Na portugalské šotolině řádí rallyové fabie, štěrk mají všude

  11:27aktualizováno  11:27
Premiéru na tratích mistrovství světa si na šotolinové portugalské rallye o tomto víkendu odbývá Škoda Fabia R5 Evo. Jemný štěrk pokrývající trať je zátěžovou zkouškou vozů i mechaniků.

Portugalská rallye patří k divácky nejnavštěvovanějším podnikům mistrovství světa. Poprvé se jela v roce 1967, v roce 1973 byla zakládající soutěží tehdy nového mistrovství světa v rallye. Jen samotný proslulý skok Fafe každým rokem navštíví tisíce přihlížejících. Atmosféru kolem závodních tratí lze srovnat pouze s fotbalovým stadionem.

Fotogalerie

Jan Kopecký s navigátorem Pavlem Dreslerem vedou po prvním dnu s novým vozem v kategorii WRC 2 Pro před svými týmovými kolegy Kallem Rovanperou a Jonnem Halttunenem, které postihl defekt.

„Defekt přišel jako blesk z čistého nebe, nic jsem při své jízdě netrefil. Tratě byly mnohem rozbitější, než jsem předpokládal, prostě nešlo jet všude naplno,“ vysvětloval Kalle Rovanperä.

Portugalská rallye je velmi náročná a divácky atraktivní právě díky šotolinovému povrchu, po kterém se jede. Rallyový speciál připravený pro šotolinovou soutěž se výrazně liší od vozu pro asfaltový závod. 

„Při přípravě auta na šotolinovou soutěž je třeba udělat řadu změn zejména na podvozku. Máme jiné pneumatiky, disky, tlumiče. Zespoda je auto daleko více chráněno než na asfaltové soutěže, jsou tam ližiny. A auto je daleko vyšší,“ popisuje pro iDNES.cz Pavel Hortek, manažer Škoda Motorsport.

Šotolinový povrch je náročnější pro práci mechaniků, protože si auto do boxů přiváží kila hlíny a bláta, které se musí před zahájením prací na voze odstranit. „Jsou různé druhy šotoliny, jejíž vlastnosti se mohou lišit i v případě, že zaprší. V Portugalsku letos na rozdíl od předchozích ročníků řadu dní nepršelo, povrch je daleko sušší a tím pádem se daleko rychleji vyhrabe a je celistvější,“ vysvětluje Hortek.

Škoda Fabia R5 evo na portugalské rallye
Škoda Fabia R5 evo na portugalské rallye
Škoda Fabia R5 evo na portugalské rallye

Tovární tým Škody si chválí, že během svého prvního nasazení v mistrovství světa Fabia R5 evo fungovala zcela bezproblémově, v páteční etapě vyhrály dva tovární speciály čtyři ze sedmi odjetých rychlostních zkoušek v rámci 32 nasazených vozů třídy R5.

Před čtyřmi roky odstartovala Škoda Fabia R5 svoji kariéru právě na šotolinových tratích portugalské rallye. Do dnešního dne bylo prodáno 273 vozů. Během těchto čtyř let Škoda Motorsport čtyřikrát vyhrála v kategorii
WRC 2 mistrovský titul týmů. Posádky Škody oslavily celkem 747 vítězství ve svých kategoriích a současně vybojovaly 56 regionálních a národních mistrovství. Esapekka Lappi, Pontus Tidemand a Jan Kopecký se stali v kategorii WRC 2 mistry světa.

Kalendář

Kalendář FIA Mistrovství světa v rallye (WRC 2 Pro) pro rok 2019:

  • Monte-Carlo 24.01.–27.01.2019
  • Švédsko 14.02.–17.02.2019
  • Mexiko 07.03.–10.03.2019
  • Francie 28.03.–31.03.2019
  • Argentina 25.04.–28.04.2019
  • Chile 09.05.–12.05.2019
  • Portugalsko 30.05.–02.06.2019
  • Itálie 13.06.–16.06.2019
  • Finsko 01.08.–04.08.2019
  • Německo 22.08.–25.08.2019
  • Turecko 12.09.–15.09.2019
  • Velká Británie 03.10.–06.10.2019
  • Španělsko 24.10.–27.10.2019
  • Austrálie 14.11.–17.11.2019

Portugalská rallye začala ve čtvrtek 30. května v historickém městě Coimbra. Prvním celým soutěžním dnem byl pátek, kdy se soutěž přesunula do regionu Arganil se šesti rychlostními zkouškami, které doplnila jedna speciální „show-stage“ na rallyecrossové trati v Lousadě. Celkem posádky během pátku ujely přibližně devadesát kilometrů.

Během sobotního kola čeká na posádky největší porce měřených úseků - 165 km je rozděleno do osmi rychlostních zkoušek s kombinací písku, kamenů a při druhých průjezdech i vyjetých kolejí. Jedním z klíčů úspěchu je správná volba pneumatik, měkké pneumatiky zajistí více přilnavosti, ale tvrdší mají delší životnost, což se projeví hlavně na delších rychlostních zkouškách. 

V neděli se pojede známá trasa Fafe s pěti rychlostními zkouškami na rychlém a hladkém šotolinovém povrchu. Na nich bude také známý stejnojmenný skok, který je divácky nejatraktivnější. Celkově posádky změří své síly na 20 rychlostních zkouškách s celkovou délkou 306,97 km. Vítězové vystoupí na stupně vítězů ve 14:20 v Matosinhos nedaleko Porta.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Nový Opel Corsa nejprve ve verzi do zásuvky. Vyvinuli ji za dva roky

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

V Rüsselsheimu začínají dobu elektrickou. Opel se do nového dobrodružství pouští se zázemím koncernu PSA. Jeho...

Najdete na iDNES.cz