Škola začíná. Chaos mamataxi tvoří nebezpečné situace a komplikuje dopravu

  7:30aktualizováno  10:27
Je první den nového školního roku a do lavic po prázdninách usedlo víc než milion žáků. Ranní shon v kombinaci s dopravní špičkou přitom skýtá řadu nebezpečí, a tak před školami dohlížejí alespoň v prvních dnech školy obecní strážníci.

Rodičů, kteří vozí děti do školy autem, stále přibývá. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou spádovostí se denně odehrává dopravní drama. Desítky aut najíždějí k chodníku, parkují u obrubníků. Ti řidiči, kteří místo nenajdou, stojí takzvaně „na blikačky“, kde se dá. A mezi auty pobíhají malí školáci.

V první školní týden by měla na dopravní situaci před školou stejně jako v předchozích letech dohlížet městská policie.

Po celý školní rok v Praze zůstane pod dohledem strážníků každý všední den mezi 7:15 a 8:00 přibližně 110 přechodů.

Hostivařská základní škola není zdaleka jedinou institucí, kde se děti kromě plánovaného učiva učí také bojovat o přežití v ranní dopravní džungli.

1,4 milionů žáků

Do prvních tříd nastoupí asi 107 800 dětí, celkem bude do základních škol chodit zhruba 953.500 žáků, což je o přibližně 12.500 víc než loni. Do středních škol by mělo nastoupit kolem 409.000 žáků, tedy meziročně asi o 5000 víc. 

Děti kopírují dospělé

Hromadné nájezdy jsou každodenním koloritem u řady českých škol. Na fenomén mamataxi už si stěžují i někteří rodiče. Krátce před osmou hodinou se v ulici před vchodem do školy tvoří zácpy – z rodičovských taxíků vystupuje jedno dítě za druhým. Auto přibrzdí v jednom jízdním pruhu, dítě vyskočí a rychle přeběhne ulici – to je situace, která se běžně odehrává před většinou škol. A k bezpečnosti má rozhodně daleko.

Především v těchto místech by se přitom ráno měla striktně dodržovat pravidla silničního provozu. Školáci totiž kopírují dospělé, a pokud uvidí přebíhání silnice mimo přechod, je velmi pravděpodobné, že příště to udělají také. Každé dítě musí být posazeno a připoutáno ve vhodné autosedačce i v případě, že s ním odjíždíte do školy za roh. U školy ať vždy vystupuje dveřmi k chodníku.

Striktní dodržování pravidel se bohužel před školami často neděje. Spěch a nedostatek vhodných míst k vysazení dítěte často vyústí v zastavení na přechodu pro chodce, v místě se zákazem zastavení či v nepřehledné zatáčce. Je to nebezpečné a navíc je to nejen pro přepravované děti, ale i jejich spolužáky negativní příklad.

Na nebezpečný trend dovážky dětí až ke vchodu školy reaguje nezisková organizace Pražské matky, která pořádá kampaň Pěšky do školy. Vzdělávací instituce v metropoli se tak mohou přihlásit do soutěže o třídu, kde žáci nejvíce chodí.

Organizace také v rámci projektu Bezpečné cesty provedla loni dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo celkem 1 560 dětí a 940 rodičů. Z něho vyplynulo, že zhruba čtvrtinu školáků do školy někdo vozí. Většina z těchto dětí bydlí ve velké vzdálenosti. Nicméně třináct procent z těch, kteří jezdí pravidelně do školy autem, bydlí do jednoho kilometru od školy, osm procent to má méně než půl kilometru.

Dítě umějí být nepředvídatelné

K nebezpečnému chování dětí na silnicích patří jejich nepředvídatelnost spojená s rychlostí a zbrklostí. Děti častěji vbíhají do silnice, nebo jsou zahleděny do displeje mobilního telefonu. Kvůli jejich malé výšce je navíc řidiči snadno přehlédnou mezi zaparkovanými auty, keři, či za dopravním značením.

Děti v provozu

Desatero, které je pomůže ochránit

  • Buďte v provozu dítěti vzorem. Nebezpečné chování od vás snadno odkouká.
  • Naučte dítě správný postup při přecházení silnice.
  • Vyberte nejbezpečnější trasu do školy. Spolu s dítětem ji několikrát projděte a upozorněte ho na nebezpečné úseky.
  • Oblečte děti viditelně, s reflexními prvky.
  • Nenechte děti běhat po silnici ani po přechodu.
  • Nikdy nevjíždějte s kočárkem, kam sami nevidíte.
  • Kolem škol a hřišť snižte rychlost.
  • Zbystřete, i když jsou děti na chodníku.
  • Nepředjíždějte tramvaj v zastávce bez ostrůvku.
  • Neobjíždějte autobus v zastávce.

„Bezpečné zásady pohybu ve vozovce by měli rodiče dětem vštěpovat už od předškolního věku. K těm nejdůležitějším poučkám patří nevstupovat na silnici mimo přechod. Na přechod by děti nikdy neměly vbíhat, ale naopak musí počkat, až jim řidiči dají přednost. Současně je ale potřeba, aby se v provozu stejně chovali i rodiče, kteří jsou dětem největším vzorem,“ říká Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Podobně ostražití by ale měli být i řidiči. V místech, jako jsou školy, dětská hřiště, či hustě obydlená místa, by měli být ještě obezřetnější než obvykle. „Nejde přitom jen o vběhnutí na silnici mimo přechod. Například za dopravním značením na ostrůvku nemusí být dítě vůbec vidět a i při dodržení povolené rychlosti na něj řidič nemusí včas zareagovat. V rizikových místech proto doporučujeme zpomalit a zbystřit,“ dodává Hutta.

Zlepšit viditelnost může i vhodné oblečení dítěte a reflexní prvky na oblečení, či školní aktovce, které jsou dnes bez problémů k sehnání. „Dětem, které chodí do školy samy, pomůže, pokud s nimi rodič trasu od domu projde a upozorní je na nebezpečné úseky,“ radí Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která sdružuje záchranářské subjekty a další instituce, se kterými vyvíjí a realizuje projekty týkající se informování, vzdělávání a prevence v oblastech běžných rizik a mimořádných událostí.

Pozor na děti za tramvají

Obzvláště riziková místa jsou tramvajové a autobusové zastávky. U nich musí řidiči počítat s tím, že děti můžou do silnice vbíhat i mimo přechod a bez rozhlédnutí, protože chtějí stihnout svůj spoj. Nebezpečí hrozí také vystupujícím cestujícím. „Stojí-li tramvaj v zastávce bez ostrůvku, je řidič povinen za ní zastavit, i pokud má zavřené dveře. Pokud je tramvajových souprav v zastávce více, zastavuje se až za poslední z nich. Řidič se může rozjet teprve poté, co všichni cestující opustí prostor, tramvaj zavře dveře a rozjede se,“ připomíná Krajsová.

Zvláštní pozornost si zaslouží i předjíždění stojících autobusů. Autobus v zastávce je možné předjet jen tehdy, pokud je zastávka přímo u chodníku. I v tomto případě je ale potřeba zpomalit a počítat s tím, že děti mohou vyběhnout před autobusem i mimo přechod. Pokud autobus přepravuje děti a je označen příslušnou značkou, nesmí se předjíždět v žádné zastávce.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Nová Dieselgate. Německá média tvrdí, že VW stále švindluje s emisemi TDI

Turbodieselový motor řady EA 288

Koncern Volkswagen podle německé televizní a rozhlasové stanice SWR zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Vodní dýmka a zhmotnění Ďábla ve Frankfurtu

Ramsmobile Protos RM-X2

Když už máte definitivní pocit zmaru nad uniformitou dnešního autoprůmyslu svázaného regulacemi, bičovaného politiky a...

Ekologičtí aktivisté protestují proti autům, blokovali přístup na autosalon

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti...

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti automobilovému průmyslu a zablokovali hlavní vchod...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Najdete na iDNES.cz