Pohon na stlačený zemní plyn CNG byl svého času brán jako ekologická i ekonomická alternativa klasickým palivům, podobně jako LPG. A to nejen v Evropě. Podle údajů Pražské plynárenské jezdí na zemní plyn ve světě více než 24 milionů vozidel ve více než 84 zemích světa. Nejvíce v Číně, Iránu, Indii, Pakistánu, Argentině, Brazílii a Itálii. CNG mělo nižší náklady na provoz a na tento pohon upravené vozy se často kupovaly do firemních flotil i díky tomu, že na rozdíl od benzínu nebo nafty nemohli zaměstnanci CNG z nádrže krást.
Jenže zatímco LPG si dlouhodobě drží ceny pod cenou benzínu a jezdit na něj se tak stále vyplatí, ceny CNG vyletěly v roce 2022 raketově nahoru. Ještě začátkem roku 2021 stál CNG průměrně okolo 27,50 Kč/kg. Přepočteme-li tuto cenu z kilogramu na metr krychlový, což je ekvivalent jednoho litru benzínu, činila tehdejší cena v průměru asi 19,60 Kč/m3. V září roku 2022, kdy vrcholilo cenové šílenství, stál kilogram CNG průměrně téměř 75 korun (53,50 Kč/m3) a byl tedy dražší než benzin. Cenová maxima na některých plnicích stanicích dokonce dosahovala i 139,90 Kč/kg, resp. 99,93 Kč/m3. Je to tedy totéž, jako by litr benzínu stál 100 korun.
V posledním roce se cena CNG vrátila na přijatelnou úroveň, byť stále nedosahuje předválečných úrovní. I tak je ale plyn s nynější průměrnou cenou 36,50 Kč/kg (26 Kč/m3) momentálně cenově výhodnější oproti konvenčním palivům. „S cenou benzínu průměrně okolo 40 Kč/l nyní vychází metr krychlový CNG téměř o 14 korun levněji. Tento rozdíl ve prospěch CNG je paradoxně vyšší než těsně před vypuknutím války na Ukrajině i o rok dříve, kdy na začátku roku 2021 stál litr Naturalu 95 kolem 30 korun. V obou případech byl CNG levnější ‚jen‘ o 10 Kč,“ připomíná Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje CNG karty.
Jenže nad CNG se začala stahovat mračně už dřív, totiž v momentě, kdy velké automobilky oznámily ukončení dalšího vývoje a výroby tohoto druhu pohonu. „Škoda Auto na začátku roku 2023 postupně na jednotlivých trzích ukončila příjem objednávek a prodej G-TEC verze pohonu v modelových řadách Scala, Kamiq, Octavia a Octavia Combi, poháněných stlačeným zemním plynem,“ říká mluvčí Škoda Auto Česká republika Michaela Sklenářová. „Pohon na stlačený zemní plyn se uplatnil jako cenově i ekologicky zajímavá alternativa ke konvenčním motorům na benzin či naftu. Škoda Auto nicméně v rámci své transformace plánuje rozšířit portfolio o několik plně elektrických modelů, které doplní nabídku velmi úsporných modelů se spalovacím motorem. Proto došlo ve spolupráci s koncernem Volkswagen k rozhodnutí, investovat prostředky do vývoje těchto pohonů přednostně.“
Poslední vozy s pohonem na CNG tak automobilka vyrobila v případě modelu Scala v lednu 2024, u vozů Octavia limuzína a Kamiq v březnu a u modelu Octavia Combi v dubnu.
Konkrétně v České republice byl ukončen příjem objednávek v lednu 2023 a od té doby byly tak registrované vozy v Česku pouze postupně dodávané zákazníkům z předchozího období. Poslední vyrobené vozy jsou proto určeny k exportu na zahraniční trhy. V Česku se poslední významné prodeje těchto aut uskutečnily už v roce 2018, kdy bylo registrováno 1528 nových aut. Pak už šlo jen o kusy a v letech 2021 a 2022 už se neregistrovalo v ČR ani jedno nové auto na CNG.
Navzdory tomu, že automobilky se plynového pohonu vzdaly, někteří dodavatelé registrují zvýšené odběry plynu. Převážně ale nejde o osobní auta. Například společnost innogy, která se 73 vlastními a pronajatými CNG plničkami provozuje největší CNG síť na českém trhu, v loňském roce prodala 19,3 milionů kg CNG. „To je meziročně nárůst o více než 38 %. Téměř 70 % výtoče pak tvořilo obnovitelné bioCNG,“ říká Pavel Grochál, tiskový mluvčí innogy, a dodává, že klíčovými zákazníky jsou provozovatelé autobusové dopravy.
Vyšší odběry CNG registruje v loňském roce rovněž nákupní aliance Axigon, která sdružuje asi 10 tisíc malých a středních firem i živnostníků. „Přestože stávající směřování automobilového průmyslu CNG nefandí, prostřednictvím námi poskytovaných CNG karet bylo meziročně odebráno o 15 % více plynu. Mezi největší odběratele patří společnosti nabízející logistické služby, včetně zásilkové dopravy a zavážení obchodů,“ říká Damir Duraković s tím, že firemní CNG karta poskytuje výhodnější cenu, která se aktuálně v sítích plnicích stanic innogy a E.ON pohybuje od 23,50 do 24,90 Kč za metr krychlový CNG.
Dříve prodaná auta tak majitelům stále slouží, ovšem musí se připravit, že jejich následný prodej nebude snadný. „Majitelé aut na CNG musí počítat s tím, že svůj vůz jako ojetý prodají jen obtížně, za podstatně horších podmínek, než kdyby jezdili třeba na naftu. O starší vozy s pohonem CNG je v autobazarech zcela minimální zájem. Proto je běžně nevykupujeme, jedinou výjimkou bývá protiúčet,“ uvedl ředitel prodeje ojetých vozů Louda Auto+ Robert Imling. Čeští zákazníci podle něj obecně příliš nestojí o alternativní pohony a pořád jednoznačně upřednostňují klasiku v podobě benzinových a naftových motorů.

-
-20 %Získat slevu
-
-15 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 10 % na další nákup.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-20 %Získat slevu
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 15 % na další nákup.
-
-20 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevuDodatečný bonus při platbě kartou Visa.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 20 % na další nákup.
-
-30 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-33 %Získat slevu
-
-15 %Získat slevuS kartou Visa sleva 15 % na další nákup.
-
-20 %Získat slevuS kartou Visa na prodejně sleva +3 %.
-
-20 %Získat slevuS kartou Visa 1+1 na nápoje Coffizz.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.