Pondělí 24. února 2020, svátek má Matěj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. února 2020 Matěj

Fabie řádily na sněhu a ledu. Závodní auto nabere i třicet kilo sněhu

aktualizováno 
V rakouském zimním středisku Zell am See se konal druhý ročník obnovených zimních závodů GP Ice Race. Škoda přivezla dva nejnovější vozy Fabia Rally2 evo. Ty museli mechanici připravit hned pro čtyři talentované jezdce, kteří se střídali za volantem. Překvapivě důležitou součástí přípravy je i čištění auta od sněhu.

Závod GP Ice Race byl obnoven teprve vloni po 45leté odmlce, atraktivní závody se ale mezi alpskými štíty jezdily přes čtyřicet let už od roku 1937. Nové klání má ambice stát se takovým „zimním Goodwoodem“, tedy setkáním legendárních automobilů a jejich jezdců, bez ohledu na konstrukci strojů a stáří jejich pilotů. Akce má podporu automobilek Audi, BMW, Porsche, Škoda a Volkswagen, což láká i řadu soukromých týmů a jezdců, kteří se chtějí předvést hledačům talentů nebo bývalým hvězdám, z nichž mnohé dodnes pro automobilky pracují.

GP ICE RACE 2020 Zell am See

Díky tomu zde můžete na trati v plném tempu vidět originální Audi Sport quattro S1, nejvýkonnější auto v dějinách rallye, a za volantem světového šampiona v rallye z roku 1984 Stiga Blomqvista stejně jako futuristický elektrický závodní volkswagen s karoserií modelu Golf nebo nejnovější sériový elektromobil Porsche Taycan.

Setkání středoevropských mistrů

Českého fanouška může těšit, že jedním z vrcholů letošního ročníku, který se jel první únorový víkend, byl Ice Race of Champions, tedy Závod šampionů na ledu, na vozech Škoda Fabia Rally2 evo v aktuální specifikaci pro sezonu 2020. Zatímco loni zde jednoznačně zvítězil mistr světa ve WRC2 Jan Kopecký, letos zde byl v roli mentora jedněch z nejtalentovanějších mladých jezdců ze střední Evropy, kteří proti sobě ve fabiích závodili: Čech Filip Mareš je juniorským mistrem Evropy (ERC1), Slovák Martin Koči a Němec Fabian Kreim vyhráli svá národní mistrovství. Čtvrtým esem se stal Rakušan Julian Wagner, loňský vicemistr rakouského šampionátu.

GP Ice Race je ve srovnání s podobnými akcemi komorní záležitost, přesto pořadatelé napočítali 16 000 návštěvníků. Trať tvoří uměle vytvořené sněhové bariéry, jezdí se na sněhu a ledu. Mírně pokroucený ovál je krátký, což má ale výhodu v tom, že diváci mají dobrý přehled o dění na trati a jezdci se musí snažit o co nejčistší průjezd, protože každé zaváhání se o to hůř dohání.

GP ICE RACE 2020 Zell am See

Další kouzlo spočívá v tom, že neexistuje trénink. Mistři volantu mají nanejvýš kolo nebo dvě na seznámení s aktuálním stavem povrchu, a tak startují prakticky nepřipraveni. Každý musí prokázat svůj talent a schopnost přizpůsobit se aktuálním podmínkám.

Fotogalerie

Na ledu to neklouže?

Někteří závodníci navíc nemají vůbec zkušenosti s jízdou na ledu nebo s pneumatikami s hroty. To byl případ kalifornského jezdce a rallyekrosové hvězdy Tannera Fousta, který s ohromujícím VW Beetle R, schopným díky výkonu 550 k vystřelit z 0 na 100 km/h za méně než 2 sekundy, jel závod v takových podmínkách poprvé.

Také mladí jezdci ve škodovkách měli často první zkušenost s hroty, což platilo jak pro Filipa Mareše, tak Fabiana Kreima. O to větší radost měl z prvního místa na konci sobotních rozjížděk, které pro větší atraktivitu končí až pozdě v noci: „Mám ohromnou radost, protože s evem jedu poprvé, a s ohledem na fakt, že je to moje zcela první zkušenost s pneumatikami s hroty, jsem takové umístění nečekal.“

Filip Mareš předpokládal, že vůz se bude na kluzkém povrchu více smýkat: „Příjemně mě překvapily záběrové vlastnosti auta na hrotech,“ neskrýval nadšení. „Čekal jsem spíše chování jako na šotolině.“ Takže recept na vítězství? „Jet od začátku naplno a využít skvělý grip!“ V nedělním finále však dominoval německý jezdec, který Závod šampionů na ledu vyhrál. Druhý skončil Rakušan Wagner, třetí Slovák Koči. Na českého mistra Mareše zbylo čtvrté místo.

Mechanici se smetáky

GP Ice Race je sice spíše show pro diváky než opravdový závod, ale jezdci jej berou kvůli prestiži velmi vážně. Smysl má ovšem i pro závodní tým. „Každý ujetý kilometr za takových podmínek se počítá, nastavení vozu je totiž úplně stejné jako ve Švédsku, kam se za dva týdny chystáme,“ vysvětluje Miroslav Šlambora, šéfmechanik týmu Škoda Motorsport. Stejná je i výška podvozku: „V průběhu závodu se i tady místy vytvářejí hluboké koleje, navíc se nám hodí sledovat data na voze v takovém setupu, který odpovídá závodnímu nasazení.“

Náročné bylo pro mechaniky také přenastavit dvě auta pro čtyři jezdce před každou rozjížďkou. „Hned po příjezdu do dějiště jsme si s jezdci řekli, jak potřebují nastavit sedačku, volant a pedály,“ říká Šlambora. „Rallyeové auto umožňuje velmi precizní nastavení, ale chvilku to trvá. Během přestávek potřebujeme asi patnáct minut, než se vůz připraví pro dalšího jezdce.“

GP ICE RACE 2020 Zell am See

Každý jezdec je ovšem jinak vysoký a má jiné proporce, proto se musí vše pečlivě změřit a zaznamenat, aby při mnoha změnách během dne bylo vše, jak má být. Pro výrazně odlišné piloty je dokonce potřeba vyměnit celou sedačku. „V závodním autě je vše přišroubované natvrdo, aby to vydrželo závodní tempo a případné nárazy, takže z našeho hlediska bude právě výměna čtyř jezdců ve dvou vozech ta největší výzva,“ popisoval Šlambora.

Napilno však měli technici i s čištěním od sněhu a ledu. „Po každé jízdě je potřeba vyčistit podvozek od sněhu a ledu, kterého se může do podběhů a kolem nárazníků nachytat dvacet třicet kilogramů,“ dodává Šlambora. „Každé kilo je při ostrém nasazení znát.“ Tlakovým vzduchem se čistí kola a brzdy, velké kusy sněhu a ledu se sundávají ručně a ke slovu při úklidu přijde i obyčejný smeták. To vše proto, aby všichni jezdci měli srovnatelné podmínky a auto bylo co nejlehčí a správně vyvážené. Při takových závodech hrají roli nejmenší detaily.

Autoři:
  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Kamion vjel pod vlak. Ukazuje na nebezpečí zdánlivě přehledného přejezdu

Na internetu se objevily záběry ze srážky vlaku s kamionem, která se stala v pátek 21. února nedaleko Staré Huti u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový Volkswagen Caddy nahradí rodinná MPV, která dnes začínají chybět

Caddy je druhý nejdůležitější užitkový volkswagen na českém trhu hned po ikonickém Transporteru. Teď má příležitost být...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou koní pod kapotou....

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Premium

Co znamenají označení u aut. Nová změna kvůli elektromobilům

Je stále těžší a těžší zjistit, jaký motor se schovává pod kapotou auta, pokud se řídíte jen jeho označením. Tradiční...

Tatra vyrazila po třiceti letech znovu šířit do světa dobré jméno Česka

Od pražského Rudolfina vyrazili na cestu kolem světa členové expedice Tatra kolem světa 2. V centru Prahy se rozloučili...

OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby
OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby

Máme pro vás další krásné dárky. Kosmetiku Nivea Baby, která je velmi šetrná i k té nejjemnější dětské pokožce, otestuje dvacet z vás. Chcete ji také vyzkoušet?

Najdete na iDNES.cz