Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Plán záchrany Fordu v Evropě zahrnuje elektrickou pumu, tranzit, hybridy a SUV

Ford to v Evropě vůbec nemá lehké. Prodeje váznou a z nabídky vypadává jeden model za druhým. Vše sází na focus a SUV. Nový plán na obrodu značky na starém kontinentu má ještě jeden důležitý bod, elektrifikaci. V dohledu je šestnáct aut s bateriovým pohonem, z toho osm jich má dorazit ještě letos.
Ford Kuga

Ford Kuga | foto: Ford

Každé třetí nově prodané auto v Evropě je SUV, jenže u Fordu je to až každé páté. To se má podle Joerga Bergera, jednoho z manažerů evropského Fordu, změnit. Po velmi povedeném novém Focusu, jehož prodeje se ovšem nějak nemohou rozběhnout podle očekávání, přijíždí další stěžejní model – nová generace SUV Kuga.

Amko Leenarts, šefdesignér evropského Fordu, ho vymodeloval trochu jinak, než je u dnešních SUV zvykem. Nepůsobí velikášsky a agresivně, velké oči a oblé linie mu dávají přívětivý výraz, nízká kapota zas ubírá na mohutnosti. Celkově působí spíš subtilním dojmem, i když je o pořádný kus větší než končící model. Je o devět centimetrů delší a čtyři a půl širší. Hádám, že bude slavit úspěch hlavně u ženského publika.

Ford Kuga

Na pohled je to spíš Focus na zvýšeném podvozku a působí tak i po usednutí dovnitř. Kabina svým pojetím na něj navazuje, zadní sedadla jsou posuvná a o dost výš než ta přední.

Jen přifouknutý Focus se zvýšenou střechou to ovšem není, i když vychází ze stejné nové globální platformy C2 pro modely s motorem napříč a pohonem předních nebo všech kol. Pod kapotou má totiž na dnešní „donwnsizované“ evropské poměry nezvyklý motor. Je to dvouapůllitrový čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu a spolupracující s variátorovou převodovkou CVT. Znalci dnešního světa aut zavětřili. Ano, je to hybrid. Dvoulitrovou verzi tohoto motoru najdeme v amerických hybridech této značky. Nová Kuga totiž nabídne hned tři varianty hybridizace. Mildhybridní, pak hybridní, která dorazí se zpožděním, a na vrcholu bude plug-in hybrid. Ten kombinuje dvouapůllitr s elektromotorem živeným baterií o nezvykle velké kapacitě 14,4 kWh (vystačí na 50 km), celkový výkon systému má být 225 koní. Mildhybrid dostane dvoulitrový turbodiesel se 48voltovým hybridním modulem startér/generátor.

Kuga ovšem nebude jen hybridní, k mání budou i klasické varianty s tří a čtyřválci (2,0 a 1,5 diesel a benzinová 1,5), které budou spárované s osmistupňovým automatem nebo manuály a podle provedení pohonem všech kol.

Ještě před létem dorazí další model na zvýšeném podvozku oživující úspěšné jméno fordu minulosti. Kompaktní SUV, pasující mezi malý Ecosport a právě Kugu, se bude jmenovat Puma. Tak si říkalo malé hravé kupé nabízené Fordem před dvaceti lety. Zatím jsme viděli jen jeho siluetu. Tu má auto hodně sportovně „napruženou“, vypadá, že je hodně dlouhé, nízké a plochou kapotu zakončují obrovské přední lampy, trochu ve stylu Porsche Macan. Pod kapotou má mít mildhybridní techniku.

Ford Pumo

To je aktuálně stěžejní téma obrody Fordu v Evropě. Elektrifikace proběhne napříč modelovou řadou. Jen do konce letošního roku uvede Ford hned osm takových modelů.

Americký bijec

Další plug-in hybridní novinkou pro Evropu je americký mastodont Ford Explorer. V zámoří veleúspěšné obří SUV se v šesté letos představené generaci vydává poprvé na zkušenou do Evropy. Působí majestátně, i když design je nečekaně pestrou směsicí nápadů a prvků SUV jiných značek.

Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer

Sedmimístný obr dorazí do Evropy s přeplňovaným třílitrovým šestiválcem, kterému přidává „švuňk“ elektromotor, jehož baterie s kapacitou 13,1 kWh stačí na čtyřicet kilometrů jízdy bez benzínu. Agregát spolupracuje s desetistupňovým automatem. Výkony obrovitého, víc než pětimetrového SUV, jsou na úrovni svalnatého sporťáku Fordu Mustang: 450 koní a 840 newtonmetrů. Představitelé Fordu o něm mluví právem jako o bestii.

Výkony jsou to impozantní, racionálněji smýšlející fordisté ovšem začínají větřit, že americký pořez pravděpodobně nahradí v evropské nabídce model Galaxy. Ten se totiž podle náznaků ze zákulisí společně se sbratřeným S-Maxem nedočká nástupce a v dohledné době skončí. Tento týden navíc Ford oznámil ukončení výroby dalšího MPV modelu C-Max. 

Jenže právě Galaxy mělo na trhu výjimečné postavení. Obrovské sedmimístné velepraktické MPV bylo společně s VW Sharan a Seatem Alhambrou jednou z mála nabídek pro početné rodiny v Evropě, které si nechtěly kupovat dodávky. A těm Explorer, byť s výkony supersportu, rozhodně stejnou službu neobstará, nota bene když bude podle prvních střízlivých odhadů stát asi dvojnásobek, tedy milion a půl. Konkurovat tedy bude hlavně Audi Q7 nebo BMW X5 a jim podobným, na tažném zařízení odvleče až 2,5 tuny. 

Ford Explorer

„Explorer se podle vedoucího prodeje a marketingu společnosti Ford of Europe Roelanta de Waarda stane vlajkovou lodí společnosti v Evropě. Nebude ovšem mít verzi s pravostranným řízením, takže nebude prodáván ve Velké Británii, což je přitom největší evropský trh značky. V Evropě chce konkurovat připravované plug-in hybridní verzi Volkswagenu Touareg,“ připomíná magazín Autoweek.

Na příští rok je pak naplánovaný příjezd hodně sportovního, čistě elektrického SUV, jehož design má být podle slov představitelů značky inspirovaný právě Mustangem a má mít rozjezd až šest set kilometrů. Podle neoficiálních informací má mít jméno Mach E.

Ford a jeho elektrická strategie

Elektrifikované dodávky

Čistým elektromobilem pak má být také na rok 2021 připravované bezemisní provedení velkého Fordu Transit. Okolnosti jeho vzniku a další podrobnosti nechtějí zatím u Fordu prozradit, chlubí se jen tím, že akumulátory pod podlahou neubírají prostor pro náklad. Podle všeho má tento vůz původ v dodávce Streetscooter, kterou vyvinul německý startup pro pošťáky. Původní model doplnil větší Streetscooter Work XL postavený na základech Transitu a vyráběný od loňského roku v továrně Fordu v Kolíně nad Rýnem. Očekávaný dojezd kolem sto padesáti kilometrů předurčí Transit na baterky stejně jako konkurenční elektrický Volkswagen e-Crafter k použití pro poskakování městy.

Ford Transit Custom plug-in hybrid

Menší Transit Custom pak dostane plug-in hybridní techniku už letos. Litrový tříválec bude v jeho útrobách fungovat jen jako dobíječ akumulátorů schovaných pod podlahou, nemá tedy přímou vazbu na poháněná kola. Baterky s kapacitou 13,6 kWh mají vystačit na padesát kilometrů jízdy, na plnou nádrž benzinu pak tříválec dodá energii na dalších čtyři sta padesát kilometrů. Flotila dvaceti prototypů už v ulicích Londýna rok testuje v reálném provozu u různých organizací použitelnost elektrické trakce ve světě lehkých užitkových aut. Najeto mají už sto osmdesát tisíc kilometrů, z toho třicet šest tisíc v čistě elektrickém módu.

Další hybridní dodávky Fordu budou mít elektromotor spárovaný s turbodeiselem. Oproti obyčejnému transitu prý ušetří až osm procent paliva, což je ve flotilách dodávek významná úspora. Všimněte si, že plug-in hybridy nových fordů jsou každý jiný. V Transitu bude fungovat jinak než v modelu Kuga a Explorer je kapitola sama pro sebe vyvinutá v Americe.

Hybridizaci nasazuje Ford i do dalších modelů. V případě Focusu a Fiesty to bude mildhybridní 48voltový systém, který umožní inteligentně startovat a dobíjet a elektromotor pak zabere ve chvíli, než se roztočí turbodmychadlo litrového tříválce a vykryje se tak prodleva, čili turbodíra. Výkon celého systému má být sto padesát pět koní. Hybridní Mondeo benzinovým dvoulitrem konečně dorazí také v kombiverzi, průměrná spotřeba má být do čtyř a půl litru.

Ford se aktuálně v Evropě poněkud trápí. Omezuje tu výrobu a chystá propouštění. Aktuálně změnil šéfa evropského zastoupení. Od tohoto týdne je jím Stuart Rowley, bývalý provozní ředitel pro Severní Ameriku, a klade velké naděje do spolupráce s Volkswagenem, od kterého by si mohl půjčit elektrickou architekturu MEB. Bude také spolupracovat na vývoji některých modelů. Už se ví, že na základech nové generace pickupu Ford Ranger vznikne i nový Volkswagen Touareg. A naopak Volkswagen vyvine novou malou dodávku, kterou použije i Ford.

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Rudá vlajka nad Českem. Značka čínských aparátčíků přiveze vrcholný luxus

Od příštího roku se u nás začnou prodávat vozy Hongqi tradiční značky čínských prezidentů a tamní komunistické elity. Její jméno znamená „Rudá vlajka“ a nově svým opulentním provedením vyzývá na...

18. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto poškozené povodní bohužel zaplatí jen některé pojistky. Hlavně nic hned neuklízejte a neopravujte....

17. září 2024

Nejnadupanější volkswagen sviští na baterky. ID.7 GTX má superchytrý podvozek

Nová éra značky Volkswagen začala před pěti lety, 9. září 2019 byl představen elektromobil Volkswagen ID.3, první model elektrické řady. Velký, hlavně dlouhý model ID.7 je jedním z nejlíp jezdících...

18. září 2024

Rudá vlajka nad Českem. Značka čínských aparátčíků přiveze vrcholný luxus

Od příštího roku se u nás začnou prodávat vozy Hongqi tradiční značky čínských prezidentů a tamní komunistické elity. Její jméno znamená „Rudá vlajka“ a nově svým opulentním provedením vyzývá na...

18. září 2024

Z posvátného místa petrolheadů ruina. Petice volá po záchraně modré fabriky

Pro skalní automobilové fanoušky je Modrá továrna v Campogallianu památník, na který se hledí s pietou. Místo dokumentující kdysi slávu a nyní úpadek Bugatti se ze symbolu dokonalosti stalo...

18. září 2024

Čína, elektro, vodík. Budoucnost nákladní dopravy ukazuje německý veletrh

Hannover (od zpravodaje iDNES.cz) Náklaďáky, autobusy, dodávky, kamiony, ale i nákladní šlapohyby jsou k vidění na tradičním veletrhu IAA Transportation v Hannoveru. Renomovaný salon dopravních prostředků letos v hlavním a největším...

17. září 2024

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Jste blázni, říkali všichni. Parádní dům si postavili na nejhorším pozemku

Manželé bydleli ve zděném domě, který postupně upravovali. Nakonec se ale rozhodli pro změnu. Od města odkoupili jeden...