Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Příprava stavby nové dálnice trvá i 13 let, v roce 2020 se otevře jen 21 km

  17:41aktualizováno  17:52
Tragický stav české dálniční sítě je obrovským tématem posledních let, ministerstvu dopravy se ovšem zrychlit výstavbu nových úseků nedaří. Příští rok se otevře méně kilometrů než letos. Do Sněmovny putuje vládní návrh novely liniového zákona, který má zkrátit dobu papírování a příprav staveb, to dnes trvá až 13 let.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

V příštím roce by mělo být v Česku zprovozněno 21 kilometrů nových dálnic, dva úseky karlovarské D6 a jeden úsek D48 u Frýdku-Místku. 

Zprovoznění dálnic a silnic I. třídy v roce 2020:

  • 21,3 km nových dálnic – 3 stavby (2 úseky D6 + D48)
    - D6 Nové Strašecí – Řevničov
    - D6 Řevničov, obchvat 
    - D48 Rybí – MÚK Rychaltice
  • 29,5 km modernizace D1 – 3 stavby
  • 24,1 km silnic I. třídy – 9 staveb
    -  I/11 Ostrava, prodloužená Rudná
    -  I/21 Trstěnice – Drmoul
    -  I/19 Kámen, obchvat

Dokončena by měla být také modernizace tří úseků D1 a 24 kilometrů obchvatů měst, informovalo ministerstvo dopravy. Stát dlouhodobě čelí kritice kvůli pomalé výstavbě. Letos se otevře 34 kilometrů nových dálnic, loni to byly pouze čtyři kilometry.

V prosinci se otevřou dva nové úseky

Do konce roku otevře ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) ještě 25 kilometrů nových dálnic na zelené louce. Ve čtvrtek 12. prosince řidiči vyjedou na 14,3 kilometru nové D1 mezi Přerovem a Lipníkem a v úterý 10. prosince se prodlouží jihočeská D3 o dalších 10,7 kilometrů mezi Ševětínem a Borkem.

25. září 2019

Stavba dalšího úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou byla zahájena v červenci 2015 a od té doby postavila společnost Skanska 14,3 kilometru čtyřproudé dálnice, šestnáct mostů, čtyři mimoúrovňové křižovatky, osm protihlukových stěn a jednu velkou odpočívku na obou stranách. Dohromady stát za stavbu zaplatí zhotoviteli 2,7 miliardy korun.

Druhou zprovozňovanou stavbou bude další úsek jihočeské dálnice D3, která se v prosinci prodlouží o dalších 10,7 kilometru a bude mít celkem 70 kilometrů. Konkrétně před Českými Budějovicemi mezi Ševětínem a Borkem postavila společnost Eurovia CS za 930 milionů korun 75 stavebních objektů, ve kterých jsou tři mosty, jeden ekodukt, dvě mimoúrovňové křižovatky a tři protihlukové stěny.

Letos byl do provozu uveden také úsek jihočeské D3 mezi Bošilcem a Ševětínem v délce 8,1 km nebo mimoúrovňová křižovatka Olšany na D46 v délce 1,1 km. Na silnicích I. třídy už slouží řidičům obchvat Kravař, Znojma, východní část obchvatu Opavy nebo Lechovic.

9. září 2019

Rozestavěno je 260 kilometrů dálnic

V příštích dvou letech by měla pokračovat stavba dálniční sítě na jihočeské D3, karlovarské D6, chomutovské D7, královéhradecké D11, frýdecko-místecké D48 nebo obchvat Otrokovic na D55. „Pro rok 2020 máme připraveny dálnice k zahájení za 23,6 miliardy korun, pro rok 2021 dokonce chceme investovat 51,3 miliardy do nových dálnic,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Další investice ministerstvo plánuje na železnici. V roce 2020 na železniční investice vynaloží 27,1 miliardy korun, o rok později 45,6 miliardy a v roce 2022 počítá ministerstvo s 32 miliardami korun. Z velkých projektů bude pokračovat úprava tratě mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří, Smíchovem a Černošicemi nebo výstavba koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi, který směřuje do Českých Budějovic. Opravovat se budou také nádražní budovy ve Vsetíně nebo Mostě. Práce budou pokračovat i na trati z centra Prahy na Letiště Václava Havla.

16. srpna 2019

Nyní je v Česku rozestavěno podle ministerstva 260,3 kilometru silničních staveb, z toho nových dálnic je přes 138 kilometrů. Více než 60 kilometrů pak připadá na opravy dálnice D1. Zbylou částí jsou silnice první třídy. V ČR je nyní v provozu zhruba 1256 kilometrů dálnic a přes 5642 kilometrů silnic první třídy.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude v příštím roce hospodařit s rozpočtem ve výši přesahující 93 miliard korun. Základní částka 87,3 miliard včetně prostředků z fondů EU bude ještě navýšena o dodatečně získané 3,6 miliardy z nevyčerpaných financí pro letošní rok a očekávaný zůstatek na účtech SFDI ve výši 2,5 miliard korun.

Zprovozňované dálnice 2019

Celkem 34,2 kilometrů

  • D3 Bošilec - Ševětín : délka 8,1 kilometrů, zprovozněno 24. 6.
  • D46 MÚK Olšany: 1,1 km, otevřeno 10. 9.
  • D3 Ševětín - Borek: 10,7 km, zprovozní se 10. 12.
  • D1 Přerov - Lipník nad Bečvou: 14,3 km, zprovozní se 12. 12.

V roce 2019 činila celková výše schváleného rozpočtu SFDI částku ve výši 86,3 miliard Kč, která byla dále v průběhu roku 2019 upravena na 101,3 miliard.

Stát je dlouhodobě kritizován za pomalou stavbu dálnic. Problémy jsou především s přípravou staveb. V mnohých případech trvá až 13 let, což je výrazně déle než v některých okolních státech.

Například v sousedním Německu trvá podle odborníků příprava v průměru kolem sedmi let. Ministerstvo dopravy si zrychlení staveb slibuje zejména od novely tzv. liniového zákona. Měla by výrazně zrychlit právě přípravnou část, podle úřadu až o třetinu.

Liniový zákon míří do Sněmovny

Vláda usiluje o rychlejší přípravu staveb, nově odeslala do Poslanecké sněmovny návrh novely zákona urychlující výstavbu dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Chce tak zkrátit dobu přípravy staveb pod deset let ze současných třinácti. Navrhovaná změna má za cíl zjednodušit povolovací procesy, které brání včasnému zahájení staveb.

„Podstatným nástrojem k urychlení přípravy staveb je možnost umístit a povolit dopravní stavbu v jediném řízení, a to na základě méně podrobné dokumentace, s nímž je spojen také pouze jediný přezkum. V praxi by to mohlo znamenat zkrácení přípravy jednotlivých staveb až o tři roky,“ říká ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Návrh novely zákona dále zavádí Jednotné závazné stanovisko u záměrů staveb, u kterých bylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí. V takových případech bude nově vydáváno jediné závazné stanovisko, které nahradí veškeré správní akty vydávané podle zákona o ochraně přírody a krajiny, což může oproti současnosti urychlit přípravu staveb až o rok.

„Navrhujeme také zavedení pevné lhůty pro vydávání závazných stanovisek. Ta je stanovena maximálně na 30 dní, respektive na 60 dní ve zvlášť složitých případech. Pokud nejsou tato stanoviska vydána ve lhůtách, novela počítá s tzv. fikcemi souhlasu,“ dodává ministr Kremlík. Novela zároveň umožňuje vyhotovování jednoho znaleckého posudku pro více pozemků a staveb potřebných pro výstavbu dopravní infrastruktury a jeho využitelnosti až po dobu 3 let od jeho vyhotovení.

Současně s postupným rozšiřováním působnosti zákona č. 416/2009 Sb. byl rozšiřován i jeho název, který nyní zahrnuje všechny typy tzv. liniových staveb. Navrhuje se proto doplnění zkráceného návrhu tohoto zákona, a to v podobě, která je pro jeho označení již dnes běžně užíván, tedy „liniový zákon“.

Novela chce zrychlit vyvlastnění potřebných pozemků

Ministerstva dopravy, průmyslu a obchodu a pro místní rozvoj také v zákoně o vyvlastnění navrhují stanovení konkrétních lhůt pro vydání rozhodnutí o vyvlastnění potřebného pozemku pro stavbu. Úřady budou mít 60 dní od zahájení vyvlastňovacího procesu na stanovení ústního jednání s dotčenými majiteli pozemků, po kterém bude následovat 30denní lhůta pro vydání rozhodnutí o vyvlastnění.

„Současná úprava, která nestanovuje žádnou lhůtu, nevytváří na vyvlastňovací úřad dostatečný tlak a motivaci, aby rozhodoval bezodkladně. Naopak výslovné stanovení lhůt přispěje k pozitivní motivaci vydávat rozhodnutí v přiměřených a realistických lhůtách,“ uvádí ministerstva v důvodové zprávě. Zatímco správní řád předpokládá maximální lhůtu 60 dní od zahájení řízení, není v řízení o vyvlastnění objektivně možné ji splnit, proto jsou navrhovány lhůty delší a reálnější.

Ministerstva pro místní rozvoj a průmyslu a obchodu dále navrhují rozšířit možnost využití institutu mezitímního rozhodnutí i na stavby vodní a energetické infrastruktury.

Návrh dále podrobně upravuje problematiku rušení přejezdů a stanoví konkrétní kritéria, při jejichž splnění se zrušení přejezdu povolí. Tím podle ministerstva dopravy dojde ke snížení nehodovosti na přejezdech a k zefektivnění modernizace a užívání dráhy.

Vláda novelu dostala už na začátku listopadu, jednání o ní ale přerušila kvůli nutnosti jejího projednání u jednotlivých resortů. Předsedkyně sněmovního výboru pro životní prostředí Dana Balcarová (Piráti) upozornila, že podle legislativní rady vlády nelze vůbec posoudit, zda by navrhované změny opravdu vedly ke zrychlení povolování dotčených staveb.

Balcarová dále uvedla, že ministr dopravy Vladimír Kremlík opět útočí na práva obcí, vlastníků pozemků i veřejnosti a prosazuje zákon, který umožní realizovat velké dopravní, energetické a vodohospodářské stavby bez ohledu na jejich vliv na životní prostředí i zdraví občanů. „S návrhem novely má vážný problém i legislativní rada vlády. Podle ní je novela v rozporu s legislativou EU,“ upozornila.

12. listopadu 2019

Hlavní nástroje liniového zákona pro urychlení dopravních staveb

  • Umístění a povolení dopravní stavby v jednom řízení s jedním přezkumem – zkrácení až o tři roky.
  • Zavedení Jednotného závazného stanoviska u záměrů staveb, u kterých bylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí – zkrácení až o jeden rok.
  • Zavedení pevných lhůt pro vydání závazných stanovisek dotčených orgánů vydaná během územního či stavebního řízení; maximálně 30 dní, ve zvláštních případech 60 dní.
  • Jeden znalecký posudek pro více pozemků k ocenění hodnoty pozemků, využitelný po dobu tří let od jeho vyhotovení.
  • Konkrétní lhůty pro vyvlastňovací úřady; 60 dní od zahájení řízení musí být stanoveno ústní jednání, následně 30 dní od ústního jednání musí úřad rozhodnout.
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Auta zlevňovat nebudou, na některá se čeká až 14 měsíců, říká šéf Škody

Premium Byl to velmi dobrý rok ojetin a servisu, hodnotí loňskou bilanci českého zastoupení Škody Auto jeho šéf Jiří Maláček....

VIDEOTEST: Elektroškrabka omrzlé okno očistí; hlučí a potřebuje pevnou ruku

Mezi nejotravnější discipliny zimního řidiče patří škrábání oken od námrazy. Pokud nemáte auto schované v garáži, nebo...

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

Škodováci poznají nového šéfa v dubnu, tomu dnešnímu se z Boleslavi nechce

Thomas Schäfer, který vede Škodu Auto od srpna 2020, má namířeno výš. Kromě toho, že bude vládnout značce Volkswagen,...

Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021
Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021

Vánoční kolotoč se stal nedílnou součástí eMimina. Letos si už po třinácté naše uživatelky vzájemně poslaly dárečky, které opět udělaly velkou...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...