Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Projeli jsme nejdůležitější ford posledních dekád, mustang do zásuvky

Exkluzivně
Byli jsme u světové premiéry elektromobilu Mach-E. Ford jej situoval do rodiny mustangů, ale o náhradu klasických „amerik“ nejde. Tedy zatím. Jiří Duchoň, český zástupce v mezinárodní porotě Car of the Year v kontroverzní novince už jel. Zde jsou první dojmy.
Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E | foto: Jiří Duchoň

„Ford nám umožnil celý projekt sledovat poslední dva roky, a dokonce s námi konzultoval určitá stylistická a technická řešení. Nutno dodat, že proti původním skicám a prototypům to nakonec dopadlo celkem dobře,“ komentuje Duchoň.

Elektrifikace Fordu už běží

Dlouhou dobu se zdálo, že americký koncern Ford Motor Company zůstává k době elektrifikační paniky ostatních automobilek poměrně netečným. Dosud se totiž omezoval prakticky jen na zavádění hybridních (MHEV, HEV a PHEV) soustav do stávajících řad svých osobních a užitkových typů. Tuto paletu  prvně představil na jaře v Amsterdamu, kde ukázal také plně elektrický Transit (více čtěte zde). Jak elektrifikované fordy jezdí, čtěte zde

To se ale nyní změnilo, na autosalonu v Los Angeles byl oficiálně představen zcela nový model Ford Mustang Mach-E. 

Pětidveřový pětimístný vůz připomíná stávající Mustang snad jen stylem ztvárnění předních a zadních svítilen. Interiér je vzdušný a pohodlně usadí čtyři dospělé.

Josh Greiner tvrdí, že si práci na Mach-E se svým týmem pořádně užíval. Proti ostrému Mustangu Shelby GT500, na němž pracoval předtím, nebyl omezen středovým tunelem s převodovkou, motorem ani dalšími prvky patřícími ke sportovnímu automobilu klasické koncepce.

Většina komfortních funkcí, jež přímo nesouvisí s řízením, je u elektrické novinky Fordu soustředěna do svisle orientovaného dotykového monitoru s úhlopříčkou 15,5 palce. Nejdůležitější údaje pak má řidič (na rozdíl třeba od tesly) přehledně k dispozici v přístrojovém štítu.

Standardem je nová generace multimediálního systému SYNC s hlasovým ovládáním a podle našich prvních zkušeností půjde o jeden z nejlepších systémů tohoto druhu vůbec. Mezi jeho hlavní přednosti patří logické a přehledné rozvržení dotykového monitoru a rychlost a přesnost reakcí.

Zavazadlový prostor má objem 402 litrů, po sklopení zadních sedadel pak 1420 litrů. Kompaktní stavba poháněcího ústrojí umožnila vpředu vytvořit druhý zavazadlový prostor s objemem 100 litrů: podobně jako u nového typu Puma, také zde jde o plastovou vanu, již lze v případě potřeby propláchnout a nečistoty vypustit „špuntem“.

Sériový Mustang Mach-E proti původním prototypům poněkud změnil proporce, příď je nyní nižší a kapota vlivem vzad posunutých pat sloupků A delší. Rozvor náprav činí velkorysých 2984 mm, vůz je 4712 mm dlouhý, 1881 mm široký a 1597 mm vysoký. Dveře postrádají kliky, odskočí aktivací dotykového tlačítka.

Představení elektromobilu Ford Mustang Mach-E

Při prvních jízdách s maskovanými prototypy po vyhrazené ploše letiště bylo znát především nízké těžiště. I u verze s pohonem všech kol jsme pak zřetelně cítili akcent na zachování povahy „zadokolky“, tedy náznaky přetáčivosti na výjezdech ze zatáčky. Zrychlení z nižších rychlostí bylo podle očekávání velmi působivé.

V Evropě bude Mustang Mach-E dodáván s pohonem zadních nebo všech kol a akumulátory s kapacitou 75,7 a 98,8 kWh (288, resp. 376 li-iontových článků; dodává je korejský LG Chem). Výbavové stupně zde ponesou označení RWD, AWD a GT, přičemž prodeje odstartují sérií First Edition. Základní verze má na zadní nápravě elektromotor s točivým momentem 415 Nm a výkonem 190 kW (258 k) při použití „menších“, nebo 210 kW (285 k) při použití „větších“ akumulátorů (liší se další sadou článků pod zadními sedadly, jinak jsou baterie rozmístěny pod podlahou).

Všechna ostatní provedení již mají pohon všech kol s menším elektromotorem 50 kW na přední nápravě, zatímco špičková varianta GT disponuje vpředu stejně výkonným motorem jako vzadu, čímž nabídne celkový výkon 342 kW (465 k) a točivý moment 830 Nm.

Dojezd na jedno nabití se má v závislosti na zvoleném modelu pohybovat od 500 do 600 kilometrů (podle WLTP) a výrobce odhaduje zrychlení z 0 na 100 km/h u nejslabší verze „pod 8 sekund“ a v provedení GT „pod 4 sekundy“.

Představení elektromobilu Ford Mustang Mach-E

Při prezentacích v Los Angeles se opět potvrdilo, že automobilky nemají ani ponětí o tom, jak se budou prodeje elektromobilů, do jejichž vývoje už nasypaly neuvěřitelné peníze, v dalších měsících vyvíjet. Každá z nich nabízí naprosto různé predikce, třeba Ted Cannis, odpovědný u Fordu za elektrifikaci jeho modelů, prozradil, že podle jejich odhadů bude v roce 2025 celkový prodejní podíl elektromobilů v Evropě 15 procent, v Číně 14 procent a v USA, světe, div se, jen 8 procent.

A jak to bude s dobíjením? U Fordu to vidí docela růžově. Mach-E půjde dobíjet až 150 kW, takže Mustang Mach-E (se základním akumulátorem) dobijete z 10 na 80 procent kapacity za 38 minut. Domácí nabíječky bude dodávat Amazon a hodina dobíjení z ní přidá dojezd 51 kilometrů (z běžné zásuvky za hodinu přibude 35 kilometrů).

Výrobce sáhl pro označení Mach, jež použil vůbec poprvé přesně před padesáti lety pro označení speciálního provedení tehdejšího mustangu. Ačkoli je nový Mach-E zařazen do typové řady Mustang, s legendárním dvoudveřovým sportovním vozem nemá kromě několika stylistických detailů vůbec nic společného. Tento logistický krok může znít podivně, ale nakonec dává docela smysl: přechod na elektromobil bude pro zákazníka zřejmě snesitelnější v zajímavém a patřičnou legendou opředeném voze.

Stuart Rowley, prezident Ford of Europe zdůraznil, co asi všichni tušíme: Mustang Mach-E je pro koncern FMC nejdůležitější premiérou za posledních několik desetiletí. Ted Cannis podotkl, že si jsou u Fordu vědomi globálních klimatických změn a že už není čas na žádné pokusy. Ford Motor Company podle něj do elektrifikace svých typů na celém světě investuje do konce roku 2022 celkem 11 miliard dolarů.

Předprodeje modelu Ford Mustang Mach-E budou zahájeny bezprostředně po představení, přičemž s dodávkami prvních vozů se počítá v závěru roku 2020, a to samozřejmě i v Evropě. Ceny mají začínat na částce okolo 36 500 dolarů (necelý milion korun), což je suma velmi zajímavá. Pro srovnání: je to přesně tolik, co v USA stojí osmiválcový fastback Mustang V8, přičemž Model 3, nejmenší elektromobil Tesly, je přibližně o 3 tisíce dolarů dražší.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prošmejdili jsme Ford Capri. Je z něj elektromobil se spoustou prostoru

Ford Capri

VIDEO Ford v Londýně představil reinkarnaci legendárního modelu Capri. Ten přišel na trh v roce 1969 a...

Kabaňova auta zpátky v Česku? Čínský koncern SAIC chystá továrnu v Evropě

Goodwood Festival of Speed 2014

VIDEO Španělsko, Maďarsko nebo Česká republika? Šanghajský koncern SAIC, do kterého patří v Evropě...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

První jízda elektrickým Fordem. Pohání ho technika VW, ale je lépe vyladěná

Ford Explorer

VIDEO U Fordu jsme si již zvykli čekat a po více než roce od představení elektrického Exploreru jsme se s...

Z vyšetřování automobilek v Číně je podle Pekingu průmyslová špionáž Bruselu

Oshan X5 Plus. Čínští výrobci masivně zaplňují mezeru, která na ruském...

VIDEO Rozsah detailních informací, které po čínských firmách na výrobu elektromobilů při osmiměsíčním...

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?
Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?

40 testerek vyzkoušelo intenzivní zklidňující balzám pro velmi suchou, citlivou i atopickou pokožku Atoderm Intensive baume od Biodermy. Jak balzám...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....