Sobota 6. března 2021, svátek má Miroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. března 2021 Miroslav

Fabie řádily na sněhu a ledu. Závodní auto nabere i třicet kilo sněhu

V rakouském zimním středisku Zell am See se konal druhý ročník obnovených zimních závodů GP Ice Race. Škoda přivezla dva nejnovější vozy Fabia Rally2 evo. Ty museli mechanici připravit hned pro čtyři talentované jezdce, kteří se střídali za volantem. Překvapivě důležitou součástí přípravy je i čištění auta od sněhu.

Závod GP Ice Race byl obnoven teprve vloni po 45leté odmlce, atraktivní závody se ale mezi alpskými štíty jezdily přes čtyřicet let už od roku 1937. Nové klání má ambice stát se takovým „zimním Goodwoodem“, tedy setkáním legendárních automobilů a jejich jezdců, bez ohledu na konstrukci strojů a stáří jejich pilotů. Akce má podporu automobilek Audi, BMW, Porsche, Škoda a Volkswagen, což láká i řadu soukromých týmů a jezdců, kteří se chtějí předvést hledačům talentů nebo bývalým hvězdám, z nichž mnohé dodnes pro automobilky pracují.

GP ICE RACE 2020 Zell am See

Díky tomu zde můžete na trati v plném tempu vidět originální Audi Sport quattro S1, nejvýkonnější auto v dějinách rallye, a za volantem světového šampiona v rallye z roku 1984 Stiga Blomqvista stejně jako futuristický elektrický závodní volkswagen s karoserií modelu Golf nebo nejnovější sériový elektromobil Porsche Taycan.

Setkání středoevropských mistrů

Českého fanouška může těšit, že jedním z vrcholů letošního ročníku, který se jel první únorový víkend, byl Ice Race of Champions, tedy Závod šampionů na ledu, na vozech Škoda Fabia Rally2 evo v aktuální specifikaci pro sezonu 2020. Zatímco loni zde jednoznačně zvítězil mistr světa ve WRC2 Jan Kopecký, letos zde byl v roli mentora jedněch z nejtalentovanějších mladých jezdců ze střední Evropy, kteří proti sobě ve fabiích závodili: Čech Filip Mareš je juniorským mistrem Evropy (ERC1), Slovák Martin Koči a Němec Fabian Kreim vyhráli svá národní mistrovství. Čtvrtým esem se stal Rakušan Julian Wagner, loňský vicemistr rakouského šampionátu.

GP Ice Race je ve srovnání s podobnými akcemi komorní záležitost, přesto pořadatelé napočítali 16 000 návštěvníků. Trať tvoří uměle vytvořené sněhové bariéry, jezdí se na sněhu a ledu. Mírně pokroucený ovál je krátký, což má ale výhodu v tom, že diváci mají dobrý přehled o dění na trati a jezdci se musí snažit o co nejčistší průjezd, protože každé zaváhání se o to hůř dohání.

GP ICE RACE 2020 Zell am See

Další kouzlo spočívá v tom, že neexistuje trénink. Mistři volantu mají nanejvýš kolo nebo dvě na seznámení s aktuálním stavem povrchu, a tak startují prakticky nepřipraveni. Každý musí prokázat svůj talent a schopnost přizpůsobit se aktuálním podmínkám.

Fotogalerie

Na ledu to neklouže?

Někteří závodníci navíc nemají vůbec zkušenosti s jízdou na ledu nebo s pneumatikami s hroty. To byl případ kalifornského jezdce a rallyekrosové hvězdy Tannera Fousta, který s ohromujícím VW Beetle R, schopným díky výkonu 550 k vystřelit z 0 na 100 km/h za méně než 2 sekundy, jel závod v takových podmínkách poprvé.

Také mladí jezdci ve škodovkách měli často první zkušenost s hroty, což platilo jak pro Filipa Mareše, tak Fabiana Kreima. O to větší radost měl z prvního místa na konci sobotních rozjížděk, které pro větší atraktivitu končí až pozdě v noci: „Mám ohromnou radost, protože s evem jedu poprvé, a s ohledem na fakt, že je to moje zcela první zkušenost s pneumatikami s hroty, jsem takové umístění nečekal.“

Filip Mareš předpokládal, že vůz se bude na kluzkém povrchu více smýkat: „Příjemně mě překvapily záběrové vlastnosti auta na hrotech,“ neskrýval nadšení. „Čekal jsem spíše chování jako na šotolině.“ Takže recept na vítězství? „Jet od začátku naplno a využít skvělý grip!“ V nedělním finále však dominoval německý jezdec, který Závod šampionů na ledu vyhrál. Druhý skončil Rakušan Wagner, třetí Slovák Koči. Na českého mistra Mareše zbylo čtvrté místo.

Mechanici se smetáky

GP Ice Race je sice spíše show pro diváky než opravdový závod, ale jezdci jej berou kvůli prestiži velmi vážně. Smysl má ovšem i pro závodní tým. „Každý ujetý kilometr za takových podmínek se počítá, nastavení vozu je totiž úplně stejné jako ve Švédsku, kam se za dva týdny chystáme,“ vysvětluje Miroslav Šlambora, šéfmechanik týmu Škoda Motorsport. Stejná je i výška podvozku: „V průběhu závodu se i tady místy vytvářejí hluboké koleje, navíc se nám hodí sledovat data na voze v takovém setupu, který odpovídá závodnímu nasazení.“

Náročné bylo pro mechaniky také přenastavit dvě auta pro čtyři jezdce před každou rozjížďkou. „Hned po příjezdu do dějiště jsme si s jezdci řekli, jak potřebují nastavit sedačku, volant a pedály,“ říká Šlambora. „Rallyeové auto umožňuje velmi precizní nastavení, ale chvilku to trvá. Během přestávek potřebujeme asi patnáct minut, než se vůz připraví pro dalšího jezdce.“

GP ICE RACE 2020 Zell am See

Každý jezdec je ovšem jinak vysoký a má jiné proporce, proto se musí vše pečlivě změřit a zaznamenat, aby při mnoha změnách během dne bylo vše, jak má být. Pro výrazně odlišné piloty je dokonce potřeba vyměnit celou sedačku. „V závodním autě je vše přišroubované natvrdo, aby to vydrželo závodní tempo a případné nárazy, takže z našeho hlediska bude právě výměna čtyř jezdců ve dvou vozech ta největší výzva,“ popisoval Šlambora.

Napilno však měli technici i s čištěním od sněhu a ledu. „Po každé jízdě je potřeba vyčistit podvozek od sněhu a ledu, kterého se může do podběhů a kolem nárazníků nachytat dvacet třicet kilogramů,“ dodává Šlambora. „Každé kilo je při ostrém nasazení znát.“ Tlakovým vzduchem se čistí kola a brzdy, velké kusy sněhu a ledu se sundávají ručně a ke slovu při úklidu přijde i obyčejný smeták. To vše proto, aby všichni jezdci měli srovnatelné podmínky a auto bylo co nejlehčí a správně vyvážené. Při takových závodech hrají roli nejmenší detaily.

Autoři:
  • Nejčtenější

Superbem z hřebčína teď pohne leda šestispřeží, auto je k mání za pár tisíc

Říkáte si někdy, za jak dlouho vám zestárne vaše nové auto natolik, až se s pořádnou porcí kilometrů stane neprodejným?...

Platnost řidičáků a technických prohlídek se prodlužuje, úřady a STK fungují

Propadnuté řidičské nebo profesní průkazy či technické prohlídky vozidel se prodlužují o deset měsíců. Prodloužení se...

Automobilky na rozcestí: sebevražda elektrickým proudem je jedinou možností

Vynálezy Nicolause Otta a Rudolfa Diesela to mají spočítané. Mnohde už zcela přesně. Jednotlivé země se předhánějí,...

Octavia TDI je ekologičtější než některé hybridy. V testu exceloval i vodík

Překvapivé výsledky přineslo aktuální srovnání organizace Green NCAP, které hodnotí skutečný vliv vozů na životní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlepší motory v nových autech se hledají těžko. Je jich málo

Říkáte si, že vybrat pět nejlepších motorů dneška je přece jednoduché? Tak nám v té hromadě přeplňovaných litrových...

Exploze viru: v domově důchodců ve Vrchlabí zabil polovinu seniorů

Premium Tragédie v domově seniorů varuje, jak rychle se šíří nákaza koronavirem a jak smrtelná může být. Celorepublikově pak...

Randění pod rouškou. Reportérka absolvovala sedm pokusů o seznámení

Premium „Jestli si někoho nenajdeš, než ti bude třicet, nainstaluju ti seznamku,“ oznámila mi moje nejlepší kamarádka. Patřím...

Zavřené nezavřené restaurace. Jak vypadá zapovězený společenský život?

Premium Zaplněné stoly, skupinky lidí se sklenicemi vína a smích nesoucí se až na ulici. Nejde o výjev starý víc než rok, ale o...

  • Další z rubriky

Honda všechny předjela. Nabízí auto, ve kterém si v zácpě přečtete noviny

Nikoliv Tesla, Mercedes a Audi, nejhlasitější slibovače jízdy bez řidiče předběhla Honda. Automobilka začala v pátek v...

Platnost řidičáků a technických prohlídek se prodlužuje, úřady a STK fungují

Propadnuté řidičské nebo profesní průkazy či technické prohlídky vozidel se prodlužují o deset měsíců. Prodloužení se...

Nejlepší motory v nových autech se hledají těžko. Je jich málo

Říkáte si, že vybrat pět nejlepších motorů dneška je přece jednoduché? Tak nám v té hromadě přeplňovaných litrových...

Milionový nos. Vývojářka parfémů provoní luxusní BMW, vývoj trvá roky

Premium Zapálení konstruktéři, designéři s hlavami v oblacích, specialisté na podvozky, kteří se umí vcítit do role dravého...

Gabriela Koukalová se pochlubila, že čeká miminko. Změnila si i příjmení

Bývalá biatlonistka Gabriela Koukalová (31) bude maminkou. V ranním vysílání na Primě se pochlubila šťastnou novinou a...

Nepravda a účelovka, říká Koukal o tvrzení exmanželky Soukalové

Po obviněních bývalé biatlonistky Gabriely Soukalové (31), že ji exmanžel Petr Koukal (35) podváděl a utrácel její...

Zemřel rockový bubeník kapely Citron a podnikatel Radim Pařízek

Zemřel rockový bubeník spjatý zejména s heavymetalovou kapelou Citron Radim Pařízek. Hudebníkovi, který se uplatnil i v...

Amatérské porno je realita, která lidí baví, říká pornoherečka

Porno je film, fikce, představení. Amatérská videa jsou však realita. „A to na nich lidi baví. Nikdo nechodí po...

Jeden partner byl sadista, druhý asexuál, říká autorka erotické trilogie

Blanka Lipinska (35) se proslavila svou erotickou trilogií s názvem 365 dní. Polská spisovatelka si momentálně užívá na...