čas a zdroje, což umožňuje marketingovému týmu soustředit se na jiné oblasti projekty,“ dodal Vaněček.

„Použití pokročilých technologií zajišťuje, že popisky automobilů jsou velmi čtivé a poutavé, zatímco automatizovaný proces šetří čas a zdroje. Výsledkem je větší propagace produktu a v konečném důsledku vyšší prodej,“ doplnil Petr Vaněček.

Elektromobilta

Další významnou oblastí moderních technologií, které se AURES věnuje, je rozvoj elektromobility. Rok 2023 byl z pohledu prodejních výsledků AURESu v oblasti elektromobility úspěšný. Společnost překonala svůj cíl dosáhnout 10% podílu na sekundárním trhu v České republice téměř o 3 procentní body a dosáhla podílu 12,3 %. V roce 2024 ho chce zvýšit až na 15 %.

„Rovněž pokračujeme v naší dlouhodobé inovační trajektorii, kdy plánujeme rozšíření naší webové prezentace o nové odborné informace k elektromobilům, především v oblasti nabíjení a nabíjecích technologií. V nejbližší době budeme na našich webech nasazovat další technologické inovace, kdy čerpáme z diagnostických dat a informace zobrazujeme na kartách vozů, a naši klienti brzy uvidí nový tzv. ‚nabíjecí modul,‘ který se bude věnovat problematice nabíjení vozů a ukazovat velmi užitečné informace z pohledu nabíjení elektromobilů,“ vysvětlil Petr Vaněček.

„Další inovací je zcela transparentní prezentace reálného dojezdu konkrétních elektromobilů v nabídce AURESU na základě diagnostiky stavu zdraví baterie, kdy klient může zvolit různé podmínky, jako je letní nebo zimní provoz, ve městě, či mimo město, či zvolit průměrnou teplotu a webová stránka mu vypočítá reálný dojezd dle vybraných podmínek,“ popisuje Petr Vaněček.

AURES Holdings

Skupina je letos na trhu již 32 let. Provozuje síť více než 60 poboček, servisních center a zastoupení v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Německu. Za dobu své existence na výkupu a prodeji obsloužila již přes 3,1 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně bezmála 100 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. V roce 2022 měl AURES tržby cca 1,13 miliardy €. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna a poskytuje krátkodobé s střednědobé pronájmy aut pod značkou Mototechna Drive. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Zákaznici stále častěji objednávají přes internet vozy ze zahraničí


Čím konkrétnější představa o autě, tím menší šance najít jej v Česku. Při koupi nového vozu si...

Vtipná korejská kaše. Funky hatchback s lůžkovou úpravou cílí na mladé

Hyundai Inster

VIDEO Hyundai posílá k nabíječkám svůj nový malý model Inster. Funky hatchback v malém balení přiváží...

Elroq RS umí sprint nejlíp ze všech škodovek. Prohlédli jsme ho s designérem

Škoda Elroq RS

VIDEO Škoda představila sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Škoda ukázala první záběry finální podoby nového elektromobilu. Škoda Epiq se...

VIDEO V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího...

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

BYD Sealion 7

VIDEO Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje...

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Skautský slib. Volkswagenem oprášená americká značka Scout Motors představila...

VIDEO Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl...

Vodík není cesta, zní od odborníků. Síť pro elektrobusy má zelenou

ilustrační snímek

V hromadné dopravě Olomouckého kraje přibývá elektromobilů, tahounem nového trendu jsou hlavně...

Nejčtenější

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Exkluzivně

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

19. května 2025  8:07

Rollse z bazaru se nebojte, jen pokud jste milionáři. Servis stojí majlant

Premium

Jsou luxusní auta, a pak je Rolls-Royce. Ikonická britská automobilka funguje velmi úspěšně pod křídly BMW a díky poměrně velké autonomii, co do vývoje a konstrukce vozů, si zachovává vlastní...

19. května 2025

KVÍZ: Jaký nový motocykl má Petr Pavel a ve kterém autě najdete žraloka?

V dubnu jsme pro vás v rubrice Auto přichystali opět řadu zajímavých článků o automobilech, motocyklech a všem okolo nich. V našem kvízu pozorného čtenáře si můžete vyzkoušet, jak pozorně jste je...

vydáno 19. května 2025

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Manželům začal hluk vadit dodatečně, spor s autodromem Most nekončí

Manželé bydlící jen kousek od mosteckého autodromu si roky stěžují na přílišný hluk. Vše skončilo u soudu, který jim, pro některé překvapivě, dal za pravdu. Zástupci okruhu se hodlají dovolat k...

17. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

17. května 2025

Chceme zrušit zákaz prodejů aut se spalovacím motorem, řekl Kupka

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie.

16. května 2025,  aktualizováno  20:08
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.