Neděle 17. ledna 2021, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. ledna 2021 Drahoslav

Projeli jsme nejdůležitější ford posledních dekád, mustang do zásuvky

Exkluzivně
Byli jsme u světové premiéry elektromobilu Mach-E. Ford jej situoval do rodiny mustangů, ale o náhradu klasických „amerik“ nejde. Tedy zatím. Jiří Duchoň, český zástupce v mezinárodní porotě Car of the Year v kontroverzní novince už jel. Zde jsou první dojmy.

Ford Mustang Mach-E | foto: Jiří Duchoň

„Ford nám umožnil celý projekt sledovat poslední dva roky, a dokonce s námi konzultoval určitá stylistická a technická řešení. Nutno dodat, že proti původním skicám a prototypům to nakonec dopadlo celkem dobře,“ komentuje Duchoň.

Elektrifikace Fordu už běží

Dlouhou dobu se zdálo, že americký koncern Ford Motor Company zůstává k době elektrifikační paniky ostatních automobilek poměrně netečným. Dosud se totiž omezoval prakticky jen na zavádění hybridních (MHEV, HEV a PHEV) soustav do stávajících řad svých osobních a užitkových typů. Tuto paletu  prvně představil na jaře v Amsterdamu, kde ukázal také plně elektrický Transit (více čtěte zde). Jak elektrifikované fordy jezdí, čtěte zde

To se ale nyní změnilo, na autosalonu v Los Angeles byl oficiálně představen zcela nový model Ford Mustang Mach-E. 

Pětidveřový pětimístný vůz připomíná stávající Mustang snad jen stylem ztvárnění předních a zadních svítilen. Interiér je vzdušný a pohodlně usadí čtyři dospělé.

Josh Greiner tvrdí, že si práci na Mach-E se svým týmem pořádně užíval. Proti ostrému Mustangu Shelby GT500, na němž pracoval předtím, nebyl omezen středovým tunelem s převodovkou, motorem ani dalšími prvky patřícími ke sportovnímu automobilu klasické koncepce.

Fotogalerie

Většina komfortních funkcí, jež přímo nesouvisí s řízením, je u elektrické novinky Fordu soustředěna do svisle orientovaného dotykového monitoru s úhlopříčkou 15,5 palce. Nejdůležitější údaje pak má řidič (na rozdíl třeba od tesly) přehledně k dispozici v přístrojovém štítu.

Standardem je nová generace multimediálního systému SYNC s hlasovým ovládáním a podle našich prvních zkušeností půjde o jeden z nejlepších systémů tohoto druhu vůbec. Mezi jeho hlavní přednosti patří logické a přehledné rozvržení dotykového monitoru a rychlost a přesnost reakcí.

Zavazadlový prostor má objem 402 litrů, po sklopení zadních sedadel pak 1420 litrů. Kompaktní stavba poháněcího ústrojí umožnila vpředu vytvořit druhý zavazadlový prostor s objemem 100 litrů: podobně jako u nového typu Puma, také zde jde o plastovou vanu, již lze v případě potřeby propláchnout a nečistoty vypustit „špuntem“.

Sériový Mustang Mach-E proti původním prototypům poněkud změnil proporce, příď je nyní nižší a kapota vlivem vzad posunutých pat sloupků A delší. Rozvor náprav činí velkorysých 2984 mm, vůz je 4712 mm dlouhý, 1881 mm široký a 1597 mm vysoký. Dveře postrádají kliky, odskočí aktivací dotykového tlačítka.

Představení elektromobilu Ford Mustang Mach-E

Představení elektromobilu Ford Mustang Mach-E

Při prvních jízdách s maskovanými prototypy po vyhrazené ploše letiště bylo znát především nízké těžiště. I u verze s pohonem všech kol jsme pak zřetelně cítili akcent na zachování povahy „zadokolky“, tedy náznaky přetáčivosti na výjezdech ze zatáčky. Zrychlení z nižších rychlostí bylo podle očekávání velmi působivé.

V Evropě bude Mustang Mach-E dodáván s pohonem zadních nebo všech kol a akumulátory s kapacitou 75,7 a 98,8 kWh (288, resp. 376 li-iontových článků; dodává je korejský LG Chem). Výbavové stupně zde ponesou označení RWD, AWD a GT, přičemž prodeje odstartují sérií First Edition. Základní verze má na zadní nápravě elektromotor s točivým momentem 415 Nm a výkonem 190 kW (258 k) při použití „menších“, nebo 210 kW (285 k) při použití „větších“ akumulátorů (liší se další sadou článků pod zadními sedadly, jinak jsou baterie rozmístěny pod podlahou).

Všechna ostatní provedení již mají pohon všech kol s menším elektromotorem 50 kW na přední nápravě, zatímco špičková varianta GT disponuje vpředu stejně výkonným motorem jako vzadu, čímž nabídne celkový výkon 342 kW (465 k) a točivý moment 830 Nm.

Dojezd na jedno nabití se má v závislosti na zvoleném modelu pohybovat od 500 do 600 kilometrů (podle WLTP) a výrobce odhaduje zrychlení z 0 na 100 km/h u nejslabší verze „pod 8 sekund“ a v provedení GT „pod 4 sekundy“.

Představení elektromobilu Ford Mustang Mach-E

Představení elektromobilu Ford Mustang Mach-E

Při prezentacích v Los Angeles se opět potvrdilo, že automobilky nemají ani ponětí o tom, jak se budou prodeje elektromobilů, do jejichž vývoje už nasypaly neuvěřitelné peníze, v dalších měsících vyvíjet. Každá z nich nabízí naprosto různé predikce, třeba Ted Cannis, odpovědný u Fordu za elektrifikaci jeho modelů, prozradil, že podle jejich odhadů bude v roce 2025 celkový prodejní podíl elektromobilů v Evropě 15 procent, v Číně 14 procent a v USA, světe, div se, jen 8 procent.

A jak to bude s dobíjením? U Fordu to vidí docela růžově. Mach-E půjde dobíjet až 150 kW, takže Mustang Mach-E (se základním akumulátorem) dobijete z 10 na 80 procent kapacity za 38 minut. Domácí nabíječky bude dodávat Amazon a hodina dobíjení z ní přidá dojezd 51 kilometrů (z běžné zásuvky za hodinu přibude 35 kilometrů).

Výrobce sáhl pro označení Mach, jež použil vůbec poprvé přesně před padesáti lety pro označení speciálního provedení tehdejšího mustangu. Ačkoli je nový Mach-E zařazen do typové řady Mustang, s legendárním dvoudveřovým sportovním vozem nemá kromě několika stylistických detailů vůbec nic společného. Tento logistický krok může znít podivně, ale nakonec dává docela smysl: přechod na elektromobil bude pro zákazníka zřejmě snesitelnější v zajímavém a patřičnou legendou opředeném voze.

Stuart Rowley, prezident Ford of Europe zdůraznil, co asi všichni tušíme: Mustang Mach-E je pro koncern FMC nejdůležitější premiérou za posledních několik desetiletí. Ted Cannis podotkl, že si jsou u Fordu vědomi globálních klimatických změn a že už není čas na žádné pokusy. Ford Motor Company podle něj do elektrifikace svých typů na celém světě investuje do konce roku 2022 celkem 11 miliard dolarů.

Předprodeje modelu Ford Mustang Mach-E budou zahájeny bezprostředně po představení, přičemž s dodávkami prvních vozů se počítá v závěru roku 2020, a to samozřejmě i v Evropě. Ceny mají začínat na částce okolo 36 500 dolarů (necelý milion korun), což je suma velmi zajímavá. Pro srovnání: je to přesně tolik, co v USA stojí osmiválcový fastback Mustang V8, přičemž Model 3, nejmenší elektromobil Tesly, je přibližně o 3 tisíce dolarů dražší.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Nabíjecí stanice v ulicích Londýna

VIDEO Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím...

Škoda po roce startuje výrobu modelu Enyaq. Zesilovala se továrna

Škoda odstartovala v továrně v Mladé Boleslavi sériovou výrobu elektromobilu...

VIDEO Dosud se v hlavním mladoboleslavském závodě Škody vyráběly jednotky kusů modelu Enyaq. V...

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

Elektromobily MG ZS před cestou do Evropy

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní...

Poslední sloupnutí. Elektronické dálniční známky jdou brzy do prodeje

ilustrační snímek

VIDEO Začátkem prosince čeká řidiče doposud nejviditelnější změna směrem k digitalizaci státní správy....

Domácí nabíjení elektroauta. Investici za desítky tisíc se vyhne málokdo

Nabíječka elektromobilů

Dlouhodobý provoz elektromobilu nebo plug-in hybridu se neobejde bez zesílené nabíječky doma či v...

Elektromobily ztrácejí hodnotu rychleji. Nejméně proděláte na tesle

Tesla Model 3

VIDEO Všechna nová auta po třech letech provozu ztrácejí výraznou část své hodnoty. Nejhůře jsou na tom...

Prodeje elektroaut letos v Evropě urychlí koronavirové dotace

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

VIDEO Elektromobily tvořily osm procent ze všech automobilů prodaných v Evropě za prvním pololetí...

  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

VIDEO: S formulí po zasněženém zeleném pekle Nürburgringu

Legendární severní smyčka okruhu Nürburgring, slavná Nordschleife je sama o sobě velmi zrádná a pekelně náročná trať....

Zemní plyn není mrtev. V Praze vyzkouší biometan z čističky

Premium V České republice je aktuálně v provozu více než 26 000 vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). Ta se vyznačují téměř...

Věčná láska: muž a jeho porsche, se kterým prožil 1,2 milionu kilometrů

Premium Bill MacEachern si koupil Porsche 911 Turbo už v roce 1976. A má ho dodnes. Společně už urazili víc než milion dvě stě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...