Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

aktualizováno 
Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti Leopoldstadt pilotní projekt s názvem „školní ulice“. Mamataxi tam mají ráno stopku, ke škole platí před vyučováním zákaz vjezdu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: koláž iDNES.cz

Krátce před osmou hodinou ranní se v ulici před vchodem do školy tvoří zácpy – z rodičovských taxíků vystupuje jedno dítě za druhým. Rodič přibrzdí v jednom jízdním pruhu, dítě vyskočí a rychle přeběhne ulici – to je situace, která se běžně odehrává před většinou vídeňských škol. A k bezpečnosti má rozhodně daleko.

Ani základka ve Vereinsgasse 29–31 není výjimkou. „Sdružení rodičů na situaci upozorňuje už několik let,“ říká v rozhovoru pro lokální deník Mein Bezirk.at stávající předseda sdružení Wolf Fircks, podle jehož názoru by bylo nejlepší, kdyby před školou a v přilehlé Gabelsbergergasse vznikla pěší zóna. Kombinace parkujících rodičů a řidičů, kteří uličku Vereinsgasse využívají jako zkratku do ulice Am Tabor, totiž již několikrát vedla ke vzniku nebezpečných kolizí.

Zákaz vjezdu: půlhodinka klidu

Proto byl 10. září zahájen pilotní projekt „školní ulice“, v rámci kterého bude vjezd před školu v pracovní dny mezi 7,45 a 8,15 hodin zakázán a zákaz bude platit i v přilehlé ulici Gabelsbergergasse.

„Školní ulice“ už podle deníku Mein Bezirk.at existují v jiných rakouských městech, v Salcburku a Bregenzi. „A kupříkladu v Bolzanu, kde podobné opatření platí už dvacet let, klesl počet dětí zraněných při cestě do školy o polovinu,“ říká spoluorganizátorka projektu Petra Jensová.

Organizátoři doufají, že kromě vyšší bezpečnosti před budovami škol se díky projektu zvýší i počet rodičů, kteří své děti povedou do školy pěšky. „Děti se lépe soustředí na výuku, když mají po ránu trochu pohybu,“ vysvětluje Jensová. Její názor sdílí i radní za Stranu zelených Uschi Lichteneggerová. Podle statistik totiž dnes vozí své děti do školy autem každá pátá rodina ve Vídni.

Projekt vítá i iniciativa podporující pěší chůzi ve Vídni geht-doch.wien. Její petice za „Dočasné zóny bez aut před budovami škol“ sebrala již tolik podpisů, že ji dokonce projednával Petiční výbor. Mluvčí iniciativy Hanna Schwarzová věří, že pilotní projekt uspěje, najde své následovníky a zóny bez aut před školami se brzy stanou samozřejmostí.

Pilotní projekt poběží do 2. listopadu. První měsíc budou v době platnosti zákazu na ulici postaveny mobilní zábrany, později budou řidiči informováni cedulemi. Cyklistů se zákaz vjezdu netýká.

České školy mají stejný problém

Hromadné nájezdy se konají také u řady českých škol. Na fenomén mamataxi už si stěžují i někteří rodiče.

Nebezpečné přecházení školáků

Nebezpečné přecházení školáků

„V Praze na Břevnově u ZŠ Marjánka to řešíme celá léta. Někteří rodiče v SUV doslova najíždějí do chodců na chodníku lemovaném žlutou čárou. A kdo je na pranýři, když si dovolí podat na neřešení situace stížnost? Samozřejmě chodci, protože mají tu drzost používat způsob pohybu, který jim dala příroda. Dotčené děti, zvyklé na policisty, co je převádí přes přechod, se už ani nerozhlížejí,“ postěžoval si například čtenář Ondřej Šrott.

Na nebezpečný trend dovážky dětí až ke vchodu školy reaguje nezisková organizace Pražské matky, která pořádá kampaň Pěšky do školy. „Má zdůraznit nejen důležitost fyzické aktivity u dětí, ale také upozornit na narůstající trend dovážení dětí do školy autem, což zvyšuje dopravní zatížení v ulicích a způsobuje před školními vraty nepřehledné a nebezpečné situace. Kampaň proběhne v rámci Evropského týdne mobility od 16. do 22. září,“ informovala Blanka Klimešová s tím, že nyní akce probíhá v Praze, ale Pražské matky chtějí kampaň postupně rozšířit do všech škol v Česku.

Autoři:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Až auta vymřou, chodící hyundai zdolá každou překážku

Hyundai představilo vylepšený prototyp "chodícího vozidla".

Dostane se i tam, kam nevedou žádné silnice, třeba po katastrofě v chemičce přeskáče všechny trosky a záchranáře...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Najdete na iDNES.cz