Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Vypnuto. Francouzi přišli přes noc o tři čtvrtiny dálničních rychlonabíječek

Francouzský energetický gigant EDF ze dne na den vypnul 189 rychlonabíječek, které fungovaly na dálnicích. Motoristy – dobrodruhy, kteří elektromobily využívají i na delší cesty, tím dostal do problému. Zbývající rychlonabíječky jsou přeplněné, nebo drahé.

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Vydat se dnes s elektromobilem na francouzskou dálnici znamená mít pro strach uděláno. Nebo spoustu času a peněz. Značka Izivia, dceřiná společnost energetického gigantu EDF, vypnula 189 z 217 rychlonabíjecích stanic, které tvořily páteř celé sítě nabíječek na francouzských dálnicích. A oznámila, že je neplánuje opět zprovoznit.

Prakticky tím ochromila kus své sítě Corri-Door, kterou roky budovala a stavěla na ní svoji kampaň na podporu elektromobility.

Bezpečnostní incident? Ohořelý kryt nabíječky

Izivia svoje rychlonabíječky vypnula po dvou „bezpečnostních incidentech“. Firma sice ujistila, že nebylo ohroženo bezpečí nabíjejících řidičů ani jejich aut, zároveň ale přiznala, že u poškozených stanic byly elektrickým obloukem propálené krycí plechy celé stanice. „Po těchto událostech jsme zadali nezávislé organizaci posudek a na základě jeho závěru jsme všechny stanice vypnuli,“ připustil šéf rozvoje Izivie Michel Cozic.

Pro firmu to bylo bolestné rozhodnutí, vlastní nabíjecí stanice byly totiž vlajkovou lodí celé sítě Corri-Door, která zahrnuje dohromady devět tisíc nabíjecích stanic po celé Francii a je klíčovou součástí hlavního produktu Izivie – předplacené karty, která umožňuje dobíjet u stanic i v jiných zemích než ve Francii. A co je nejtrapnější, jedna z vypnutých stanic je přímo před sídlem mateřského energetického gigantu EDF v byznysové pařížské čtvrti La Défense.

Pád symbolu skutečné elektromobility

Izivia začala nabíječky spouštět už v roce 2014. Tehdy se její síť rychlonabíjecích stanic stala argumentem, který přesvědčil tisíce Francouzů, že elektromobily dávají smysl i při cestování na delší vzdálenosti. Do té doby se „meziměstsky“ dalo jezdit leda s Teslami, které mají vlastní síť rychlodobíjecích stanic a tehdy neměly ani konkurenci v celkovém dojezdu.

Teď jsou Francouzi s dálkovým cestováním elektromobily v podstatě opět na začátku. Pokud chtějí jet na delší vzdálenost, musí riskovat, že buď nedojedou, nebo nabíjením stráví mnohem víc času. Ať už u konvenční nabíječky, kterých je po Francii relativně dost a jsou i v těsné blízkosti dálnic, nebo čekáním u zbývajících rychlonabíječek, které budou logicky mnohem víc vytížené. Na celkových asi 13 tisíc kilometrů francouzských dálnic jich zbylo necelých šedesát.

Samotná Izivia se pak dostala pod tlak kvůli rozhodnutí stanice neobnovit. Firma to vysvětlila tím, že obnova by trvala několik měsíců. Že ten argument nedává smysl? Vtip je v tom, že za dva roky vyprší koncese na dálniční dobíjecí stanice, které nyní ovládá právě Izivia. A právě tato „nejistota investic“ vede firmu k rozhodnutí stanice neobnovit.

Může za to špatná údržba, brání se výrobce

Energetický gigant je navíc ve sporu s dodavatelem vypnutých stanic, společností EVBox. Ta sice stanice sama nestavěla, v roce 2018 ale koupila jinou společnost, která rychlonabíječky dodávala. EVBox dnes ve sporu s Izivií tvrdí, že za technickými problémy stála především zanedbaná údržba. Zejména posledních pár let údajně Izivia nedělala všechny potřebné revize, které jí předepisovala smlouva s dodavatelem. „Právě tyto pravidelné revize odhalily poruchy na krycím plechu stanic a vedly nás k nezávislému posudku,“ oponuje Cozic.

Nezávislé novinářské testy dávají za pravdu spíš EVBoxu. Například Auto Plus při zimním testu zaznamenal několik nefunkčních a zanedbaných rychlonabíječek od Izivie a redaktoři sami přiznali, že cestovat na větší vzdálenost byla spíš loterie než pohodová cesta.

Bude nová a lepší síť. Jenže ne na dálnicích

Tak jako tak nyní síť rychlonabíječek ve Francii chybí. Izivia se brání tím, že 189 stanic z devíti tisíc je zanedbatelný počet, většina těchto stanic ale není na dálnicích a nabízí jen standardní nabíjecí proud. Pokud budeme počítat jen rychlonabíječky s výkonem minimálně 70 kW, které dokážou elektromobil nabít v řádu desítek minut, a umístěné na dálnicích, zbylo jich ani ne šedesát.

Pár desítek z nich navíc provozuje Ionity, komerční projekt, ve kterém spojily síly automobilky BMW, Daimler, Ford, Volkswagen a koncern Hyundai–Kia. Fungují sice dobře, ale cena nabití je tak vysoká, že ani registrovaný uživatel s předplatným se nedostane při přepočtu na kilometr na částku, za kterou jezdí majitelé konvenčních aut se spalovacími motory (čtěte více).

Corri-Door od Izivie taky nebyl v porovnání s domácím nabíjením úplně nejlevnější, ale dalo se s ním přece jen dostat asi na půlku kilometrové sazby běžného auta. Konkrétní test magazínu Auto Plus ukázal, že Nissan Leaf si při 130 kilometrech za hodinu vystačil průměrně s pěti centy na kilometr, tedy asi korunou a třiceti haléři.

Izivia tvrdí, že odpojené rychlonabíječky nahradí novými stanicemi. „V nejbližších měsících začneme uvádět do provozu síť 70 nových stanic, na kterých bude dohromady kolem 300 terminálů, které mnohem lépe splňují dnešní požadavky. To znamená, že na každé stanici bude 4 až 6 terminálů a některé budou mít dobíjecí proud až 150 kW,“ vypočítává Cozic. Zároveň ale přiznává, že tyto stanice nebudou na dálnicích.

24. ledna 2020

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Kabaňova auta zpátky v Česku? Čínský koncern SAIC chystá továrnu v Evropě

Goodwood Festival of Speed 2014

VIDEO Španělsko, Maďarsko nebo Česká republika? Šanghajský koncern SAIC, do kterého patří v Evropě...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Nabíječka MOL Plugee u dálnice D1 ve směru na Brno.

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

Elektrická party na vinici. Byli jsme na exkurzi mezi kabelové hvězdy Mercedesu

Model EQE SUV je ideální variantou pro ty, kdo mají rádi zvýšený posez. Komu...

Značka Mercedes-Benz a její dealeři pravidelně pořádají speciální akce pro zákazníky, aby si na...

První jízda elektrickým Fordem. Pohání ho technika VW, ale je lépe vyladěná

Ford Explorer

VIDEO U Fordu jsme si již zvykli čekat a po více než roce od představení elektrického Exploreru jsme se s...

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Jak správně ochránit děti před úžehem? Omezte nosítka i šátky
Jak správně ochránit děti před úžehem? Omezte nosítka i šátky

Úžeh je přehřátí organismu, ke kterému dochází při nadměrnému vystavení těla přímému slunečnímu záření. Nejčastěji se projevuje malátností, bolestí...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....