Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Projeli jsme nejdůležitější ford posledních dekád, mustang do zásuvky

Exkluzivně
Byli jsme u světové premiéry elektromobilu Mach-E. Ford jej situoval do rodiny mustangů, ale o náhradu klasických „amerik“ nejde. Tedy zatím. Jiří Duchoň, český zástupce v mezinárodní porotě Car of the Year v kontroverzní novince už jel. Zde jsou první dojmy.

Ford Mustang Mach-E | foto: Jiří Duchoň

„Ford nám umožnil celý projekt sledovat poslední dva roky, a dokonce s námi konzultoval určitá stylistická a technická řešení. Nutno dodat, že proti původním skicám a prototypům to nakonec dopadlo celkem dobře,“ komentuje Duchoň.

Elektrifikace Fordu už běží

Dlouhou dobu se zdálo, že americký koncern Ford Motor Company zůstává k době elektrifikační paniky ostatních automobilek poměrně netečným. Dosud se totiž omezoval prakticky jen na zavádění hybridních (MHEV, HEV a PHEV) soustav do stávajících řad svých osobních a užitkových typů. Tuto paletu  prvně představil na jaře v Amsterdamu, kde ukázal také plně elektrický Transit (více čtěte zde). Jak elektrifikované fordy jezdí, čtěte zde

To se ale nyní změnilo, na autosalonu v Los Angeles byl oficiálně představen zcela nový model Ford Mustang Mach-E. 

Pětidveřový pětimístný vůz připomíná stávající Mustang snad jen stylem ztvárnění předních a zadních svítilen. Interiér je vzdušný a pohodlně usadí čtyři dospělé.

Josh Greiner tvrdí, že si práci na Mach-E se svým týmem pořádně užíval. Proti ostrému Mustangu Shelby GT500, na němž pracoval předtím, nebyl omezen středovým tunelem s převodovkou, motorem ani dalšími prvky patřícími ke sportovnímu automobilu klasické koncepce.

Fotogalerie

Většina komfortních funkcí, jež přímo nesouvisí s řízením, je u elektrické novinky Fordu soustředěna do svisle orientovaného dotykového monitoru s úhlopříčkou 15,5 palce. Nejdůležitější údaje pak má řidič (na rozdíl třeba od tesly) přehledně k dispozici v přístrojovém štítu.

Standardem je nová generace multimediálního systému SYNC s hlasovým ovládáním a podle našich prvních zkušeností půjde o jeden z nejlepších systémů tohoto druhu vůbec. Mezi jeho hlavní přednosti patří logické a přehledné rozvržení dotykového monitoru a rychlost a přesnost reakcí.

Zavazadlový prostor má objem 402 litrů, po sklopení zadních sedadel pak 1420 litrů. Kompaktní stavba poháněcího ústrojí umožnila vpředu vytvořit druhý zavazadlový prostor s objemem 100 litrů: podobně jako u nového typu Puma, také zde jde o plastovou vanu, již lze v případě potřeby propláchnout a nečistoty vypustit „špuntem“.

Sériový Mustang Mach-E proti původním prototypům poněkud změnil proporce, příď je nyní nižší a kapota vlivem vzad posunutých pat sloupků A delší. Rozvor náprav činí velkorysých 2984 mm, vůz je 4712 mm dlouhý, 1881 mm široký a 1597 mm vysoký. Dveře postrádají kliky, odskočí aktivací dotykového tlačítka.

Představení elektromobilu Ford Mustang Mach-E

Při prvních jízdách s maskovanými prototypy po vyhrazené ploše letiště bylo znát především nízké těžiště. I u verze s pohonem všech kol jsme pak zřetelně cítili akcent na zachování povahy „zadokolky“, tedy náznaky přetáčivosti na výjezdech ze zatáčky. Zrychlení z nižších rychlostí bylo podle očekávání velmi působivé.

V Evropě bude Mustang Mach-E dodáván s pohonem zadních nebo všech kol a akumulátory s kapacitou 75,7 a 98,8 kWh (288, resp. 376 li-iontových článků; dodává je korejský LG Chem). Výbavové stupně zde ponesou označení RWD, AWD a GT, přičemž prodeje odstartují sérií First Edition. Základní verze má na zadní nápravě elektromotor s točivým momentem 415 Nm a výkonem 190 kW (258 k) při použití „menších“, nebo 210 kW (285 k) při použití „větších“ akumulátorů (liší se další sadou článků pod zadními sedadly, jinak jsou baterie rozmístěny pod podlahou).

Všechna ostatní provedení již mají pohon všech kol s menším elektromotorem 50 kW na přední nápravě, zatímco špičková varianta GT disponuje vpředu stejně výkonným motorem jako vzadu, čímž nabídne celkový výkon 342 kW (465 k) a točivý moment 830 Nm.

Dojezd na jedno nabití se má v závislosti na zvoleném modelu pohybovat od 500 do 600 kilometrů (podle WLTP) a výrobce odhaduje zrychlení z 0 na 100 km/h u nejslabší verze „pod 8 sekund“ a v provedení GT „pod 4 sekundy“.

Představení elektromobilu Ford Mustang Mach-E

Při prezentacích v Los Angeles se opět potvrdilo, že automobilky nemají ani ponětí o tom, jak se budou prodeje elektromobilů, do jejichž vývoje už nasypaly neuvěřitelné peníze, v dalších měsících vyvíjet. Každá z nich nabízí naprosto různé predikce, třeba Ted Cannis, odpovědný u Fordu za elektrifikaci jeho modelů, prozradil, že podle jejich odhadů bude v roce 2025 celkový prodejní podíl elektromobilů v Evropě 15 procent, v Číně 14 procent a v USA, světe, div se, jen 8 procent.

A jak to bude s dobíjením? U Fordu to vidí docela růžově. Mach-E půjde dobíjet až 150 kW, takže Mustang Mach-E (se základním akumulátorem) dobijete z 10 na 80 procent kapacity za 38 minut. Domácí nabíječky bude dodávat Amazon a hodina dobíjení z ní přidá dojezd 51 kilometrů (z běžné zásuvky za hodinu přibude 35 kilometrů).

Výrobce sáhl pro označení Mach, jež použil vůbec poprvé přesně před padesáti lety pro označení speciálního provedení tehdejšího mustangu. Ačkoli je nový Mach-E zařazen do typové řady Mustang, s legendárním dvoudveřovým sportovním vozem nemá kromě několika stylistických detailů vůbec nic společného. Tento logistický krok může znít podivně, ale nakonec dává docela smysl: přechod na elektromobil bude pro zákazníka zřejmě snesitelnější v zajímavém a patřičnou legendou opředeném voze.

Stuart Rowley, prezident Ford of Europe zdůraznil, co asi všichni tušíme: Mustang Mach-E je pro koncern FMC nejdůležitější premiérou za posledních několik desetiletí. Ted Cannis podotkl, že si jsou u Fordu vědomi globálních klimatických změn a že už není čas na žádné pokusy. Ford Motor Company podle něj do elektrifikace svých typů na celém světě investuje do konce roku 2022 celkem 11 miliard dolarů.

Předprodeje modelu Ford Mustang Mach-E budou zahájeny bezprostředně po představení, přičemž s dodávkami prvních vozů se počítá v závěru roku 2020, a to samozřejmě i v Evropě. Ceny mají začínat na částce okolo 36 500 dolarů (necelý milion korun), což je suma velmi zajímavá. Pro srovnání: je to přesně tolik, co v USA stojí osmiválcový fastback Mustang V8, přičemž Model 3, nejmenší elektromobil Tesly, je přibližně o 3 tisíce dolarů dražší.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Toyota představuje elektrickou budoucnost. Do vývoje vrazí 800 miliard

Studie elektromobilů značek Toyota a  Lexus

Největší japonská automobilka Toyota Motor plánuje do roku 2030 investovat čtyři biliony jenů...

Biden nařídí zlevnit elektromobily a zbuduje půl milionu nabíječek

Americký prezident Joe Biden se krátce svezl s novým modelem GMC Hummer EV.

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena zveřejnila ambiciózní plán vybudovat 500 000...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Heidelberg by chtěl vyhnat SUV, limit hmotnosti by zasáhl i elektrovozy

Bentley Bentayga Plug-In Hybrid First Edition

Boj měst proti autům má různou podobu. Někde omezují vozovku cyklopruhy, jinde snižují rychlost na...

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

Mobilní nabíječka Nimbee s elektromobilem Mazda MX-30

VIDEO V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové...

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Od uměleckých plakátů do virtuálního světa aut vonících benzinem a zážitky

Začalo to auty, takže se projekt jmenuje Automobilist, mohlo to ale taky být úplně jinak. Jan Rambousek v roce 2008...

Syntetická paliva mají zachránit spalovací motory, ekoaktivisté jsou proti

Elektromobily by podle ekologů a evropských zákonodárců měly úplně nahradit auta na benzin a naftu. Někteří výrobci...

VIDEOTEST: Elektroškrabka omrzlé okno očistí; hlučí a potřebuje pevnou ruku

Mezi nejotravnější discipliny zimního řidiče patří škrábání oken od námrazy. Pokud nemáte auto schované v garáži, nebo...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...