Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. června 2022 Ladislav

VIDEO: Proč jsou kanály na silnici jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Jízda po českých silnicích často připomíná slalom. Řidiči se totiž snaží vyhýbat kanálům. Těch je na vozovkách neuvěřitelné množství a často jsou jak naschvál umístěné v dráze, kudy jedeme. Navíc víka i povrch kolem nich bývají rozbité, takže když kanál přejedeme, celé auto nadskočí. Reportér Matěj Smlsal se vydal pátrat, proč jsou umístěné tak nešťastně.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Kulaté poklopy skrývají vstupní šachty do kanalizace, pod velkými čtvercovými jsou umístěny vodoměry, mřížkované u stran vozovky fungují jako uliční vpusti na dešťovou vodu. Poklopů je v silnicích mnohem víc, ale tato trojice rozčiluje řidiče nejvíc.

Především proto, že bývají umístěné v jízdním pruhu přesně v místě, kudy jedeme. „V dráze, kdy to vychází na to kolo našeho auta, tak to jsou historicky umístěné stoky, které z nějakého důvodu nebylo možné přemístit do ideálního místa, což by bylo uprostřed vozovky,“ vysvětluje mluvčí pražské Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Některé poklopy sice jsou uprostřed pruhu, takže se jim nemusíme vyhýbat, ale spíš bývají v dráze naší jízdy.

Prý si musíme také uvědomit, že dřív vypadaly ulice jinak. V průběhu let se například měnila šířka pruhů, ať už kvůli stavbě tramvajových tratí nebo parkovacím místům. Poklopy tak třeba uprostřed vozovky původně byly, ale vlivem těchto změn se nám dostaly „pod kola“.

„V poslední době se nám také velmi často stává, že město maluje na vozovky populární cyklopruhy. Tím je na vozovce namalované něco jiného, než tam historicky bylo. Pak se opravdu může stát, že kanál je v jízdní dráze automobilu a vy se tomu prakticky nemáte šanci vyhnout,“ říká mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) Tomáš Mrázek.

Nabízí se otázka, proč dříve nebudovali vstupy do kanalizačních šachet v chodnících. Odpověď se nachází v brožuře zvané Městské standardy vodovodů a kanalizací na území hl. m. Prahy. „Vstupní šachty je nutno umísťovat do zpevněných přístupových míst, ke kterým je možný příjezd těžkými technologickými vozidly (nosnosti 12—22 tun) pro údržbu, opravy a čištění,“ píše se v příručce.

8. listopadu 2020

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Ta také stanovuje, že vstupy do šachet, a tedy i poklopy, musí být od sebe poměrně blízko. „Vzdálenost by měla být maximálně 50 metrů, v nejhorším případě šedesát,“ cituje z pravidel Tomáš Mrázek.

Na to, že by se vstupy do kanálů přestavěly, například při velkých rekonstrukcích vozovek, se netváří. „To se děje minimálně. Protože ta kanalizační stoka je tam historicky, to vyústění je tam také dané. Kdyby se to posouvalo, tak by náklady byly nesrovnatelně vyšší,“ líčí Mrázek. 

Kanály blízko sebe značí, že pod povrchem vede několik kanalizačních stok. A každá má vlastní vstup.

Že jsou někdy poklopy od sebe vzdálené jen pár jednotek metrů, vysvětluje tím, že pod povrchem může vést více kanalizačních stok a každá má vlastní vstup.

Řidiče pravděpodobně až tak nerozčiluje fakt, že kanály jsou v cestě, jako to, v jakém jsou stavu. Povrch kolem nich bývá popraskaný, poklopy se propadají dolů, a jsou tak i několik centimetrů pod povrchem vozovky. Někdy bývají rozbitá i samotná víka.

„Děje se to proto, že po kanálu jezdí těžká vozidla, která ten kanál nebo armaturu okolo mohou porušit,“ zdůvodňuje mluvčí PVK Mrázek. „Pokud jsou vyloženě propadlé, tak se jedná o závadu, která tam mohla vzniknout zvýšeným provozem,“ dodává mluvčí TSK Lišková.

VIDEO: Podjet kalhotky, přejet záplatu. Triky, jak na semaforu získáte zelenou dřív

Pokud se vám zdá, že někdy čekáte na semaforu dlouho, tak jste možná udělali něco špatně. Třeba jste nepřejeli záplatu ve vozovce. Nebo se mezitím do křižovatky „přihlásil“ autobus. Semafory jsou velká věda. Od odborníka, který ví o řízení křižovatek vše, jsme zjišťovali, jak fungují. Třeba i to, jak si jde zelenou vynutit. Na reportáž se podívejte zde.

Tyto nesrovnalosti opravují při rekonstrukcích vozovky. Technická správa ale využívá i stroj, který dokáže propadlý kanál takzvaně vytáhnout a srovnat s úrovní vozovky. Není přitom potřeba rozbíjet povrch silnice okolo.

Problémové vpusti u hlavního nádraží v Praze

Řada lidí označuje za kanál i hranaté mřížkované poklopy, které se nacházejí u strany vozovky. Ty se přitom nazývají uliční vpusti a jejich cílem je odvádět vodu z vozovky, například při deštích.

Kanály v cizině

Oslovení Češi žijící v Německu, Polsku a Bulharsku se shodují, že tam mají kanály v lepším stavu než v Česku. „U nás navíc každé čtyři měsíce jezdí speciální služba, která je upevňuje a dává tam takový silikon, aby se poklop nehýbal,“ říká Radek Řezáč, který žije ve španělské Malaze.

„Ideální je, aby odvodnění komunikace bylo na kraji chodníku. Vozovka je totiž nejčastěji vyspádována od prostředka směrem k chodníku,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková.

Ano, vozovka nikdy není v rovině, právě proto, aby voda odtékala pryč; má střechovitý sklon. Podle Městských standardů vodovodů a kanalizací na území hl. m. Prahy by měla jedna vpusť odvodňovat 400 metrů čtverečních vozovky. Výjimečně až 600 metrů čtverečních.

Říkali jsme sice, že vpusti bývají u stran vozovky. Například před hlavním nádražím v Praze ale zasahují do vozovky. Řidiči si na to hodně stěžovali.

„Magistrála v tomto úseku je výjimkou. Pod vozovkou totiž máme odbavovací halu. A byť tam proběhla rekonstrukce, souvislá údržba i úprava uličních vpustí, tak nebylo možné je přemístit na kraj vozovky, to znamená do pásu, kde není provoz, kde nejede kolo vozidla,“ objasňuje mluvčí Lišková.

Uliční vpusti jsou také pastí pro cyklisty. Obvykle mají víka umístěná tak, že mají průřezy podélně a do nich akorát zapadne kolo bicyklu. Kolař, snažící se držet při okraji vozovky, tak musí kličkovat, aby si nenatloukl.

Podívejte se také, jak reportér Matěj Smlsal na kole učil řidiče dodržovat rozestup 1,5 metru od cyklistů. Vyrobil z kartonu šipku, připevnil ji pod sedlo a vyrazil do pražských ulic. Tolik nadávek dlouho neslyšel, někteří ho ale podpořili: 

14. dubna 2021

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

24 centimetrů od smrti. Francouzi zveřejnili mrazivé video o práci silničářů

Francouzi spustili osvětovou kampaň, která má lidi donutit dívat se na silnici a ne do mobilů. Ukazují v ní okamžiky ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Zloději obrali auto k nepoznání

Vykuchané BMW v německém Hildenu, tak sama policie uvedla snímky auta, které zničili zloději. Fotky jsou hitem...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Autonovinky snů. Supermercedes jede pozdě, Picasso postavil sporťák z uhlíku

Čerstvý přehled zajímavých novinek ukazuje, že automobilový průmysl je stále nekončící pestrou směsicí zajímavých...

V polském městě ignorují kruhový objezd. Řidiči jezdí, jako by tam nebyl

Podle jednoho španělského výzkumu dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a bezpečně projet kruhovým objezdem. V polském...

Autofotka týdne: Matchbox v životní velikosti v podání české firmy

Je to sen všech kluků schovaných v každém chlapovi – mít co nejvěrnějšího „angličáka“. V Berlíně to splní Driverama....

VIDEO: Autonomní vozidla a roboti brázdí Říčany

V Říčanech u Prahy odstartovala akce Future City Tech 2022. Představuje autonomní vozidla, robotické kurýry a další...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...