Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

aktualizováno 
Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) - Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta naštvala a takové auto si vyrábí sama. Elektrická dodávka není levná, vyjde asi na 33 tisíc eur, ale vyplatí se. A je opravdu skvělá.

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Auta se snaží být čím dál univerzálnější a aktuální móda vozů SUV to jen podtrhuje. SUV se tváří drsně a naznačují, že mají zajímavé schopnosti mimo zpevněné cesty, ale zároveň čím dál častěji plní roli rodinných MPV a ve volném čase snad chtějí být i trochu sportovními auty. Však to také mají v názvu: sportovně-užitková vozidla.

V této módě univerzálních aut, která dělají vše, ale nic moc pořádně, se tak může zdát, že na poctivá auta s jasným účelem se trochu zapomnělo.

Fotogalerie

U užitkových aut je sice situace o trochu lepší, ale ani ta nejsou schopna pokrýt veškeré požadavky některých zákazníků.

Důkazem je případ Deutsche Post a jejího požadavku na jednoduchou elektrickou dodávku za rozumnou cenu. Žádná automobilka nedovedla volání po takovém autě vyslyšet, a tak se u německé pošty naštvali a rozhodli se vyrobit si vůz ve vlastní režii.

Jmenuje se StreetScooter a my jsme jej mohli krátce vyzkoušet na akci Bosch Mobility Experience, kterou německý gigant tradičně pořádá na svém testovacím polygonu v Boxbergu.

Jednoduchost především

Už na první pohled je jasné, že StreetScooter je opravdu jednoduchá dodávka, jejímž úkolem je především rozvážet náklad. A to nikoli na dlouhé trasy, ale po městě.

I díky tomu mohla dostat vcelku jednoduché tvary – kabina vepředu má ještě vcelku konvenční automobilové linie, zato prostá skříňová nástavba za ní nenechává nikoho pochybovat o účelu tohoto automobilu. I díky tomu, že se StreetScooter má pohybovat výhradně ve městě, nebylo nutné příliš řešit aerodynamiku. Náznaky tu jsou, ale při městských rychlostech nehraje odpor vzduchu příliš velkou roli, a tak se tvůrci elektrododávky nemuseli s optimalizací aerodynamiky namáhat. To mimochodem jistě ušetřilo při vývoji spoustu peněz.

Zajímavé je, že na první pohled působí StreetScooter docela malým dojmem. Jenže toto zdání klame, délka 4,71 metru prozrazuje, že to není drobeček. Jen prostě díky svým pravidelným tvarům a proporcím trochu klame tělem. Do té prosté skříňové nástavby s jednoduchými posuvnými dveřmi se mimochodem vejdou přes 4 metry krychlové nákladu.

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post

Otevíráme dveře k pracovišti řidiče a jednoduchost a účelnost na nás dýchne znovu. Nekomplikované tvary, tvrdé plasty, minimální výbava, to jsou hlavní rysy této dodávky. Ve třicetistupňovém horku rychle přicházíme na to, že v rámci jednoduchosti a úspory nákladů nedostalo tohle vozidlo ani klimatizaci. Na druhou stranu, ono ji opravdu nepotřebuje. Pošťák, který s autem mezi zastávkami ujede často sotva pár set metrů by ji nejspíš ani neocenil, brzy by z ní nejspíš dostal přinejmenším rýmu. Důležitější je, že v zimě zvládne auto zatopit, ale ani to by se nemělo přehánět.

Přímočarost StreetScooteru se projevuje třeba v odkládacích prostorách. Žádné tu vlastně nejsou. Náklad patří dozadu, místo na mobil tu je, ale jakékoli další přihrádky jsou zbytečné. Snad jen tu lahev s vodou by si měl mít nebohý doručovatel kam dát. Za jeho sedadlem je pak dostatečný prostor třeba pro brašnu nebo menší balíček, který bude doručován na další zastávce. Přes vysoké opěradlo sedadla si lze snadno přehodit bundu. Toť vše. StreetScooter působí velmi jednoduše, jednodušeji než první Dacie Logan před mnoha lety. Potvrzuje to i konstrukce s rámem vzadu.

Pohodová jízda

Účelnost a jednoduchost se projevuje i při jízdě. Auto je postavené tak, aby se co nejsnáze ovládalo. Ačkoli je to elektromobil s „automatickou“ převodovkou (převod je tu jen jeden stálý), ruční brzda je klasická a maličkou páčkou voliče na středové konzole se volí jen jízdní režim – trochu nelogické je, že režim pro jízdu vpředu je vpředu (nahoře), zatímco zpátečka se volí pohybem dozadu (nebo spíš dolů). Na první pohled to logicky zní, ale tradiční kulisa automatických převodovek má schéma PRND – tedy vpředu (nebo nahoře) je parkovací pozice, pak zpátečka, neutrál a nakonec pozice pro jízdu vpřed. Trochu to na „první dobrou“ mate, ale je to jen o zvyku. Do páčky stačí ťuknout a auto je připraveno k jízdě.

Ovládacích prvků je tu opravdu minimum – šestice tlačítek, páka voliče jízdního režimu, pod ní ovládání ventilace a nad ní dotykový displej autorádia, na kterém se také zobrazí obraz z kamery při couvání.

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post

Při krátké projížďce po testovacím polygonu v Boxbergu jsme samozřejmě nemohli vůz důkladně vyzkoušet, ale první dojmy jsou velmi pozitivní. Dodávka působí jistě, pomáhá tomu fakt, že díky bateriím, které jsou uloženy v podlaze pod řidičem, má překvapivě nízké těžiště. Díky tomu působí StreetScooter i velmi obratně a auto překvapivě dobře reaguje na změny směru jízdy. V městských rychlostech asi není třeba jízdní vlastnosti příliš řešit, ale StreetScooter od prvních metrů působí mnohem lépe, než o čem vypovídá jeho utilitární charakter. Ovládání je lehké a přitom docela přesné, což platí jak o řízení, tak o dávkování „plynu“.

Elektromobil se svižně rozjíždí, otázkou je, jak jeho dynamiku ovlivní náklad na korbě. Ale ani to není pro provoz příliš podstatné. Jasné je, že základní výkon 38 kW a 48 kW krátkodobě bohatě stačí. Elektromotor (právě ten spolu s řídící elektronikou dodává Bosch) zabírá hezky plynule a při běžné jízdě řidič nepotřebuje v podstatě ani brzdy – systém je nastaven na vysokou míru rekuperace, stačí tedy sundat nohu z pedálu akcelerátoru a dodávka začne docela výrazně zpomalovat. Opět, tohle se může změnit se zatížením a brzdy budou potřeba více, ale rekuperace je příjemná a pomůže prodloužení dojezdu v praktickém provozu. Mimochodem, hmotnost vozidla je 1 370 kilogramů, což je hodnota, kterou se snad žádný podobně veliký elektromobil nemůže pochlubit. A nosnost je 710 kilogramů.

Minimalistické parametry

StreetScooter se přitom nechlubí žádnými bombastickými parametry dojezdu nebo bleskurychlým nabíjením. Opět proto, že to není potřeba. Auto splňuje přesně ten účel, pro který bylo postaveno a na zbytečnosti tu nebyly peníze. Oficiální dojezd je 80 kilometrů na jedno nabití, ale má jít o opravdu skutečný dojezd v praxi, nikoli hodnotu vybájenou dle cyklu NEDC. Nabití na 80 % trvá asi 4,5 hodiny, do plna pak sedm hodin. Ale i to je jedno, poštovní dodávky se nabíjí „po šichtě“ přes noc. Kapacita baterií je 20,4 kWh. StreetScooter umí dodat i vyšší kapacitu nebo třeba elektromotor s větším výkonem, ale to vše navyšuje cenu.

Ta momentálně není nízká, což ukazuje, jak drahé vlastně baterie jsou. StreetScooter, který se rozhodla Německá pošta nabízet i dalším zájemcům, totiž momentálně vyjde na 33 000 eur, tedy asi 870 tisíc korun. To rozhodně není málo a tipujeme, že ve velkém objemu by němečtí pošťáci byli schopni standardní dodávky jako VW Caddy nakoupit za zhruba polovinu této částky.

Jenže StreetScooter je stavěn na životnost 16 let, a po celou tu dobu má výrazně šetřit náklady na provoz. Dobíjení je samozřejmě levnější než tankování nafty či benzínu, ale to není ta podstatná úspora. Důležité je, že StreetScooter šetří především na servisních nákladech a dalších položkách. Doslova primitivní auto, které je poskládané z cenově dostupných součástek od subdodavatelů totiž nevyžaduje téměř žádný servis. A když už, tak je díky jednoduché konstrukci opravdu nenáročný.

Za 16 let provozu by tak měl StreetScoote vyjít výrazně levněji než klasická benzínová nebo naftová dodávka. Je to opravdu vozidlo, které dává smysl. Do města je elektromobil komfortní a nezamořuje tamní vzduch, je krásně tichý. Není divu, že účelnost tohoto vozu učarovala i dalším firmám a StreetScooter v rukou Deutsche Post chystá expanzi. Zatímco letos má vzniknout asi 10 000 těchto vozítek, výrobní kapacita se má do konce letošního roku zdvojnásobit.

Motorogenerátor s integrovanou elektronikou a převodovkou od společnosti Bosch
Motorogenerátor s integrovanou elektronikou a převodovkou od společnosti Bosch

Motorgenerátor, silová a řídící elektronika a převodovka v kompaktním řešení firmy Bosch

A ani to není konec. Automobilové koncerny, které StreetScooter nejprve tak vytočil, totiž pochopily, že tohle auto představuje velkou příležitost. Do partnerství s firmou tak vstoupil Ford, který ve spolupráci s ní začne nejspíš v příštím roce vyrábět elektrickou verzi modelu Transit se speciální poštovní nástavbou. A krom toho bude Ford schopen v případě zvýšené poptávky poskytnout i další výrobní kapacity pro samotný StreetScooter. To nakonec povede i ke snížení ceny vozidla, takže elektrická městská dodávka by se mohla brzy stát opravdu významným konkurentem těch klasických.

Snížení ceny přijde také s novými generacemi komponentů. Například Bosch slibuje, že ceny baterií mají v následujících letech klesnout asi na polovinu a na akci Bosch Mobility Experience představil i koncept nového kompaktního pohonného ústrojí pro elektromobily. To v jednom integruje elektrický motor-generátor, řídící a silovou elektroniku a základní převodovku s diferenciálem. Kompaktní řešení má být nejen lehčí a snáze zabudovatelné než stávající oddělené součásti, ale především má být levnější, a to asi o 20 procent. Není to dramatická změna, ale krůček po krůčku se elektromobily stávají dostupnějšími.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Stát chce být vzorem v elektromobilitě. Garáže má však plné „špinavých“ aut

Hyundai IONIQ Electric

VIDEO Garáže ministerstev a státních podniků stále plní vozy se spalovacími motory. I státní úředníci...

Elektromobilů je čím dál víc, v kraji ale není dost dobíjecích stanic

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)

Jako by Liberecký kraj nevěřil budoucnosti aut na elektřinu. Má totiž ve srovnání s ostatními...

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nachytali jsme nový rolls. Už nebude mít podvozek BMW

Maskovaný Rolls-Royce Ghost nové generace

Rolls-Royce nepatří k těm, kdo by chrlil na trh jeden nový model za druhým. Ale její příznivci teď mají žně, novinek je...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz