Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

  15:33aktualizováno  20. září 13:02
Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští řidiči jsou nepozorní a vůči ostatním bezohlední,“ myslí si a dlouhodobě apeluje na změnu výuky v autoškolách. Rallyový šampion byl hostem Rozstřelu na iDNES.cz.

Co si myslí o českých řidičích? Jaký je on sám v běžném provozu? A co by změnil? Na to odpovídal úřadující mistr ČR v rallye v diskuzním pořadu na iDNES.cz.

„Jezdím opravdu opatrně. Nepatřím ale mezi řidiče, kteří by se chtěli zdržovat v koloně. Potřebuju přehled,“ popsal dříve rallyový šampion sebe jako řidiče. „Snažím se jet podle předpisů, ale svižnějším tempem. Nemám rád řidiče, kteří na devadesátce jedou sedmdesát nebo osmdesát,“ dodává Jan Kopecký. „Snažím se mít přehled, respektovat ostatní a předvídat,“ dodává a vypráví také o tom, jak to chodí při rallye. Jak diktuje itinerář navigátorovi (jen projížděním trati stráví třeba deset hodin) a také o bezpečnosti motorsportu. 

„Nejdůležitější je koncentrace a souhra. Je to týmový sport,“ říká  talentovaný jezdec, který začínal na motokárách a okruzích. Kokpit formule ho však neláká, už proto, že by se do ní kvůli své výšce asi ani pořádně nevešel.

Jan Kopecký na trati Turecké rallye

Jan Kopecký na trati Turecké rallye

Dobrého řidiče podle něj charakterizuje plynulost, spolehlivost, pokora. „To vše ovšem českým motoristům chybí,“ myslí si. „Jsou agresivní, nezdvořilí, jeden druhému si navzájem překážejí, dělají si naschvály. Největším problémem je chybějící ohleduplnost.“

Fotogalerie

Mezi ženami a muži za volantem rozdíl podle Kopeckého není. V pravidlech by vzhledem k vylepšujícím se autům zvýšil maximální povolenou rychlost například na nově vybudovaných dálnicích, klidně na sto padesát kilometrů v hodině. Ovšem o to důrazněji by kontroloval její dodržování.

„Pokud máme strach, neměli bychom za volant vůbec usedat,“ říká zkušený šofér, kterého štvou řidiči komplikující provoz příliš pomalou jízdou. Podle Kopeckého by se měli řidiči učit jezdit tak, aby neomezovali provoz, už v autoškole. 

Podle Kopeckého by se za přesně daných podmínek mohla posunout hranice, kdy může mladý člověk poprvé usednout za volant, třeba na šestnáct let. Poprvé řídila dnešní česká rallyová hvězda v šesti letech, byla to Avie a seděl při tom tátovi na klíně. 

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Premium

Levný mladý veterán jako investice: šance na zisk je u neúspěšných modelů

Skvělou investiční příležitostí nemusejí být jen veterány, ale i novější vozy, takzvané youngtimery. Jak rozeznat...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz