Po rakouských dálnicích mohou jezdit rychleji už i elektromobilisté z Česka

  10:50
Specialitou rakouských dálnic jsou takzvané IG-L zóny s omezenou rychlostí kvůli snížení emisní a hlukové zátěže. Narazit na ně můžeme třeba na úsecích inntalské dálnice A12 nebo západní A1. Rychleji na nich mohly jezdit jen elektromobily s rakouskou registrační značkou. Nově zrychlí i bateriová auta odjinud.

Rakouské dálnice znají specialitu v podobě IG-L zón, kde je snížená rychlost kvůli ochraně ovzduší. | foto: ADAC

Obecně platí na rakouských dálnicích maximální povolená rychlost 130 km/h. V zónách IG-L (ImmissionsschutzGesetz-Luft)je ovšem na určitých místech povoleno jezdit pouze 100 km/h a dokonce v těchto místech existovaly výjimky na základě §49 odstavce 4 rakouského zákona o motorových vozidlech.

Tam se definovalo to, jak má vypadat registrační značka pro elektromobil a vozidlo poháněné vodíkem. Na základě toho vznikla výjimka zvýšení rychlosti pro elektrická vozidla registrovaná v Rakousku.

Tento přístup se však nelíbil okolním zemím. Například německý autoklub zajistil právní služby pro jeho člena, který jel  v IG-L zóně se svou teslou stejně rychle jako zvýhodněný elektromobil s rakouskou registrační značkou. Případ se dostal až k Evropské komisi a ta toto diskriminační opatření zrušila na základě nerovného zacházení. 

Elektromobilisté ze zahraničí tak nově mohou jezdit v daných úsecích stejně rychle jako domácí. Podmínkou je však speciální registrační značka pro vozidlo s nulovými emisemi. V případě českých aut tedy registrační značka EL. Více o IG-L zónách čtěte zde.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Ilustrační snímek

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch...

Sny a realita britské elektromobility. K nabíjení není síť ani elektřina

ilustrační snímek

Velké Británie se zavázala, že do roku 2050 nahradí miliony svých benzínových a naftových vozidel...

Češi mají stále raději vůni benzinu. Proč jsou nenapravitelnými elektroskeptiky?

Češi zatím s přechodem na čistou energii nespěchají.

Dobíjení auta za pět minut a dojezd přes sedm set kilometrů. Novinky z posledního čínského...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Leapmotor B10

VIDEO Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru...

V kraji přibývá stanic na dobíjení elektromobilů, zájem je o kratší časy

Auto si mohou dobít řidiči i v Železném Brodě.

Nevídaný rozmach zažívá v Libereckém kraji „čerpání“ elektřiny z dobíjecích stanic do e-aut. V...

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

11. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.