Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Má cenu mačkat tlačítko vícekrát? Tajemství semaforů pro chodce

Někde nám padne zelený panáček i za více než dvě minuty, jinde si ale mohou chodci vynutit volno třeba každých 15 sekund. Na čem to záleží? A jaký vliv má to, když mačkáme tlačítko vícekrát? Vydali jsme se odhalit tajemství semaforů pro chodce.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Jak si mohou vynutit zelenou auta a jak funguje preference MHD, jsme si vysvětlili v této reportáži. Nyní se zaměříme vyloženě na chodce. Ačkoliv samozřejmě to, kdy se červený panáček změní v zeleného, je závislé především na vozidlech, tramvajích, autobusech, zkrátka na dopravě obecně.

Možná jste si všimli, že když přijdete ke klasické světelné křižovatce, kde se kříží hlavní směr s vedlejším, jsou tlačítka jen na některých sloupcích. Zatímco u přechodu přes hlavní silnici si můžete zeleného panáčka přivolat, u vedlejší ne.

Tlačítko pro chodce je jen na sloupku u hlavní silnice. Vzadu u vedlejší ne, tam si chodci sami zelenou přivolat nemohou.

„Tento způsob řízení je preferovaný,“ popisuje manažer zakázek AŽD Praha Michal Voborník.

Zelený panáček přes vedlejší silnici padne totiž vždycky, když dostanou zelenou auta na hlavní. Není tedy důvod, aby tam krabičky s tlačítky byly připevněné.

Naopak u přechodů přes hlavní silnici mají smysl. Zelený panáček se tam objeví jen v případě, že někdo tlačítko opravdu zmáčkne.

„Pomáhá to k tomu, že pokud tam není chodec a nepožaduje přejít, tak je zbytečné mu dávat zelenou a blokovat ostatní jízdní směry. Zkapacitňuje to podstatným způsobem celou křižovatku. Dá se říct, že klidně desítky sekund se ušetří, záleží na typu křižovatky,“ vysvětluje Voborník.

V Praze se už přes 30 let zavádí dynamické řízení křižovatek. To je schopné reagovat na aktuální poptávku a pouštět zelenou tam, kde opravdu čekají auta, případně okamžitě uvolnit cestu prostředkům MHD.

Třeba na velké křižovatce na I. P. Pavlova ale stále zůstává přes den pevné řízení. A z toho důvodu je tady mačkání tlačítka u přechodu, který vede přes magistrálu, zbytečné. Zelený panáček se objevuje v pravidelných cyklech, obvykle po minutě a půl. „V noci, kdy tu funguje dynamické řízení, už ale tlačítko smysl má,“ upozorňuje mluvčí TSK Praha Barbora Lišková.

VIDEO: Někde asfalt, jinde (i nelogicky) kostky. Zjistili jsme důvody

Zelený panáček bez čekání

Existují i semafory pro chodce, které zastaví provoz hned, jakmile člověk tlačítko zmáčkne. „Je to na místech, kde jsou čistě jenom přechody, není to křižovatka jako taková,“ popisuje odborník Voborník.

Některé semafory pustí chodcům zelenou hned, jakmile zmáčknou tlačítko. Jsou to ty mimo křižovatky, tedy určené jen pro přecházení.

Tuto okamžitou zelenou jsme vyzkoušeli na semaforu na Ortenově náměstí v Praze 7. Zmáčkli jsme tlačítko, autům skočila červená a my jsme přešli. Poté jsme hned stiskli tlačítko na druhé straně. Po 15 sekundách jsme opět měli zeleného panáčka.

Je tu nastavený minimální limit, po který mají zelenou auta. Mohl by se totiž najít nějaký vtipálek se sirkou, který by ji tam strčil, tlačítko by tak zůstalo pořád stisknuté a kdyby tu limit nebyl, auta by se odtud už nikdy nedostala.

Stejně tak vám zelený panáček na tomto typu semaforu nepadne hned, pokud se blíží vozidlo MHD. Jakmile ale projede, hned volno dostanete.

Speciální režim mají některé semafory v noci. Blikají oranžově, ale vy je můžete spustit, pokud se bojíte přejít. Stačí stisknout tlačítko a celá křižovatka se na několik minut aktivuje.

Zelená musí trvat minimálně 5 sekund

„Obecně lze říci, že navrhování světelné signalizace a výpočet kapacity křižovatek v České republice se již po několik desetiletí inspiruje v německých předpisech a postupně dochází k jejich přejímání a doplňování. Ve shodě s německými zvyklostmi je minimální délka zeleného signálu pro chodce 5 sekund,“ uvedla Barbora Lišková z Technické správy komunikací.

VIDEO: Proč tachometry lžou? Ukážou i 114 km/h, když jedeme stovkou

Řada lidí si mylně myslí, že během těch pěti sekund musí přejít celý přechod. Není tomu tak. Vy můžete na přechod vejít i v poslední sekundě, kdy zelená svítí. A pak máte čas na dojití, i když už svítí červená.

„Tomu se říká vyklizovací čas. Ten se počítá podle koeficientu, který je určen běžnou chůzí, a to je 1,4 m/s (rychlost 5 km/h - pozn. red.),“ informuje Lišková. Vy byste tedy měli v klidu dojít k protější světelné signalizaci, aniž by vás ohrozilo jakékoliv auto. I řidiči, kteří odbočují a čekají, až během vyklizovacího času přejdete, musí vydržet a neměli by na vás posunkovat či jinak dávat najevo, ať zrychlíte.

Někde je délka zeleného panáčka závislá na denní době. „Například v době docházky dětí do škol může být použit program s různými délkami volna jak pro vozidla, tak pro chodce,“ říká Barbora Lišková.

Podle Voborníka z AŽD Praha bývá délka zelené pro chodce nastavená tak, aby měl člověk šanci přejít celý přechod, a to i v případě, že je rozdělen ostrůvkem.

Tlačítka pro slepce nám zelenou nepřivolají

Někdy se nám může zdát, že zelená ne a ne padnout. Vliv může hrát to, že se dlouho čeká třeba na projetí tramvaje, případně na auta z předchozí křižovatky, aby mohla jet v takzvané zelené vlně.

Každopádně je stanovena maximální doba, po níž musí zelená chodcům padnout. „Rozhodně by to nemělo být delší než tři minuty, ale to je extrém, který snad nikde v republice ani není,“ říká Voborník.

To, že při čekání budete několikrát urputně mačkat chodecké tlačítko, vám ale nepomůže. „Celý systém je dělaný tak, že jestli ho zmáčknete jednou, nebo desetkrát, tak to nemá vůbec vliv na to, zda dostanete zelenou za pět sekund, nebo za minutu,“ vysvětluje odborník.

Pokud se rozsvítil nápis ČEKEJTE, tak řízení křižovatky o vás ví a vám nezbývá než čekat.

Toto tlačítko vypne klapající zvuk na semaforech v blízkosti.

Nepomůže ani, pokud budete mačkat modré tlačítko. To je určeno pro nevidomé a zelenou nepřivolává.

Nainstalována jsou tam, kde jsou přechody ve vzdálenosti menší než čtyři metry. Aby nevidomý člověk poznal, zda klapání semaforu patří tomu, či onomu přechodu, držením tlačítka vypne zvuk pro všechny jiné směry, které nepotřebuje.

Modrá tlačítka rozliší podle toho, že na vrchní části mají výstupek. Nyní už tuto funkci zvládají i některé žluté krabičky, proto mají hrbolek taky.

VIDEO: Podjet kalhotky, přejet záplatu. Podívejte se také na triky, jak si vynutíte na semaforu zelenou, a zjistěte, proč někdy čekáte na křižovatce tak dlouho:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

Jak se zbavit povinného ručení. Zdražení si nemusíte nechat líbit

Premium

Zrušit povinné ručení není jen tak. Je potřeba dodržet jasně stanovená pravidla. A jedním s nich je i to, když vám pojišťovna zdraží povinné ručení. Nemusíte si to nechat líbit. Jde o jednu ze...

16. září 2024

Škoda chystá Elroq na start, ladí plašičku chodců a testuje maskovaná v Česku

Hučení, nebo bzučení? Poslechněte si, jak bude znít nová elektrická Škoda Elroq. Kompaktní elektrické SUV chystané na premiéru za pár týdnů dostalo unikátní zvukový projev. Zvuky, které v nízkých...

16. září 2024

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Rozdáváme pokračovací kojenecké mléko ZDARMA
Rozdáváme pokračovací kojenecké mléko ZDARMA

Chcete dopřát svému miminku oblíbenou mléčnou výživu a zároveň se zapojit do exkluzivního testování? Hledáme 40 rodičů, kteří společně se svými...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Když jsem nahá, můj život je hned hezčí, říká topmodelka Heidi Klumová

Heidi Klumová (51) sice většinu života pobývá v USA, ale své německé kořeny nezapře. Rozhodně se projevují v jejím...