Pondělí 17. února 2020, svátek má Miloslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. února 2020 Miloslava

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

  12:00aktualizováno  13:53
Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým ceníkem aktuálně budované sítě dálničních rychlonabíječek Ionity padá i lákadlo v podobě laciného provozu.

Evropská síť dálničních nabíjecích stanic pro elektromobily Ionity je společným projektem automobilek BMW, Daimler, Ford a Volkswagen Group. Loni k nim přistoupil ještě korejský koncern Hyundai-Kia. Vzhledem k velké finanční náročnosti se další zájemci do budování nabíjecí infrastruktury nehrnou. Ionity je tak dnes pravděpodobně největším takovým projektem na celoevropské úrovni.

Fotogalerie

Společnost, sídlící v Mnichově, má pomoci s nastartováním prodeje bateriových aut, jenže cenami se rozhodně nepodbízí. Nově zveřejněná cena za kilowatthodinu naopak ukazuje, že elektromobilita bez dotací (na stavbu nabíječek, prodeje aut a samotného nabíjení) bude velmi drahá.

Lákadlo v podobě laciného „tankování“ elektroaut a nízké ceně za ujetý kilometr padá. Dosud se platil u Ionity jednorázový poplatek osm eur za připojení k nabíječce, lhostejno, kolik energie motorista odebral. V přepočtu lehce přes dvě stě korun jste tak zaplatili, ať jste nabíjeli deset minut, nebo „brali plnou“. Tato nabídka byla ovšem dočasná, generální ředitel společnosti Ionity Michael Hajesch ji označil za „vítací fázi“. Nové účtování má být podle něj transparentnější, bude ovšem hlavně pořádně drahé.

Od 31. ledna 2020 se bude účtovat za odebranou energii, za kilowatthodinu naúčtuje Ionity 0,79 eura, tedy 20 korun. To je asi pětkrát (!) tolik, než je cena elektřiny v průměrné české domácnosti bez speciálního tarifu. V Česku se cena za kilowatthodinu pohybuje kolem 4,5 koruny. Se speciálními tarify pro elektromobilisty se ovšem domácnost dostane i hluboko pod dvě koruny za kilowatthodinu.

Nová cena za rychlonabíjení u dálnic u nabíječek Ionity platí pro ty, kdo nebudou mít sjednaný nějaký speciální kontrakt, které svým zákazníkům členové konsorcia Ionity nabízejí (například první rok nabíjení zdarma).

Nabít 95kWh akumulátor Audi e-tron, které je dnes jedním ze symbolů evropské elektromobility, tak vyjde asi na 1 900 korun (k tomu připočítejte další útratu u nabíječky, kde strávíte asi hodinu). Reálně se pak dá klidnou jízdou v rámci českých rychlostních limitů ujet na jedno nabití 300 až 350 kilometrů. To vychází na pět padesát až šest korun za kilometr jen na „palivu“. A bez rychlonabíječek je jakákoliv delší cesta elektromobilem vlastně nerealizovatelná. Pokud má majitel e-tronu s Audi speciální smlouvu na nabíjení (tarif „Transit“), má podle nového aktualizovaného ceníku v síti Ionity kilowatthodinu za 8,48 koruny.

Nabití 77kWh baterie „posla lidové elektromobility“ – Volkswagenu ID.3 pak u Ionity vyjde na 47 eur, tedy asi 1 200 korun. S tím pak ujedete dle podmínek  200 až 350 kilometrů.

„Ceny dobíjení, které jsou dnes na trhu, nejsou ekonomicky udržitelné. Postupně dojde k narovnání na přijatelnou úroveň, která bude akceptovatelná pro řidiče i pro nás, kteří do sítě investujeme. Zatím máme ceny plošné, ale do budoucna se dá také předpokládat, že se ceny budou lišit podle lokality a vytíženosti tak, jak to známe u čerpacích stanic,“ citoval začátkem prosince minulého roku Martina Klímu ze společnosti E.ON Energie magazín hybrid.cz. E.ON od letošního ledna plošně zdražil nabíjení. Ceny se podle rychlosti a dalších parametrů pohybují od 3 do 13 korun za kWh.

Ceny upravuje také ČEZ. Elektromobilista, který nebude mít u firmy registraci, zaplatí za kilowatthodinu až 9,5 koruny. V nejlevnějším tarifu „TAXI“ je nejnižší cena za kWh 3,5 koruny.

„I přes vzestup ceny zůstává platba na dobíječkách v Česku jedna z nejnižších v Evropě. Například u rychlodobíječek v sousedním Slovensku vychází cena kWh pro registrovaného zákazníka v přepočtu na 10 korun a neregistrovaného na 13 korun,“ uvádí hybrid.cz.

Využívá výkon 350 kW, což je sedmkrát více, než běžné rychlodobíjecí stanice a...

Využívá výkon 350 kW, což je sedmkrát více, než běžné rychlodobíjecí stanice a auto dobije pro ujetí 100 km za deset minut.

Zástupci Ionity se tento týden pochlubili, že mají aktuálně v provozu více než dvě stě nabíjecích stanic, jedna z nich funguje i v České republice. Po několikaměsíčním odkladu kvůli technickým problémům byla nabíječka otevřena loni v prosinci na čerpací stanici u Berouna na dálnici D5 (čtěte zde). Podle informací iDNES.cz ovšem technické potíže pokračují, nabíječka tedy není prozatím schopna nabíjet plným výkonem až 350 kW.

Ionity chce mít do konce roku v provozu dokonce čtyři sta nabíjecích míst, na každém z nich má být čtyři až šest nabíjecích bodů. Aktuálně je v síti Ionity ve dvaceti zemích Evropy přes 860 nabíjecích bodů, další čtyři země mají do sítě brzy přibýt.

Síť rychlonabíječek u dálnic je považována za klíčový krok k nastartování reálného zájmu kupujících o elektromobily. Loni měly elektromobily pouze dvouprocentní podíl na evropských prodejích, výrobci je ovšem nyní musí mohutně „protlačit“ na trh a k zákazníkům, aby splnili přísnější limity Evropské unie na emise skleníkových plynů. Pokud je nesplní, hrozí jim obrovské pokuty.

Síť Ionity je odpovědí automobilek na vlastní nabíjecí infrastrukturu americké elektroautomobilky Tesla, která však u svých superchargerů neumožňuje nabíjet elektromobily jiných značek. Ionity je otevřena i teslistům. Jen pro srovnání: Tesla účtuje za nabíjení u svých superchargerů kolem 0,3 eura za kWh. Nejstarší tesly ovšem mají navždycky zajištěné nabíjení u superchargerů zdarma, i proto si ojeté kusy extrémně drží cenu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

ANALÝZA: Evropě chybí baterky pro elektromobily. Továrny vznikají pomalu

Baterie pro automobil Chevrolet Bolt EV (na snímku) má kapacitu 60 kWh.

VIDEO Automobilové koncerny přicházejí na trh s jedním modelem elektromobilu za druhým. Ovšem chybí jim...

„Tchyně řekla, že uhoříme.“ Martin Klíma vyvrací mýty o elektroautech

Šéf elektromobility v E.ON Martin Klíma

Když odejde v elektromobilu baterka, jež stojí půl milionu, nemusíte ji měnit celou, stačí vyměnit...

Daimler osekává náklady i odměny, potřebuje investovat do elektromobilů

Ola Källenius na tiskové konferenci zveřejnil výsledky hospodaření automobilky...

Ne zrovna dobré zprávy ohlásil Daimler, německý výrobce vozů Mercedes. V loňském roce se mu propadl...

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

VIDEO Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních)...

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Parkuj na modré

VIDEO Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za...

Opravdu rychle nabít elektroauto v Česku skoro nejde a je to drahé

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

VIDEO Se zpřísňujícími se limity exhalací v roce 2020 přijdou na evropský trh nové elektromobily a...

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

Škoda Citigoe iV

VIDEO O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v...

  • Nejčtenější

Na Česko se žene vichr. Držte pevně volant, pozor na mostech a u kamionů

Česko vyhlíží orkán Sabine. Nejvyšší stupeň platí od pondělního brzkého rána až do poledne. V takových chvílích je...

Zdroj života. Elektrické SUV Škoda Enyaq si vypůjčilo jméno z irštiny

První škodovka postavená na modulární elektrifikované platformě MEB koncernu Volkswagen si vzala jméno z irského slova...

Nový triumph je v Česku. Nejsilnější motorka světa má 2,5litrový tříválec

Do Česka dorazil nejsilnější sériově vyráběný motocykl na světě. Monstrózní Triumph Rocket 3, který se tímto vrací do...

Premium

Tady jde o život. Projděte si přehlednou mapu silnic smrti

Přinášíme přehled míst, kde byste si měli při řízení obzvlášť dávat pozor, abyste se domů vrátili živí, zdraví a pokud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavný český karosář Sodomka krásně oblékal auta smetánce. Zemřel zapomenutý

Josef Sodomka mladší, který zemřel 9. února 1965 ve Vysokém Mýtě ve věku šedesáti let, patřil mezi světovými válkami k...

Premium

Češi bydlí stále častěji ve sklepech. K extrémním řešením je nutí drahé nájmy

Nedostupné bydlení nutí Čechy ke stále extrémnějším řešením bytové situace. Zejména v největších městech už lidé míří i...

Premium

Sovětská legenda: Fourcadovi pomáhají lékaři. Francouz: Ta žena musí být šílená

Slavná sovětská biatlonistka a běžkyně na lyžích, trojnásobná olympijská vítězka Anfisa Rezcovová, si v rozhovoru pro...

Premium

Postavili si malý domek. Přezdívají mu termoska na bydlení

Nic z moderního komfortu v něm nechybí, na druhou stranu ani centimetr nikde nepřebývá. Tomáš Staněk navrhl a postavil...

  • Další z rubriky

Praha diesely nezakáže, elektromobily však věčně zdarma parkovat nebudou

V Evropě přibývá měst, která chtějí zakázat starším dieselovým automobilům vjezd do některých částí. Praha takové...

Premium

ANALÝZA: Evropě chybí baterky pro elektromobily. Továrny vznikají pomalu

Automobilové koncerny přicházejí na trh s jedním modelem elektromobilu za druhým. Ovšem chybí jim baterie – a schopnost...

Autofotka týdne: Vylepšený hyundai z Nošovic se poodhalil

Hyundai i30, který se v pěti verzích vyrábí v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, se dočká modernizace. Automobilka...

Premium

Co to klepe na podvozku. Podceňovat první příznaky problému se nevyplácí

Auto v plně funkčním stavu by mělo tiše překonávat i velké nerovnosti. Hluk od podvozku obvykle znamená problém.

Advantage Consulting, s.r.o.
SERVISNÍ TECHNIK - KLADENSKO

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Ústecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

První slečna Kateřina Zemanová přiznala po letech účast na pornovečírku

Kateřina Zemanová (26) přiznala v rozhovoru pro časopis Téma svou účast na pornovečírku. Ten se konal před sedmi lety,...

Rád Lucince barvím vlásky a starám se o ni jako o své miminko, říká Matuš

Vztah Bohuše Matuše (46) a jeho partnerky, o třicet let mladší studentky Lucie (16) vzbuzuje v posledních dvou letech...

Napřed dezinfekce, pak manželka, šokoval Tomáš z Výměny svými prioritami

Jestli se televizním divákům zdál Tomáš z Výměny manželek jako docela starostlivý otec, při závěrečném setkání obou...

RECENZE: Pád až na nula procent. Snímek Chlap na střídačku je nestydatost

Třebaže kritikovu odolnost už zocelily Špindl 2, Ženská na vrcholu, Šťastný nový rok či Příliš osobní známost,...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....