Krach slibného projektu elektrododávek. Zmínku skryli do zprávy o koronaviru

František Dvořák
Dlouhé měsíce se německá pošta Deutsche Post snažila najít kupce pro svůj projekt StreetScooter. Jelikož se nenašel, pozastavuje firma výrobu této elektrododávky, kterou dávali zastánci elektromobility za příklad vítězství startupového trpaslíka nad goliáši v podobě nenasytných automobilek.

Dobrodružství stálo více než miliardu eur a v tichosti bude pohřbeno, informuje jízlivě německý list Die Welt. Zázrak se nekoná. Bez dotací, podpory a inkluzivního přístupu se elektromobilita sama neprosadí.

Když firma ukázala StreetScooter v roce 2016 na veletrhu v Hannoveru, tehdejší „diseselgatový“ krizový šéf Volkswagenu Matthias Müller prohlásil, že je z něj „otráven až do morku kostí“. Německá pošta do té doby jezdila s dodávkami od Volkswagenu a začala je nahrazovat elektrovany vlastní výroby. „Ptám se sám sebe, proč Deutsche Post na vývoji nespolupracovala s námi,“ podivoval se Müller.

Deutsche Post koupila malou start-upovou firmu založenou univerzitou v Cáchách a třiceti dalšími společnostmi, které vyvinuly jednoduchou dodávku na baterie, v roce 2016. S novým majitelem se do projektu zapojili samotní pošťáci, podle jejichž připomínek a požadavků auto upravili. Auto nemá klimatizaci ani rádio. Ale zato má třeba vyhřívanou sedačku nebo parkovací kameru.

„Je to dobrý příklad start-upu, který povzbuzuje v oboru konkurenci a tlačí na zavedené výrobce,“ rozplývali se příznivci. Dokonce se hlásily obce, které nabízely plochy a prostory pro výrobu vozu, nebo se chtěly stát pilotními městy pro ekologickou dopravu zásilek.

Politici označovali poštovní auto za krok správným směrem k elektromobilitě. A mnozí zákazníci se ptali, zda by si StreetScooter mohli zakoupit a používat k vlastním účelům. Deutsche Post rozjela program, ve kterém si mohly firmy auto otestovat. Auto se dokonce objevilo i v nabídce českého e-shopu se skřehotavým zeleným maskotem.

„Máme jediný cíl. Aby dodávka na baterie nestála víc než klasická,“ vysvětlovali tvůrci při uvedení StreetScooteru (test čtěte zde). Osekáním výbavy, komfortních a dalších zbytných prvků, které nejsou v městském provozu potřeba, výrobce maximálně snižoval cenu. Nejlevnější provedení vyšlo na 32 tisíc eur (zhruba 850 tisíc korun). Ovšem finální cena se vyšplhala nad milion, to byla daň za malosériovou výrobu ze specifických dílů, které navíc výrobce nemohl nakupovat s tak velkou velkoobchodní slevou jako zavedené automobilky.

Hlavním benefitem mělo být to, že elektromobily mají obecně mnohem nižší provozní a servisní náklady v porovnání s klasickými vozy se spalovacím motorem. V klasických dodávkách se navíc dnes používají téměř výhradně naftové motory, kterým městský provoz nesvědčí.

Poštovní a zasilatelské firmy jsou přitom pro výrobce elektrododávek ideálními zákazníky. Po městech jezdí na velmi krátké vzdálenosti, často za den najezdí jen desítky kilometrů. Jízda na baterii je efektivnější, především díky častým rozjezdům a zastavování.

Dodávky StreetScooter vyrábí zatím v závodě v německých Cáchách, firma ale...

StreetScooter se vyráběl v německých Cáchách, chystala se i další továrna v Severním Porýní-Vestfálsku, aby mohla zvýšit roční produkci na dvacet tisíc dodávek. Dlouhodobý plán ovšem počítal s výrobou až sta tisíc vozů ročně. 

Drahý konec

Německá pošta (skupina Deutsche Post DHL Group) tak ukončuje největší a nejdražší dobrodružství uplynulého desetiletí. K již hotovým třinácti tisícům vozům od roku 2014 přibude ještě dalších sedm tisíc nových aut. 

„Nové objednávky už nebudou přijímány,“ řekl mluvčí pošty v rozhovoru pro německou zpravodajskou agenturu DPA. Předpokládá se, že expedice vozů se potáhne ještě do příštího roku. Původní nadšení zájemci nakonec nepřišli.

Pikantní je, že představenstvo společnosti oznámilo tuto zprávu ve zcela jiné souvislosti, a sice v hlášení o následcích koronaviru na obchodní výsledky. Podle zveřejněné zprávy počítá německý poštovní koncern za měsíc únor se zatížením ve výši až 70 milionů eur v souvislosti s šířením nákazy v Asii a Evropě. 

Výpadek se projevuje na mezinárodní přepravě dopisů a balíků především z Číny. Co se projevů na celý obchodní rok týče, nejsou ještě k dispozici žádné odhady. Oznámený cíl společnosti ve výši pěti miliard eur je podle jejího šéfa Appela „bez záruky“. Firma se ovšem stále pohybovala v červených číslech.

Pošta se hledání partnera věnovala několik let. Krach projektu bude problémem pro Ford, který měl v plánu elektrickou výzbroj StreetScooteru montovat do svého dodávkového modelu Transit. V továrně automobilky v Kolíně nad Rýnem se dokonce od podzimu 2018 montovaly větší provedení StreetScooteru zvané XL. „S velkou baterií a dostatečnou nosností se celková hmotnost přehoupla přes 3,5 tuny. Dopravce pak musí shánět řidiče s oprávněním na náklaďák, kterých je v celém vyspělém světě málo,“ popisuje jeden z problémů elektrických dodávek server Aktuálně.cz.

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post

Co se týče flotily elektromobilů, budou ještě několik let v provozu a údržbě. Hledání kupce mezi finančními investory a automobilkami pošta okamžitě ukončuje.

Údaje o výši ztráty dceřiné společnosti pošty se dvěma závody v Cáchách a Dürenu nejsou známé. Jen za uplynulý rok to však je údajně propad ve výši 100 milionů eur. Společně s náklady na vlastní vývoj a odpisy investic činí celková ztráta na dobrodružství jménem StreestScooter podle odhadů odborníků více než jednu miliardu eur, informuje deník Die Welt.

„Vždy jsme říkali, že nejsme výrobci automobilů,“ říkal šéf pošty Appel. Ještě nedávno panovala v bonnské centrále koncernu naděje, že by se ve spolupráci s partnerem z Asie nebo Evropy mohla podařit výstavba největšího výrobce elektrických dodávek. Automobilky jako VW nebo Daimler spolupráci několikrát odmítly.

Loni na podzim StreetScooter najal dva špičkové manažery. „Na obchodní rozvoj Daneho Petera Bardenfletha-Hansena, který předtím pomáhal Tesle se vstupem na všechny významné trhy mimo USA, technický vývoj převzal zkušený Ulrich Stuhec, jenž pětadvacet let vedl mnoho projektů u Fordu či BMW. Do firmy dále investovala půl miliardy eur významná čínská automobilka Chery, která chtěla StreetScooteru prorazit cestu do své domoviny,“ uvádí Aktuálně.cz.

Už v minulém roce vyrobila pošta jen čtvrtinu z oznámeného počtu kusů StreetScooteru. Momentálně stojí u cizích firem tisíce vozidel. Kvůli technickému nedostatku musel výrobce elektrododávky upravit. Před dvěma týdny se pak musel šéf StreetScooteru Jörg Sommer vzdát svého postu.

A Deutsche Post bude od roku 2021 opět nakupovat dodávky u tradičních výrobců.

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Automobilové novinky, na které se vyplatí zaměřit pozornost

Známá jména se vracejí v nové podobě a mnohá z nich i navíc ve zcela nových disciplínách. Opel oprášil Fronteru coby konkurenta Dacie, Nissan pustil elektřinu do Micry, Toyota přifoukla RAV4 a...

Projeli jsme nejrychlejší škodovku. Elektrický Elroq je na stovce za 5,4 sekundy

Škoda vypouští do prodeje sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud největšího zrychlení ze všech sériových modelů značky. Z nuly na sto se Elroq RS rozjede za...

16. června 2025

I nová auta potřebují dolévat olej. Elektronika nedostatek neodhalí vždy včas

Současné takřka bezúdržbové vozy nevyžadují kromě pravidelného servisu téměř nic. Žádný řidič by však neměl zapomínat na základní úkony, mezi které patří také pravidelná kontrola oleje. I z nových...

16. června 2025

Výchova řidičů je tragická. Autoškoláci při výuce často ani nezařadí pětku

Absence jízdy po dálnici nebo za tmy. Žádná teorie v učebně, namísto toho hned s autem do provozu. Chybějící zdravověda. Ježdění stále ve stejné oblasti. Nedostatečný nácvik parkování. To zjistila...

16. června 2025

KVÍZ: Kdy se představila Škoda 1203, a jak se jmenuje nový model Zetoru?

V květnu jsme pro vás přichystali opět pořádnou dávku článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to informace o novinkách, dění v autoprůmyslu, ale i testy, pohledy do historie a dění na...

vydáno 16. června 2025

Blesk z čistého nebe: Šéf Renaultu opouští svět aut, jde za luxusem Gucciho

U Gucciho, Yves Saint Laurenta a superextravagantní značky Balenciaga se možná milovníci haute couture dočkají brzy retroéry. Vedení skupiny Kering sdružující luxusní módní značky má přebrat Luca de...

15. června 2025  22:39,  aktualizováno  23:43

Český truhlář postavil rekordní motorku ze 40 druhů dřeva. Topí součástkami

Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku představil v Pelhřimově svůj ručně vyřezávaný motocykl ČZ 250. Kus v přesných rozměrech původního stroje z roku 1938 je vyrobený ze 40 druhů...

15. června 2025

Rekordní suzukář najel s kapesním teréňákem Jimny 742 tisíc kilometrů

České zastoupení Suzuki uspořádalo neobvyklý sraz majitelů nazvaný „Top suzukář“. Na Facebooku a s pomocí autorizovaných prodejců a dealerů našlo nejzajímavější ze svých zákazníků, které pozvalo na...

14. června 2025

Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení, čeká na schválení

Americký výrobce elektromobilů Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení. Na sociální síti X firma zveřejnila video z rušných římských ulic. Automobilka systém plánuje zpřístupnit...

13. června 2025

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

13. června 2025

Senát je proti dotacím a povinným elektromobilům ve firmách

Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové zákazníky, byly by podle něho rozpočtové neudržitelné. Horní komora při projednávání unijního...

13. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Elektriky jsou v Česku na vzestupu. Hlasujte v anketě, která se vám líbí

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Prodeje bateriových vozů výrazně rostou, a to nových i ojetých. Kdo je favoritem českých zákazníků, zjišťují Aures Holdings v anketě Ojeté auto roku. Hlasujte,...

13. června 2025

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

12. června 2025  8:25,  aktualizováno  16:49
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.