Pátek 14. května 2021, svátek má Bonifác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 14. května 2021 Bonifác

Vypnuto. Francouzi přišli přes noc o tři čtvrtiny dálničních rychlonabíječek

Francouzský energetický gigant EDF ze dne na den vypnul 189 rychlonabíječek, které fungovaly na dálnicích. Motoristy – dobrodruhy, kteří elektromobily využívají i na delší cesty, tím dostal do problému. Zbývající rychlonabíječky jsou přeplněné, nebo drahé.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Vydat se dnes s elektromobilem na francouzskou dálnici znamená mít pro strach uděláno. Nebo spoustu času a peněz. Značka Izivia, dceřiná společnost energetického gigantu EDF, vypnula 189 z 217 rychlonabíjecích stanic, které tvořily páteř celé sítě nabíječek na francouzských dálnicích. A oznámila, že je neplánuje opět zprovoznit.

Prakticky tím ochromila kus své sítě Corri-Door, kterou roky budovala a stavěla na ní svoji kampaň na podporu elektromobility.

Bezpečnostní incident? Ohořelý kryt nabíječky

Izivia svoje rychlonabíječky vypnula po dvou „bezpečnostních incidentech“. Firma sice ujistila, že nebylo ohroženo bezpečí nabíjejících řidičů ani jejich aut, zároveň ale přiznala, že u poškozených stanic byly elektrickým obloukem propálené krycí plechy celé stanice. „Po těchto událostech jsme zadali nezávislé organizaci posudek a na základě jeho závěru jsme všechny stanice vypnuli,“ připustil šéf rozvoje Izivie Michel Cozic.

Pro firmu to bylo bolestné rozhodnutí, vlastní nabíjecí stanice byly totiž vlajkovou lodí celé sítě Corri-Door, která zahrnuje dohromady devět tisíc nabíjecích stanic po celé Francii a je klíčovou součástí hlavního produktu Izivie – předplacené karty, která umožňuje dobíjet u stanic i v jiných zemích než ve Francii. A co je nejtrapnější, jedna z vypnutých stanic je přímo před sídlem mateřského energetického gigantu EDF v byznysové pařížské čtvrti La Défense.

Pád symbolu skutečné elektromobility

Izivia začala nabíječky spouštět už v roce 2014. Tehdy se její síť rychlonabíjecích stanic stala argumentem, který přesvědčil tisíce Francouzů, že elektromobily dávají smysl i při cestování na delší vzdálenosti. Do té doby se „meziměstsky“ dalo jezdit leda s Teslami, které mají vlastní síť rychlodobíjecích stanic a tehdy neměly ani konkurenci v celkovém dojezdu.

Teď jsou Francouzi s dálkovým cestováním elektromobily v podstatě opět na začátku. Pokud chtějí jet na delší vzdálenost, musí riskovat, že buď nedojedou, nebo nabíjením stráví mnohem víc času. Ať už u konvenční nabíječky, kterých je po Francii relativně dost a jsou i v těsné blízkosti dálnic, nebo čekáním u zbývajících rychlonabíječek, které budou logicky mnohem víc vytížené. Na celkových asi 13 tisíc kilometrů francouzských dálnic jich zbylo necelých šedesát.

Samotná Izivia se pak dostala pod tlak kvůli rozhodnutí stanice neobnovit. Firma to vysvětlila tím, že obnova by trvala několik měsíců. Že ten argument nedává smysl? Vtip je v tom, že za dva roky vyprší koncese na dálniční dobíjecí stanice, které nyní ovládá právě Izivia. A právě tato „nejistota investic“ vede firmu k rozhodnutí stanice neobnovit.

Může za to špatná údržba, brání se výrobce

Energetický gigant je navíc ve sporu s dodavatelem vypnutých stanic, společností EVBox. Ta sice stanice sama nestavěla, v roce 2018 ale koupila jinou společnost, která rychlonabíječky dodávala. EVBox dnes ve sporu s Izivií tvrdí, že za technickými problémy stála především zanedbaná údržba. Zejména posledních pár let údajně Izivia nedělala všechny potřebné revize, které jí předepisovala smlouva s dodavatelem. „Právě tyto pravidelné revize odhalily poruchy na krycím plechu stanic a vedly nás k nezávislému posudku,“ oponuje Cozic.

Nezávislé novinářské testy dávají za pravdu spíš EVBoxu. Například Auto Plus při zimním testu zaznamenal několik nefunkčních a zanedbaných rychlonabíječek od Izivie a redaktoři sami přiznali, že cestovat na větší vzdálenost byla spíš loterie než pohodová cesta.

Bude nová a lepší síť. Jenže ne na dálnicích

Tak jako tak nyní síť rychlonabíječek ve Francii chybí. Izivia se brání tím, že 189 stanic z devíti tisíc je zanedbatelný počet, většina těchto stanic ale není na dálnicích a nabízí jen standardní nabíjecí proud. Pokud budeme počítat jen rychlonabíječky s výkonem minimálně 70 kW, které dokážou elektromobil nabít v řádu desítek minut, a umístěné na dálnicích, zbylo jich ani ne šedesát.

Pár desítek z nich navíc provozuje Ionity, komerční projekt, ve kterém spojily síly automobilky BMW, Daimler, Ford, Volkswagen a koncern Hyundai–Kia. Fungují sice dobře, ale cena nabití je tak vysoká, že ani registrovaný uživatel s předplatným se nedostane při přepočtu na kilometr na částku, za kterou jezdí majitelé konvenčních aut se spalovacími motory (čtěte více).

Corri-Door od Izivie taky nebyl v porovnání s domácím nabíjením úplně nejlevnější, ale dalo se s ním přece jen dostat asi na půlku kilometrové sazby běžného auta. Konkrétní test magazínu Auto Plus ukázal, že Nissan Leaf si při 130 kilometrech za hodinu vystačil průměrně s pěti centy na kilometr, tedy asi korunou a třiceti haléři.

Izivia tvrdí, že odpojené rychlonabíječky nahradí novými stanicemi. „V nejbližších měsících začneme uvádět do provozu síť 70 nových stanic, na kterých bude dohromady kolem 300 terminálů, které mnohem lépe splňují dnešní požadavky. To znamená, že na každé stanici bude 4 až 6 terminálů a některé budou mít dobíjecí proud až 150 kW,“ vypočítává Cozic. Zároveň ale přiznává, že tyto stanice nebudou na dálnicích.

24. ledna 2020

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Autosalony Škody zavážejí první kusy elektromobilu Enyaq, který vstupuje do...

VIDEO Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13....

Kde, jak a za kolik? Poradíme, u koho nejlépe nabíjet auta na baterky

Ultrarychlá nabíječka Pražské energetiky s připojeným Renault Zoe ZE50

VIDEO Pokud chcete s elektromobilem jezdit na delší vzdálenosti, nebo jej nemáte doma jak nabíjet,...

Servisy zbrojí na elektromobilitu. Opravovat se bude méně, ale dráž

Výměna rozvodového řemenu

Elektromobily vyžadují v porovnání s vozy se spalovacími motory až o čtyřicet procent menší objem...

Nápad na nové evropské kvóty: firmám by hrozil povinný nákup elektroaut

Elektrický Mercedes-Benz LE 306

Když něco lidé nechtějí kupovat dobrovolně, musí se k tomu donutit. Takto zřejmě uvažují pracovníci...

Sekera na daních za elektromobilitu bude v miliardách eur

Tesla by ráda uplatnila pro ukládání energie ze solárních panelů spíše domácí...

VIDEO Majitelé elektromobilů se zatím můžou radovat, protože neplatí dálniční známky, silniční daň,...

KVÍZ: Nepotřebují dálniční známku, parkují zdarma. Co víte o elektromobilech?

ilustrační snímek

Přestože jejich pořizovací cena je oproti klasickým vozům vyšší, mají nižší provozní náklady....

EMU z Brna zradily baterky. První český elektromobil dojel na socialismus

Elektromobil EMA

Před padesáti roky se představil první český elektromobil – EMA. Svým víceprostorovým uspořádáním...

  • Nejčtenější

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

VIDEO: Proč jsou kanály na silnici jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Jízda po českých silnicích často připomíná slalom. Řidiči se totiž snaží vyhýbat kanálům. Těch je na vozovkách...

GLOSA: Nahotinky a auta naposledy. Příště hrozí pokuta

Před třinácti měsíci jsme psali glosu o tom, jak si Volkswagen zahrává s progresivisty a genderaktivisty, protože se...

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Revmatoidní artritida může zkrátit život až o 15 let, varuje imunoložka

Premium Morové rány, pandemie tuberkulózy či cholery jako příčiny smrti medicína už takřka pohřbila. Nebezpečí ale číhá i u...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

Diesely do muzea. Automobilky ukončují vývoj, Francouzi jdou příkladem

Premium Miláček všech, kdo chtěli jezdit „za málo“ v evropském souboji s benzinovým rivalem již tahal za delší konec, aby...

OBRAZEM: V Trnavě jako v Africe. Policie zastavila auto s vrakem na střeše

Výjev jako ze silnic zemí třetího světa se naskytl řidičům na obchvatu Trnavy. Policejní hlídka tam zastavila osobní...

Praha znovu vypíše tendr na přístroje k měření emisí na silnicích

Pražský magistrát znovu vypíše tendr na přístroje, s jejichž pomocí chce na silnicích identifikovat vozidla s...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Udělal chybu, bude pykat, říká moderátorka Křížková o manželově trestu vězení

Modelka a moderátorka Lucie Křížková (36), rozená Váchová, se na Instagramu svěřila s překvapivou novinkou z osobního...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...