Špioni amatéři: pošťácká elektrododávka je hit a Daimler má ostudu

Fiktivní firma a P.O.Box jako její sídlo, tak špiclovala společnost Daimler výrobce nekonvenčních pošťáckých elektromobilů, odhalil německý týdeník Spiegel. Poštovní dodávku na baterky kdysi manažeři Daimleru odmítli, dnes je z ní hit a výrobci mercedesů to není po chuti.
StreetScooter vyrábí zatím své modely v závodě v německých Cáchách, firma ale...

StreetScooter vyrábí zatím své modely v závodě v německých Cáchách, firma ale hledá další lokality po celém Německu. | foto: StreetScooter

Jsou věci, které nelze označit jinak než jako hloupé. Uvést jako kontaktní adresu při jednání s německou poštou (Deutsche Post) P.O.Box je bezpochyby jednou z nich. Protože žádná jiná firma v Německu se nevyzná v adresách lépe než právě pošta. Nikdo nemá větší databanky, s jejichž pomocí lze odhalit nesrovnalosti a podezřelé adresy.

Daimleru se právě tohle stalo. S využitím údajů o neexistující fiktivní firmě si automobilka od Deutsche Post vypůjčila elektromobil na testování. A pošta to odhalila, čímž se výrobce mercedesů dostal do poněkud trapné situace.

StreetScooter vyrábí zatím své modely v závodě v německých Cáchách, firma ale...

Neobvyklá příhoda se odehrála letos v dubnu. V bonnském sídle Deutsche Post panovala v těch dnech slavnostní nálada. Firmě se totiž podařil průlomový počin: krátce předtím oznámil manager Jürgen Gerdes zahájení výroby elektrické dodávky, zářivě žlutého auta s dojezdem 80 kilometrů a maximální rychlostí 85 kilometrů v hodině. Pošta s ním hodlá doručovat zásilky v centrech velkých měst bez emisí a hluku.

Reakce politiků, veřejnosti i zákazníků na elektrickou dodávku byly mimořádně pozitivní. Jak informoval německý magazín Der Spiegel, dokonce se hlásily obce, které nabízely plochy a prostory pro výrobu vozu nebo se chtěly stát pilotními městy pro ekologickou dopravu zásilek.

Politici označovali poštovní auto za krok správným směrem k elektromobilitě. A mnozí zákazníci Deutsche Post se ptali, zda by si Streetscooter, jak se poštovní e-dodávka jmenuje, mohli zakoupit a používat k vlastním účelům.

V Cáchách byla mezitím zahájena sériová výroba vozu, místní továrna jich byla připravena vyrobit deset tisíc. Gerdes a projektový manažer Streetscooteru Achim Kampker proto začali zvažovat, že by auto mohli nabízet ke koupi a využití i dalším firmám, jako jsou řemeslnické dílny, dodavatelé, ale i konkurenti pošty.

Aby zjistili více o potřebách potenciálních zákazníků, zahájila pošta testovací provoz. Podniky, které se zajímaly o Streetscooter, si mohly vozidlo vypůjčit a následně sdělit svá přání a názory. Mezi zájemci byli dodavatelé pizzy, pokrývači, ale i pečovatelská služba z Frankfurtu nad Mohanem, která chtěla vyzkoušet, zda by bylo auto vhodné pro přepravu nemocných. Na tom by nebylo nic neobvyklého, kdyby poštovní počítač, do nějž se zadávala data o půjčujících, neupozornil na skutečnost, že firma neexistuje a jako adresa je uveden P.O.Box.

To bylo Kampkerovi a jeho týmu podezřelé a ihned zaměřili polohu vozu. Údajná pečovatelská firma totiž nevěděla, že do testovaných vozů byla zabudována GPS. Výrobci auta tak zjistili, že se vůz blíží do Stuttgartu, kde vjel na pozemek společnosti Daimler, aby se tam o chvíli později objevil na testovací dráze.

Trasa dodávky Streetscooter na pozemku společnosti Daimler

V Bonnu i v Cáchách vzbudilo zjištění pozdvižení. Právě v centrále této automobilky totiž Gerdes o několik let dříve manažery Daimleru prosil, aby pro něj vyvinuli elektrododávku. Obával se totiž, že vozy s dieselovými motory brzy nebude možné v centrech měst na doručování zásilek využívat – hrozily zákazy vjezdu, čemuž chtěl předejít. Ovšem manažeři Daimleru neměli o výrobu elektromobilu pro poštu zájem: podle nich byl příliš drahý, na podobný záměr bylo příliš brzy, čas elektromobility ještě nedozrál.

A to nebylo všechno. Poté co pošta začala s plánováním výroby vlastního vozu, využil Daimler každičkou příležitost, aby se vyjádřil k jeho údajné špatné kvalitě. Úložný prostor nebyl dle jejich názoru dostatečně izolovaný, aby byly uložené zásilky v suchu, o kvalitě kabiny pro řidiče a podvozku ani nemluvě.

A nyní stálo právě toto vozidlo na pozemku firmy Daimler, jejíž inženýři ho měřili, zkoumali a následně poslali na vlastní testovací dráhu. „Jasný případ firemní špionáže,“ nechali se slyšet manažeři Deutsche Post. Kampker ihned vyslal svého spolupracovníka a dva právníky, aby auto ve Stuttgartu vyzvedli.

O několik hodin později stáli u brány automobilky a požadovali okamžité vrácení vozu. Čehož po jistých průtazích a dohadech nakonec dosáhli, bez omluvy a jakéhokoli vysvětlení. Až druhý den manažeři Daimleru oznámili, že půjčení vozu na fiktivní firmu je v automobilovém průmyslu „běžný postup“.

Stejnou odpověď získali od představitelů Daimleru i reportéři německého magazínu Der Spiegel, kteří o případu informovali: „Deutsche Post v dubnu oznámila, že hodlá Streetscooter prodávat i dalším zákazníkům. Půjčit si takové auto prostřednictvím třetí firmy je v branži zcela běžné.“

V Bonnu z případu vyvodili důsledky. Před několika dny představil Gerdes třetí model Streetscooteru, který se vyrábí ve spolupráci s americkou automobilkou Ford. Případ s Daimlerem totiž není jediná špatná zkušenost, kterou má pošta s německými automobilkami.

V prvních měsících provozu, kdy ještě pošta neměla vlastní síť autoservisů, se o údržbu vozů starala síť dílen jedné velké automobilky. Opravy poštovních aut byly údajně záměrně odsouvány a zdržovány, navíc byla auta opravována špatně. Z dílen prý dokonce vyjížděly vozy se špatně seřízenými brzdami nebo špatně našroubovaným krytem motoru. Poště pak byly vyčítány následné nehody.

Další podezřelý případ řeší inženýři v Cáchách v těchto dnech. Jen pár dní předtím, než pošta u příslušného Spolkového úřadu pro automobilovou dopravu (KBA) požádala o povolení sériové výroby vozu, který se dosud vyráběl pouze po kusech, učinili úředníci neobvyklé zjištění: vývojáře Streetscooteru informovali, že při výrobě vozu byly použity tři malé součástky obsahující celkem 1,6 gramu olova – což je v rozporu s novým nařízením Evropské unie. Zatímco konkurenční automobilky právě tyto součástky používaly po tisících, poštovní auto požadované povolení neobdrželo.

Dodávky StreetScooter vyrábí zatím v závodě v německých Cáchách, firma ale hledá další lokality po celém Německu

Pro Streetscooter to nepředstavuje zásadní problém: komponenty se vymění, udělení povolení se o několik týdnů protáhne. Ovšem celý případ vzbuzuje pozornost. Po podezřelé zápůjčce vozu do Stuttgartu se výrobci v Cáchách domnívají, že by se mohlo jednat o cílený krok konkurence.

Daimler se brání, že s KBA jedná vždy výhradně o vlastních vozidlech. Přesto není výše zmíněné podezření zcela neodůvodněné. Úředníci KBA udržují s automobilkami už po desetiletí velmi vřelé vztahy. Jsou považování za vstřícné a spolupracující – jen málokdy objeví problém, jak ostatně dokazuje i stále trvající vyšetřování aféry dieselgate. Že právě u Streetscooteru objevili tři miniaturní součástky s obsahem olova 1,6 gramu, vzbudilo pozornost dokonce i u úředníků berlínského Ministerstva dopravy.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Skautský slib. Volkswagenem oprášená americká značka Scout Motors představila...

VIDEO Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Škoda ukázala první záběry finální podoby nového elektromobilu. Škoda Epiq se...

VIDEO V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího...

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Továrny automobilky Weltmeister nebyly zrovna skromným podnikem. Na udržení...

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů,...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Místo porsche xiaomi. Proč už německá značka není v Číně prémiová

Xiaomi SU7 Max v Praze

Po desetiletích, kdy německé automobilky dominovaly čínskému trhu s vysoce výkonnými automobily s...

Muskův úsporný program. Ministerstvo přes žárovky ruší elektromobilizaci

Řídit stát jako firmu? Pokud tou firmou má být Tesla a státem USA, máme se na...

Že vám Elon Musk bojující proti elektromobilitě a uzavírající tisíce dobíjecích stanic v USA přijde...

Nejčtenější

Škoda bojuje za nový Karoq. Vítězství je blízko. Takhle by mohl vypadat

Premium

Karoq je zlaté tele Škody Auto, extrémně populární a výnosný model je v druhé polovině životního cyklu, spíš přesluhuje. Nástupce se dočkat neměl. Situace na poli elektromobilizace se ovšem změnila....

Od „gazika“ až po průšvih Oltcit. Legendy i křápy ze socialistického Rumunska

Podívejme se na osobní automobily vyráběné v Rumunsku v době diktatury jedné strany. Byť se tehdy automobilový průmysl v zemi začal ve větším teprve rozvíjet, za což by někdo třeba i komunisty...

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

Ťukanec za dvě stě tisíc nepoznáte. Při pochybách volejte vždy policii

Poslanci schválili zvýšení limitu škody u nehody, ke které je nutné volat policii. Nově bychom si tak policejní asistenci měli vyžádat jen u nehod se škodou od 200 000 Kč. Jenomže to je u některých...

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

11. května 2025

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

10. května 2025

Machři za řídítky: policejní „motobely“ předvedly dokonalou synchronizaci

Jako ladné akvabely se proplétali mezi kuželkami Policisté z motocyklové jednotky. Opět po roce předváděli machři z motojednotky krajského ředitelství Jihomoravského kraje své umění při exhibici na...

10. května 2025

Enyaq RS má novou tvář. Designér vysvětluje, jak těžké je splnit předpisy

Škoda oslavuje 32. rok v roli oficiálního hlavního sponzora mistrovství světa v ledním hokeji světovou premiérou občerstveného provedení svého elektromobilu v přiostřeném provedení RS. Na Enyaqu s...

9. května 2025

Autozápisník: Fordy budou bez mozku a čínská auta vám prodá sexy robotka

Svět je v mnoha směrech vzhůru nohama: auto z Anglie umí jezdit po stropě, Kawasaki postavilo robotického koně a v USA mají svou dacii. Proč budou fordy bez mozku? Jak se bydlí v Brabusu a Smartu? A...

9. května 2025,  aktualizováno  14:22

Se sádrou za volant? Hrozí pokuta od policie a sankce pojišťovny

Sednout za volant se sádrou nebo ortézou možná na první pohled nevypadá jako problém. Policii, ale nakonec ani pojišťovně se to však v konečném důsledku moc líbit nemusí.

9. května 2025

Soft-road Mercedesu je kravaťákem v pohorkách pro dny mimo kancelář

Oplastované a zvýšené éčko je nejen nezbytným módním doplňkem úspěšné řady Mercedesu, ale má také unikátní přednosti. Vyšší světlá výška je totiž jen částí příběhu. Verze All-Terrain s top dieselem z...

8. května 2025

Renault retro pětkou zabrnkal na nostalgickou strunu. Už ji koupíte i v Česku

Slavné jméno se vrací v nové podobě, a navíc ve zcela nové disciplíně. Renault přináší zpět legendární model 5, který kombinuje retro prvky s nejnovějšími technologiemi. Evropské Auto roku 2025 je už...

8. května 2025

Z archivu iDNES.cz: tváří bezpečnostní kampaně byla vdova po hokejové legendě

Ministerstvo dopravy tento týden představilo novou kampaň zaměřenou na bezpečnost na přechodech. V redakčním videoarchivu jsme objevili dvacet let starou reportáž o kampani cílící na řidiče. Její...

8. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.